تحقیق کوتاه درباره آریو برزن ⚡️ برای کلاس چهارم و پنجم

منبع: ماگرتا

8

1401/9/6

13:44


تحقیق درباره آریو برزن: آریو برزن از فرماندهان هخامنشی بود که در زمان حکومت داریوش سوم در مقابل حمله اسکندر مقاومت و ایستادگی کرد و تا آخرین قطره خون خود از ایران دفاع کرد. در این مقاله از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم به زندگینامه او بپردازیم با ما همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق در مورد حکومت هخامنشیان

تحقیق درباره آریو برزن

زندگینامه آریو برزن

آریو برزن در سال ۳۶۸ پیش از میلاد مسیح متولد شد، برخی او را از اقوام کرد و برخی دیگر از اقوام لر می‌دانند، یوتاب خواهر آریو برزن در جریان جنگ با اسکندر همراه آریو بود و فرماندهی قسمتی از لشکر را برعهده گرفت. در سال ۳۳۵ پیش از میلاد داریوش سوم آریو برزن را به عنوان ساتراپی شهر پاریس انتخاب کرد و ساتراپی به معنی شهربان است.

نبرد آریو برزن

در سال ۳۳۱ پیش از میلاد اسکندر مقدونی به همراه سپاهی عظیم به جنگ با ایرانیان آمد و توانست پیروز شود و شهر های بابل، استخر و شوش را تصرف نمایید و برای دستیابی به پارس راهی پایتخت ایران شد.

اسکندر سپاه خود را به دو دسته که دسته اول به فرماندهی پارمن یونوس از راه جلگه‌ای رامهرز و بهبهان به سوی پارس حمله‌ور شدند و سپاه دوم به سرکردگی شخص اسکندر از راه‌های کوهستانی کهگیلویه به سوی پایتخت رفتند تقسیم کرد.

سپاه اسکندر شامل ده‌ها هزار سرباز می‌شد که در راه پارس با مقاومت آخرین مدافعان ایران به فرماندهی آریو برزن روبه رو شوند.

آریو برزن به همراه خواهرش با سپاهی اندک که شامل ۴۰ سواره و ۵۰۰۰ پیاده بود. آریو برزن بر اساس عدم آگاهی اسکندر راه کوهستانی تصمیم گرفت در منطقه‌ای در پارس که کوهستانی بود که پوشیده از درختان انبوه به سپاه اسکندر حمله کند.

در این زمان یک چوپان که اسیر اسکندر بود راه گذر از کوهستان را به او نشان می دهد و اسکندر با تقلید از ایرانیان در جنگ ترموپیل در یونان پیاده کرده بودند با گذر از بیراهه‌ها و تنگه‌های صعب‌العبور خود را به پشت سپاه آریو برزن برساند و سپاهیان او را محاصره کند.

سپاهیان ایران در مقابل مقدونیان شجاعانه جنگیدند و با تلفات سنگین به سپاه اسکندر توانستند محاصره را بشکنند و به سمت پایتخت بروند که قسمتی از ان توسط اسکندر به تصرف درآمده بود.

آریو برزن تحت تعقیب سپاه اسکندر بود و در راه پایتخت از راه دور به او تیر و تیزه پرتاب می‌کنند و او زخمی می شود و دیگر جای خالی در بدنش باقی نمی ماند و به عنوان آخرین سرباز سپاه خود به خاک افتاد.

بر اساس گفته‌ها پس از شکست محاصره اسکندر که از شجاعت آریو برزن حیران مانده بود از او می‌خواهد که تسلیم شود و به او بپیوندد تا اسکندر هم پادشاهی ایران را در اختیار او بگذارد اما آریو برزن در پاسخ او می‌گوید که فرمانروای ایران دفاع از این خاک را برعهده من گذاشته است و من تا آخرین قطره خون خود از این سرزمین دفاع می‌کند.

هنگامی هم که اسکندر خبر گریختن شاه را به او می‌داد باز هم درخواست اسکندر را رد می‌کند و هرگز لذت فدا شدن در برابر خاک کشور خود را به ذلت تسلیم شدن نمی فروشد و پس از کشته شدن در همان خاکی که دفن شده است روی قبر او می‌نویسند به یاد لئونیداس، همچنین اسکندر آن چوپان را به دلیل خیانت به آریو برزن می‌کشد.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره کاخ گلستان
و
تحقیق در مورد یکی از قهرمانان مبارزه با استعمار

✅ به پایان تحقیق درباره آریو برزن رسیدیم امید است از خوانش این مطلب لذت ببرید، اگر در این خصوص نظر یا پیشنهادی دارید می‌توانید در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو