همه چیز درباره جراحی پلک یا بلفاروپلاستی

همه چیز درباره جراحی پلک یا بلفاروپلاستی


منبع: روزیاتو

43

1401/9/6

17:03


همه چیز درباره جراحی پلک یا بلفاروپلاستی

همه چیز درباره جراحی پلک یا بلفاروپلاستی

افزایش سن باعث افتادگی پلک ها و تجمع پوست اضافی در نواحی اطراف چشم شود؛ ممکن است پلک ها کشیده می شوند و عضلات حمایت کننده آنها ضعیف شوند. در نتیجه، پوست و چربی اضافی می تواند در بالا و زیر پلک شما جمع شود. این وضعیت باعث افتادگی ابروها، افتادگی پلک های فوقانی و کیسه های زیر چشم شود. جراحی پلک یا بلفاروپلاستی (Blepharoplasty)، نوعی جراحی است که پوست اضافی پلک ها را از بین می برد.

جراحی پلک

علاوه بر افزایش سن، افتادگی شدید پوست اطراف چشم می تواند دید محیطی، به ویژه قسمت های فوقانی و بیرونی میدان دید را کاهش دهد. جراحی پلک می تواند این مشکلات بینایی را کاهش داده یا به طور کامل آن را برطرف کند. این جراحی همچنین می تواند چشم ها را جوان تر نشان دهد. در نتیجه عمل جراحی پلک هم می تواند به منظور زیبایی و هم با هدف درمانی صورت گیرد.

در این فرآیند درمانی، پوست اضافی، عضلات و گاهی اوقات بافت چربی از نواحی پلک بالایی و پایینی برداشته می‌شوند و گاهی جراح تنها پوست اضافی را از پلک بر می دارد.

تفاوت بلفاروپلاستی با جراحی پتوز چیست؟

جراحی پلک

البته جراحی پلک بالا که گاهی به آن لیفت پلک یا بالا بردن پلک هم می‌گویند، نباید با جراحی رفع افتادگی پلک (جراحی پتوز) اشتباه گرفته شود. در جراحی افتادگی پلک، عضلات و تاندون‌های پلک بالا که مسئول بالا نگه داشتن پلک هستند، سفت می‌شوند تا مشکل برطرف شود. بلفاروپلاستی زمانی باعث رفع افتادگی پلک می‌شود که پوست اضافی باعث سنگین شدن و افتادن پلک شده باشد. پس این دو عمل با هم متفاوت‌اند ولی هردو می‌توانند افتادگی پلک را برطرف کنند.

جراحی پلک پایین و بالا به طور همزمان

جراحی پلک

بلفاروپلاستی اگر بر روی هر دو پلک بالا و پایین انجام شود، معمولاً حدود دو ساعت زمان می‌برد. داروی بی‌حسی در اطراف چشم تزریق می‌شود و بیمار آرام‌بخش خوراکی دریافت می‌کند؛ اگر این عمل در بیمارستان یا مرکز جراحی انجام شود، داروی آرام‌بخش از طریق سرم دریافت می‌شود.

جراحی پلک

اگر هر دو پلک همزمان عمل شود، ابتدا روی پلک بالا کار می شود. جراح معمولاً برش را در امتداد خطوط طبیعی پلک ایجاد می‌کند و از راه این برش‌ها پوست را از بافت زیری آن جدا می‌کند و پوست و چربی اضافی و در صورت لزوم عضله را برمی‌دارد. در مرحله بعد جراح برش‌ها را با بخیه‌های بسیار کوچک می‌دوزد، بخیه‌های پلک بالا سه تا شش روز باقی می‌ماند. بخیه زدن پلک پایین به تکنیک به کار برده شده بستگی دارد و گاهی پلک پایین نیازی به بخیه ندارد.

جراحی پلک

برای برداشتن پف چشم و بافت اضافی از تیغ و قیچی جراحی، دستگاه‌های ایجاد برش با رادیوفرکوئنسی و لیزر استفاده می‌شود. جراح حین عمل تصمیم می‌گیرد که چه مقدار از بافت باید برداشته شود. بخیه‌ها به دقت زده می‌شود تا ابروها و پلک‌ها حالت زیبایی پیدا کند.

روش های جراحی پلک پایین

جراحی پلک

چندین روش برای جراحی پلک پایین وجود دارد. در یک روش برش را داخل پلک پایین می‌زنند تا بتوانند چربی را خارج کند؛ این برش دیده نمی‌شود. جراح گاهی خطوط ظریف روی پوست را با استفاده از لیزر اربیوم یا C02 صاف می‌کند. در روش دیگر برش در امتداد مژگان ایجاد می‌شود. جراح پوست و چربی اضافی و عضله شل را، از این برش خارج می‌کند. خط برش پس از مدت کوتاهی محو می‌شود.

چه کسانی می توانند جراحی پلک انجام دهند؟

جراحی پلک

به لحاظ سنی بهترین کاندیدهای عمل زیبایی پلک، مردان و زنانی هستند که ۳۰ سالگی را پشت سر گذاشته اند. چراکه در این بازه سنی احتمال وقوع افتادگی پلک به خاطر بالا رفتن سن وجود دارد.
البته برخی افراد به طور مادرزادی با این مشکل مواجه هستند که در این صورت در سنین پایین تر هم می توانند جهت انجام بلفاروپلاستی اقدام کنند.

از نظر سلامتی، لازم است فرد درگیر بیماری جدی نباشد. به طور کلی گفته می شود، در جلسه مشاوره اگر به هر یک از بیماری های زیر مبتلا هستید، به پزشک اطلاع دهید:

– بیماری های چشم مثل آب سیاه ، خشکی چشم یا جدا شدگی شبکیه

– اختلال های مرتبط با غده تیروئید

– بیماری های قلبی – عروقی و فشار خون

– دیابت

عوارض جراحی پلک

جراحی پلک

فراق از اینکه جراحی پلک با هدف درمانی انجام شود یا زیبایی، تغییر چشمگیری را در چهره به وجود می‌آورد. عوارض بلفاروپلاستی از جزئی ترین تا شدیدترین حالتش بسته به تبحر جراح یا انجام جراحی متغیر است و در بعضی موارد باید جراحی ثانویه یا ترمیمی انجام شود. کبودی سطحی، عدم تقارن، باقی ماندن جای زخم، غیرطبیعی بودن نتیجه، چسبندگی زخم، پتوز (افتادگی پلک)، ناراحتی‌های چشم و مشکل در باز و بسته کردن چشم از عوارض معمول بلفاروپلاستی محسوب می‌شود. دوبینی، آسیب دیدن چشم، هموراژ اوربیت و کاهش قدرت دید نیز از عوارض بلفاروپلاستی پلک محسوب می‌شود که البته به ندرت بروز می‌یابد.

بیشتر بخوانید:

علت افتادگی پلک چشم چیست و چطور درمان می‌شود؟

افتادگی پلک مادرزادی چیست و چه درمانی دارد؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو