درمان شوره و خارش سر با نمک؛ ۴ روش ساده، موثر و فوری

منبع: مینویسم

9

1401/9/6

14:27


نمک یکی از بهترین روش های درمان شوره و خارش سر است. خواهیم گفت چرا نمک برای درمان شوره و خارش سر مفید است و 4 روش درمان شوره و خارش سر با نمک را آموزش میدهیم.

درمان شوره و خارش سر با نمک؛ ۴ روش ساده، موثر و فوری

راه حل مشکل شما خیلی ساده تر از آنی است که تصور می کنید!

آیا می توان خارش و شوره سر را با نمک درمان کرد؟ یکی از بدترین تجربه های زندگی هر کسی شوره و خارش سر است. متاسفانه هر کس تقریبا یک بار در زندگی چنین مشکلی را را تجربه می کند. خیلی ها ممکن است با خود این گونه فکر کنند که مشکل اصلی عدم رعایت بهداشت است. اما در واقع چنین نیست و اصلا قرار نیست در این مطلب با دید بهداشتی به چنین مساله ای نگاه کنیم.

نکته بسیار مهم دیگری که در این مورد وجود دارد تقاوت میان شوره سر به علت خشکی و شوره سر به علت قارچ است. شوره سرِ قارچی درست مانند قارچی شدن پای ورزشکاران، پوسته هایی ایجاد می کند که خیلی چرب، ریز، چسبناک و بدبو هستند. این در حالی است که خشک شدن پوست سر و شوره ای که در اثر آن ایجاد می شود اصلا این گونه نیست. نمک می تواند در درمان هر دو نوع شوره موثر باشد. البته باید بدانید که روش موثر استفاده از نمک در درمان خارش و شوره سر چیست! با من و مجله «مینویسم» در این مطلب همراه باشید تا موثر ترین روش های درمان شوره و خارش سر با نمک را با هم بررسی کنیم!

ممکن است یکی از آن آدم های خوش شانسی باشید که هر چند وقت یکبار درگیر شوره می شوند. یا اینکه ممکن است از آن دسته آدم های بد شانسی باشید که تمام عمر خود با مشکل شوره کلنجار رفته اند! در هر دو صورت نمک می تواند راه حلی موثر و کارآمد برای درمان شوره سر شما باشد. در این مطلب به موارد زیر اشاره خواهیم کرد:

برای خواندن دیگر روش های درمان خارش و پوسته سر در خانه کلیک کنید.

چطور نمک به درمان خارش و شوره سر با نمک کمک می کند؟

  • بسته شدن منافذ روی پوست از مهم ترین علل شوره است. نمک با لایه برداری سطحی شوره های روی منافذ را برداشته و پوست را پاکسازی می کند. این کار کمک می کند پوست های مرده از بین رفته، منافذ روی پوست باز و در نتیجه پوست تازه رشد کند.
  • گاهی اوقات چرب بودن بیش از اندازه پوست علت شوره بستن است. ترشح بیش از اندازه چربی از غدد چربی پوست باعث بسته شدن منافذ شده و در نتیجه باز هم پوست شما شوره می بندد. نمک این چربی اضافی را به خود جذب کرده و شوره و خارش پوست را از بین می برد.
  • زندگی در آب و هوای مرطوب و عرق کردن هم می تواند علت دیگری برای خارش و چرب شدن پوست باشد. همین رطوبت و خیس بودن سر محیط مناسبی برای رشد قارچ و در نتیجه شوره ایجاد می کند. در این شرایط نمک رطوبت اضافی را به خود جذب کرده و با جلوگیری از فعالیت قارچ ها به درمان خارش و شوره سر کمک می کند.

4 روش استفاده از نمک برای از بین بردن شوره سر

1. نحوه درمان شوره و خارش سر با نمک و شامپو

مواد مورد نیاز:

  • نصف قاشق غذاخوری نمک
  • روغن درخت چای
  • 1 قاشق غذاخوری شامپو

زمان آماده سازی: 2 دقیقه

زمان مورد نیاز برای پروسه شستشو: 5 دقیقه

چگونگی پروسه شستشو:

  1. 2 تا 3 قطره روغن درخت چای و نمک را به شامپو اضافه کرده و آنقدر هم بزنید تا ترکیب یکنواختی حاصل شود.

  2. موهای خود را با آب گرم خیس کنید. سپس درست مانند زمانی که در حالت عادی از شامپو استفاده می کنید از این ترکیب استفاده کنید.

  3. با نوک انگشتان کف سر را به صورت دایره وار ماساژ دهید تا شوره از پوست سر جدا شود. پس از چند دقیقه ماساژ دادن، موهای خود را با آب خنک آب بکشید.

  4. پس از این با نرم کننده موها را بشویید. اطمینان حاصل کنید که نرم کننده به نیمه پایینی ساقه موها برخورد کند. در غیر این صورت تاثیر نمک و شامپو از این می رود.

چند بار در هفته اینکار را انجام دهم؟ 2 تا 3 بار

چرا این کار تاثیر دارد؟

نمک ترکیب شده با شامپو پوست سر را لایه برداری کرده و در عین حال چربی کف سر را بالانس می کند. خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی روغن درخت چای هم باعث می شوند شور و خارش کمتر شود. بنابراین ترکیب نمک، شامپو و روغن درخت چای هم آلودگی را از کف سر برمی دارد و پوست را تمیز می کند؛ هم شما را از شر شوره خلاص می کند.  

2. روش درمان شوره و خارش سر با نمک و روغن زیتون

مواد مورد نیاز

  • 2 قاشق غذاخوری نمک دریایی
  • 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • 1 تا 2 قاشق غذاخوری آب لیمو

زمان آماده سازی: 2 دقیقه

زمان مورد نیاز برای پروسه شستشو: 10 دقیقه

چگونگی پروسه شستشو

  1. درون کاسه ای تمام مواد را ترکیب کنید تا یکنواخت شوند.
  2. موها را خیس کرده و ترکیب را روی پوست سر بریزید. سپس با کمک سرانگشتان خود و به صورت دایره وار تمام سر را ماساژ دهید.
  3. پس از 5 دقیقه ماساژ دادن، موها و پوست سر را به خوبی آبکشی کنید. سپس موهای خود را با شامپویی ملایم و بدون سولفات بشویید.
  4. در مرحله بعد موها را با نرم کننده بشویید. دقت کنید که نرم کننده با نیمه بالایی ساقه موها و پوست سر در تماس نباشد. در غیر این صورت تاثیر ترکیب از بین خواهد رفت.

چند بار در هفته اینکار را انجام دهم؟ دو بار در هفته

چرا اینکار تاثیر دارد؟

روغن زیتون یکی از بهترین نرم کننده های موجود بوده و برای سلامتی پوست سر هم فوق العاده مفید است. این روغن کمک میکند تا پوست مرده جدا شود و در عین حال به رشد پوست سالم کمک شایانی می کند. روغن زیتون خارش سر را از بین می برد. ویتامین c موجود در آب لیمو به از بین رفتن شوره کمک کرده و در عین حال با تحریک کلاژن سازی، رشد موها را تقویت می کند.  

3. درمان شوره و خارش سر با استفاده از نمک اپسوم

مواد مورد نیاز:

  • 2 تا 3 قاشق غذاخوری نمک اپسوم
  • شامپو

زمان آماده سازی: 2 دقیقه

زمان لازم برای پروسه شستشو: 10 دقیقه

چگونگی پروسه شستشو

  1. موهای خود را با آب گرم خیس کنید.
  2. نمک اپسوم را به پوست سر آغشته کنید تا لایه برداری انجام شود.
  3. پس از چند دقیقه ماساژ دادن با شامپوی معمولی موها را بشویید.
  4. سپس از نرم کننده استفاده کنید.
  5. دقت کنید که نرم کننده به نیمه پایینی ساقه موها برخورد کند. در غیر اینصورت تاثیر نمک در از بین بردن شوره ها از بین می رود.

چند بار در هفته اینکار را انجام دهم؟ 1 تا 2 بار در هفته

چرا اینکار تاثیر دارد؟

نمک اپسوم پوست سر و سلول های مرده را لایه برداری می کند. این نمک تاثیر بسزایی در از بین بردن چربی اضافه پوست سر دارد. البته می توانید به جای نمک اپسوم از نمک دریایی معمولی هم استفاده کنید.

4. طریقه درمان شوره و خارش سر با نمک و آب

مواد مورد نیاز:

  • 3 قاشق غذاخوری نمک
  • 1 فنجان آب

زمان آماده سازی: 5 دقیقه

زمان مورد نیاز برای پروسه شستشو: 5 دقیقه

چگونگی پروسه شستشو:

  1. آب را درون قابلمه ای گرم کرده و نمک را اضافه کنید. وقتی نمک در آب حل شد شعله را خاموش کرده و اجازه دهید تا خنک شود.
  2. موهای خود را با ترکیب آب نمک شسته و به خوبی ماساژ دهید.
  3. سپس موها را آبکشی کرده و با شامپویی ملایم و بدون سولفات بشویید.
  4. سپس با کمک نرم کننده نیمه پایینی ساقه موها را بشویید و آب بکشید.

چند بار در هفته اینکار را انجام دهم؟ 1 تا 2 بار در هفته

چرا اینکار تاثیر دارد؟

ماساژ پوست سر با آب نمک کمک می کند تا سلول ها و لایه های مرده پوست جدا شوند. علاوه بر این نمک تمام چربی اضافی روی پوست سر را جذب کرده و سر شما را پاکسازی می کند.

حرف آخر

درمان شوره سر کار آسانی نیست. شوره باعث خارش، خشکی و ظاهر بد موها می شود. البته شامپوها و روش های خانگی بسیاری برای درمان شوره وجود دارد. ولی کمتر کسی است که از تاثیر نمک برای برطرف کردن این مشکل خبر داشته باشد. استفاده از نمک در درمان شوره سر باعث می شود پوست سر تمیز، منافذ باز، و چربی اضافی برطرف شده و عفونت های قارچی از بین بروند. البته باید خیلی مراقب باشید که پس از استفاده از نمک پوست خیلی خوب آبکشی شده و نمکی باقی نماند. نمک پاک کننده بسیار خوبی است اما هرگز نباید روی پوست و مو باقی بماند.

روش و متدهایی که در این مطلب به آنها اشاره کردم کار شما در درمان شوره را آسان تر می کنند. پس اگر شما هم یکی از کسانی هستید که با این مشکل کلنجار می روند از یکی از روش های زیر استفاده کنید تا از شر شوره سر خلاص شوید!

سوالات متداول در مورد درمان شوره و خارش سر با نمک

آیا نمک باعث سفید شدن موها می شود؟

خیر، نمک موجب سفید شدن یا حتی نازک شدن و ریزش موها نمی شود.

آیا آب و نمک برای پوست خشک خوب است؟

خیر. نمک، چربی و رطوبت اضافی پوست را جذب می کند. بنابراین اگر در شرایط عادی هم پوست خیلی خشکی دارید نباید از این روش استفاده کنید.

برای اسکراب سر از نمک استفاده کنم بهتر است یا از شکر؟

این مسئله بستگی به نوع موهای شما دارد. اسکراب های نمکی برای پوست های چربی که استعداد شوره دارند خوب هستند. این در حالی است که اسکراب سر با شکر به نرم شدن پوست و موی خشک کمک می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو