اشتباهاتی که نباید در خرید ارز دیجیتال مرتکب شوید!

اشتباهاتی که نباید در خرید ارز دیجیتال مرتکب شوید!


منبع: ترنجی

17

1401/9/6

13:24


سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد؛ اما بسیاری در دام‌های رایج افتاده و سرمایه خود را از دست می‌دهند. این دام‌ها از مسائل امنیتی گرفته تا اشتباهات تحلیلی می‌توانند سرمایه شما را تهدید کنند. در ادامه چند مورد از رایج‌ترین اشتباهاتی را که افراد در ارزهای دیجیتال گرفتار آن می‌شوند؛ با هم مرور می‌کنیم.

اشتباهاتی که نباید در خرید ارز دیجیتال مرتکب شوید!

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد؛ اما بسیاری در دام‌های رایج افتاده و سرمایه خود را از دست می‌دهند. این دام‌ها از مسائل امنیتی گرفته تا اشتباهات تحلیلی می‌توانند سرمایه شما را تهدید کنند. در ادامه چند مورد از رایج‌ترین اشتباهاتی را که افراد در ارزهای دیجیتال گرفتار آن می‌شوند؛ با هم مرور می‌کنیم.

نداشتن حداقل اطلاعات پایه‌ای از ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاران جدید کریپتو ممکن است جذب هیجان و هیاهوی بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال شوند؛ اما سرمایه گذاری در کریپتو مستلزم آن است که شما درکی از آن و ارزی که می‌خرید داشته باشید. قبل از خرید ارز دیجیتال شما باید بتواند نقشه راه، عملکرد و اهداف آن پروژه را بررسی کنید؛ وگرنه سرمایه گذاری در آن ارز امر بیهوده‌ای است و این روش در بلند مدت به سرمایه شما آسیب میرساند.

دید کوتاه مدت به بازار

وعده سریع ثروتمند شدن در بازار ارزهای دیجیتال باعث می‌شود تا بسیاری از سرمایه گذاران جدید به بازار دید کوتاه مدتی داشته باشند. در صورتی که این مسئله باعث انجام امور پر ریسک در بازار خواهد شد همان طور که انجام یک معامله در بازار ارزهای دیجیتال مثل خرید بیت کوین با ضریب می‌تواند سود کلانی را برای شما بیاورد؛ احتمال از بین رفتن تمام سرمایه شما هم نیز وجود دارد.

داشتن یک طرز فکر بلند در سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال می‌تواند به شما کمک کند تصمیمات درست‌تری بگیرید. تلاش برای ثروتمند شدن در 90 روز راه سریعی برای شکست است.

خرید ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری

نادیده گرفتن کارمزدها

جابجایی ارزهای دیجیتال بین صرافی‌ها یا کیف پول‌ها بسته به نوع ارز و شبکه آن دارای کارمزدهای متفاوتی است. باید دید تحت چه شبکه‌ای و با چه ارزی می‌توان این مقدار را به حداقل رساند. چون اگر به آن توجه کافی نداشته باشید پس از مدتی متوجه خواهید شد که بخش قابل توجهی از سرمایه خود را برای کارمزد پرداخت کرده‌اید.

به طور مثال با خرید تتر و جابجایی آن در بستر شبکه ERC-20 شما باید 99 دلار کارمزد و در بستر شبکه TRC-20 فقط 1 دلار کارمزد بپردازید. تفاوت این دو کارمزد 98 دلار یا حدودا 3 میلیون تومان برای شما تفاوت ایجاد می‌کند.

نگه داری کریپتو در کیف پول‌های آنلاین

درست است نگه داری از ارز دیجیتال در کیف پول‌های آنلاین کار راحت‌تری است؛ اما بسیار خطرناک‌تر از ذخیره سازی آفلاین آن است. اگر درصدد ذخیره مبلغ قابل توجهی ارز دیجیتال هستید کیف پول‌های آنلاین بیشتر مستعد آسیب هستند تا کیف پول‌های سخت افزاری آفلاین. همچنین با فراموش کردن رمز عبور یا کلید واژه‌های کیف پول‌های آنلاین  این کیف پول‌ها قابل بازیابی نمی‌باشند.

استفاده از اهرم

سرمایه گذاران جدید کریپتو با شنیدن داستان‌های یک شبه پولدار شدن بسیاری، سعی می‌کنند با استفاده از اهرم‌های مالی بازده خود را چند برابر کنند. مشکل اینجاست که معاملات اهرمی نیاز به وثیقه دارد و اگر معامله به دلخواهتان پیش نرود امکان لیکوئید شدن یا از دست دادن تمام سرمایه در این معاملات بالاست.

اهرم در هر دو جهت کار می‌کند و می‌تواند ضرر شما را چند برابر کند. به سرمایه گذاران جدید ارزهای دیجیتال توصیه می‌شود که تا کسب تجربه کافی در این بازار از معاملات اهرم دار دوری کنند.

استراتژی معاملاتی بسیار پیچیده

سرمایه گذاری در رمز ارز در ممکن است ساده باشد. در واقع هرچه یک استراتژی ساده‌سازی‌تر شده باشد استراتژی بهتری است. بسیاری سعی می‌کنند مستقیما به سراغ استراتژی‌های معاملاتی پیچیده بروند. شاید دلیل آن کلاس‌های تحلیل تکنیکال متنوع، ویدیو‌های یوتیوب است که فرد سعی می‌کند از تمامی آن‌ها استفاده کند. مسئله مهم دیگر در مورد استراتژی معاملاتی، زمان دادن به یک استراتژی و تست گرفتن از آن است. که شاید مسئله زمان‌بری باشد. پس فرصت بدهید و از استراتژی‌های تست شده کمک بگیرید.

اشتباه وارد کردن آدرس کیف پول

برای انتقال کریپتو بین کیف پول‌های دیجیتال شما باید از مبدا آدرس دقیق کیف پول مقصد را وارد کنید. بسیاری در این مسئله سهل انگاری کرده و دقت لازم را به خرج نمی‌دهند. در صورتی که اگر آدرس اشتباه وارد شود ارز شما به کیف پول اشتباهی واریز می‌گردد و بازگرداندن آن مسئله بسیار سخت یا شاید غیرممکنی باشد. البته خدمات بازیابی‌ای وجود دارد که ممکن است به این امر کمک کند، اما بسیار پر هزینه و گران است.

خطاهای سفارش گذاری

ممکن است صفحه خرید و فروش و معامله ارزهای دیجیتال صرافی شما را اندکی سردرگم کند. هنگام ثبت سفارش یک خطای اعشاری ساده می‌تواند برای شما هزینه بردار شود یا شما متحمل ضرر شوید. اخیرا یک فروشنده NFT پریمیوم برای ثبت درخواست فروش بجای 75 اتر، 0.75 اتر را ثبت کرد. همین اشتباه موجب 300000 دلار ضرر شد.

برای جلوگیری از این اشتباهات پر هزینه، همیشه سفارشات یا نقل و انتقالات خود را قبل از ارسال مجدد بررسی کنید. دنیای کریپتو برگشت ناپذیر است.

کلاهبرداری Scam

بازار ارزهای دیجیتال مملو از کلاهبرداران متفاوت است. کلاهبرداری‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال از راه‌های بسیار متفاوتی رخ می‌دهد. اما در مجموع برای مصون ماندن از این کلاهبرداری‌ها هرگزکیف پول آنلاین خود را به یک برنامه غیرقابل اعتماد متصل نکنید! بیشتر ارزهای خود را در کیف پول‌های سخت افزاری آفلاین نگه داری کنید. هرگز رمز کیف پول یا عبارت اولیه آن را به کسی ندهید و تنها بر روی یک قطعه کاغذ یادداشت کرده در جایی مطمئن نگه داری کنید.

 

نوبیتکس؛ دروازه امن جهان رمزارز

 

فعالیت امن در دنیای ارزهای دیجیتال به یک درگاه امن نیاز دارد. شما می‌توانید از صرافی نوبیتکس، بزرگترین صرافی ایرانی، به این منظور استفاده کنید. واریز ریالی آنی، برداشت ریالی، برداشت ارز دیجیتال، ذخیره سازی سرد، پورتفوی سود و زیان، حد ضرر و… تنها بخشی از امکاناتی است که در نوبیتکس در اختیار شما قرار دارد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو