دلایل پرش پلک چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

منبع: خبرنما

19

1401/9/5

14:03


برخی دلایل پرش پلک چشم یا میوکیمیا می‌تواند تحریک چشم، خستگی چشم، کمبود خواب، خشکی چشم یا مصرف کافئین زیاد باشد. اسپاسم پلک مزمن یا طولانی مدت ممکن است نشانه ای از بیماری‌های زمینه دیگر نیز باشد. پرش پلک چشم یک حرکت تکراری و غیرارادی عضلات چشم است. انقباض معمولا در پلک بالایی رخ می‌دهد، […]

دلایل پرش پلک چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

برخی دلایل پرش پلک چشم یا میوکیمیا می‌تواند تحریک چشم، خستگی چشم، کمبود خواب، خشکی چشم یا مصرف کافئین زیاد باشد. اسپاسم پلک مزمن یا طولانی مدت ممکن است نشانه ای از بیماری‌های زمینه دیگر نیز باشد. پرش پلک چشم یک حرکت تکراری و غیرارادی عضلات چشم است. انقباض معمولا در پلک بالایی رخ می‌دهد، اما گاهی در هر دو پلک بالا و پایین نیز دیده می‌شود. برای اکثر افراد، این اسپاسم‌ها خفیف هستند و مانند یک کشش ملایم روی پلک احساس می‌‌شوند. اما در برخی دیگر اسپاسم ممکن است آن قدر قوی باشد که هر دو پلک را مجبور به بسته شدن کند. این اسپاسم‌ها معمولا هر چند ثانیه یک بار یا هر دو دقیقه اتفاق می‌افتد.

مطلب مرتبط: ۱۰ مزیت جعفری: از کاهش وزن گرفته تا سلامت چشم ها

علت پرش پلک

مدت زمان پرش پلک قابل پیش بینی نیست. این انقباضات ممکن است برای چند ادامه داشته باشند. سپس ممکن است برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها هیچ خبری از آن نباشد. انقباضات عضلات چشم معمولا بدون درد و بی ضرر هستند، اما ممکن است باعث اذیت و ناراحتی شما شوند. اکثر اسپاسم‌ها خود به خود و بدون نیاز به درمان و مراجعه به پزشک از بین می‌روند. اما در موارد نادر، اسپاسم پلک ممکن است یک علامت هشدار دهنده اولیه از یک اختلال حرکتی مزمن باشد، به خصوص اگر اسپاسم با سایر پرش‌های عضلات صورت یا حرکات غیرقابل کنترل همراه باشد.

انواع پرش پلک

پرش پلک را می‌توان به سه نوع تقسیم کرد:

  • اسپاسم پلک
  • بلفارواسپاسم ضروری
  • اسپاسم عضلات صورت یا همی‌فاسیال اسپاسم

لینک مرتبط: ۶ بهترین مواد غذایی  برای تقویت بینایی و سلامت چشم

1. اسپاسم پلک

هرچند اسپاسم پلک معمول است و نشان دهنده هیچ نوع مشکل جدی در سلامت شما نیست. اما این انقباضات می‌توانند از عوامل محیطی مختلفی ناشی شوند و عموما با استراحت از بین می‌روند. اگر این انقباضات دائمی ‌و مداوم هستند و باعث ناراحتی شما می‌شوند، می‌توانید با پزشک در مورد علائم آن صحبت کنید.

2. یکی از دلایل پرش پلک، بلفارواسپاسم ضروری خوش خیم

اگر اسپاسم مزمن (طولانی مدت) شود، ممکن است دچار بلفارواسپاسم خوش خیم شوید که به نام چشمک زدن یاد می‌شود، پلک زدنی شدید و غیر قابل کنترل. بلفارواسپاسم به طور معمول هر دو چشم را درگیر می‌کند و در زنان شایع تر از مردان است. این اسپاسم با گذشت زمان بدتر می‌شود و در نهایت ممکن است سبب تاری دید، افزایش حساسیت به نور و اسپاسم عضلات صورت شود.

مطلب مرتبط: حفظ قوه بینایی: ۱۵ ماده غذایی برای حفظ سلامت چشم ها و قدرت بینایی

3. اسپاسم عضلات صورت، علت پرش پلک

اگر انقباض پلک فقط یک چشم را تحت تاثیر قرار دهد، اسپاسم عضلات صورت نامیده می‌شود. این نوع اسپاسم یک اختلال عصبی عضلانی است که معمولا به دلیل فشار بیش از حد رگ خونی بر روی یکی از اعصاب صورت شما ایجاد می‌شود. این اختلال نیز در زنان شایع تر از مردان است. اگر به فکر درمان نباشید ممکن است سبب تکان خوردن مکرر و غیرقابل کنترل چشم، ناتوانی در باز کردن چشم و تکان خوردن تمام عضلات یک طرف صورت شود.

علت پرش پلک چیست؟

انقباض پلک می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد. اگر پرش پلک شما را اذیت می‌کند، با پزشک خود صحبت کنید. پرش یا اسپاسم پلک ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • تحریک چشم
  • فشار یا ساییدگی قرنیه
  • محرک‌های محیطی، مانند باد، نورهای روشن، خورشید یا آلودگی هوا
  • خستگی یا کمبود خواب
  • فعالیت بدنی یا استرس
  • استفاده از تنباکو یا کافئین
  • خشکی چشم
  • عوارض جانبی دارو
  • حساسیت به نور
  • یووئیت یا تورم لایه میانی چشم
  • بلفاریت یا التهاب پلک
  • ورم ملتحمه یا چشم صورتی
  • حملات میگرن

بیشتر بخوانید: درمان خانگی گل مژه؛ به کمک مواد طبیعی این توده دردناک را برطرف کنید!

عوارض پرش پلک

خیلی کم پیش می‌آید که اسپاسم پلک نشانه یک اختلال مغزی یا عصبی جدی و نگران کننده باشد. هنگامی‌که پرش پلک نشان از یک بیماری جدی باشد، با خود علائم دیگری نیز دارد. اختلالات مغزی و عصبی که ممکن است سبب پرش پلک شوند عبارتند از:

  • فلج بل (فلج صورت): وضعیتی است که باعث می‌شود یک طرف صورت شما به سمت پایین بیفتد.
  • دیستونی: که باعث اسپاسم عضلانی غیرمنتظره می‌شود و قسمت آسیب دیده پیچ خورده یا منقبض می‌شود.
  • دیستونی دهانه رحم (تورتیکولی اسپاسمودیک): که سبب اسپاسم تصادفی گردن می‌شود.
  • مولتیپل اسکلروزیس (MS): که بیماری در سیستم عصبی مرکزی است که باعث مشکلات شناختی و حرکتی، خستگی و پرش چشم می‌شود.
  • بیماری پارکینسون: که می‌تواند سبب لرزش اندام‌ها، سفتی عضلات، مشکلات تعادلی و مشکل در صحبت کردن شود.
  • سندرم تورت: که با حرکات غیر ارادی و تیک‌های عصبی کلامی‌ مشخص می‌شود.

در این مطلب بخوانید: ۱۰ روش خانگی فوق العاده موثر برای داشتن مژه های زیبا و بلند   

چه زمانی برای پرش پلک باید به پزشک مراجعه کنید؟

خیلی کم پیش می‌آید که پرش پلک مشکل جدی و نگران کننده ای باشد که نیاز به درمان فوری پزشک داشته باشد. با این حال، اسپاسم مزمن پلک ممکن است نشانه ای از یک اختلال جدی مغز یا سیستم عصبی باشد. اگر دچار اسپاسم پلک مزمن همراه با هر یک از علائم زیر هستید، لازم است با پزشک خود تماس بگیرید:

  • قرمز شدن چشم
  • متورم یا دارای ترشحات غیرعادی چشم
  • افتادگی پلک بالایی
  • بسته شدن کامل پلک هنگام تکان خوردن آن
  • لرزش پلک به طور مداوم و برای چند هفته

این انقباضات بر سایر قسمت‌های صورت شما تاثیر می‌گذارند و اگر فکر می‌کنید چشم شما دچار مشکل شده، حتما با پزشک تماس بگیرید. ضمنا خراش قرنیه می‌تواند سبب آسیب دائمی‌به چشم شما شود.

بیشتر بخوانید:

پرش پلک چگونه درمان می‌شود؟

اکثر اسپاسم‌های پلک بدون هیچ درمانی پس از چند روز یا چند هفته از بین می‌رود. اما اگر پرش پلک شما از بین نرفت، می‌توانید به از بین بردن یا کاهش آن کمک کنید.

مطلب مرتبط: تقویت سلامت چشم: بهترین مواد غذایی که سلامت چشم را تقویت می کنند

برای کاهش لرزش چشم، می‌توانید این روش‌ها را امتحان کنید:

  • مصرف کمتر کافئین و داشتن خواب کافی

چشم خود را با اشک مصنوعی یا قطره‌های چشمی‌مرطوب نگه دارید. هنگامی‌که پرش پلک شروع می‌شود، یک کمپرس گرم روی چشمان خود قرار دهید. اما اگر به پزشک مراجعه کردید طبق دستور او شاید آنتی بیوتیک، جراحی یا انواع گزینه‌های درمانی دیگر نیاز داشته  باشید.

آیا بوتاکس می‌تواند از پرش چشم جلوگیری کند؟

تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) گاهی اوقات برای درمان بلفارواسپاسم ضروری خوش خیم استفاده می‌شود. بوتاکس می‌تواند حداقل برای چند ماه سبب کاهش اسپاسم پلک شود. با این حال، با از بین رفتن اثرات تزریق، ممکن است نیاز به دور جدید بوتاکس داشته باشید. جراحی برای برداشتن برخی از عضلات و اعصاب پلک‌ها مانند (میکتومی) می‌تواند بلفارواسپاسم ضروری خوش خیم را نیز درمان کند.

در این مطلب: آیا می دانید کدام رنگ سایه برای چشم قهوه ای ها مناسب است؟

چگونه می‌توان از پرش پلک جلوگیری کرد؟

اگر فکر می‌کنید مدت زیادی است که پرش پلک دارید، پس یک دفترچه یادداشت بردارید و زمان وقوع آن‌ها را یادداشت کنید. به میزان مصرف کافئین، تنباکو و همچنین میزان استرس و میزان خواب خود در دوره‌های قبل از پرش پلک و در طی آن توجه کنید. اگر متوجه شدید که وقتی خواب کافی ندارید دچار اسپاسم پلک می‌شوید، سعی کنید 30 دقیقه تا یک ساعت زودتر به رختخواب بروید تا فشار روی پلک‌های تان کاهش یابد و پرش پلک شما به حداقل برسد.

کلام پایانی

پرش پلک دلایل زیادی دارد. درمان و واکنش آن بسته به فرد متفاوت است. محققان در تلاش اند تا دریابند که آیا پیوند ژنتیکی نیز با این عامل مرتبط است یا خیر. پس از تحقیقات آن‌ها دریافتند که این امر در مورد بعضی از خانواده‌ها صدق می‌کند. انقباضات عضلات چشم مربوط به استرس، کمبود خواب و سایر عوامل از سبک زندگی شما می‌تواند دلایل پرش پلک باشد. اما اگر یک بیماری زمینه ای علت پرش پلک شما باشد، درمان بیماری مهمترین راه برای از بین بردن آن است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو