به نظر می رسد کارآفرینان بسیاری در تلاش برای جذب سرمایه برای تقویت سرمایه گذاری های استارتاپی خود در مسیر راه اندازی به سبک چریکی هستند. در این مطلب از سلام دنیا درباره مزایا و معایب هر یک از این استراتژی ها چیست و اینکه اگر می خواهید آن را به عنوان یک استارت آپ بوت استرپ بسازید، چه کاری باید انجام دهید؟ صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

راه اندازی یک کسب و کار نوپا می تواند یک ایده رمانتیک باشد. همچنین اگر مشتاق باشید، می تواند کارساز باشد. برای کسانی که می توانند این کار را انجام دهند، ممکن است پاداش های بیشتری به همراه داشته باشد. اگرچه، این بدان معنا نیست که هیچ نقطه ضعفی وجود ندارد. مطمئن شوید که معاوضه ها را می دانید و اینکه کدام مسیر واقعاً شما را به جایی که می خواهید می رساند.

بوت استرپینگ چیست؟

راه اندازی یک استارتاپ به معنای شروع ناب و بدون کمک سرمایه خارجی است. این به معنای ادامه رشد داخلی از جریان نقدی تولید شده توسط کسب و کار است. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ با بوت استرپ شروع به کار کردند. برخی به تنهایی این کار را انجام داده اند. دیگران در نهایت پیشنهادهای سرمایه گذاری خارجی را پذیرفته اند.


حتما بخوانید: بهترین مهارت های درآمدزا در کسب و کار


بوت استرپینگ چیست؟

مزایای بوت استرپ استارتاپ شما

1) از مزایای بوت استرپینگ؛ مالکیت کسب و کار شما

به‌عنوان یک کارآفرین انفرادی، راه‌اندازی به این معنی است که می‌توانید به مالکیت 100 درصد کسب‌وکار خود ادامه دهید. حتی با وجود یک یا دو نفر از بنیانگذاران، سهم شما از سهام به مراتب بیشتر از زمانی خواهد بود که چندین دور جذب سرمایه داشته باشید و به طور مداوم مالکیت خود را کاهش دهید. حتی با یک شرکت و درآمد بسیار کوچکتر، ممکن است ارزش سهام شما بیشتر از زمانی باشد که برای رسیدن به ارزش میلیارد دلاری پول جمع آوری کرده باشید.

2) از مزایای بوت استرپینگ؛ کنترل بر جهت

به محض برداشتن پول از خارج، فشار و مسئولیت بیرونی را برای ارضای منافع دیگران بر عهده می گیرید. آنها ممکن است با دید شما بسیار متفاوت باشند. جدول زمانی و ارزش آنها می تواند متفاوت از زمان شما باشد. راه‌حل‌هایی مانند حق رای فوق‌العاده وجود دارد که می‌تواند کنترل بیشتری در هنگام افزایش سرمایه به شما بدهد. اگرچه، کنترل تصمیمات برای شما اولویت اصلی است، راه‌اندازی  احتمالاً راهی برای رفتن است.

3) از مزایای بوت استرپینگ؛ کسب و کار خود را حفظ کنید.

اگر ایده شما این است که این را به عنوان یک کسب و کار مادام العمر نگه دارید، و شاید حتی آن را به یک کسب و کار چند نسلی تبدیل کنید، پس بوت استرپینگ همان چیزی است که می خواهید. در غیر این صورت سرمایه‌گذاران خارجی شما را برای دستیابی به خروجی قابل توجهی در یک ساعت قرار می‌دهند. به طور معمول در عرض حدود 10 سال.

4) از مزایای بوت استرپینگ؛ احساس موفقیت

برای برخی از کارآفرینان این امکان وجود دارد که روزی به این سرمایه گذاری نگاه کنند و بگویند "من آن را ساختم!" جایی است که آنها احساس خوبی دارند.


حتما بخوانید: بیزینس کوچینگ چیست


5) از مزایای بوت استرپینگ؛ مجبور شدن به ایجاد یک مدل کسب و کار که واقعا کار می کند

بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از استارت‌آپ‌های امروزی با سریع‌ترین رشد و ارزش‌گذاری بزرگ و حتی IPOها ضرر کرده‌اند. حداقل روی کاغذ. آنها با یک استراتژی متفاوت بازی می کنند. یکی که می تواند بسیار خوب کار کند، اما می تواند بسیار خطرناک نیز باشد. اگر می‌خواهید بوت استرپ کنید، مجبور می‌شوید به سرعت یک مدل کسب‌وکار بسازید که واقعاً کار می‌کند و می‌تواند فوراً جریان نقدی مثبت و سود ایجاد کند. این چیز خوبی است. هر چیز دیگری را می توان بر روی آن ساخت و از آن مقیاس کرد.

مزایای بوت استرپ استارتاپ شما

معایب بوت استرپینگ برای استارت آپ ها

1) از معایب بوت استرپینگ: شانس پیشرفت 

یکی از مهمترین دلایل شکست کسب و کار، تمام شدن پول است. این کمبود جریان نقدی است. شما می توانید یک محصول یا خدمات شگفت انگیز و بسیار مورد نیاز داشته باشید که مردم آن را دوست دارند.

با این حال، اگر فقط برای یک یا دو ماه با مشکل مواجه شوید، ممکن است هرگز به پتانسیل استارتاپ خود پی نبرید. برای سرپا ماندن به بودجه ریزی نیاز است. اگر بودجه‌بندی به شما نشان می‌دهد که سرمایه‌های خارجی راهی است که در یک نقطه می‌روید، پس آماده باشید که 15 تا 20 اسلاید را با داستان خود آماده کنید تا سرمایه‌گذاران را به سرعت متقاعد کنید. تیل اولین سرمایه گذار فیس بوک با چک 500 هزار دلاری بود که به بیش از یک میلیارد دلار پول نقد تبدیل شد. علاوه بر این، من همچنین توضیحی در مورد یک مسابقه از رقیب Uber ارائه کردم که بیش از 400 میلیون دلار جمع آوری کرده است.

2) از معایب بوت استرپینگ: رشد

دلیل اصلی که کارآفرینان برای جمع‌آوری سرمایه‌های زیادی به کار می‌روند، مقیاس بزرگ و سریع است. برای بسیاری این استراتژی آنها برای زنده ماندن و پیشرفت است. بدون سرمایه خارجی، دید خود، بازاریابی که می توانید انجام دهید و کارهایی که می توانید برای خدمت به مشتریان خود انجام دهید محدود خواهید شد. همه اینها می تواند پتانسیل رشد را کاهش دهد.

3) از معایب بوت استرپینگ: راهنما سطح بالا

پول نقد در واقع تنها یکی از مزایای جذب سرمایه برای استارت آپ ها است. حتی ممکن است مهم ترین هم نباشد. ثبت نام افرادی که علاقه خاصی به موفقیت شما دارند می تواند کمکی در سطح عالی به همراه داشته باشد. این می‌تواند اعضای هیئت‌مدیره، سهامداران، تأثیرگذاران و سازندگان معاملات بزرگ را با کلیدهای کانال‌های فروش قابل توجه در گوشه‌ی شما قرار دهد و برای شما بدرقه کند.

4) از معایب بوت استرپینگ: کار سخت

به عنوان یک استارت آپ بوت استرپ باید خیلی بیشتر زحمت بکشید، ساعت های بیشتری کار کنید و نقش های بیشتری را مدیریت کنید. شما بودجه کمتری برای جذب بهترین استعدادها و تلاش های حفظ خواهید داشت. گزینه های سهام شما ممکن است معنای زیادی نداشته باشد.


حتما بخوانید: طرح کسب و کار غیر انتفاعی چیست


در پادکست DealMakers با برخی از موفق‌ترین کارآفرینانی مصاحبه کرده‌ام که علیرغم داشتن کسب‌وکارهای 100 میلیون دلاری که می‌توانند به راحتی سرمایه‌شان را افزایش دهند، به راه‌اندازی خود ادامه می‌دهند. آنها می گویند موفقیت آنها در استخدام به این دلیل است که افراد بزرگی را جذب کنند که واقعاً به چشم انداز و مأموریت علاقه مند هستند و می خواهند در جایی کار کنند که بتوانند تأثیر قابل توجهی داشته باشند.

معایب بوت استرپینگ برای استارت آپ ها

5) از معایب بوت استرپینگ: منظم ماندن

وقتی یک تیم کوچک دارید و یک کارآفرین هستید که برای به دست آوردن سرمایه می کنید، اغلب می تواند به این معنی باشد که اصول اولیه در اولویت دوم قرار می گیرند. مانند حسابداری، مالیات و فرآیندهای سیستمی. وقتی صحبت از تشکیل پرونده در IRS، تلاش برای افزایش مقیاس، و اگر تصمیم گرفتید که نیاز دارید یا می خواهید پول جمع آوری کنید، ممکن است بعداً شما را ناامید کنند. بنیانگذار نام تجاری Baby Einstein که هیچ سرمایه خارجی جذب نکرد، اخیراً در پادکست DealMakers ظاهر شد. او گفت که انعقاد قرارداد با دیزنی به مبلغ 25 میلیون دلار آسان‌تر بود، زیرا کتاب‌های آن‌ها قبلاً بسیار تمیز و منظم بودند. مطمئن شوید که این موارد پوشش داده شده اند، زیرا می توانند تفاوت زیادی ایجاد کنند.

سخن آخر

بوت استرپینگ همچنان یک گزینه جذاب برای کارآفرینان استارت آپی است. می تواند فواید زیادی به همراه داشته باشد. فقط از خطرات باشید، و اگر نظر خود را تغییر دهید و تصمیم به آوردن پول خارجی دارید، از قبل باید چه چیزهایی داشته باشید.