زنی که مصاحبه عجیبش به زبان انگلیسی در قطر سوژه شد کیست؟ + ویدئو

منبع: روزیاتو

316

1401/9/7

10:58


زنی که مصاحبه عجیبش به زبان انگلیسی در قطر سوژه شد کیست؟ + ویدئو

زنی که مصاحبه عجیبش به زبان انگلیسی در قطر سوژه شد کیست؟ + ویدئو

انتشار ویدئوهایی از مصاحبه ی عجیب دو هوادار زن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر واکنش های زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشته است.

در روزهای گذشته ویدئویی از مصاحبه ی یک زن ایرانی هوادار تیم ملی فوتبال کشورمان با خبرنگاری خارجی در قطر منتشر شد که در شبکه های اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفت.

این زن در مصاحبه ی خود می گوید در ایران آزادی وجود دارد و زنان و مردان از برابری کامل برخوردارند. در میانه ی صحبت های زن یکباره مردی از خارج کادر او را متهم به دروغگویی می کند. زن با خنده انکار می کند و سپس می گوید این افراد قصد ایجاد تفرقه میان ایرانی ها را دارند و در جبهه ی آمریکا و اسرائیل هستند.

کاربران شبکه های اجتماعی به خصوص به عدم تسلط این زن به زبان انگلیسی و تلاش وی برای پاسخ دادن به زبان بیگانه واکنش نشان داده‌ اند.

پس از انتشار این ویدئو برخی کاربران مدعی شدند این زن فرح عبدی نام دارد و معاون مدیر کل وزارت ارشاد در بخش رسانه های خارجی است، ادعایی که تأیید نشده است.

حالا ویدئوی دیگری منتشر شده که نشان می دهد پس از تلاش های نافرجام او برای مصاحبه به زبان انگلیسی، زن ایرانی دیگری هم به کمکش آمده بود اما او هم به دلیل عدم تسلط به زبان انگلیسی، جملات بی معنایی را به زبان آورده بود.

انگلیسی صحبت کردن این زن هم واکنش کاربران را به دنبال داشته است، به خصوص جایی که کلمه ی solve (به معنای حل کردن) را به اشتباه «اسلاو» تلفظ می کند.

برخی کاربران نیز مدعی شده اند این زن سارا مسعودی، دارای دکترای رسانه و از مدیران خبرگزاری فارس است. این ادعا نیز تأیید نشده است.

در روزهای گذشته انتقادات زیادی در خصوص افراد اعزام شده به قطر مطرح شد، چرا که در حالی که از اعزام خبرنگاران ورزشی خودداری شده، شاهد حضور قابل توجه برخی چهره های اصولگرا و دولتی و مجریان صدا و سیما در جام جهانی هستیم که ارتباطی با ورزش و فوتبال ندارند. وزارت ورزش هنوز درباره ی اینکه این افراد با چه هزینه‌ ای برای تماشای جام جهانی قطر فرستاده شده‌ اند، پاسخی ارائه نکرده است.

مصطفی وثوق‌ کیا از اصولگرایان فعال در حوزه فرهنگ، امیرحسین ثابتی مجری برنامه تلویزیونی «جهان‌ آرا»، محمدرضا شهبازی مجری برنامه تلویزیونی «پاورقی»، مهدی خانعلی‌ زاده مجری برنامه تلویزیونی سیاسی «بدون توقف»، حسین دارابی کارگردان اصولگرا، دانیال معمار سردبیر روزنامه همشهری در دوره زاکانی، علی رجبی مجری و برنامه‌ ساز سیاسی و … از جمله چهره‌ هایی هستند که به عنوان خبرنگار به قطر رفته‌ اند، در حالی که هیچ یک خبرنگار ورزشی نیستند.

بهروز عزیزی، فعال توییتری در انتقاد به اعزام چهره های غیر ورزشی به جام جهانی قطر نوشت:

افرادی مثل وحید ایمانی، دانیال معمار، علی رجبی، محمد نسیمی و عده دیگری از چهره های رسانه ای روانه جام جهانی قطر شده اند. سفری که تا آخر بازی سوم تیم ملی حدود ۴ هزار دلار هزینه خواهد داشت. این مطالبه وجود دارد که اسپانسر اعزام این افراد مشخص شود. البته اگر شخصی رفتن دمشون گرم.

امیرحسین ثابتی و محمدرضا شهبازی، مجریان صدا و سیما در جام جهانی قطر

مصطفی داننده نیز در مطلبی انتقادی در وبسایت خبری عصر ایران درباره ی سفر هیأت ۱۰۰ نفره ی ایرانی به قطر نوشت:

سینا کلهر معاون وزیر ورزش در توییتی به حضور اهالی رسانه در قطر اشاره کرد و نوشت:« ۱۰۰ خبرنگار، عکاس و مستند ساز با پیشنهاد وزارت ارشاد، فدراسیون فوتبال و حمایت وزارت ورزش، به قطر سفر کرده‌اند.

بسیاری از این خبرنگارها بر اساس تصاویری که در فضای مجازی از خود منتشر می‌کنند، هیچ ارتباطی با فوتبال ندارند.

تصمیمی است که گرفته شده و سردبیر، مجری و خبرنگار در قطر در حال تماشا و تشویق تیم ملی هستند اما در مورد این حضور چند نکته وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنم.

اول: دو وزارت‌خانه ارشاد و ورزش و البته فدراسیون فوتبال، باید اسامی این افراد را منتشر کنند. نام هر ۱۰۰ نفر، نوع فعالیت‌شان و رسانه‌ای که در آن حضور دارند، به صورت شفاف به مردم اعلام شود.

دوم: بعد از انتشار اسامی، دوستان لطف کنند و بگویند هزینه حضور گسترده این افراد در کشور دوست و همسایه چقدر شده است؟ بالاخره با قیمت امروز دلار و هزینه سنگین حضور در قطر باید مبلغ قابل توجهی خرج این سفر شده باشد. حالا دولت شعار شفاف بودن می‌دهد، روشن شدن زوایای سفر ۱۰۰ رسانه‌ای به قطر می‌تواند کمک بزرگی به قوه مجریه برای تحقق شعارش باشد.

سوم: در این نوع مسابقات، حضور اهالی رسانه به ویژه آنهایی که حوزه تخصصی‌شان فوتبال است، واجب است. آنها به وظیفه خود که خبررسانی از تیم ملی، حواشی و پوشش کنفرانس‌های خبری می‌پردازند. یک حضور حرفه‌ای که پازل جام جهانی را تکمیل می‌کند.

چهارم: حضور خیل مستندسازان و خبرنگاران غریب با حوزه ورزش، سوالی است که باید به آن جواب داده شود و باید دید آیا دیگر کشورهای حاضر در جام جهانی هم مستندسازان و سردبیران روزنامه‌های اجتماعی و سیاسی خود را راهی قطر کرده‌اند یا نه؟ گویا قرار است ایران، شاهنامه‌ای از قطر بسراید که این همه روایت‌گرا به کشور همسایه گسیل کرده است.

پنجم: بعد از جام جهانی، باید شاهد دستاوردهای این اهالی رسانه از قطر باشیم. سفر با پول مردم، حتما باید دستاوردی داشته باشد. اشتباه نگیرید منظورم نوشتن یک یادداشت و سرمقاله در روزنامه بعد از برگشت از دوحه با چمدان‌های سوغاتی نیست. منظور تاثیر فرهنگی جام جهانی بر مردم ایران است انتقال تجربیات یک کشور کوچک از نظر جغرافیایی که میزبان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی بعد از المپیک است.

۱۰۰ نفر عدد قابل توجهی است. ما بعد از جام جهانی باید زیر رگبار اطلاعات این افراد از جام جهانی باشیم. تقریبا می‌شود سال بعد از با مستندهای ساخته شده از جام جهانی سرکرد.

ششم: اگر این افراد بعد از پایان مسابقات ایران در قطر به ایران برگشتند، و هیچ خبری از آنها نشد، بدانند که در برابر مردم مسئول هستند چون با پول آنها به این سفر رفته‌اند. مگر اینکه نهادهای مربوط بگویند این سفر با هزینه اسپانسری خاص انجام شده که آن بحث دیگری است.

این نکته را عرض کردم چون بسیاری از این افراد در روزهای گذشته نگران پولی بودن که در این سال‌ها برای رشد مهران مدیری و علی کریمی هزینه شده است.

هفتم: فعلا که دوستان در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و از قطر بی‌فیلتر پست می‌گذارند تا مردم بعد از روشن کردن فیلتر شکن آنها را بخوانند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو