چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم؟

چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم؟


منبع: دلتا پیام

58

1401/9/6

13:02


در جایی که شما برای مبارزه با افکار منفی از تفکر منطقی بهره می‌گیرید، بهتر است در واکنش به آن افکار منفی نادرست؛ از افکار و باورهای مثبت استفاده کنید.

چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم؟

گاهی‌ اوقات بیش از حد به خودمان سخت می‌گیریم یا درباره‌ انگیزه‌های دیگران، قضاوت‌های عجولانه و اشتباه می‌کنیم. این کار می‌تواند مشکل‌ساز شود و شادی را از ما بگیرد. اما چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم؟ در این مطلب از مجله دلتا نکاتی در مورد مبارزه با افکار منفی ارائه می‌شود.

آگاهی از افکار

مبارزه با افکار منفی

آگاهی از افکار، نخستین گام در فرایند مدیریت افکار منفی است، زیرا شما تنها زمانی می‌توانید افکارتان را مدیریت کنید که از وجود آن‌ها آگاه باشید.

یک راه برای کسب آگاهی بیشتر از افکارتان این است که هنگام فکر کردن به موقعیتی استرس‌زا، به جریان سیال ذهن خود توجه کنید. هیچ فکری را سرکوب نکنید؛ بلکه بگذارید آن فکر به ذهن‌ شما خطور کند و در صورت امکان، آن‌را روی برگه‌ای بنویسید.

راهکار دیگر، نوشتن استرس‌ها در یک دفتر خاطرات است. روند کار به این صورت است که شما برای یک یا دو هفته، تمام اتفاقات ناخوشایندی را که منجر به استرس شما شده‌اند، یادداشت می‌کنید.

در پایان این دوره، وقتی دفتر ثبت استرس خود را تحلیل می‌کنید، باید قادر به تشخیص رایج‌ترین و مخرب‌ترین افکار خود باشید. این افکار را در اولویت قرار دهید تا به آن‌ها رسیدگی کنید. برای اینکه روابط عاطفی خوبی داشته باشید به مطلب محبت زیادی به همسر خطرناک است! سر بزنید.

تفکر منطقی از روش‌های مبارزه با افکار منفی

مبارزه با افکار منفی

گام بعدی در پرداختن به افکار منفی، به چالش کشیدن آن افکار منفی است که با استفاده از تکنیک آگاهی از افکار، آن‌ها را شناسایی کرده‌اید. به هر فکری که در دفتر ثبت کرده‌اید، بیندیشید و آن را به طور منطقی به چالش بکشید.

از خودتان بپرسید که آیا این فکر منطقی است و آیا در برابر موشکافی منصفانه تاب مقاومت دارد؟ به عنوان مثال، شاید با تحلیل دفتر ثبت استرس خود، متوجه شوید که در این مدت، اغلب افکار منفی زیر را در سر داشته‌اید:

  • احساس بی‌کفایتی
  • از خوب نبودن عملکرد کاری‌ خود نگران باشید
  • نگرانی از بی‌نتیجه بودن تلاش‌ها به واسطه‌ خارج بودن مسائل از کنترل‌تان
  • نگرانی از واکنش دیگران نسبت به کارهایتان

مثبت‌اندیشی و جست‌وجوی فرصت‌ها از روش‌های مبارزه با افکار منفی

مثبت‌اندیشی و جست‌وجوی فرصت‌ها

در جایی که شما برای مبارزه با افکار منفی از تفکر منطقی بهره می‌گیرید، بهتر است در واکنش به آن افکار منفی نادرست، از افکار و باورهای مثبت استفاده کنید. بهتر است به موقعیت نگاه کنید و ببینید که آیا این موقعیت، فرصتی به شما ارائه می‌کند یا نه؟

باور مثبت به ایجاد اعتماد‌ به نفس کمک می‌کند. با مبنا قرار دادن ارزیابی‌های روشن و منطقی از حقایق به‌دست‌آمده از تفکر منطقی برای ایجاد باور مثبت، می‌توانید صدمه‌ای را که تفکر منفی به اعتماد‌به‌نفس شما وارد کرده است، جبران کنید. باور مثبت شما در صورتی قوی خواهد بود که دقیق باشد، به زمان حال بیان شود و محتوای احساسی قوی داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با این ترفندها اعتماد به نفس خود را بالا ببرید را بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو