عواقب زنی که عده نگه نداشته است

عواقب زنی که عده نگه نداشته است


منبع: دلتا پیام

44

1401/9/5

16:33


یکی از مواردی که در قانون بیان شده است عده زن بعد از طلاق است. زنان بعد از طلاق باید مدتی را صبر کنند تا بتوانند دوباره با یک شخص جدید ازدواج کنند.

عواقب زنی که عده نگه نداشته است

عواقب نگه نداشتن عده برای زن چیست؟ این سوالی است که برخی از خانم‌هایی که بلافاصله بعد از طلاق از همسرشان قصد ازدواج مجدد دارند می‌پرسند. یکی از مواردی که در قانون بیان شده است عده زن بعد از طلاق است. در صورتی که طلاق رجعی باشد، دلیل تعیین زمان برای عده این است که امکان دارد که دوباره زن و مرد به یک‌دیگر برگردند و در این فاصله رابطه داشتن زن با فرد دیگری جایزی نیست. همچنین در طلاق بائن امکان دارد که زن پس از طلاق باردار باشد و موضوع اختلاط نسل مطرح شود. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

عواقب نگه نداشتن عده چیست؟

در شرع و قانون نگه‌داشتن عده برای خانم‌هایی که از همسرشان جدا شدند یا وی را از دست دادند، الزامی است. در قانون برای نگه نداشتن عده ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است.

عده انواع مختلفی دارد که شامل عده طلاق، عده وفات شوهر، عده بذل و انقضای مدت نکاح و عده فسخ نکاح می‌شود. هر کدام از زنانی که ازدواج کرده‌اند و از همسرشان به دلیل طلاق یا فوت همسر جدا شده‌اند مشمول یکی از انواع عده می‌شوند؛ این زنان باید مدت زمان مشخصی که در قانون بیان شده است را به عنوان عده نگه دارند و سپس اجازه ازدواج مجدد را دارند.

اگر زن با وجود دانستن این موضوع که باید عده نگه دارد، بلافاصله بعد از طلاق یا فوت با فرد دیگری ازدواج کند، ازدواج و عقدی که بین وی با آن مرد جاری شده است باطل خواهد بود و زن و مرد حرام موبد ( حرام ابدی) می‌شوند. یعنی این دو نفر تا آخر عمر نم‌توانند با یک‌دیگر ازدواج کنند.

عواقب نگه نداشتن عده در نکاح دائم

عواقب نگه نداشتن عده در نکاح دائم

در عقد دائم سه قانون برای نگه داشتن عده مشخص شده است.

  • اگر در عقد دائم مرد فوت کند، زن باید به مدت ۴ ماه و ۱۰ روز عده نگه دارد. در این عده تفاوتی بین زنان باکره یا زنی که رابطه زناشویی داشته است، وجود ندارد.
  • اگر زن و مردی از یک‌دیگر طلاق بگیرند یا ازدواج به هر دلیلی فسخ شود، زن باید سه طهر ( سه بار عادت ماهیانه شده و سپس پاک شود) عده نگه دارد. البته زنی که عادت ماهیانه نمی‌شود، باید سه ماه عده نگه دارد.
  • در دو حالت زنان نیازی به نگه داشتن عده فسخ نکاح و طلاق ندارد. این دو حالت زمانی است که ۱) زن باکره باشد. ۲) زن یائسه باشد. در این دو مورد زن می‌تواند بلافاصله بعد از جدایی با فرد دیگری ازدواج کند.

بر اساس ماده ۱۰۵۰ قانون مدنی ازدواج با زن شوهردار ممنوع است. باید بدانید زنی که در دوران عده به سر می‌برد، همچنان به عنوان زن شوهردار است، بنابراین عواقب نگه نداشتن عده شاملش می‌شود و نکاح جاری شده بین او و فرد دیگر در دوران عده باطل بوده و زن و مرد تا ابد به یک دیگر حرام می‌شوند.

عواقب نگه نداشتن عده در نکاح دائم

عواقب نگه نداشتن عده در نکاح موقت

این موضوع برای بسیار از افراد جالب است که حتی زن در ازدواج موقت نیز باید عده نگه دارد وگرنه عواقب نگه نداشتن عده برای وی جاری می‌شود. اگر در طول مدت زمانی که عقد موقت بین زن و مرد معتبر است زوج فوت کند، زوجه در صورتی که باکره باشد یا رابطه زناشویی با زوج داشته باشد موظف است که برای ۴ ماه و ۱۰ روز بعد از فوت همسرش عده نگه دارد. اگر به این دست مطالب علاقه دارید، به مطلب این حق را فقط خانم‌ها دارند مراجعه کنید.

اگر مرد در طول ازدواج موقت مدت آن را به زن ببخشد، زن باید عده بذل مدت صیغه را نگه دارد. خانم‌هایی که عادت ماهانه می‌شوند لازم است ۲ طهر عده نگه دارن و اگر عادت ماهانه نمی‌شوند عده آن‌ها ۴۵ روز است. همان‌طور که ذکر کردیم، دختران باکره و زنان یائسه نیز از نگه داشتن عده بعد از بذل مدت صیغه معاف هستند.

اگر مدت زمان صیغه موقت به پایان برسد، زن باید مانند قوانینی که برای بذل مدت صیغه در نظر گرفته شده عده نگه دارد؛ و نمی‌تواند قبل از مدت تعیین شده برای عده با فرد دیگری وارد رابطه شود وگرنه عواقب نگه نداشتن عده شامل وی می‌شود.

عواقب نگه نداشتن عده در ازدواج دائم مشابه ازدواج موقت است. بنابراین اگر زنی بلافاصله بعد از اتمام ازدواج موقت با فرد دیگری پوارد رابطه شود با وی حرام ابدی می‌شود.

عواقب نگه نداشتن عده در نکاح موقت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب این مهریه باید در توان مرد باشد را مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو