لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی | فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند

لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی | فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند


منبع: پلازا

629

1401/9/5

22:52


لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی | فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند

فیلم سینمایی ایرانی کمدی یکی از پرطرفدارترین انواع فیلم در ایران است. در این مقاله قصد داریم تا سری به فیلم طنز ایرانی طی 4 دهه‌ اخیر زده و لیستی از فیلم سینمایی خنده دار به شما ارائه دهیم.

فیلم کمدی ایرانی جز محبوب‌ترین فیلم‌ها در بین مخاطبان سینمای کشور هستند. فیلم طنز ایرانی که معمولا با ژانرهای عاشقانه و اجتماعی ترکیب می‌شوند، به سادگی می‌توانند بینندگان خود را سرگرم کنند. در طول چهل سال پس از انقلاب با وجود محدودیت‌های مختلف، فیلم های سینمایی طنز ایرانی موفق و محبوبی ساخته شده است که در این مقاله پلازا ما لیست بهترین‌های این آثار را به شما معرفی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

لیست بهترین فیلم سینمایی طنز ایرانی دهه 60 و 70

در دهه شصت و هفتاد، سینمای ایران تحت تاثیر فضای جنگ و روزهای پس از جنگ بسیار از فضای کمدی دور بود و محمدرضا هنرمند و کمال تبریزی با ساختارشکنی تلاش کردند فیلم طنز ایرانی را آمیخته با فضای جنگ و جبهه بسازند. یکی از مهم‌ترین و بهترین فیلمهای طنز ایرانی تاریخ سینما هم در دهه شصت ساخته شد.

1. فیلم سینمایی طنز ایرانی اجاره نشین‌ها

خنده دار ترین فیلم های ایرانی / فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند

  • سال تولید: 1365
  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • نویسنده: داریوش مهرجویی
  • بازیگران: اکبر عبدی، عزت الله انتظامی، رضا رویگری، حمیده خیرآبادی، حسین سرشار و سیاوش طهمورث

اجاره‌نشین‌ها یکی از مهم ترین فیلم های کمدی ایرانی قدیمی محسوب می‌شود که محصول سال 1365 است. نویسندگی و کارگردانی این فیلم بر عهده داریوش مهرجویی بود که نه تنها تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم طنز ایرانی آن سال شد، بلکه یکی از بهترین آثار تاریخ سینمای ایران هم محسوب می‌شود. این فیلم علاوه بر بار کمدی، به مسائل اجتماعی و سیاسی آن زمان هم اشاراتی دارد.

داستان فیلم سینمایی خنده دار ایرانی اجاره‌نشین‌ها در آپارتمانی در حاشیه شهر تهران جریان دارد که بعد از درگذشت مالکش، بدون وارث مانده و یکی از مستاجرها به نام عباس آقا که مباشر مالک هم بود، تصمیم می‌گیرد آن را به چنگ خود دربیاورد. ساختمان این آپارتمان فرسوده بوده و نیاز به تعمیرات دارد، اما هیچ یک از اجاره‌نشین‌ها به توافق درباره انجام تعمیرات نمی‌رسند و در نهایت، ساختمان خراب می‌شود و …

این فیلم کمدی ایرانی در پنجمین جشنواره فیلم فجر، در هفت رشته نامزد شده بود که توانست لوح زرین بهترین صدابرداری را به دست آورد. از بازیگران مطرح این فیلم می‌توان به عزت الله انتظامی، اکبر عبدی و حمیده خیرآبادی اشاره کرد.

2. فیلم سینمایی طنز ایرانی لیلی با من است

لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی جدید / بهترین فیلم سینمایی کمدی ایرانی

  • سال تولید: 1374
  • کارگردان: کمال تبریزی
  • نویسنده: کمال تبریزی، رضا مقصودی
  • بازیگران: پرویز پرستویی، محمود عزیزی، شهره لرستانی و رحمان باقریان

لیلی با من است که یک فیلم سینمایی کمدی ایرانی مربوط به جنگ ایران و عراق است، یکی از بهترین فیلم های کمدی ایرانی محسوب می‌شود که در سال 1374 ساخته شد. کمال تبریزی، نویسنده و کارگردان این فیلم است که اثری به‌یادماندنی درباره شخصی خلق کرده که بر خلاف خواسته خود، مجبور می‌شود به جبهه برود. فیلم لیلی با من است توانست جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر به دست بیاورد.

داستان فیلم درباره شخصی به نام صادق مشکینی با بازی پرویز پرستویی است که صرفا می‌خواست برای ساخت خانه‌اش وام بگیرد، اما اتفاقات به نوعی رقم می‌خورند که او مجبور می‌شود برای تهیه مستندی از اسرای عراقی، پا به جبهه بگذارد. او برای اینکه در جبهه به خط مقدم نرسد، هر کاری که از دستش برمی‌آید را انجام می‌دهد. در میان لیست فیلم سینمایی طنز ایرانی که ارزش دیدن دارند، فیلم لیلی با من است در صدر جدول قرار می‌گیرد.

3. فیلم سینمایی طنز ایرانی مرد عوضی

لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی جدید / بهترین فیلم های کمدی ایران

  • سال تولید: 1376
  • کارگردان: محمدرضا هنرمند
  • نویسنده: محمدرضا هنرمند
  • بازیگران: پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا، افسانه بایگان، رضا ژیان، محمود پاک نیت، حمید لولایی و رضا شفیعی جم

فیلم خنده دار ایرانی سینمایی مرد عوضی یکی از بهترین فیلمهای ایرانی دهه 70 است که قصه و سوژه‌ای به شدت جذاب و بامزه داشت و با بازی عالی پرویز پرستویی به یک فیلم طنز ایرانی خوش ساخت تبدیل شده بود. محمدرضا هنرمند که متخصص ساخت آثار خلاقانه و فانتزی است، فیلمنامه مرد عوضی را خودش به نگارش درآورده بود.

قصه مرد عوضی  از بهترین فیلم های کمدی ایرانی درباره مخترعی به نام خسرو پذیرش است که یک پودر شوینده جادویی اختراع کرده و برای بستن قرارداد با یک کارخانه تولید مواد شوینده راهی ساختمان این شرکت می‌شود. در آسانسور بر اثر یک حادثه خسرو سقوط می‌کند. همزمان با این اتفاق داریوش جم مدیرعامل کارخانه سکته مغزی می‌کند. در این بین رئیس بیمارستان تصمیم می‌گیرد مغز خسرو را به داریوش جم پیوند بزنند تا داریوش بتواند به زندگی ادامه دهد. حالا در ادامه فیلم داریوش با مغز خسرو به زندگی‌اش برمی‌گردد و اتفاقات کمدی زیادی به وجود می‌آید. فیلم مرد عوضی در فهرست فیلم کمدی ایرانی برتر قرار دارد.

4. فیلم سینمایی طنز ایرانی مومیایی 3

لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی جدید / سینمایی خنده دار ایرانی خنده دارترین فیلم سینمایی ایرانی /فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند / لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی

  • سال تولید: 1378
  • کارگردان: محمدرضا هنرمند
  • نویسنده: محمدرضا هنرمند
  • بازیگران: پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی، رامبد جوان، رضا ژیان، فتحعلی اویسی، رضا فیض نوروزی و سیروس ابراهیم زاده

آخرین فیلم در فهرست سینمایی خنده دار ایرانی دهه 70 فیلم مومیایی 3 است. یکی از فانتزی‌ترین و بهترین فیلم های ایرانی در سینمای بعد از انقلاب، بدون شک فیلم سینمایی خنده دار ایرانی مومیایی 3 است. این فیلم در سال 78 و با یک کمدی فانتزی بی‌نظیر مرزهای خلاقیت در آثار کمدی را در سینمای ایران جا به جا کرده است.

این فیلم ماجرای حضور سروان قربانی در یک عملیات پیچیده است که به همراه زن موردعلاقه‌اش کبری و دیوانه‌ای به نام بهروز تلاش می‌کند سارقین بین‌المللی یک مومیایی گرانقیمت را دستگیر کند. محمدرضا هنرمند در طول این قصه مهیج با اتفاقات و موقعیت‌های کمدی بی‌نظیر مخاطبان را به سکانس‌های خنده‌دار بسیار جذابی مهمان می‌کند و به همین دلیل هنوز که هنوز است مومیایی 3 را می‌توان یکی از بهترین فیلمهای طنز ایرانی نامید.

فیلم کمدی ایرانی مومیایی 3 یک فیلم کمدی اکشن مهیج و از بهترین فیلم های کمدی ایرانی است که بر اساس فیلم اسلحه برهنه بازسازی شده است.

فیلم سینمایی طنز ایرانی دهه 80

در اوایل دهه 80 ، فیلم های ایرانی خنده دار و کمدی موفقی در سینمای ایران ساخته شد، اما رفته رفته تعداد فیلم های کمدی ایرانی ضعیف و مبتذل در دهه 80 زیاد شد و به نوعی سینمای کمدی را به بیراهه برد. در ادامه با بهترین فیلم های کمدی ایرانی ساخته شده در دهه 80 همراه شما هستیم.

1. فیلم سینمایی طنز ایرانی نان و عشق و موتور 1000

لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی جدید / برترین فیلم های طنز ایرانی

  • سال تولید: 1380
  • کارگردان: ابوالحسن داوودی
  • نویسنده: پیمان قاسم‌خانی
  • بازیگران: اکبر عبدی، گوهر خیراندیش، سروش صحت، بهاره رهنما، حسام نواب صفوی، امیر جعفری و ریما رامین‌فر

لیست بهترین فیلمهای سینمایی طنز ایرانی دهه 80 را با یک دیگر آغاز می‌کنیم. فیلم سینمایی ایرانی خنده دار نان، عشق و موتور 1000 اولین فیلم سینمایی پیمان قاسم‌خانی در مقام نویسنده فیلم های کمدی ایرانی است و یکی از متفاوت‌ترین و بهترین فیلم های کمدی ایرانی اوایل دهه هشتاد محسوب می‌شود. این فیلم با یک داستان به ظاهر عاشقانه و به عنوان یک فیلم کمدی ایرانی، به گفتمان بین گروه‌های مختلف و توانایی تحمل نظر مخالف اشاره می‌کرد.

داستان نان و عشق و موتور 1000 درباره دختری است که به دلیل وصیت پدرش مجبور است از بین دو خواستگارش یکی را انتخاب کند. خواستگار پولدار و موفق کلاهبردار از آب درمی‌آید و همین مسئله شخصیت‌های قصه را وارد فضایی ابزورد و کمدی می‌کند. این فیلم در زمان خودش بسیار مشهور شد و یکی از خنده دار ترین فیلم های ایرانی نام گرفت.

2. فیلم سینمایی ایرانی طنز مارمولک

خنده دار ترین فیلم های ایرانی / فیلم های سینمایی خنده دار ایرانی

  • سال تولید: 1382
  • کارگردان: کمال تبریزی
  • نویسنده: پیمان قاسم‌خانی
  • بازیگران: پرویز پرستویی، شاهرخ فروتنیان، رعنا آزادی‌ور، بهرام ابراهیمی و سهیلا رضوی

فیلم سینمایی ایرانی خنده دار مارمولک ساخته کمال تبریزی و یکی از  ماندگارترین فیلم های ایران است. کمال تبریزی بعد از فیلم ایرانی خنده دار موفق «لیلی با من است» محصول سال 1374، فیلم «مارمولک» را می‌سازد. مارمولک که فیلمنامه‌اش را پیمان قاسم‌خانی نوشته، در زمان خودش نگاهی نو به مساله روحانیت انداخت و با این قشر جامعه شوخی کرد.

داستان این فیلم راجع به دزدی به نام رضا مثقالی معروف به رضا مارمولک (با بازی پرویز پرستویی) است. رضا مارمولک برای فرار از دست پلیس‌ها لباس یک روحانی را می‌پوشد. به طور اتفاقی به یک روستا می‌رسد و در آنجا با امام جماعت جدید روستا اشتباه گرفته می‌شود.

مارمولک در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را می‌گیرد. همچنین در هشتمین جشن بزرگ سینمای ایران، تندیس زرین بهترین بازیگر مرد را برای پرویز پرستویی به ارمغان می‌آورد. کمال تبریزی در دهه 90 هم فیلم‌های کمدی‌ای مانند «طبقه حساس»، «مارموز» و «ما همه با هم هستیم» را ساخته است. مارمولک به یکی از بهترین فیلم های کمدی ایرانی ساخته شده توسط کمال تبریزی تبدیل شد. جهت دانلود فیلم سینمایی ایرانی خنده دار مارمولک به لینک های آن مراجعه نمایید.

3. فیلم سینمایی کمدی ایرانی مهمان مامان

  • سال تولید: 1382
  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • نویسنده: داریوش مهرجویی، وحیده محمدی‌فر، هوشنگ مرادی کرمانی
  • بازیگران: گلاب آدینه، حسن پورشیرازی، امین حیایی، نسرین مقانلو، ملیکا شریفی‌نیا، علیرضا جعفری و ژاله علو

فیلم خنده دار ایرانی سینمایی «مهمان مامان» فیلمی کمدی-خانوادگی به کارگردانی داریوش مهرجویی و محصول سال 1382 است. این فیلم براساس کتاب مهمان مامان نوشته هوشنگ مرادی کرمانی ساخته شده است.

این فیلم ایرانی خنده دار که هجدهمین فیلم مهرجویی و از بهترین فیلمهای طنز ایرانی است، داستان خانواده‌ای است که مهمانی سرزده برای آنها می‌آید. اما چون وضع مالی خانواده خوب نیست، همه همسایه‌ها کمک می‌کنند تا پذیرایی آبرومندی از مهمانان شود. در این فیلم بازیگرانی چون گلاب آدینه، حسن پورشیرازی، پارسا پیروزفر، امین حیایی، نسرین مقانلو و ملیکا شریفی‌نیا ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم کمدی ایرانی مهمان مامان در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را گرفت. همچنین در جشن خانه سینما برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای پارسا پیروزفر شد. این فیلم یکی از بهترین فیلم های طنز ایرانی به حساب می‌آید و به راحتی توانست نام خود را وارد فهرست فیلم های کمدی برتر ایران کند. در ویدئوی زیر می‌توانید برخی از بهترین سکانس‌های فیلم مهمان مامان را تماشا کنید.

4. فیلم سینمایی خنده دار ایرانی چند می‌گیری گریه کنی؟

خنده دار ترین فیلم های ایرانی / فیلم سینمایی کمدی دار ایرانی جدید

  • سال تولید: 1384
  • کارگردان: شاهد احمدلو
  • نویسنده: محسن تنابنده، حسن وارسته
  • بازیگران: منوچهر نوذری، ابوالفضل پورعرب، حمید لولایی، شهرام حقیقت دوست، هومن حاجی عبداللهی و الناز شاکردوست

فیلم سینمایی ایرانی خنده دار چند می‌گیری گریه کنی یکی از فیلم های کمدی ایرانی خوب سینمای ایران در دهه هشتاد است که فیلمنامه آن را محسن تنابنده نوشته و ماجرای یک مرد متمول به نام رضا شایسته است که در خارج از کشور زندگی می‌کرده، فرزندانش او را رها کرده‌اند و حالا در سنین بالا به ایران برگشته تا پس از مرگ در خاک وطن آرام بگیرد. به این فکر می‌کند که اگر بمیرد، هیچ‌کسی وجود ندارد که مراسم ختم او را برگزار کند. شایسته غمگین است که اصطلاحا گریه‌کن ندارد و این مسئله را با مباشرش در میان می‌گذارد. مباشر این پیرمرد تصمیم می‌گیرد با یک موسسه قرارداد ببندد تا پس از فوت این پیرمرد مراسم باشکوه و پرشوری را با گریه‌کن‌های زیاد برای او برگزار کند.

این فیلم به دلیل سوژه جذاب، فیلمنامه‌ی درخشان و حضور بازیگران مطرحی چون منوچهر نوذری، ابوالفضل پورعرب و حمید لولایی در زمان اکرانش بسیار دیده شد و یکی از بهترین فیلمهای طنز ایرانی نام گرفت. الناز شاکردوست در این فیلم یکی از اولین نقش‌های خود را ایفا کرده است. جهت دانلود فیلم سینمایی خنده دار چند می‌گیری گریه کنی به لینک های دانلود آن مراجعه کنید.

5. فیلم سینمای ایرانی خنده دار اخراجی ها

خنده دار ترین فیلم های ایرانی / جدیدترین فیلم های کمدی ایرانی

  • سال تولید: 1385
  • کارگردان: مسعود ده نمکی
  • نویسنده: مسعود ده نمکی با مشاوره پیمان قاسم‌خانی
  • بازیگران: اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، ارژنگ امیرفضلی، نیوشا ضیغمی و نگار فروزنده

فهرست فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند را با فیلمی نام‌آشنا ادامه می‌دهیم. فیلم سینمایی ایرانی خنده دار اخراجی ها یکی از فیلم های کمدی برتر ایران به کارگردانی مسعود ده‌نمکی است. این فیلم بعد از اکران خود، محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرد و فروش خوبی داشت که در نهایت، باعث شد تا دو دنباله نیز برای آن ساخته شود. مارمولک یکی از بهترین فیلم های سینمایی طنز نام گرفت اما دنباله بعدی آن نتوانست از نظر کیفیت ساخت با سری اول آن رقابت کند. فیلم ایرانی اخراجی ها نه تنها در زمان اکران جزء فیلم های کمدی برتر ایران قرار گرفت، بلکه امروزه نیز برخی آن را خنده دار ترین فیلم ایرانی می‌دانند.

با اینکه این دنباله‌ها نتوانستند به محبوبیت فیلم اول دست یابند، ولی باز هم فیلم‌های نسبتا خوبی بودند و می‌توانند در فهرست فیلم های سینمایی خنده دار ایرانی قرار گیرند. داستان این فیلم درباره یکی از اراذل محله‌های تهران به نام مجید سوزوکی است که عاشق دختر مرد مومنی به نام میرزا می‌شود. مجید برای اینکه نشان دهد رفتارهای خود را تغییر می‌دهد، تصمیم می‌گیرد به جبهه برود که در این راه، چندین نفر از دوستانش نیز با انگیزه‌های خودشان، او را همراهی می‌کنند.

از بازیگران فیلم طنز ایرانی اخراجی‌ها می‌توان به کامبیز دیرباز، اکبر عبدی، امین حیایی و محمدرضا شریفی‌نیا اشاره کرد. اخراجی‌ها یکی از معدود فیلم های خنده دار ایرانی مربوط به دوران جنگ است. اگر قصد تماشای فیلم های سینمایی ایرانی طنز را دارید، از این فیلم غافل نشوید.

6. فیلم سینمای خنده دار ایرانی بی پولی

خنده دار ترین فیلم های ایرانی / جدیدترین فیلم های کمدی ایرانی

  • سال تولید: 1386
  • کارگردان: حمید نعمت الله
  • نویسنده: حمید نعمت الله
  • بازیگران: بهرام رادان، لیلا حاتمی، سیامک انصاری، امیر جعفری و باباک حمیدیان

لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی را «بی‌پولی» فیلمی اجتماعی به کارگردانی حمید نعمت‌الله و محصول سال 1386 ادامه می‌دهیم. داستان این فیلم درباره زوج جوانی است که درگیر بیکاری و بی‌پولی می‌شوند. اما تلاش آنها برای بهتر کردن اوضاع، همه چیز را پیچیده‌تر می‌کند.

لیلا حاتمی، بهرام رادان، حبیب رضایی، امیر جعفری، سیامک انصاری و بابک حمیدیان از بازیگران اصلی این فیلم سینمایی ایرانی خنده دار هستند. در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، فیلم بی‌پولی سیمرغ بلورین نقش اول زن (برای لیلا حاتمی) و سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران را دریافت کرده است.

شاید فیلم بی‌پولی از آن دست فیلم های کمدی ایرانی نباشد که از اول تا آخرش حسابی قهقهه بزنید. اما فیلم نعمت‌الله لحظات شیرینی که لبخند به لبتان بیاورد کم ندارد. به همین دلیل هم فیلم بی‌پولی جز بهترین فیلمهای طنز ایرانی قرار گرفته است.

7. فیلم ایرانی طنز دایره زنگی

خنده دار ترین فیلم های ایرانی / فیلم سینمایی خنده دار

  • سال تولید: 1386
  • کارگردان: پریسا بخت‌آور
  • نویسنده: اصغر فرهادی
  • بازیگران: باران کوثری، مهران مدیری، صابر ابر، امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، نیما شاهرخ شاهی، امید روحانی، نگار فروزنده، نیلوفر خوش خلق و حامد بهداد

دایره زنگی را شاید بتوان خنده دار ترین فیلم ایرانی دهه 80 و یکی از بهترین آثار ایرانی چند دهه اخیر نامید. فیلمنامه درخشان اصغر فرهادی با کارگردانی همسرش پریسا بخت‌آور و بازی ستارگان مطرح سینما سبب شد که این فیلم در میان بهترین فیلمهای طنز ایرانی جزو پرمخاطب‌ترین آثار باشد.

دایره زنگی در کنار اینکه روایتگر قصه‌ای شیرین بود، پیام‌های اجتماعی مهمی هم در دل خود جای داده بود و ماجرای حضور یک نصاب ماهواره در یک ساختمان به همراه دختر موردعلاقه‌اش بود. در طول نصب دیش ماهواره اتفاقات مختلفی در این خانه رخ می‌داد و قصه‌های کوچک هر کدام از ساکنین از دید این نصاب ماهواره روایت می‌شود. در ادامه در نیمه دوم فیلم، مخاطب با هویت اصلی دخترک به عنوان یک سارق آشنا می‌شود و ادامه فیلم جذاب‌تر و مهیج‌تر از نیمه ابتدایی به شکلی غافلگیرکننده به پایان می‌رسد.

8. فیلم ایرانی کمدی خنده دار سن پطرزبورگ

فیلم کمدی ایرانی / فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند

  • سال تولید: 1388
  • کارگردان: بهروز افخمی
  • نویسنده: پیمان قاسم‌خانی، مهراب قاسم‌خانی
  • بازیگران: محسن تنابنده، پیمان قاسم‌خانی، اندیشه فولادوند، بهاره رهنما، شیلا خداداد و امین حیایی

اسامی فیلم های کمدی ایرانی دهه 80 را با یکی از طنز ترین فیلم های ایرانی به پایان می‌بریم. فیلم سینمایی ایرانی خنده دار سن پطرزبورگ یکی از فیلم های ایرانی است که در سال 1388 منتشر شد. بازیگران معروف زیادی همچون محسن تنابنده، پیمان قاسم‌خانی، امین حیایی و بهاره رهنما در این فیلم بازی کرده‌اند. داستان این فیلم سینمایی ایرانی کمدی از این قرار است که نقشه گنج تزار روسیه به دست دو دزد می‌افتد که با کمک هم، دست به هر کاری می‌زنند تا این گنج را به دست آورند. فیلمنامه این فیلم کمدی ایرانی، توسط برادران قاسم‌خانی، یعنی پیمان و مهراب نوشته شده بود که طنز جالبی دارد.

بهترین فیلم های کمدی ایرانی دهه 90

بیشترین فیلم های کمدی ایرانی موفق و پرمخاطب سینمای ایران، مربوط به دهه 90 است. درست است که دیگر در سینمای ایران فیلم‌هایی در حد اجاره‌نشین‌ها و مارمولک ساخته نشد، اما تعداد فیلم های ایرانی طنز دهه 90 که پرمخاطب و پرفروش شدند بسیار زیاد هستند. در ادامه لیست بهترین فیلم های طنز ایرانی دهه 90 را به شما معرفی می‌کنیم.

1. فیلم کمدی خنده دار ایرانی ضدگلوله

خنده دار ترین فیلم های ایرانی / بهترین فیلم سینمایی کمدی ایرانی

  • سال تولید: 1390
  • کارگردان: مصطفی کیایی
  • نویسنده: مصطفی کیایی
  • بازیگران: مهدی هاشمی، ژاله صامتی، مسعود کرامتی، سعید آقاخانی، پوریا رحیمی سام و محسن کیایی

فهرست خنده دار ترین فیلم های ایرانی دهه 90 را با فیلم سینمایی ایرانی خنده دار ضدگلوله آغاز می‌کنیم. دومین فیلم مصطفی کیایی، با الهام از فیلم کمدی مشهور لیلی با من است به ماجرای حضور یک نوارفروش در جبهه می‌پردازد. این نوارفروش به نام سلیم در اوایل انقلاب به توزیع و پخش نوارهای فیلم و موسیقی می‌پردازد و وقتی متوجه می‌شود تومور مغزی دارد، تصمیم می‌گیرد برای توبه به جبهه برود. بر اثر یک اتفاق او راهی خط مقدم می‌شود و تلاش می‌کند مجروح یا شهید شود، اما قسمت نیست و این اتفاق نمی‌افتد.

ضدگلوله با اینکه شباهت‌هایی به لیلی با من است دارد، اما با حضور شیرین مهدی هاشمی و موقعیت‌های کمیکی که می‌سازد، به یکی از موفق‌ترین فیلم های کمدی برتر ایران اوایل دهه نود تبدیل شد. این فیلم سکوی پرتابی برای مصطفی کیایی بود و بعد از این فیلم بود که کارگردان مطرح این روزهای سینمای ایران روز به روز پیشرفت کرد و آثار پرمخاطب ساخت.

2. فیلم کمدی ایرانی خنده دار گشت ارشاد

فیلم کمدی ایرانی / فیلم طنز ایرانی

  • سال تولید: 1390
  • کارگردان: سعید سهیلی
  • نویسنده: مهدی محمدنژادیان – مهدی علی‌میرزایی – سعید سهیلی
  • بازیگران: حمید فرخ‌نژاد، پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی، جمشید هاشم‌پور، میرطاهر مظلومی و سحر قریشی

گشت ارشاد یکی از پرحاشیه‌ترین فیلم‌های دهه 90، بهترین فیلم خنده دار ایرانی و یکی از بهترین فیلم های کمدی ایرانی سینمای ایران است. البته در زمان اکران این فیلم حواشی زیادی ایجاد کرد و برخی از روزنامه‌ها و رسانه‌ها این فیلم را توهین‌آمیز و غیرقابل تحمل توصیف کردند. همان زمان اعتراض‌ها بالا گرفت و ظرف چند هفته فیلم کمدی سعید سهیلی به اجبار از پرده سینماها پایین کشیده شد.

این فیلم داستان زندگی سه فرد شیاد به نام‌های عطا، حسن و عباس است با پوشش گشت ارشاد از دختران و پسران مردم اخاذی می‌کنند. آنها با گیر دادن به دختر و پسرهایی که در مهمانی‌ها حضور دارند یا تهدید آنها، گذران زندگی می‌کنند.

قسمت اول گشت ارشاد با وجود تمام محدودیت‌ها و توقیف‌ فیلم، بسیار دیده شد و همین سبب شد که سعید سهیلی تصمیم بگیرد قسمت دوم و سوم آن را بسازد. قسمت دوم گشت ارشاد بسیار ضعیف از آب درآمد و اصلا در حد و اندازه‌ه قسمت اول نبود. امسال سهیلی گشت ارشاد 3 را هم ساخته که در آن بازیگران مطرحی حضور دارند و باید دید چگونه از آب درآمده است. به نظر شما فیلک گشت ارشاد 3 می‌تواند در فهرست بهترین سینمایی های طنز ایرانی قرار گیرد؟

3. فیلم سینمایی ایرانی طنز ورود آقایان ممنوع

فیلم سینمایی طنز ایرانی مارمولک / بهترین فیلم های کمدی ایران

  • سال تولید: 1390
  • کارگردان: رامبد جوان
  • نویسنده: پیمان قاسم‌خانی
  • بازیگران: رضا عطاران، ویشکا آسایش، مانی حقیقی، بهاره رهنما، ستاره پسیانی، حدیث میرامینی و علی صادقی

«ورود آقایان ممنوع» یکی دیگر از بهترین فیلم های کمدی ایرانی است. این فیلم به کارگردانی رامبد جوان و نویسندگی پیمان قاسم‌خانی در سال 1389 ساخته شده است.

داستان این فیلم راجع به مدیر یک دبیرستان دخترانه (با بازی ویشکا آسایش) است که با ورود آقایان به مدرسه‌اش شدیدا مخالف است. اما این مدیر مجبور می‌شود یک دبیر مرد (با بازی رضا عطاران) را به مدرسه بیاورد. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به پگاه آهنگرانی، مانی حقیقی و بهاره رهنما اشاره کرد.

ویشکا آسایش برای بازی در فیلم ورود آقایان ممنوع در بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد. بدون شک می‌توان گفت که آسایش در این فیلم یکی از بامزه‌ترین نقش‌هایش را بازی کرده است. این فیلم توانست عنوان دومین فیلم پرفروش سال 1390 را بگیرد و به یکی از بهترین فیلمهای طنز ایرانی در سال های اخیر تبدیل شود. این فیلم به جرات می‌تواند نامزد عنوان خنده دارترین فیلم ایرانی سال 90 باشد.

4. فیلم سینمایی ایرانی طنز خوابم می‌آد

خنده دار ترین فیلم های ایرانی / لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی

  • سال تولید: 1390
  • کارگردان: رضا عطاران
  • نویسنده: احمد رفیع‌زاده
  • بازیگران: اکبر عبدی، رضا عطاران، مریلا زارعی، ویشکا آسایش و ناصر گیتی‌جاه

اولین فیلم رضا عطاران یکی از بهترین فیلمهای طنز ایرانی است. عطاران پس از یک دهه سریال‌سازی در تلویزیون و ساخت آثار طنز ماندگار، در سال 87 برای همیشه از تلویزیون کوچ کرد و در سال 90 تصمیم گرفت اولین فیلم سینمایی خود را بسازد. از همان اولین خبرهایی که درباره فیلم اول عطاران منتشر می‌شد، مشخص بود که این کمدین با قصه و ایده‌ای جذاب اولین فیلمش را خواهد ساخت. جالب‌ترین نکته فیلم خوابم می‌آد حضور اکبر عبدی در نقش مادر رضا عطاران در این فیلم بود که برای آن توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کند.

خوابم می‌آد درباره معلمی به نام رضا بود که نقش آن را خود عطاران بازی می‌کرد. رضا مشکل عجیب رویارویی با جنس مخالف داشت و به همین دلیل هرگاه می‌خواست به دختری ابراز علاقه کند، به دلیل استرس زیاد نمی‌توانست این کار را به خوبی انجام دهد. تا اینکه با دختری به نام شیرین آشنا می‌شود و این دو تصمیم به گروگانگیری و آدم‌ربایی می‌گیرند. اتفاقات حول این سوژه فیلم کمدی ایرانی خوابم می‌آد را شکل می‌دهد. عطاران با این فیلم ثابت کرد در ساخت فیلم های خنده دار ایرانی سینمایی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

5. فیلم ایرانی خنده دار طبقه حساس

فیلم کمدی ایرانی / لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی

  • سال تولید: 1392
  • کارگردان: کمال تبریزی
  • نویسنده: پیمان قاسم‌خانی
  • بازیگران: رضا عطاران، هوتن شکیبا، آزاده صمدی، بهاره رهنما، کاظم سیاحی، محمد بحرانی، پانته‌آ بهرام و پیمان قاسم‌خانی

فیلم سینمایی ایرانی خنده دار طبقه حساس یکی دیگر از بهترین فیلم های کمدی ایرانی است که کمال تبریزی آن را کارگردانی کرده و به نوعی در این زمینه رکورددار محسوب می‌شود. طبقه حساس سوژه‌ی متفاوتی دارد و مثل تمام کمدی‌های کمال تبریزی با خطوط قرمز بازی می‌کند.

داستان طبقه حساس درباره فرد متدینی به نام حاج کمال است که برای خود و همسرش یک قبر دوطبقه خریداری کرده، اما حالا پس از مرگ همسرش متوجه شده مردی غریبه را درکنار همسر او دفن کرده‌اند. این شرایط برای حاج کمال غیرقابل قبول است و او و خانواده‌اش تلاش می‌کنند این دو جنازه را از خاک بیرون بکشند. در این بین اتفاقات جالب و بامزه‌ای رخ می‌دهد. طبق حساس در کنار ساعت 5 عصر و چند می‌گیری گریه کنی از معدود فیلمهای کمدی ایرانی هستند که با مرگ و مراسم تدفین شوخی کرده‌اند. رضا عطاران برای ایفای نقش در فیلم طبقه حساس برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر شده است.

6. فیلم ایرانی خنده دار رد کارپت

فیلم کمدی ایرانی / برترین فیلم های طنز ایرانی

  • سال تولید: 1392
  • کارگردان: رضا عطاران
  • نویسنده: رضا عطاران
  • بازیگران: رضا عطاران، جمال هاشمی، سوسن پرور و علی سرتیپی

اسم فیلم های خنده دار ایرانی دهه 90 را با فیلمی از رضا عطاران ادامه می‌دهیم. رد کارپت دومین فیلم سینمایی رضا عطاران در مقام کارگردان و شبیه‌ترین فیلم در میان ساخته‌هایش به سریال‌های تلویزیونی‌اش بود. این فیلم بیشتر یک فیلم شخص برای رضا عطاران بود و به نوعی به فیلم‌های مستند یا گزارش‌گونه هم تنه می‌زد.

ردکارپت قطعا جذاب‌ترین و بهترین فیلم طنز ایرانی برای طرفداران خود عطاران و شخصیت بی‌خیال ساده‌ی داخل سریال‌هایش است. عطاران در این فیلم نقش یک فرد عاشق سینما را روایت می‌کند که تلاش می‌کند در جشنواره‌ی کن شرکت و با کارگردان محبوب خود استیون اسپیلبرگ دیدار کند. او دراین سفر هم فرهنگ متفاوت ایرانی‌ها در خارج از کشور را به شوخی می‌گیرد، هم با خودش و سینمای ایران و جهان شوخی‌های بکر و جذابی می‌کند.

7. فیلم ایرانی خنده دار خط ویژه

فیلم کمدی ایرانی / جدیدترین فیلم های کمدی ایرانیطنز ایرانی

  • سال تولید: 1392
  • کارگردان: مصطفی کیایی
  • نویسنده: مصطفی کیایی
  • بازیگران: مصطفی زمانی، هانیه توسلی، میلاد کی مرام، محسن کیایی، میترا حجار، پریناز ایزدیار، سام قریبان و هومن سیدی

خط ویژه یکی از بهترین فیلم های کمدی ایرانی دهه 90 است که ماجرایی ریتمیک و معمایی را به شکلی کمدی و جذاب روایت می‌کند. خط ویژه داستان زن و شوهری است که تصمیم می‌گیرند حساب یکی از مفسدین اقتصادی را هک و خالی کنند.

کاوه با بازی هومن سیدی نابغه کامپیوتر است و با شناسایی و راهنمایی خواهر و خواهرشوهرش حساب یک مفسد اقتصادی بانفوذ را خالی می‌کند و به هنگام ریختن به حساب خودشان بر اثر سهل‌انگاری پول را به حساب دو جوان آس و پاس می‌ریزد. همین مسئله سبب آشنایی این افراد با هم می‌شود و این پنج نفر تلاش می‌کنند پول را از چنگ محتشم دربیاورند و از ایران خارج شوند.

خط ویژه فیلمنامه تند و تیزی دارد که با موقعیت‌های کمدی به یک فیلم گیشه‌ای خوش‌ساخت تبدیل شده است و حتی شاید بتون آن را خنده دار ترین فیلم سینمایی ایرانی سال 92 دانست.

8. فیلم کمدی ایرانی جدید در مدت معلوم

خنده دار ترین فیلم های ایرانی / فیلم سینمایی کمدی دار ایرانی جدید کمدی

  • سال تولید: 1393
  • کارگردان: وحید امیرخانی
  • نویسنده: مهدی علی‌میرزایی
  • بازیگران: جواد عزتی، ویشکا آسایش، هومن سیدی، اکبر عبدی، طوفان مهردادیان و گوهر خیراندیش

در مدت معلوم فیلمی بی‌ادعا اما به شدت بامزه و دغدغه‌مند است و یک جواد عزتی شیرین و درخشان دارد. این فیلم با اینکه در زمان اکران، فروش عجیبی در سینماها نداشت، اما قطعا یکی از بهترین فیلم های کمدی ایرانی است.

این فیلم درباره معلمی به نام میثم است که حس می‌کند زمان ازدواجش فرا رسیده و نیاز به یک همدم برای تامین نیازهای مختلف خود دارد. او در این‌باره مقاله و تحقیقات مختلفی انجام داده و حتی کتاب نوشته، اما هنوز اصلی‌ترین مشکلش این است که دختر موردعلاقه‌خود را پیدا نکرده است. میثم دل به دریا می‌زند و تصمیم می‌گیرد که ازدواج موقت انجام دهد، اما در این مسیر با مشکلات بامزه‌ای رو‌به‌رو می‌شود که در مدت معلوم را به یکی از بهترین فیلم های خنده دار ایرانی تبدیل می‌کند.

نکته جالب درباره فیلم در مدت معلوم شوخی‌های آن حول سوژه اصلی قصه است. با اینکه سوژه به نیازهای جنسی انسان می‌پردازد و قابلیت این را داشت که به شدت به ورطه ابتذال بیفتد و حتی فیلم به اثری مستهجن تبدیل شود، اما این اثر از معدود فیلم های سینمایی ایرانی خنده دار است که با مسائل جنسی شوخی‌های غیرسخیف و هوشمندانه‌ای می‌کند و حتی در تعداد شوخی‌های اینچنینی زیاده‌روی هم نشده است.

9. فیلم کمدی ایرانی جدید نهنگ عنبر

رضا عطاران در نهنگ عنبر / لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی

  • سال تولید: 1393
  • کارگردان: سامان مقدم
  • نویسنده: مانی باغبانی، مونا زاهد
  • بازیگران: رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، علی قربانزاده، نادر سلیمانی و سپند امیرسلیمانی

فیلم سینمایی ایرانی خنده دار «نهنگ عنبر» فیلمی کمدی به کارگردانی سامان مقدم و محصول سال 1393 است. قسمت دوم این فیلم هم در سال 1396 ساخته شده است. داستان این فیلم راجع به مردی به نام ارژنگ صنوبر (با بازی رضا عطاران) است که از کودکی عاشق رویا (با بازی مهناز افشار) بوده است. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به ویشکا آسایش، سام نوری، هانیه توسلی و حسام نواب صفوی اشاره کرد.

این فیلم در سال 1394 با فروش نزدیک به هفت میلیارد تومان به دومین فیلم پرفروش آن سال تبدیل شد. همچنین فیلم نهنگ عنبر در لیست پرفروش‌ترین فیلم‌های ایرانی در رتبه سی و سوم قرار دارد. نهنگ عنبر که شوخی‌های زیاد و بامزه‌ای با نوستالژی‌های گذشته می‌کند را می‌توان یکی از بهترین فیلم های کمدی سینمای ایران دانست. این فیلم در میان فیلم های کمدی برتر ایران به خصوص نظر دهه شصتی‌ها و دهه پنجاهی‌ها را به خود جلب کرده است.

10. فیلم کمدی ایرانی جدید بارکد

فیلم کمدی ایرانی / بهترین فیلم های کمدی ایران

  • سال تولید: 1394
  • کارگردان: مصطفی کیایی
  • نویسنده: مهیار شاهرخی – مصطفی کیایی
  • بازیگران: بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، رضا کیانیان، پژمان بازغی، بابک بهشاد و بهاره کیان افشار

مصطفی کیایی در ادامه ساخت آثار پرمخاطبی که هم قصه‌ای جذاب روایت می‌کنند و هم رگ خواب مخاطب در دستشان است، در سال 94 سراغ سوژه‌ای درباره فساد اقتصادی رفت و فیلم بارکد را با حضور بهرام رادان و سحر دولتشاهی در نقش‌هایی متفاوت، ساخت.

بارکد داستان دو دوست به نام حامد و میلاد است که کارشان اخاذی از دختران و پسران پولدار به روش‌های مختلف است. حامد که نقش آن را رادان ایفا می‌کند، برای استخدام به شرکت یک مفسد اقتصادی می‌رود. فیلم با فلاش‌بک نحوه رسیدن حامد به شرکت و علت حضور او در آن شرکت را روایت می‌کند.

این فیلم را شاید بتوان یک فیلم کمدی اکشن در میان بهترین کمدی های ایرانی نامید، به خصوص نیمه اول فیلم لحظات کمدی جذابی دارد اما رفته رفته با حضور پلیس معمایی‌تر می‌شود.

11. فیلم کمدی ایرانی جدید خوب بد جلف

لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی جدید / فیلم های سینمایی خنده دار ایرانی

  • سال تولید: 1394
  • کارگردان: پیمان قاسم‌خانی
  • نویسنده: پیمان قاسم‌خانی
  • بازیگران: حمید فرخ‌نژاد، سام درخشان، پژمان جمشیدی، آزاده صمدی، ویشکا آسایش، مانی حقیقی، نسیم ادبی، بهاره رهنما و امیرمهدی ژوله

بعد از سریال موفق پژمان و حضوری گرم و جذاب از زوج سام درخشانی و پژمان جمشیدی در این مجموعه، پیمان قاسم‌خانی تصمیم گرفت اولین فیلم سینمایی خود را با حضور این زوج کمدین بسازد. خوب بد جلف به نوعی ادامه‌ی پژمان است، اما دو کاراکتر اصلی درگیر یک ماجرای پلیسی معمایی می‌شوند و داستان یکی از خنده دارترین فیلم های ایرانی را روایت می‌کنند.

ماجرای فیلم خوب بد جلف بدین شکل است که پژمان جمشیدی و سام درخشانی پس از محبوبیت سریال پژمان تصمیم می‌گیرند در آثار متفاوت سینمایی ایفای نقش کنند. در ادامه همین تصمیم آنها پیشنهاد بازی در یک فیلم پلیسی را قبول می‌کنند، اما شرط تهیه‌کننده این است که سام و پژمان باید در کنار یک نیروی پلیس زبده آموزش ببیند تا از نزدیک با روحیات افسران پلیس آشنا شوند. همین تصمیم سبب حضور سام و پژمان در یک عملیات پلیسی پیچیده می‌شود که موقعیت‌های طنزی را ایجاد می‌کند.

فیلم خوب بد جلف تا همین امسال دنباله داشته و قسمت دوم و سریال آن هم ساخته شد، اما اولین قسمت آن بهترین قسمتش بوده و در میان فیلم های کمدی برتر ایران دهه 90 قرار می‌گیرد.

12. فیلم زاپاس

بهترین فیلم های کمدی ایران / لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی

  • سال تولید: 1394
  • کارگردان: برزو نیک‌نژاد
  • نویسنده: برزو نیک‌نژاد
  • بازیگران: امیر جعفری، ریما رامین‌فر، احمد مهران فر، شبنم مقدمی، الناز حبیبی، ماهان نصیری و جواد عزتی

زاپاس از بهترین فیلم های کمدی ایران است که طی دهه 90 اکران شد. این اثر در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شرکت داشت و با بازیگران معروف خود توجه‌ها را جلب کرد. شبنم مقدمی برای بازی در این فیلم برنده  سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد و منتقدان فیلم را اثری مفرح خواندند.

داستان این اثر از لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی، درباره تیم فوتبالی دسته سومی متعلق به استان گلستان و شهر رامیان است که به دسته دوم صعود می‌کند. سعید که بازیکن خوب این تیم است، دچار پارگی تاندون شده و همه چیز بهم می‌ریزد.

13. فیلم کمدی ایرانی اکسیدان

لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی جدید / برترین فیلم های طنز ایرانی

  • سال تولید: 1395
  • کارگردان: حامد محمدی
  • نویسنده: حامد محمدی
  • بازیگران: جواد عزتی، امیر جعفری، شبنم مقدمی، شقایق دهقان، رضا بهبودی و لیندا کیانی

یکی از بهترین فیلم های کمدی ایرانی دهه 90 ، بدون تردید فیلم اکسیدان حامد محمدی است. فیلمنامه اکسیدان را حامد محمدی نوشته بود و پدرش منوچهر محمدی تهیه‌کننده صاحب‌نام سینمای ایران هم تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشت.

این فیلم درباره برادری و دوستی بین مذهب شیعه و مسیحیت بود و داستانش درباره شخصیتی به نام اصلان بود که نامزدش نگار او را رها کرده و به خارج از کشور رفته بود و حالا اصلان تلاش می‌کرد خیلی سریع بتواند ویزا بگیرد. بهمن شخص شارلاتانی است که کارش جور کردن ویزا با روش‌های عجیب است و راهکارهای مختلف و بامزه‌ای را پیش روی اصلان می‌گذارد و دردسرهای مختلف در موقعیت‌های طنز برای این دو نفر شکل می‌گیرد.

البته با اینکه فیلم سینمایی ایرانی خنده دار اکسیدان جزو برترین فیلم های کمدی ایرانی در چند سال اخیر به حساب می‌آید، اما به دلیل اعتراض گروه‌های مختلف و تحریم حوزه هنری به دلیل آنچه که توهین به دین و تقریب مذاهب نامیده شد، توسط تعدادی از معترضین از پرده پایین کشیده و اکرانش متوقف شد.

14. فیلم کمدی ایرانی ساعت پنج عصر

فیلم کمدی ایرانی / بهترین فیلم های کمدی ایران

  • سال تولید: 1395
  • کارگردان: مهران مدیری
  • نویسنده: مهران مدیری
  • بازیگران: سیامک انصاری، نگین معتضدی، امیر جعفری، آزاده صمدی و مهران مدیری

اولین فیلم مهران مدیری، یک  فیلم کمدی ایرانی تلخ و سیاه است که کاملا با آثار تلویزیونی این کمدین مطرح تفاوت دارد و در زمان اکران آن هم در میان مردم و هم در میان منتقدان موافقان و مخالفان جدی پیدا کرده بود.

فیلم ساعت 5 عصر روایت یک صبح تا عصر فردی به نام پرهام است که تلاش می‌کند به بانک برود تا قسط وامش را پرداخت کند وگرنه بانک خانه را مصادره خواهد کرد. در این صبح تا عصر، انواع و اقسام اتفاقات برای پرهام رخ می‌دهد و تماشاگر با تعدادی از مشکلات و معضلات روزمره مواجه می‌شود که با پرداخت شیرین مهران مدیری و بازی جذاب سیامک انصاری تا حدودی زهرش گرفته شده و موقعیت‌های کمیک ایجاد می‌کند.

خیلی‌ها ساعت 5 عصر را فیلمی ضعیف، فاقد قصه‌ای منسجم و غیرکمدی می‌دانند و از طرفی بسیاری از طرفداران آثار کمدی سیاه، ساعت 5 عصر را پر از حرف‌های مهم و آن را در میان بهترین فیلم های کمدی ایرانی دو دهه اخیر قرار داده‌اند.

15. فیلم کمدی ایرانی تگزاس

خنده دار ترین فیلم های ایرانی / لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی

  • سال تولید: 1396
  • کارگردان: مسعود اطیابی
  • نویسنده: بابک کایدان، میثم کایدان
  • بازیگران: پژمان جمشیدی، سام درخشانی، گابریلا پتری و حمید فرخ‌نژاد

لیست فیلم های کمدی ایرانی دهه 90 را با فیلم تگزاس دنبال می‌کنیم. بعد از استقبال مخاطبان آثار کمدی از فیلم سینمایی خوب بد جلف، مثلث حاضر در این فیلم در یک فیلم دیگر به کارگردانی مسعود اطیابی بازی کردند. تگزاس با بازی حمید فرخ‌نژاد، سام درخشانی و پژمان جمشیدی دومین فیلم این سه نفر بود که جزو پرفروش‌ترین و بهترین فیلم های کمدی ایرانی سال لقب گرفت.

تگزاس داستان دو دوست ایرانی است که در برزیل با تعدادی گنگستر خطرناک رو‌به‌رو می‌شوند و برای نجات جان خود و دوستانشان در موقعیت‌های مهلکی قرار می‌گیرند.

موفقیت تگزاس به قدری زیاد بود که نه تنها قسمت دوم آن هم ساخته شد، بلکه با ساخت و تولید آن یک سبک از فیلم های کمدی در سینمای ایران باب شد که سازندگان با حضور در کشورهای خارجی تلاش می‌کردند زنان بی‌حجاب و موزیک و رقص را تا حد قابل پخش وارد فیلم‌هایشان کنند. و بدین ترتیب برخی ممیزی‌ها را دور بزنند. شاید بتوان این فیلم را خنده دار ترین فیلم جهان ایرانی نامید.

16. فیلم طنز ایرانی مصادره

لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی جدید / لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی

  • سال تولید: 1396
  • کارگردان: مهران احمدی
  • نویسنده: علی فرقانی
  • بازیگران: رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی، مزدک میرعابدینی، ملینا واردانیان و آلیسا میلکستیان

فیلم سینمایی ایرانی خنده دار مصادره یک فیلم کمدی ایرانی به کارگردانی مهران احمدی و در واقع اولین فیلم این بازیگر محبوب و معروف سینمای ایران است. مصادره یک فیلم جذاب و پرکشش از مقاطع مختلف زندگی اسماعیل یارجانلو کارمند اداره ساواک در رژیم شاهنشاهی است که نقش آن را رضا عطاران بازی می‌کند.

اسماعیل مامور خرید لوازم شکنجه در زندان‌های ساواک و به قدری ساده و بی‌اطلاع است که نمی‌داند ابزاری که او آنها را خریداری می‌کند برای شکنجه و گرفتن اعتراف از مبارزان انقلابی استفاده می‌شود. او فردای سقوط کامل رژیم شاه و پیروزی انقلاب اسلامی مثل تمام مردم عادی به سر کار می‌رود، اما توسط مامورین کمیته انقلاب اسلامی دستگیر می‌شود و ماجرا از این جا آغاز می‌شود و تا پیری اسماعیل  و مهاجرتش به آمریکا و شهرهای مختلف آن ادامه پیدا می‌کند.

فیلمنامه مصادره را علی فرقانی بسیار جذاب نوشته و فیلم پر از شوخی‌های بامزه است که در پس آن کنایه‌های سیاسی تندی هم وجود دارد. این فیلم در زمان اکران هم با استقبال گسترده مخاطبان رو‌به‌رو شد و همین امیر دلیلی برای اثبات این نکته است که مصادره یکی از بهترین فیلمهای طنز ایرانی است و می‌توان آن را بهترین فیلم کمدی ایرانی 96 دانست.

17. فیلم طنز ایرانی خجالت نکش

فیلم کمدی ایرانی / فیلم های سینمایی خنده دار ایرانی

  • سال تولید: 1396
  • کارگردان: رضا مقصودی
  • نویسنده: رضا مقصودی
  • بازیگران: احمد مهرانفر، شبنم مقدمی، سام درخشانی، لیندا کیانی، شهره لرستانی و الناز حبیبی

خجالت نکش رضا مقصودی در میان لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی جدید ، یکی از خنده دار ترین فیلم های ایرانی به حساب می‌آید. احمد مهرانفر و شبنم مقدمی دو کاراکتر فوق‌العاده درخشان خلق کرده‌اند و فیلمنامه‌ی رضا مقصودی دارای قصه‌ای پر و پیمان و پر از شوخی است که دست بازیگران را برای ایفای نقش به بهترین نحو باز گذاشته است.

فیلم خجالت نکش درباره فردی به نام قنبر و همسرش صنم است که بعد از چندین و چند سال زندگی مشترک و داشتن فرزندان بزرگ، صاحب فرزند می‌شوند. ابتدا صنم تصمیم می‌گیرد بچه را سقط کند، اما دلش نمی‌آید و به همراه همسرش قنبر ماجرای بارداری‌اش را از برادر، فررزندانش و در و همسایه مخفی کند. این مخفی‌کاری در کنار اتفاقات غیرمترقبه‌ای که برای این زوج می‌افتد خط داستانی اصلی قصه خجالت نکش را شکل می‌دهند. این فیلم از فیلم های کمدی برتر ایران است که تماشای آن خالی از لطف نیست.

18. فیلم طنز ایرانی چهار انگشت

فیلم کمدی ایرانی / بهترین فیلم سینمایی کمدی ایرانی طنز ایرانی

  • سال تولید: 1397
  • کارگردان: حامد محمدی
  • نویسنده: حامد محمدی
  • بازیگران: جواد عزتی، امیر جعفری، ماییداوی ویز و مونا فرجاد

دومین همکاری‌ موفق مثلث حامد محمدی، جواد عزتی و امیرجعفری، فیلم سینمای چهارانگشت، یکی از بهترین فیلمهای طنز ایرانی است. یک  فیلم کمدی ایرانی تمام عیار با سوژه‌ای کلیشه‌ای ولی بامزه که محمدی از عهده اجرای درست و جذاب آن به خوبی برمی‌آید.

چهارانگشت داستان سفر احد فاتحه‌ای کاندیدای نمایندگی مجلس و مشاورش نادر ایستاده به تایلند است. در تهران اینچنین وانمود می‌شود که حاج آقا فاتحه‌ای به همراه مشاورش به خانه خدا مشرف خواهند شد و سفر حج در پیش دارند، اما این دو نفر در اصل در حال سفر به تایلند برای ملاقات با همسر تایلندی حاج آقا و جاری کردن صیغه طلاق برای آنها هستند. در این بین، وقتی این دو نفر وارد تایلند می‌شوند، بر اثر یک اتفاق تمام پول‌ها و مدارک و اسناد این دو از دستشان خارج می‌شود و مجبور می‌شوند شرایط بسیار سختی را در کشوری غریبه تجربه کنند.

زوج جعفری و عزتی که پیش از این یک بار دیگر در فیلم اکسیدان،که آن هم جزء فیلم های کمدی برتر ایران بود، یک زوج کمدین طلایی ارائه کرده بودند، اینجا هم بسیار موفق ظاهر شدند و فیلم چهارانگشت حامد محمدی را به خنده دارترین فیلم سینمایی در لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی 97 تبدیل کردند.

19. فیلم طنز ایرانی هزارپا

فیلم سینمایی ایرانی کمدی / بهترین فیلم های کمدی ایران

  • سال تولید: 1397
  • کارگردان: ابوالحسن داوودی
  • نویسنده: امیر برادران
  • بازیگران: رضا عطاران، سارا بهرامی، جواد عزتی، شهره لرستانی، مهران احمدی، نعیمه نظام دوست و امیرمهدی ژوله

در ادامه معرفی بهترین فیلمهای طنز ایرانی فیلم هزارپا را داریم. فیلم سینمایی ایرانی خنده دار «هزارپا» فیلمی در ژانر کمدی به کارگردانی ابوالحسن داوودی و محصول سال 1396 است. داستان این فیلم راجع به کیف‌قاپی به نام رضا (با بازی رضا عطاران) است که می‌خواهد با دختری پولدار (با بازی سارا بهرامی) ازدواج کند. جواد عزتی، مهران احمدی، لاله اسکندری، سپند امیرسلیمانی و امیرمهدی ژوله از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

فیلم هزارپا با فروشی حدود 38 میلیارد تومان، در حال حاضر پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است. برای آشنایی با پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران به این مطلب مراجعه کنید. هزارپا رکوردهایی مانند بیشترین فروش سه روز نخست، بیشترین فروش هفتگی و سریع‌ترین زمان رسیدن به فروش 10 میلیارد تومانی (پس از 16 روز اکران) را زده است. این فیلم همچنین بیشترین تعداد بیننده در یک روز (160 هزار نفر) را داشته است. پربیراه نیست اگر این فیلم را خنده دار ترین فیلم ایرانی بنامیم. حتی اگر  آن را خنده دار ترین فیلم ایرانی ندانیم، همچنان این فیلم جزء ماندگارترین و تماشایی‌ترین فیلم های کمدی برتر ایران است.

20. فیلم طنز ایرانی مطرب

خنده دار ترین فیلم های ایرانی / فیلم طنز ایرانی

  • سال تولید: 1397
  • کارگردان: مصطفی کیایی
  • نویسنده: مصطفی کیایی
  • بازیگران: پرویز پرستویی، الناز شاکردوست، محسن کیایی، مهران احمدی و عایشه‌گل

مطرب یکی دیگر از فیلم های کمدی برتر ایران در لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی است که مضامینی اجتماعی دارد. در این فیلم که یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های ایران هم هست، پرویز پرستویی و الناز شاکردوست ایفای نقش می‌کنند. علاوه بر بازیگران ایرانی، چندین بازیگر ترکیه‌ای نیز هنگام فیلم‌برداری آن در استانبول، در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. داستان مطرب درباره خواننده‌ای کاباره‌ای نه‌چندان معروف است که بعد از انقلاب 1357، نمی‌تواند مانند سایر خواننده‌های معروف، به لس‌آنجلس برود و مجبور می‌شود در مراسم‌های مختلف، به خوانندگی بپردازد. فروش فیلم مطرب از 31 میلیارد تومان گذشته است و پرفروش‌ترین فیلم ایران در سال 1398 محسوب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با فیلم طنز مطرب، از فیلم های کمدی برتر ایران، می‌توانید به این مطلب پلازا مراجعه کنید.

21. فیلم طنز ایرانی چشم و گوش بسته

خنده دار ترین فیلم های ایرانی / لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی های سینمایی طنز ایرانی

  • سال تولید: 1398
  • کارگردان: فرزاد موتمن
  • نویسنده: هما بذرافشان – حسین کلهر
  • بازیگران: امین حیایی، بهرام افشاری، آناهیتا درگاهی، پوریا پورسرخ و لیندا کیانی

چشم و گوش بسته یکی از بهترین فیلم های کمدی ایرانی سال‌های اخیر سینمای ایران به حساب می‌آید. این فیلم اصلا به اندازه کیفیتش قدر ندید و یکی از مهمترین دلایل آن، تبلیغات بد و ضعیف آن بود. چشم و گوش بسته با استفاده از دو شخصیت بسیار جذاب  و به دور از هرگونه لودگی لحظات بسیار مفرحی را برای تماشاگرانش به وجود می‌آورد و به همین دلیل می‌توان آن را یکی از بهترین فیلم های کمدی ایرانی دهه 90 و خنده دار ترین فیلم ایرانی 98 نامید.

داستان درباره دو کاراکتر با بازی امین حیایی (بهروز) و بهرام افشاری (سعید) است که هر دو به دلیل سهل‌انگری یکی از اعضای بدن خود را از دست داده‌اند. بهروز به دلیل انفجار مواد منفجره و پاره شدن پرده گوشش ناشنوا شده و سعید هم به دلیل ضربات متعددی که در مسابقات بوکس به چشمهایش وارد آمده، بینایی خود را از دست داده است. حالا این دو نفر با این شرایط ویژه‌شان در صحنه جرم قتل یک مرد حضور داشته‌اند و حضور یک زن را حس کرده‌اند، اما نمی‌توانند به پلیس و قانون اثبات کنند و بدین ترتیب موقعیت‌های کمیک و جالبی خلق می‌شود.

چشم و گوش بسته با حضور دو کاراکتر جذابش قابلیت چند سری شدن دارد و باید دید آیا فرزاد موتمن تصمیم به ساخت قسمت‌های بعدی آن خواهد گرفت یا خیر. امیدواریم قسمت‌های بعد ساخته شوند و به عنوان فیلم‌هایی قوی نام آنها را در فهرست بهترین فیلمهای طنز ایرانی ببینیم، همانطور که نام فیلم پشم و گوش بسته را در میان فیلم های کمدی برتر ایران می‌بینیم.

22. فیلم طنز ایرانی جهان با من برقص

فیلم کمدی ایرانی / بهترین فیلم های کمدی ایران

  • سال تولید: 1398
  • کارگردان: سروش صحت
  • نویسنده: سروش صحت – ایمان صفایی
  • بازیگران: علی مصفا، جواد عزتی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، سیاوش چراغی‌پور، کاظم سیاحی و بهار کاتوزی

آشنایی با نام فیلم های طنز ایرانی دهه 90 را با فیلمی از سروش صحت به پایان می‌بریم. یکی از جدیدترین و بهترین فیلم های کمدی ایرانی، فیلم اول سروش صحت در مقام کارگردان است. جهان با من برقص یک فیلم کمدی ایرانی استاندارد، حال خوب کن و به شدت دور از ابتذال و لودگی است و این هنر نویسندگی و کارگردانی سروش صحت را نشان می‌دهد. این فیلم بیشک یکی از بهترین فیلم‌های طنز ایرانی در سالهای اخیر است.

فیلم درباره شخصی به نام جهانگیر است که دوستانش او را جهان صدا می‌زنند و اخیرا مطلع شده که به دلیل ابتلا به یک بیماری سخت چند صباحی بیشتر زنده نیست. او با حال خراب و ناامید خود به دامان طبیعت و روستایی پناه برده، اما در یک غافلگیری دوستانش تصمیم می‌گیرند برای برگزاری جشن تولد جهان او را همراهی و سورپرایز کنند.

جهان با من برقص سرشار از لحظات مختلف زندگی و ترکیبی از شادی، غم، افسردگی، امید و بازیگوشی انسان است و هرکدام از افراد حاضر در فیلم نماد یک طرز تفکرند. جهان با من برقص نه تنها یکی از بهترین فیلم های کمدی ایرانی سال 99 است ، بلکه یکی از فیلم های طنز ایرانی شاخص دهه نود محسوب می‌شود.

23. فیلم سینمایی ایرانی کمدی انفرادی

فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند / بهترین فیلم سینمایی کمدی ایرانی

  • سال تولید: 1398
  • کارگردان: مسعود اطیابی
  • نویسنده: حمزه صالحی
  • بازیگران: مهدی هاشمی، رضا عطاران، احمد مهرانفر، برزو ارجمند و شقایق دهقان

از فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند باید به انفرادی اشاره کنیم. این اثر به کارگردانی مسعود اطیابی در سال 1398 ساخته شد و اکران آن تا اردیبهشت 1401 طول کشید. انفرادی با فروشی بالغ بر 73 میلیارد تومان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود.

داستان این بهترین فیلم سینمایی کمدی ایرانی درباره سه مرد بی‌خانمان به نام‌های امیر، جواد و بهرام است که در موسسه‌ای اعتباری سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مثل اینکه رئیس شرکت ورشکست شده و این باب آشنایی سه مرد قصه را باز می‌کند. آنها که اکنون هیچ جایی برای زندگی ندارند، باهم به دنبال بهبود وضعیت خود می‌روند.

24. فیلم سینمایی ایرانی کمدی هفته ای یک بار آدم باش

برترین فیلم های طنز ایرانی

  • سال تولید: 1399
  • کارگردان: شهرام شاه‌حسینی
  • نویسنده: پویا مهدوی‌زاده
  • بازیگران: پژمان جمشیدی، رعنا آزادی‌ور، ساغر قناعت، علیرضا استادی، شیرین یزدان‌بخش، هوشنگ رادی‌پور، ترنم کرمانیان و پژمان بازغی

هفته‌ای یک‌بار آدم باش از برترین فیلم های طنز ایرانی محسوب می‌شود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و نزدیک دو میلیارد فروش داشت. داستان این فیلم درباره دو برادر است که می‌فهمند پدرشان دچار آلزایمر شده و کم‌کم همه چیزا را فراموش خواهد کرد. آنها که هردو سبک زندگی متفاوتی دارند، با این اتفاق زندگیشان دستخوش تغییر می‌شود.

فیلم سینمایی طنز ایرانی 1400 به بعد

اگرچه به گفته منتقدین و مخاطبان فیلم کمدی ایرانی از سال 1400 به بعد عملکرد قوی ای نداشته است. اما چند فیلم تماشایی هم در میان آنان به چشم می‌خورد که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

1. فیلم سینمایی طنز ایرانی دینامیت

فیلم سینمایی ایرانی کمدی / لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی

  • سال تولید: 1400
  • کارگردان: مسعود اطیابی
  • نویسنده: حمزه صالحی – شیما محمدبیگی
  • بازیگران: احمد مهرانفر، پژمان جمشیدی، نازنین بیاتی، محسن کیایی، زیبا کرمعلی، نادر سلیمانی و امید روحانی

یکی از بهترین فیلم های کمدی ایرانی که در سال  1400 اکران شد، فیلم دینامیت مسعود اطیابی محصول 1397 بود. این فیلم پس از 3 سال توقیف توانست در انتها مجوز پخش گرفته و اکران شود. البته در نسخه نهایی این فیلم شاهد سانسورهایی نیز هستیم. اگرچه این فیلم کمدی ایرانی نظرات منفی زیادی از سوی منتقدین دریافت کرد اما فروش موفقی در گیشه داشت. این اثر نه تنها پرفروش ترین فیلم ایرانی در دوران کروناست بلکه رکورد فیلم‌های تاریخ سینما را نیز زد.

فیلم طنز ایرانی دینامیت داستان دو طلبه جوان به نام های هادی و محمدحسین است که با تلاش هلی فراوان خانه ای در تهران برای سکونت پیدا می‌کنند اما مشکل اصلی آن دو همسایگانی هستند که زمین تا آسمان با عقایدشان تفاوت دارند.

2. فیلم سینمایی طنز ایرانی گشت ارشاد ۳

فیلم سینمایی خنده دار ایرانی / فیلم سینمایی کمدی دار ایرانی جدید

  • سال تولید: 1400
  • کارگردان: سعید سهیلی
  • نویسنده: حسام سامری‌زاده
  • بازیگران: پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی، بهنام بانی، امیر جعفری، میرطاهر مظلومی، نازنین کیوانی، مبینا رحمتی، اسدالله منجزی، امیر محاسبتی و…

از دیگر فیلم سینمایی طنز ایرانی خوب سال 1400 باید سومین فیلم از سری گشت ارشاد آن هم بدون حضور حمید فرخ نژاد را نام ببریم. این فیلم طنز ایرانی در گذشته بسیار خوش درخشید. نسخه سوم آن هم با وجود نقدهای بسیار توانست دومین فیلم پرفروش زمان اکران خود شود.

داستان گشت ارشاد ۳ درباره زمانی است که حسن و عطا پس از چند سال از آمریکا بازمی‌گردند و به دنبال ماشین عباس آقا که حالا صاحب آن پیکان (بهنام بانی) است می‌روند. پس از آشنایی این سه نفر باهم حسن و عطا تصمیم می‌گیرند به پیکان کمک کنند تا آرزوی خوانندگی که در سرش می‌پروراند را تحقق دهد.

3. فیلم طنز ایرانی سگ بند

فیلم طنز ایرانی / لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی

  • سال تولید: 1400
  • کارگردان: مهران احمدی
  • نویسنده: حمید اکبری خامنه
  • بازیگران: امیر جعفری، بهرام افشاری، سیروس گرجستانی، نازنین بیاتی، بهاره کیان‌افشار، میرطاهر مظلومی، عزت‌الله مهرآوران، سیامک صفری، علی تقی‌پور و مهران احمدی

در اواخر سال 1400 شاهد اکران فیلم سینمایی خنده دار ایرانی سگ بند بودیم، فیلمی که دو هنرمند مطرح خود عزت‌الله مهرآوران و سیروس گرجستانی را پیش از نمایش از دست داد. سگ بند با استقبال خوبی مواجه شد و حدود 40 میلیارد فروش داشت.

داستان فیلم سینمایی کمدی دار ایرانی جدید سگ بند درباره کشتی گیری بازنشسته است که به همراه دوست و شاگرد خود به ارمنستان می‌رود و در آن‌جا اتفاق های خنده داری برای آن‌ها خواهد افتاد.

4. فیلم طنز ایرانی شادروان

  • سال تولید: 1400
  • کارگردان: حسین نمازی
  • نویسنده: حسین نمازی
  • بازیگران: سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، رویا تیموریان، رضا رویگری و بهرام ابراهیمی و … هستند.

فیلم شادروان اگرچه فیلمی اجتماعی است اما رگه های طنز آن توانسته اند موفق تر عمل کنند. این اثر از جدیدترین فیلم های کمدی ایرانی درباره خانواده ای است که فقیر هستند و پدر خانواده به تازگی فوت شده است. آن‌ها که تنها از راه سبزی فروشی امرار معاش می‌کنند، حال با چالش پیدا کردن پول کفن و دفن پدر روبه‌رو هستند.

کلام آخر

این مطلب یک مقاله مفصل درباره لیست بهترین بهترین فیلمهای طنز ایرانی 4 دهه اخیر بود که تلاش کردیم طیف متنوعی از سوژه‌ها و موضوعات را در آن قرار بدهیم. یک لیست از فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند و یا به عبارتی بهترین فیلم های کمدی ایرانی از نگاه مردم را برایتان معرفی کنیم تا اگر خواستید فیلم های طنز ایرانی تماشا کنید لیستی از فیلم های خوب را در دست داشته باشید.

با توجه به بهترین فیلم های کمدی ایرانی موجود در این مقاله، به نظر شما بهترین فیلمهای طنز ایرانی کدام فیلم‌ها هستند؟ به نظر شما کدام فیلم سینمایی مسخره ایرانی فروشی بیش از انتظار داشته است؟ به نظر شما خنده دار ترین فیلم ایرانی در سال‌های اخیر کدام فیلم است؟  شما می‌توانید در پایین همین صفحه نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو