جای یارانه تخصصی در صنعت گردشگری خالی است

منبع: همگردی

10

1401/9/6

21:01


ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر گشته و گزارش های بدست رسیده، جای یارانه تخصصی در صنعت گردشگری خالی است.

محسن رشنواز، فعال صنعت گردشگری درباره ارزان سازی سفر و اعطای یارانه سفر اظهار داشت: سیاست های ارزان سازی سفر برای گردشگر ورودی و گردشگر خروجی متفاوت است؛ البته ایران به دلیل اینکه هزینه برخی کالاها و خدماتش به نسبت سایر کشورهای جهان پایین تر است، جز مقاصد ارزان برای گردشگران خارجی محسوب می شود.

وی که مدیرعامل یکی از شرکتهای خدمات سفر و گردشگری است، معتقد هست: شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هم شامل زیرساخت توسعه گردشگری است. بسیاری از کشورهایی که بیشتر درآمدهای بودجه ای آنها از صنعت گردشگری تامین می شود، ابتدا همه این نوع زیرساختها را فراهم و سایر زیرساختهای مورد نیاز گردشگری مانند خطوط پرواز، تاسیسات اقامت و پذیرایی، تسهیلات صدور روادید، خدمات رزرو و پرداخت آنلاین را ایجاد و تقویت کرده اند.

رشنواز پیرامون اینکه جای یارانه تخصصی در صنعت گردشگری خالی است، خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا استفاده از پول نقد منسوخ شده و همه گردشگران کارتهای اعتباری بین المللی (Credit card) همراه دارند، حالا مسافری که قصد سفر به ایران دارد، در زمان خرید چگونه باید پول پرداخت کند؟ زیرساخت و سیستم پرداخت با این کارتها در کشور وجود ندارد و گردشگران همیشه برای خرید و پرداخت هزینه با مشکل مواجه می شوند.

فعال صنعت گردشگری با اشاره به سیاست سفر ارزان برای گردشگران ایران تصریح کرد: تا این لحظه که اقدامی در این زمینه انجام نشده است؛ در همه این سالها نوسانات ارز به شدت در نرخ پرواز و اقامت در هتل تاثیر گذاشته که منجر به گران شدن هزینه های سفر می شود، البته فشار نهایی این افزایش قیمت ها بر دوش مسافر است و در نهایت صنعت گردشگری بوده که آسیب می بیند.

تعیین کانال های شفاف تامین ارز برای فعالان صنعت گردشگری

رشنواز فرآیند تامین و اعطای ارز مسافرتی را جز زیرساختهای اصلی صنعت گردشگری دانست و گفت: وقتی برای گردشگر، هتل خارجی رزرو می شود بعد از یک هفته تایید می شود و ما باید بلافاصله هزینه آن را پرداخت کنیم، این در حالی است که کانال مشخص و شفافی برای انتقال ارز وجود ندارد تا هزینه را پرداخت کنیم؛ باید چند صرافی شناسنامه دار تعیین شود تا ما از طریق آنها ارز تهیه یا حواله صادر کنیم.

وی با بیان اینکه ارز ترجیحی و یارانه ای به صنعت گردشگری اختصاص داده نشده، تاکید کرد: با تعیین چند صرافی مشخص برای انجام عملیات ارزی برای فعالان صنعت گردشگری در وهله اول دست کم فعالیت مالی واحد گردشگری شفاف می شود و در گام بعدی میزان مالیات آن واحد روشن می شود، از همین نقطه میتوان اهمیت و نقش صنعت گردشگری در اقتصاد ملی را نشان داد و سیاستگذاران کلان کشور متوجه می شوند که این صنعت در اقتصاد کلان کشور نقش بسزایی دارد.

فعال صنعت گردشگری وجود فرودگاه استاندارد و پرواز مستقیم در مقصد را از مهمترین زیرساختهای توسعه صنعت گردشگری دانست و گفت: گاهی هزینه های سفر به دلیل نبود پرواز مستقیم به مقصد و ضرورت انتقال از مقصد اول به مقصد اصلی به مسافر تحمیل می شود، دفتر خدمات سفر این هزینه را روی قیمت تمام شده بسته سفر میکشد. از طرفی نبود فرودگاه باعث می شود پروازها در شهرهای دورتر بنشیند و گردشگر با اتوبوس مسیری را 4 تا 5 ساعت طی کند تا به مقصد اصلی برسد که البته هم هزینه سفر افزایش می یابد و با توجه به ایمنی و امنیت جاده ها، مخاطرات جانبی هم ایجاد می کند.

سیاست های تشویقی در صنعت گردشگری ضروری است

رشنواز سیاست های تشویقی در صنعت گردشگری را ضروری دانست و توضیح داد: در برخی کشورها که صنعت گردشگری حرفه ای است روش های حرفه ای برای پرداخت یارانه دارند، در مقاطعی از سال، یارانه های تخصصی سفر در قالب مشوق های گردشگری به صورت غیرمستقیم پرداخت می شود.

وی گفت: در ترکیه در شهرهایی که پرواز و مسافر کمتر می رود، دولت اعلام می کند «به چارتر کننده یا شرکت مسافرتی و هواپیمایی که مسافر [مثلا] از ایران به آن شهر ببرد، 5000 دلار پرداخت می کند» این کار علاوه بر اینکه باعث کاهش قیمت تور می شود، مشوق چارتر کننده هم شده و شریک تجاری ترکیه ای هم منفعت می برد.

برخی ارز مسافرتی دریافت می کنند اما سفر نمی روند

رشنواز گفت: اعطای یارانه فردی در قالب ارز ترجیحی که با کدملی به هر مسافر داده می شود، اقدام نادرستی است، برخی فقط این ارز را دریافت می کنند حتی به سفر هم نمی روند و هزینه سفر و سیاحت برای گردشگر اصلی که از این نوع ارز استفاده نمی کند، گران تمام می شود. چند میلیون کارت ملی به صرافی ها سرازیر می شود اما آیا همین تعداد گردشگر از کشور خارج می شوند؟

فعال صنعت گردشگری اظهار داشت: از طرفی دیگر هزینه خروج کشور یکباره چند برابر می شود و برای هر بار خروج در سال هم پلکانی محاسبه می شود، اگر به دنبال توسعه گردشگری هستیم باید هزینه های اولیه سفر کاهش یابد، اینها نوعی عوارض مالیاتی است که بر سفر و گردشگری بسته می شود و آرام آرام گردشگری را با رکود و تعطیلی مواجه می کند، زیرا وقتی گردشگر تعداد سفرهایش را کاهش دهد، دومینووار ارکان و اجزا صنعت گردشگری هم در رکود فرو می رود.

وی افزود: متولی اصلی صنعت گردشگری باید جز به جز مسائل گردشگری از زیرساخت و روبنا، از شرایط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی تا رقابت با همتایان و بازارهای گردشگری در کشورهای همسایه را لحظه به لحظه شناسایی و رصد کند، اگر نیاز باشد سیاست های جدید تدوین و تصویب کند و براساس همین سیاست های جدید، زیرساخت های لازم را نیز فراهم کند.

تاخیرها و ترافیک ها هزینه های اضافی را به گردشگر تحمیل می کند

رشنواز به شرایط ترافیک های جاده ای و همچنین تاخیر پروازها در ایران اشاره کرد و گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد که گردشگر خارجی که به تهران می آید و در برنامه سفرش اصفهان، شیراز و یزد قرار دارد، در طول سفر یا در زمان بازگشت به تهران به این تاخیرها و ترافیک های چندین ساعته برخورد نکند، اینکه چهار ساعته به تهران بر میگردد یا 24 ساعته! هم برنامه سفر خراب می شود و هم هزینه های اضافی تحمیل می کند.

فعال صنعت گردشگری با بیان اینکه «هزینه هر شب اقامت در هتل های خارجی از 100 تا 700 دلار است» گفت: در ایران چنین قیمت هایی وجود ندارد، قیمت بنزین هم پایین تر است، اگر زیرساختهای گرشگری اصلاح شود، یارانه اختصاصی و هدفمند برای تشویق گردشگری اعطا شود و جلوی رانت و هدررفت سرمایه گرفته شود، اگر همه اینها سر جای خود باشد و نظارت شود، هزینه سفر به ایران نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین تر است، سفر به ایران و گردشگری داخلی بسیار ارزان تمام خواهد شد.

قواعد دست و پاگیر عجیب از سر راه ایرلاین ها برداشته شود

رشنواز با اشاره به تحریم های بر ضد ایران و نظام قیمت گذاری بلیت هواپیما برای پروازهای خارجی گفت: براساس تعرفه ای که ما ابلاغ کردیم ایرلاین های خارجی در ایران همه خدمات را براساس نظام یارانه ای به مسافران ارائه می کنند، اما ارز مورد نیاز خود را باید از بازار آزاد تهیه کنند، یعنی آنها هزینه بلیت را از مسافر ایرانی به ریال دریافت می کنند اما پس از پرداخت کامل هزینه های فرودگاهی و سوخت، در زمان انتقال پول باید ارز را از بازار آزاد بخرند و خارج کنند، این نوع مسائل باید حل شود.

برخی شرکتهای هواپیمایی خارجی به دلیل تحریم ها از ایران رفته اند، برخی هم که تابع تحریم ها نیستند و می توانند به ایران بیایند، گرفتار این نوع مسائل دست و پاگیر عجیب می شوند.

فعال صنعت گردشگری با بیان اینکه «بیشترین میزان گردشگر ورودی ما از عراق است» گفت: عراقی ها علاوه بر وجود اشتراک های فرهنگی، تاریخی و مذهبی، به دلیل اینکه هزینه های سفر در ایران برای آنها به صرفه است، به کشور ما می آیند، اما اگر شرایط فراهم شود و زیرساختهای گردشگری تقویت شود، مطمئنا از کشورهای اروپایی و آسیای شرقی هم به ایران سفر می کنند.

جای یارانه تخصصی در صنعت گردشگری خالی است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو