خانه صفوی اصفهان میزبان نمایشگاه ردپای قلم است

منبع: همگردی

10

1401/9/7

19:00


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر گشته، خانه صفوی اصفهان میزبان نمایشگاه ردپای قلم است.

مهدی شفیعی اظهار کرد: تعداد 33 اثر در قالب خط نستعلیق، ثلث و شکسته در این نمایشگاه ارائه شده که برخی به صورت سنتی، برخی در قالب نقاشی خط و برخی به صورت دکوراتیو و در ترکیب با پتینه کار شده اند که مربوط به سال 93 تاکنون هستند.

او ادامه داد: در مدت 30 سال فعالیت در زمینه خوشنویسی، آثاری مثل دیوان حافظ و مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری را بطور کامل با خط شکسته تحریر کردم که در گنجینه های هنری نگهداری می شود.

این هنرمند با اشاره به 25 سال سابقه خود در آموزش خوشنویسی گفت: هرچه پیش می رویم علاقمندان و هنرجویان خوشنویسی کمتر می شوند و علت آن به هم به گسترش هنرهای کامپیوتری، محدود شدن کاربرد خوشنویسی و خاص پسند بودن این هنر نسبت به سایر هنرها باز می گردد.

او افزود: پیش از این، از هنر خوشنویسی برای تحریر مطالب و متون مهم، دیوارنویسی ها و پارچه نویسی ها استفاده میشد اما در حال حاضر جای هنر خوشنویسی در تحریر متون را نرم افزارهایی مثل ایران نستعلیق و جای دیوارنویسی و پارچه نویسی را بنرها و پوسترها گرفته اند و خوشنویسی به هنری با کاربرد محدود است که به مسابقات هنری، تابلوهای تزیینی و سفارش های خاص بدل شده است.

شفیعی که هنر خوشنویسی را از سال 72 آغاز کرد و سال 75 موفق به دریافت درجه فوق ممتاز در این هنر رسیده، ادامه داد: البته میتوان گفت که هنر خوشنویسی در میان هنرها هم غریب است، زیرا هنرهای دیگر همه فهم و عام تر هستند، اما خوشنویسی تا حدی قابل فهم است و از جایی، مخاطب عادی با آن ارتباط برقرار نمی کند و آن را نمی فهمد و همین باعث می شود که خوشنویس قادر به نمایش تمام ظرفیت هنری خود نباشد.

این خوشنویس با بیان اینکه از زمان ورود رنگ در کنار خط نگاه مردم به خط و خوشنویسی تغییر کرد، گفت: ترکیب رنگ و خط، خوشنویسی را از حالت خشک درآورد، به آن جذابیت بخشید و در عین حال حرفه مستقلی با فعالیت های جذاب ایجاد کرد که استقبال زیادی هم از آن شده است.

شفیعی با بیان اینکه خط فارسی دور خط زیادی دارد که باعث ایجاد منحنی هایی در آن می شود، اظهار کرد: این منحنی ها بویژه در خط نستعلیق باعث زیبایی و چشم نوازی خط می شود تا حتی افراد بیسواد هم از دیدن متن نستعلیق حظ بصری ببرند. اساسا خطوط منحنی و دوار زیباتر از خطوط شکسته، تیز و زاویه دار هستند و به همین دلیل است که معماری قدیم با خطوط و زوایای منحنی جذاب تر از معماری امروز است و خط نستعلیق را هم به دلیل برخورداری از دور و منحنی های زیبا «عروس خطوط جهان اسلام» می گویند.

او بیان کرد: معمولا شعر و غزل عاشقانه را هم با همین خطوط منحنی دار مثل نستعلیق یا نستعلیق شکسته تحریر می ‏ کنند و آیات، روایات و احادیث با خطوط شکسته و زاویه داری مثل نسخ تحریر می شوند.

نمایشگاه «ردپای قلم» چهارمین نمایشگاه انفرادی مهدی شفیعی است که علاقمندان برای بازدید از آن می توانند تا نهم آذر به خانه صفوی، واقع در اصفهان، خیابان خاقانی، جنب کوچه 31 مراجعه کنند.

خانه صفوی اصفهان میزبان نمایشگاه ردپای قلم است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو