معرفی سریال ترکی ماه پیکر ؛ داستان، بازیگران و عوامل

معرفی سریال ترکی ماه پیکر ؛ داستان، بازیگران و عوامل


منبع: پلازا

86

1401/9/6

20:18


معرفی سریال ترکی ماه پیکر ؛ داستان، بازیگران و عوامل

سریال ماه پیکر از محبوب‌ترین سریال‌های ترکیه‌ ای در ژانر تاریخی است که بینندگان زیادی را به خود جذب کرد. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و بررسی سریال ترکی ماه پیکر بپردازیم.

سریال‌های ترکی عموما دو دسته هستند. دسته اول مجموعه‌های مدرن در ژانرهای مختلف و دسته دوم سریال های تاریخی ترکیه ای هستند. سریال‌های ترکیه ای چه براساس مستندات تاریخی باشند، چه براساس تخیل نویسندگان همه موردعلاقه عموم مردم هستند. درگیری و چالش‌های این آثار، فضای سنتی، لباس‌ها و… همه از عوامل جذب کننده‌ای به حساب می‌آیند که محبوبیت این مجموعه‌ها را بالا می‌برند.

سریال ماه پیکر (Muhteşem Yüzyıl: Kösem) که با نام‌های کوسم سلطان یا حریم سلطان 2 نیز شناخته می‌شود، به نویسندگی ییلماز شاهین، نوکت بیچاکچی و سوگی ییلماز ساخته شده است. این سریال جذاب پنج کارگردان داشت که معروف‌ترین کارگردان آن زینب گونای تان (Zeynep Günay Tan) که کارگردانی سریالی همچون عروس استانبول را از او دیده‌ایم، بود. در ادامه به معرفی کامل سریال ترکی ماه پیکر می‌پردازیم.

فهرست مطالب

زمان پخش سریال ترکی ماه پیکر

سریال کوسم سلطان به دنبال سریال حریم سلطان در ژانر تاریخی، درام و عاشقانه ساخته و طی 2 فصل ساخته شد. اگر سوال شما این باشد که سریال ماه پیکر چند قسمت است؟ باید بگوییم که این اثر مجموعا 60 قسمت دارد که مدت زمان هر قسمت میانگین بین 120 تا 155 دقیقه است. این سریال نخستین بار در تاریخ 12 نوامبر 2015 (21 آبان 1394) از شبکه Star TV و سپس FOX پخش شد و در تاریخ 27 ژوئن 2017 (6 تیر 1396) پایان یافت.

داستان سریال ماه پیکر

تریلر سریال ترکیه ای ماه پیکر

سریال ماه پیکر از آن دسته مجموعه‌های ترکیه ای است که براساس شخصیت‌های حقیقی ساخته شده است. در این قسمت هم خلاصه داستان خود سریال را بیان می‌کنیم و هم نگاهی بر حقیقت تاریخی داستان خواهیم کرد.

خلاصه سریال ماه پیکر

این داستان دنباله‌ای بر سریال حریم سلطان است و داستان زنی به نام کوسم سلطان را روایت می‌کند که به اجبار وارد دربار احمد یکم و در آن‌جا تبدیل به یکی از قدرتمندترین زنان دربار عثمانی شد.

داستان کوسم سلطان

کوسم سلطان، معروف به ماه پیکر همسر عقدی سلطان احمد یکم و مادر مراد چهارم است. به گفته تاریخ او ابتدا به عنوان یک برده یونانی با نام آناستازیا بات به دربار احمد یکم آورده شد. سپس کم کم قدرت گرفت و پس از مسلمان شدن، نام ماه پیکر را به او دادند. بعدها احمد یکم لقب او را کوسم (به معنای رهبر گله) سلطان گذاشت. این زن به حدی با نفوذ بود که چندین سال توانست نائب‌السلطنه دربار عثمانی و از بهترین قدرت‌های زمان خود شود.

عوامل سریال ترکی ماه پیکر

در این قسمت به معرفی عوامل سریال ترکیه ای ماه پیکر خواهیم پرداخت.

کارگردانان ماه پیکر

  • چاتای توسون (Çağatay Tosun)
  • مرت بایکال (Mert Baykal)
  • یاغیز آلپ آکای دین (Yağız Alp Akaydın)
  • زینب گونای تان (Zeynep Günay Tan)
  • دنیز کلوش (Deniz Koloş)

سایر عوامل

  • تهییه کننده: تیمور ساوجی (Timur Savci)
  • آهنگساز: آیتکین آتاش (Aytekin Ataş)

بازیگران سریال ماه پیکر

در این بخش به معرفی هنرپیشه‌های ماه‌پیکر و بیوگرافی کوتاهی از آنان می‌پردازیم تا بهتر با این سریال ارتباط بگیریم.

برن سات در نقش کوسم سلطان (فصل اول)

بازیگران سریال ماه پیکر / داستان سریال ماه پیکر - Beren Saat

  • محل تولد: آنکارا، ترکیه
  • سن: 38 سال
  • آثار ماندگار: عشق ممنوع (Aşk-ı Memnu) و فاطماگل (Fatmagül’ün Suçu Ne)

برن سات (Beren Saat) ستاره معروف ترکیه ای و از زیباترین بازیگران این کشور متولد 26 فوریه 1984 (7 اسفند 1362) در آنکارا است. این بازیگر در آنکارا به دنیا آمده و در همان شهر رشد کرد. پدر او حسین آونی سات از جمله بازیکنان قدیمی ترکیه و مادرش آیلا سات می‌باشد. او تنها یک برادر دارد. او در رشته اقتصاد و مدیریت بازرگانی تحصیل داشته و با تشویق دوستان خود در مسابقه ستاره‌های ترکیه شرکت کرد و مقام دوم را کسب کرد. همین مسابقه سکوی پرتابی شد تا او بتواند اولین سریال خود در عشق ما مرگ است را بازی کند. او حتی در فیلم ایرانی فصل کرگدن به کارگردانی بهمن قبادی نیز ایفای نقش داشته است. از آثار معروف او می‌توان به انتقام و عطیه نیز اشاره کرد. برن سات در سریال ترکی ماه پیکر فصل اول نقش جوانی کوسم سلطان را دارد.

اکین کوچ در نقش احمد یکم

 هنرپیشه‌های ماه‌پیکر / بازیگران سریال ماه پیکر - Ekin Koç

 

  • محل تولد: آنتالیا، ترکیه
  • سن: 30 سال
  • آثار ماندگار: رستاخیز: امپراتوری بزرگ سلجوقی (Uyanış: Büyük Selçuklu) ، سه سکه (Üç Kuruş)

اکین کوچ (Ekin Koç) از بازیگران جوان ترکیه ای است که آثار زیادی در کارنامه کاری خود ندارد. اما این دلیل نمی‌شود بگوییم این بازیگر کار خود را بلد نیست. او متولد 21 ژوئن 1992 (31 خرداد 1371)  و فارغ التحصیل رشته تئاتر است. سریال‌های رستاخیز: امپراتوری بزرگ سلجوقی و سه سکه توانستند این بازیگر بیشتر از پیش به مخاطبان نشان دهند. او در سریال ترکیه ای ماه پیکر نقش احمد یکم را دارد.

آناستازیا تیسیلیمپیو در نقش ماه پیکر (نوجوانی)

داستان سریال ماه پیکر / سریال ترکیه ای ماه پیکر - Anastasia Tsilimpiou

 

  • محل تولد: آتن، یونان
  • سن: 25 سال
  • آثار ماندگار: آثار یونانی و سریال ماه پیکر

آناستازیا تیسیلیمپیو (Anastasia Tsilimpiou) بازیگر یونانی-رومانیایی، متولد 12 نوامبر 1997 (۲۰ مهر ۱۳۷۶) است. او به چهار زبان زنده دنیا: یونانی، ترکی، انگلیسی و رومانیایی مسلط است. این بازیگر در فیلم‌های یونانی زیادی که اکثرا معروف نیستند ایفای نقش داشته و به‌خاطر ظاهر زیبای خود از ۵ سالگی به فعالیت مدلینگ مشغول است. آناستازیا نقش نوجوانی کوسم سلطان را در سریال ماه پیکر از چند جهت برعهده گرفت. اول آن‌که به گفته تاریخ کوسم سلطان اصالتا یونانی تبار بود و دوم آن‌که برای نوجوانی این نقش برن سات سن بالایی داشت و باتوجه به بازیگر احمد یکم که خود چندین سال از برن سات کوچک‌تر است، نقش آفرینی در نوجوانی باید به بازیگر دیگری واگذار می‌شد.

نورگل یشیلچای بازیگر کوسم سلطان (فصل دوم)

خلاصه سریال ماه پیکر / دانلود با زیرنویس سریال ماه پیکر - Nurgül Yeşilçay

 

  • محل تولد: افیون قره حصار، ترکیه
  • سن: 46 سال
  • آثار ماندگار: عشق و جزا (Aşk ve Ceza)، گلپری (Gülperi)

نورگل یشیلچای (Nurgül Yeşilçay) بازیگر زن زیبای ترکی متولد 26 مارس 1976 (6 فروردین 1355) است. او در رشته تئاتر و تلویزیون فارغ التحصیل شده و پس از آن به بازیگری در تئاتر، سینما و تلویزیون پرداخت. او حتی در فیلم ایرانی جن زیبا ساخته بایرام فضلی نیز حضور داشته و در نقش دلارام ایفای نقش کرده است. از آثار دیگر او می‌توان به کفاره و گوزل اشاره کرد. این بازیگر در سریال ترکیه ای ماه پیکر در فصل دوم نقش ماه پیکر را دارد. علت این تغییر بازیگر هم برنامه کاری برن سات و هم سن اوست. زیرا در فصل دوم ماه پیکر وارد میانسالی می‌شود و نورگل یشیلچای انتخاب مناسب‌تری است.

سایر بازیگران سریال ترکی ماه پیکر

  • تولین اوزن (Tülin Özen) در نقش هاندان سلطان
  • آصلیهان گوربوز (Aslıhan Gürbüz) در نقش حلیمه سلطان
  • حولیا آوشار (Hülya Avşar) در نقش صفیه سلطان
  • ویلدان آتاسور (Vildan Atasever) در نقش هماشاه سلطان
  • هانده دوغان‌دمیر (Hande Doğandemir) در نقش تورهان سلطان
  • و…

بررسی سریال ترکیه ای ماه پیکر

آکین آکینوزو در سریال ماه پیکر

در بخش آخر قصد داریم تا به بررسی این سریال بپردازیم. ماه پیکر با مجموع 3519 رای از سایت آی‌ام‌دی‌بی نمره 6.6 را دریافت کرد و 92% کاربران گوگل از آن راضی بودند. سریال به لحاظ محتوی تقریبا مشابه اثر قبلی یعنی حریم سلطان بود و روایت داستانی تقریبا یک شکل و در برخی از نقاط ضعیف‌تر را داشت. یکی از نکات مثبت سریال استفاده از بازیگران مناسب و با استعداد بود اما عوض شدن کوسم سلطان طی فصل‌ها کمی برای برقراری ارتباط برای مخاطبان مشکل ایجاد می‌کرد.

حتی اگر فقط تریلر سریال ترکیه ای ماه پیکر را ببینید و خود سریال‌ را هم تماشا نکنید، یک نکته توجه شما را به خود جلب می‌کند و آن هم طراحی صحنه و خصوصا لباس ها است به بسیار چشم‌نواز به نظر می‌رسند. در مجموع اگر طرفدار سریال‌های تاریخی با بازیگران جذاب هستید، مجموعه تلوزیونی کوسم سلطان مناسب شما است. اما اگر به دنبال یک شاهکار می‌گردید، باید به سریال‌های قوی‌تر سر بزنید.

سخن پایانی

به پایان این مقاله درباره سریال تر‌کی ماه پیکر رسیدیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد. این اثر یکی از سریال‌های تاریخی ترکیه بود که بارها بازپخش شد و مورد استقبال قرار گرفت. نظر شما درباره سریال کوسم سلطان چیست؟ از اینکه ما را تا پایان همراهی کردید متشکریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو