­­­نمودار قیمت میلگرد فولاد زاگرس در آبان ماه

منبع: فوت و فن

4

1401/9/7

11:03


آهن پرایس: بازار آهن مانند سایر بازارهای مالی همواره دستخوش تغییر است، به عبارتی به تأثیر از پارامترهای متعدد در بازه‌های زمانی مختلف دچار نوسان می‌شود و قیمت محصولات فولادی تغییر می‌کند.

­­­نمودار قیمت میلگرد فولاد زاگرس در آبان ماه

آهن پرایس: بازار آهن مانند سایر بازارهای مالی همواره دستخوش تغییر است، به عبارتی به تأثیر از پارامترهای متعدد در بازه‌های زمانی مختلف دچار نوسان می‌شود و قیمت محصولات فولادی تغییر می‌کند.

مؤلفه‌های متعددی در تعیین نرخ روز آهن آلات مؤثر است که برخی از این عوامل ثابت بوده و برخی نیز متغیر هستند.

این محصول حیاتی در صنایع گسترده‌ای به طور مستقیم و غیرمستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد از همین رو بررسی نوسانات روزانه قیمت اهن برای فعالان این حوزه حائز اهمیت است.

از آنجایی که میلگرد یکی از پرمصرف‌ترین و کاربردی‌ترین مقاطع فولادی است و همچنین پیشگام نوسانات بازار آهن است، در مقاله حاضر به بررسی نمودار نوسانات قیمت میلگرد فولاد زاگرس در بازه زمانی آبان ماه پرداخته می‌شود.

میلگرد اجدار کارخانه زاگرس از جمله کارخانه‌هایی است که میلگرد آن علاوه‌بر کیفیت مطلوب قیمت مناسبی نیز دارد به همین دلیل بین فعالان این حوزه از محبوبیت بالایی برخوردار است.

به همین دلیل تحلیل قیمت میلگرد به روز در ماه آبان بر مبنای نوسانات میلگرد آجدار زاگرس انجام می‌شود. از جمله فواید بررسی نمودار نوسانات محصولات فولادی می‌توان به ارائه چشم‌انداز نسبتا روشنی از آینده بازار و امکان پیش‌بینی جهت انتخاب بهترین زمان برای خرید محصول مورد نیاز اشاره کرد.

به طور سنتی و طبق تجربه انتظار می‌رود با آغاز فصل سرما که عمده کسب‌وکارها به انزوا کشیده می‌شوند از رونق بازار آهن نیز کاسته شود، بازار مسکن نیز از جمله مهمترین بازارهایی است که نوسانات آن با نوسانات بازار آهن گره خورده است.

از آنجایی که در فصل پاییز و زمستان ساخت و سازها راکد می‌شود، بازار آهن نیز به خواب زمستانی رفته و معاملات چشمگیری مشاهده نمی‌شود؛ اما گاهی ممکن است بر اثر برخی عوامل غیرمترقبه تغییراتی در بازار رخ بدهد که پیش‌بینی بازار را دشوار کرده و معادلات را برهم بریزد که نمونه بارز آن جنگ بین اوکراین و روسیه، شیوع کرونا و یا جهش ناگهانی نرخ دلار است.

بازار میلگرد در آبان ماه نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که در هفته نخست بازار روند نسبتا ثابتی داشت و اوضاع آرام بود و کف قیمت میلگرد 15 هزار الی 15 هزار و 200 تومان گزارش می‌شد.

اما در اواسط هفته دوم پس از جهش نرخ دلار به مرز 37 هزار تومان، قیمت روز میلگرد نیز رو به افزایش گذاشت. بازار ارز از ابتدای پاییز نوسان داشت و قیمت دلار از 31 هزار تومان به 33 هزار تومان رسید. افزایش نرخ دلار در این بازه زمانی را می‌توان به عواملی مانند اعتراضات سراسری و واکنش منفی کشورهای خارجی به اوضاع ایران، بی‎‌نتیجه ماندن مذاکرات برجام و اخبار منفی در این زمینه، کسری بودجه، تداوم چاپ پول و افزایش نقدینگی نسبت داد که در هفته سوم مهر در کانال 32 هزار تومانی کنترل شد و تا هفته اول آبان نیز ثابت بود.

اما همانطور که احتمال می‌رفت فنر فشرده نرخ ارز در اوسط آبان ماه دررفت و موج پنجم جهش ناگهانی نرخ دلار اتفاق افتاد؛ به این صورت که قیمت دلار به بیش از 35 هزار تومان رسید و به موازات آن قیمت میلگرد نیز رو به افزایش گذاشت. مثلا عمده قیمت‌های پیشنهادی میلگرد در اواسط آبان بین 15 هزار و 500 الی 16 هزار و 200 تومان اعلام شد.

پیش‌بینی می‌شد که بازار آهن متأثر از مؤلفه‌هایی مانند فصل سرما، کاهش ساخت و سازها، تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، رکود اقتصادی چین و افزایش نرخ بهره‌ فدرال رزرو تا مرز 4 درصد و تضعیف بازار ارز و کامودیتی در رکود عمیقی به سر ببرد اما افزایش 3 هزار تومانی قیمت دلار در ده روز علاوه‌بر بازار آهن سایر بازارهای مالی را نیز تحت تأثیر قرار داد و در اواسط آبان ماه قیمت دلار در نزدیکی 37 هزار تومان اعلام شد.

اما از اواسط هفته سوم آبان اصلاح نرخ دلار آغاز شد و تا هفته چهارم نیز تداوم یافت، به طوری که قیمت دلار به 35 هزار تومان رسید و در این کانال شناور بود و در پایان ماه نیز ثبات بیشتری داشت مشاهده شد.

کارشناسان معتقدند اگرچه بانک مرکزی با ارزپاشی و انتشار اخبار مثبت درباره‌ منابع ارزی، نرخ دلار را تا حدودی کنترل کرد؛ اما براساس داده‌های اقتصادی کنترل قیمت دلار در بلندمدت میسر نیست و درصورت تداوم و تشدید تحریم‌ها، تنش‌های سیاسی و تداوم چاپ پول، ممکن است در ماه‌های آینده فنر دلار رها شده و مجددا در مسیر صعودی قرار بگیرد.

به دنبال اصلاح نرخ دلار در هفته چهارم، آهن‌فروشان نیز به اصلاح قیمت‌ میلگرد اقدام کردند و نوسانات بازار آهن فروکش کرد، به‌طوری که میلگرد آجدار در مقایسه با هفته سوم حدود 400 تومان عقب‌نشینی کرد.

به عنوان مثال میلگرد 16 زاگرس در هفته اول آبان 15 هزار و 600 تومان بود که در هفته سوم به 16 هزار و 550 تومان افزایش یافت اما تا پایان ماه به‌تدریج اصلاح شد و به 16 هزار تومان رسید.

به عبارتی می‌توان گفت در هفته چهارم اغلب بخش‌ها کاملا آرام بودند و با پایان هفته نیز فعالیت بازار تقریبا به حاشیه رفت. روزهای پایانی ماه هم بازار آهن در سکوت و رکود بود و برخی حوزه‌ها برای ترغیب خریدار تخفیفاتی اعمال کردند.

موج افزایشی و هجوم تقاضای هیجانی که در بازار آهن اتفاق افتاد در اثر نوسانات نرخ ارز بود و منشأ بنیادی نداشت، از همین رو ترس از افزایش بیشتر قیمت‌ها تقاضای واقعی را پیشخور کرد، طوری که احتمال می‌رود دست‌کم در آذر و دی ماه بازار با خلأ شدید متقاضی مصرف و سرمایه‌ای مواجه شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو