پریودی در بارداری امکان پذیر است؟ {100% علمی✔️}

منبع: همسرتایم

5

1401/9/6

08:31


آیا پریودی در بارداری اتفاق می افتد ؟ بسیاری از خانم ها فکر می کنند لکه های خونی که در زمان بارداری از واژن آنها خارج می…

پریودی در بارداری امکان پذیر است؟ {100% علمی✔️}

Rate this post

آیا پریودی در بارداری اتفاق می افتد ؟

بسیاری از خانم ها فکر می کنند لکه های خونی که در زمان بارداری از واژن آنها خارج می شود نشان دهنده پریودی در بارداری است که البته این موضوع امری محال است.

هنگامی که تخمک آزادشده از تخمدان یک زن بارور شده و وارد رحم می‌شود دیگر پریود شدن رخ نمی‌دهد و در نتیجه زن باردار می شود.

خلاصه مطلب این است که خونریزی در دوران بارداری به معنی قاعدگی نیست.

خونریزی‌های دوران بارداری به خصوص در سه ماهه دوم و سوم را باید بسیار جدی گرفت و به طور اورژانسی به آن‌ها رسیدگی کرد.

 

بیشتر بخوانید:

عوارض آمپول بتامتازون در بارداری

پوزیشن بارداری سه ماه سوم

 

 

اگر خونریزی در اوایل بارداری سطح نوار بهداشتی را خیس کند، می‌توان با احتمال قطع به یقین گفت که بارداری اتفاق نیفتاده است.

اگر تست بارداری‌تان مثبت شده است و خونریزی زیادی را تجربه می‌کنید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

 

هر ماه اگر تخمک آزاد شده توسط تخمدان بارور نشود، پریود اتفاق می‌افتد. تخمکی که بارور نشده است از رحم و از طریق واژن خارج می‌شود.

اینجاست که تفاوت قاعدگی و بارداری بیشتر مشخص می شود: وقتی باردار هستید دیگر پریود نخواهید شد! بنابراین منطقاً پریود شدن در دوران بارداری غیرممکن است. اما تشخیص اینکه دیگر پریود نیستید همیشه آسان نیست. اگر مطمئن هستید که باردار هستید و در هفته های اول بارداری خونریزی هایی مانند قاعدگی یا لکه بینی دارید، باید با پزشک مشورت کنید.

 

هنگامی که فکر می کنید قطعا باردار هستید، خونریزی می تواند یک علامت ناخوشایند باشد. اما لزوماً لازم نیست نگران آن باشید. حتی پس از تجربه خونریزی در سه ماهه اول، بسیاری از زنان در نهایت زایمان موفقی دارند.

 

دلایل خونریزی در اوایل بارداری

15 تا 25 درصد زنان در اوایل بارداری لکه بینی دارند. علت لکه بینی در اوایل بارداری را می توان در موارد زیر یافت:

خونریزی لانه گزینی: لانه گزینی زمانی است که اسپرم به دیواره داخلی رحم راه پیدا می کند تا بتواند تغذیه کند. این معمولاً زمانی اتفاق می افتد که شما در انتظار پریود هستید. به همین دلیل، مردم معتقدند که این چرخه در دوران بارداری اتفاق افتاده است. با این حال، خونریزی لانه گزینی به رنگ روشن یا فقط لکه بینی است و به معنای پریود نیست.

  • تغییرات دهانه رحم
  • عفونت
  • بارداری خارج رحمی
  • سقط جنین

آیا خونریزی اوایل بارداری خطرناک است؟

همانطور که گفته شد دلیل خونریزی هایی مانند قاعدگی در هفته های اول بارداری می تواند کاملا طبیعی باشد. اما اگر خونریزی ناشی از عفونت، حاملگی خارج از رحم و سقط جنین باشد، باید فورا بررسی شود. اگر یک یا چند مورد از علائم زیر را همراه با خونریزی تجربه کردید، در اسرع وقت با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید:

  • درد و انقباض‌های شدید شکمی
  • کمردرد
  • از دست دادن هوشیاری یا غش
  • خستگی مزمن
  • درد شانه
  • تب
  • تغییر در ترشحات واژن
  • حالت تهوع و استفراغ غیر قابل کنترل
  • خونریزی شدید (مثل پریود)

 

دلایل دیگر خونریزی در بارداری

اگرچه نمی‌توانید باردار باشید و پریود شوید، خونریزی در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه اول بارداری غیرمعمول نیست. به گفته دکتر Hakakha، افراد در دوران بارداری به دلایل مختلفی ممکن است خونریزی کنند. در ادامه به چند مورد رایج آن اشاره می‌کنیم:

 

خونریزی لانه گزینی

بسیاری از مردم چیزی به نام «خونریزی لانه گزینی» را تجربه می‌کنند. این اتفاق می‌تواند در زمانی رخ دهد که تخمک بارور شده، که به نام جنین شناخته می‌شود به رحم رسیده و خود را در پوشش داخلی رحم قرار داده است. خونریزی لانه گزینی به صورت لکه‌های صورتی روشن یا قهوه‌ای ظاهر می‌شود و ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح رخ می‌دهد. خونریزی ممکن است شبیه شروع طبیعی قاعدگی شما باشد.

 

رابطه جنسی

احتمال خونریزی پس از مقاربت جنسی یا هر نوع نفوذ واژن نیز وجود دارد. دهانه رحم در دوران بارداری حساس‌ است. این احتمال را افزایش می‌دهد که تحریک (مانند تماس با آلت تناسلی، اسباب بازی جنسی یا انگشت) ممکن است منجر به خونریزی خفیف شود. به همین دلیل، ممکن است پس از معاینه لگن، مقداری خونریزی داشته باشید.

سقط جنین

در ۱۲ هفته اول بارداری بیشتر احتمال سقط جنین وجود دارد. سقط جنین (یا تهدید به سقط جنین) معمولاً به صورت خونریزی همراه با گرفتگی رحم ظاهر می‌شود. همچنین ممکن است لخته‌های خون بزرگی از واژن عبور کند. اگر این علائم را دارید، فورا به پزشک یا ماما خود اطلاع دهید.

حاملگی خارج رحمی

خونریزی در سه ماهه اول همچنین می‌تواند نشانه حاملگی خارج رحمی باشد (زمانی که جنین در خارج از رحم شما شروع به رشد می‌کند، معمولاً در لوله فالوپ). میزان خونریزی در حاملگی خارج از رحم متفاوت باشد. دکتر اسپوزیتو می‌گوید: حاملگی خارج از رحم با درد یک طرفه، سرگیجه یا سبکی سر همراه است. بارداری خارج از رحم در صورت عدم درمان می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد، بنابراین اگر خونریزی همراه با علائمی مانند سرگیجه یا درد ناگهانی دارید، به پزشک مراجعه کنید.

عوارض بارداری

دلایل دیگری که ممکن است در سه ماهه اول شاهد خونریزی باشید عبارتند از: خونریزی ساب کوریونیک (لخته خونی که در پشت جفت در حال رشد تشکیل می‌شود)، عفونت دهانه رحم، جفت سرراهی (زمانی که جفت کاشته می‌شود و روی دهانه رحم رشد می‌کند). یا پولیپ خوش خیم دهانه رحم همه این‌ها خطرناک نیستند. اما به طور کلی، هر زمان که در دوران بارداری خونریزی داشتید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.  در طول سه ماهه دوم و سوم بارداری، خونریزی می‌تواند ناشی از وازا سرراهی (جایی که رگ های خونی جفت در یک محل غیر طبیعی قرار دارند و از روی دهانه رحم عبور می‌کنند)، جدا شدن جفت (جایی که جفت شروع به دور شدن از دیواره می‌کند) باشد. دکتر Hakakha می‌گوید: از رحم زودرس) یا حتی زایمان.

 

خونریزی در سه ماهه دوم بارداری نشانه چیست؟ – پریودی در بارداری امکان پذیر است؟

تا اینجا متوجه شدیم که خونریزی در سه ماهه اول بارداری چندان نگران‌کننده نیست و در اغلب موارد امری طبیعی است. همچنین متوجه شدیم که پریود در بارداری غیرممکن است و زمانی که تخمک بارور شده و وارد رحم می‌شود دیگر پریود اتفاق نمی‌افتد.

اما از کنار خونریزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری نباید به آسانی عبور کرد. حتی اگر خونریزی کم باشد یا همراه با نشانه‌های دیگری نباشد، باید به صورت اورژانسی به متخصص مراجعه کنید. دلایل خونریزی در بارداری (بعد از سه ماهه اول) عبارتند از:

  • گشادی دهانه رحم
  • معاینه توسط پزشک: گاهی پزشک برای بررسی بیشتر دهانه رحم را معاینه می‌کند که می‌تواند منجر به کمی خونریزی شود.
  • رابطه جنسی: بسیاری از خانم‌ها می‌توانند در دوران بارداری رابطه جنسی خود را ادامه دهند؛ مگر اینکه توصیه پزشک بر توقف رابطه باشد. بعضی خانم‌ها به دلیل حساسیت بالای واژن و بافت دهانه رحم در این دوران، در هنگام سکس دچار خونریزی می‌شوند.
  • زایمان زودرس: وقتی جنین قبل از ۳۷ هفته متولد شود زایمان زودرس رخ می‌دهد. خیلی وقت‌ها پیش از زایمان زودرس خانم‌ها علائمی مشابه علائم پریود، کمردرد، تغییر در ترشحات واژن و احساس فشار در واژن را تجربه می‌کنند.
  • سقط جنین
  • جفت سر راهی: گاهی قرار گرفتن جفت در قسمت پایین رحم باعث می‌شود دهانه رحم به طور کامل یا جزیی مسدود شود. جفت سر راهی باعث جلو افتادن زایمان می‌شود.
  • جدا شدن جفت: این عارضه که عموماً در ماه‌های آخر بارداری رخ می‌دهد، منجر به خونریزی شبیه به پریود، درد و انقباضات شدید شکمی می‌شود. فشار خون بالا می‌تواند ریسک بروز این عارضه را افزایش دهد.
  • پارگی رحم (در موارد بسیار نادر): این عارضه بیشتر در خانم‌هایی که سابقه زایمان سزارین را در گذشته داشته‌اند، اتفاق می‌افتد. پارگی رحم می‌تواند منجر به خونریزی غیر قابل کنترل شود.

‌همانطور که متوجه شدید شرایط مختلفی -به خصوص در ماه های آخر- ممکن است اتفاق بیافتد که منجر به خونریزی مشابه پریود در بارداری و تجربه انقباض و درد شکمی مشابه با آن شود.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟-  احتمال پریودی در بارداری

مادران باردار در صورت داشتن علائم زیر باید برای جلوگیری از  خونریزی در دوران بارداری به پزشک مراجعه کنند:

  • درد و گرفتگی
  • سرگیجه یا غش
  • خونریزی شدید یا عبور لخته
  • درد شدید در معده و لگن
  • مادران باردار باید در مورد خونریزی قرمز روشن و خیس شدن پد به پزشک مراجعه کنند.

خونریزی واژینال و درد لگن در اوایل بارداری ممکن است نشانه بارداری خارج از رحم باشد، به خصوص اگر این علائم قبل از سونوگرافی اولیه رخ دهد. هر زنی که مشکوک به حاملگی خارج رحمی است باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند. اگر خانمی علاوه بر خونریزی علائم زایمان زودرس دارد، یعنی زایمان قبل از هفته ۳۷ بارداری رخ داده و باید به پزشک مراجعه کند. این علائم ممکن است شامل درد مداوم در ناحیه کمر، گرفتگی شکم و انقباضات منظم باشد.

از اینکه زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مطلب از سایت همسرتایم در رابطه با امکان پریودی در بارداری اختصاص دادید، بی نهایت سپاسگزاریم.

 

منبع :

http://bia2safa.net/goto/web/url/3020080

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو