بهترین غذاها برای معده درد؛ ۷ ماده غذایی که به تسکین درد کمک می‌کنند

منبع: خبرنما

19

1401/9/7

09:19


وقتی معده درد یا سوءهاضمه دارید و احساس می‌کنید آماده استفراغ هستید، به تنها چیزی که فکر نمی‌کنید غذا است. در اصل شما برای بهبود این وضعیت سعی می‌کنید چیزی نخورید تا تهوع نداشته باشید. اما شرایط از جایی بدتر می‌شود که اسهال و تهوع هر دو به سراغتان می‌آید. در این موقعیت انتخاب غذا […]

بهترین غذاها برای معده درد؛ ۷ ماده غذایی که به تسکین درد کمک می‌کنند

وقتی معده درد یا سوءهاضمه دارید و احساس می‌کنید آماده استفراغ هستید، به تنها چیزی که فکر نمی‌کنید غذا است. در اصل شما برای بهبود این وضعیت سعی می‌کنید چیزی نخورید تا تهوع نداشته باشید. اما شرایط از جایی بدتر می‌شود که اسهال و تهوع هر دو به سراغتان می‌آید. در این موقعیت انتخاب غذا حتی سخت تر نیز می‌شود. اما برخی از خوراکی ها به تسکین درد کمک می‌کنند. در این نوشتار با چند مورد از بهترین غذاها برای معده درد آشنا خواهید شد.

1. بهترین غذاها برای معده درد؛ با مایعات شروع کنید

اگر نمی‌توانید غذای جامد را هضم کنید، پس تلاش برای خوردن بی فایده است. چیزهایی مانند نوشیدنی های ورزشی، آبگوشت یا آب نارگیل دارای مواد معدنی مورد نیاز مانند پتاسیم، کلسیم و سدیم (نمک) هستند. بنابراین به جای خوردن غذاهای سنگین از مایعات استفاده کنید.

2. موز جزو بهترین غذاها برای معده درد

این میوه به هضم راحت کمک می‌کند. موز دارای مقدار زیادی پتاسیم است – یک ماده معدنی مهم که در صورت داشتن اسهال یا استفراغ بخش بیشتر آن را از دست می‌دهید. با خوردن موز می‌توانید پتاسیم مورد نیاز بدن خود را دوباره تامین کنید.

3. برنج یکی از بهترین غذاها برای تسکین معده درد است

دقت کنید، شما باید از برنج سفید ساده استفاده کنید. هضم برنج قرمز، قهوه ای یا سیاه – سخت تر است، به خصوص وقتی که از معده درد رنج می‌برید. غذاهای نشاسته ای و کم فیبر مانند برنج سفید نیز می‌توانند به سفت شدن مدفوع و جلوگیری از اسهال که باعث ناراحتی معده می‌شود، کمک کند.

4. پوره سیب

هضم پوره سیب آسان است. از طرفی مواد مغذی فراوان از جمله پکتین دارد – نوعی فیبر که در آب حل می‌شود. این ماده می‌تواند حجم مدفوع شما را افزایش دهد و به خلاص شدن از شر اسهال کمک کند.

5. نان تست یکی از بهترین غذاها برای تسکین معده درد است

نان تست ساده با نان سفید بهتر از هر غله دیگر است. وقتی معده درد دارید از نان تست ساده استفاده کنید. غلات سبوس دار حاوی نوعی فیبر است که تاثیر آن را مواقعی که از سلامت کامل برخوردار هستید، می‌توانید تشخیص دهید. با این حال دقت کنید اگر اسهال یا حالت تهوع دارید، ممکن است سبب تشدید آن شود. بنابراین در مصرف آن احتیاط کنید.

6. زنجبیل

زنجبیل می‌تواند به مقابله با احساس تهوع کمک کند. شما می‌توانید با برش دادن یا رنده کردن زنجبیل تازه و اضافه کردن آن به آب داغ، چای زنجبیل درست کند. نوشیدن این مخلوط می‌تواند به رفع ناراحتی معده کمک کند. زنجبیل همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش IBD کمک کند.

7. بذر کتان

افرادی که یبوست دارند و از درد معده رنج می‌برند، می‌توانند همزمان با افزایش مایعات مصرفی، روغن بذر کتان مصرف کنند. بذر کتان به دفع مدفوع و نرم و حجیم شدن آن کمک می‌کند. برای گنجاندن بذر کتان در رژیم خود می‌توانید این دانه ها را روی غلات صبحانه بپاشید. یا به شکل اسموتی آن را میل کنید. سعی کنید هنگام مصرف بذر کتان آب زیادی بنوشید، در غیر این صورت مدفوع ممکن است حجیم و سفت شود. در این شرایط نه تنها درد معده تسکین نمی‌یابد بلکه باعث یبوست شدید می‌شود

آنچه هنگام معده درد نباید خورد

اگر این غذاها نتوانست سبب تسکین درد معده شما شوند، پس از سیب زمینی شیرین پخته، مقداری سینه مرغ بدون استخوان و بدون پوست استفاده کنید. هنگامی‌که معده درد شما تسکین یافت می‌توانید میوه و سبزیجات نیز به آن اضافه کنید. با این حال غذاهایی هم وجود دارد که نباید آن ها را بخوانید.

8. لبنیات

شیر، پنیر و بستنی همگی با معده درد همراه هستند. هضم این سه خوراکی برای بدن سخت است، زیرا چربی بالایی دارند. هرچند گاهی اوقات مصرف ماست ساده و بدون چربی مفید است، اما از مقدار کم شروع کنید تا به آن عادت کنید.

9. غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده حاوی روغن و چربی زیادی است، بنابراین هضم آن ها نیز سخت تر است. این غذاها حتی زمانی که سالم هستید برای بدن شما مفید نیست. همچنین می‌تواند سبب افزایش ناراحتی معده در شما شود.

10. بهترین غذاها برای معده درد؛ آب گازدار

حباب های درون سودا نیز می‌تواند باعث معده درد شود، زیرا گاز وارد دستگاه گوارش شما می‌شود. زیرا اگر مقدار زیادی قند به یکباره وارد معده شما شود، می‌تواند سبب تشدید اسهال شوند. به یاد داشته باشید هیچ راهی سریع‌تر از مصرف نوشیدنی های قندی برای وارد کردن قند به جریان خون وجود ندارد. با این حال یک جرعه کوچک از نوشابه تاثیر چندانی بر معده درد ندارد.

11. غذای تند

وقتی معده درد دارید به آخرین چیزی که فکر می‌کنید، خوردن غذای تند است. زیرا چنین غذاهایی باعث می‌شود سیستم گوارشی برای هضم بیشتر و سخت تر کار کند. همین امر می‌تواند حتی معده درد شما را کاهش دهد.  تا زمانی که معده درد شما تسکین یابد از غذاهایی که علاقه چندانی به آن ها ندارید، اما برای سلامتی شما مفید است. مصرف کنید.

12. میوه ها و سبزیجات خام

وقتی از سلامتی کامل برخوردار هستید و هیج مشکلی با معده خود ندارید می‌توانید سبزیجات پخته را به رژیم غذایی خود بگنجانید. اما اگر معده شما دچار مشکل باشد، فیبر موجود در آن‌ها – که معمولا باعث دفع مدفوع می‌شود – می‌تواند معده درد شما را بدتر کند. بهتر است صبر کنید تا معده شما به طور کامل تسکین پیدا کرده باشد. اما درد معده و صبر برای تسکین آن به این معنی نیست که تا زمان که به بهبودی کاملا نرسیده اید، نمی‌توانید میوه و سبزیجات بخورید. بلکه می‌توانید از آب میوه ها و یا مقدار کمی‌سبزیجات پخته نیز استفاده کنید.

13. رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید

یک رژیم غذایی متعادل با میوه ها و سبزیجات فراوان می‌تواند به سالم نگه داشتن سیستم گوارشی و سیستم ایمنی قوی و آماده برای مبارزه با بیماری هایی که ممکن است سبب معده درد شود، کمک کند. همچنین مراقب محرک ها باشید – از غذاهایی که اسیدی مانند گوجه فرنگی تا نوشیدنی های گازدار و استرس در محل کار باید از همه این ها دور بمانید.

این غذاها می‌تواند به شما در تسکین درد معده کمک کند. پس سعی کنید از غذاهایی که در ابتدا ذکر شده بیشتر مصرف کنید. چند روزی میوه و سبزیجات نخورید. همچنین از خوردن لبنیات، غذاهای سرخ شده، سودا و غذاهای تند جلوگیری کنید. پس برای سلامت کلی بدن و به خصوص تسکین معده درد این غذاها را امتحان کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو