همه چیز در مورد کتاب در جستجوی زمان از دست رفته

منبع: فوت و فن

6

1401/9/7

12:39


شاهکار «در جستجوی زمان از دست رفته» همچون باقی رمان‌ها نیست. نمی‌شود موضوعی را نشان کرد و گفت بله داستان این است و به این منوال پیش می‌رود.

همه چیز در مورد کتاب در جستجوی زمان از دست رفته

مارسل پروست در جهان برای هر اهل ادب و هنری نامی است آشنا. بعید است کسی را پیدا کنید که اسمش را نشنیده باشد،‌ آن عکس معروفش با سبیل تابیده‌اش را ندیده باشد و هیاهوی پیرامون اثر ادبی‌اش را نشنیده باشد. مارسل پروست با نام کامل والنتین لویی ژرژ اوژن مارسل پروست نویسنده‌ی فرانسوی بود که در سال ۱۸۷۱ چشم به جهان گشود و در سال ۱۹۲۲ دیده از جهان فرو بست. وی نه‌تنها یکی از معروف‌ترین نویسنده‌های فرانسه که از معروف‌ترین نویسندگان تاریخ ادبیات جهان نیز هست. پروست در پاریس به دنیا آمد. پدر او یکی از پزشک‌های حاذقی بود که بر بیماری وبا تحقیق می‌کرد و مادرش زنی بود فرهیخته و اهل ادب و هنر که دختر دلالی ثروتمند بود. ژن وی، مادر پروست، یهودی بود اما با این وجود پروست با مذهب پدرش، که کاتولیکی بود، بزرگ شد.

شاخص‌ترین اثر پروست که آوازه‌اش در دنیا پیچیده است «در جستجوی زمان از دست رفته» است. رمانی که با افتخار لقب «طولانی‌ترین رمان دنیا»، لقبی که از سوی گینس به او داده شده، را با خود به دنبال می‌کشاند. رمانی در هفت جلد با عنوان‌های «طرف خانه سوان» منتشر شده در سال 1913، «در سایه دوشیزگان شکوفا» منتشر شده در سال 1919 که در همان سال انتشار برنده‌ی جایزه گنکور فرانسه نیز شد، «طرف گرمانت» منتشر شده در سال 1920-1921، «سدوم و عموره» منتشر شده در سال 1921-1922، «اسیر» منتشر شده در سال 1925 و بعد از فوت نویسنده،‌ «گریخته» و «زمان بازیافته» که هر دو جلد آخر نیز در سال 1927 منشر شدند. جا دارد اضافه کنیم که اگرچه نوشتن این کتاب از سال 1908 تا 1922 به درازا کشید اما چاپ جلدهای آخر آن به سال‌های بعد از مرگ نویسنده موکول شد.

شاهکار «در جستجوی زمان از دست رفته» همچون باقی رمان‌ها نیست. نمی‌شود موضوعی را نشان کرد و گفت بله داستان این است و به این منوال پیش می‌رود. نمی‌شود گفت چند شخصیت بیشتر نداریم و لیستی از آن‌ها بدهیم و تمام. بله دقیقا همین ویژگی‌هایش است که آن را رمانی منحصربه‌فرد می‌کند که چه در ذات و چه در ساختار با دیگر آثار متفاوت است. درباره‌ی کتاب «در جستجوی زمان از دست رفته» می‌توانیم بگوییم رمانی است درونگرا که به فضائل درونی و روحیات و خلقیات انسان‌های مختلف، از هر طبقه‌ای، با هر شغلی و در هر موقعیتی می‌پردازد. واکاوی شاید یکی از بهترین کلمه‌ها باشد در شرح آن چه که این رمان با پشتکار فراوان انجام می‌دهد. واکاوی هر فکری که در ذهن انسان شکل می‌گیرد و هر عملی که در نتیجه‌ی آن فکر به وقوع می‌پیوندد.

معروف است که این رمان سبک جدیدی از روایت و حتی جمله‌نویسی را به زبان فرانسه و بعدها با ترجمه‌اش به دیگر زبان‌ها وارد کرد.

خواننده در همان اولین سطور از جلد یک با راوی روبه‌رو می‌شود؛ راوی‌ای که گمان می‌رود خود پروست و یا شخصیتی که شباهت‌های بسیاری به پروست دارد باشد. پروستی که سعی دارد در خلال یادآوری گذشته و خاطرات دوران کودکی‌اش، با به خاطر آوردن تمامی جزئیات ممکن به هدفی عمیق و درونی دست یابد. هدفی شاید از جنس معنای زندگی. در این کتاب شخصیت‌های زیادی داریم که با نقش‌های پررنگ و کم‌رنگ خود داستان را شکل می‌دهند و به روایت کلی خط می‌دهند. شخصیت‌هایی که اسامی بعضی از آن‌ها حالا دیگر برای ما آشناست. شاید معروف‌ترین آن‌ها آقای سوان باشد که بخش دوم از جلد یک این کتاب روایتی است از زندگی او.

کتاب «در جستجوی زمان از دست رفته» در نهایت هوشمندی و تیزبینی یک نویسنده به رشته‌ی تحریر در آمده است چراکه شما در این اثر می‌توانید رفتار تمامی آدم‌ها را زیر نظر بگیرید و درباره‌ی درستی و غلطی آن بیندیشید.

ترجمه‌ی فارسی کتاب در جستجوی زمان از دست رفته» توسط مهدی سحابی، مترجم خوب و بنام کشور انجام شده است که در ابتدا به صورت تک جلدی ترجمه، چاپ و منتشر می‌شد و در آخر بعد از اتمام ترجمه‌ی کل کتاب به صورت مجموعه‌ای ۷ جلدی به دست علاقه‌مندان می‌رسد. مهدی سحابی کتاب دیگر همین نویسنده را نیز به نام «خوشی‌ها و روزها» ترجمه کرده است. برای خرید کتاب آنلاین از وب سایت بنوبوک استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو