سازمان محیط زیست: نمی‌توان منکر وجود توده متان در تهران شد!

منبع: تکراتو

28

1401/9/7

19:16


معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظ از محیط زیست نسبت به گزارشی که ناسا از وجود توده متان در تهران منتشر کرده بود واکنش نشان داده و گفته مراکز دفن قدیمی به طور قطع قابلیت دفع گاز متان را دارند و نمی‌توان آن را حاشا کرد.

سازمان محیط زیست: نمی‌توان منکر وجود توده متان در تهران شد!

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظ از محیط زیست نسبت به گزارشی که ناسا از وجود توده متان در تهران منتشر کرده بود واکنش نشان داده و گفته مراکز دفن قدیمی به طور قطع قابلیت دفع گاز متان را دارند و نمی‌توان آن را حاشا کرد.

چندی قبل ناسا اقدام به انتشار گزارشی کرد که در آن به وجود توده متان در تهران اشاره شده بود. این گزارش که در 7 مهر ماه منتشر شد چالش‌های زیادی بین سازمان محیط زیست و شهرداری تهران به وجود آورد و آنها را به نوعی روبروی هم قرار داد.

شهرداری تهران از یک طرف دست به تکذیب زد و در طرف دیگر سازمان محیط زیست با تایید وجود توده 5 کیلومتری گاز متان خواست تا سازمان‌های مسئول نسبت به اجرای ابلاغیه‌های این سازمان علمکرد مناسبی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: ستون عظیم متان در تهران توسط یک شرکت ایرانی نیز تایید شد ؛ زاکانی و چمران چه چیزی را تکذیب می کنند؟

وجود توده متان در تهران

علیرضا زاکانی درباره وجود توده متان در تهران و گزارشی که ناسا در این‌باره منتشر کرده پس از گذشت دو هفته واکنش نشان داده و گفته بود: «هنوز از سوی دستگاه‌های بالادستی چیزی به ما اعلام نشده است و البته ناسا همه چیزش دروغ است و این هم دروغ است.»

وجود توده متان در تهران

وی پس از چهار روز از اولین اظهارنظرخود گفت: «تیم دانشگاهی تشکیل شده تا این موضوع را بررسی کند البته تا به حال شرایطی یا دلیلی که ادعای ناسا را تایید کند پیدا نکردیم؛ اما چون شائبه برای مردم ایجاد شده این مورد را بررسی و نتایج را اعلام خواهیم کرد.»

تقریبا سه هفته از انتشار این گزارش می‌گذشت که مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز نسبت به انتشار تصاویر وجود توده گاز متان در تهران واکنش نشان داده و از ریشه منکر همه چیز شد و گفت:

«عکس منتشر شده از جنوب تهران درست نیست و گویا برای یک کشور دیگر است!»

با وجود انکار مسئولین، البته یک شرکت دانش بنیان ایرانی نیز صحت تصاویر منتشر شده مبنی بر وجود توده متان در تهران را تائید کرده است. پیام جوهرچی، معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به رایزنی‌های سازمان محیط زیست بیان داشت:

«نامه‌نگاری‌های بسیاری در این زمینه با دستگاه‌های مربوطه انجام شد. نمی‌توانیم بگوییم این پدیده وجود ندارد چراکه وجود داشتن آن طبیعی است. به‌طور قطع مراکز دفن ما تصاعد گاز متان را دارند. نامه‌نگاری‌های بسیاری در این زمینه با دستگاه‌های مربوطه انجام شد. نمی‌توانیم بگوییم این پدیده وجود ندارد چراکه وجود داشتن آن طبیعی است. به‌طور قطع مراکز دفن ما تصاعد گاز متان را دارند.»

وی ادامه داد: «سال ۹۷ شهرداری با یکی از شرکت‌های کره جنوبی برای استحصال گاز متان قراردادی داشت اما به علت تحریم‌ها منتفی شد.»

جوهرچی افزود: «سازمان دستورالعمل چگونگی طراحی محل‌های دفن و نحوه لوله‌گذاری‌ها در لاین مناسب را از سال ۹۸ ابلاغ کرده است اما متاسفانه مشکل اصلی این است که ما ۸۰ تا ۸۵ درصد پسماندهایمان را دفن می‌کنیم. به عبارتی حجم مراکز دفن ما بسیار است و در نتیجه تصاعد گاز متان بسیاری را شاهد خواهیم بود.»

ایشان همچنین به مراکز دفن پسماندها اشاره کرد و گفت: «مشکل اساسی بعدی این است که مراکز دفن ما بسیار قدیمی هستند. به عنوان نمونه سایت پسماند آرادکوه نزدیک به ۶۰ سال کار کرده است. بدین جهت این ابلاغیه که برای مراکز دفن جدید صادر شده را نمی‌توان در سایت‌های قدیمی موجود رعایت کرد.» پیام جوهرچی تاکید کرد:

«دستگاه‌های مسئول بهتر است در جهت اجرای این ابلاغیه عمل کنند.»

ایشان در نهایت به تاثیرات گاز متان بر سلامت مردم اشاره داشت و گفت: «گاز متان گازی گلخانه‌ای است و در ارتفاع نیز حالت اشتعال نیز قطعا نخواهد داشت. برای محیط زیست مضر است چراکه گاز مخربی است که بر گرمایش زمین تاثیر دارد. درباره تاثیر آن بر سلامت مردم باید وزارت بهداشت توضیح دهد.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره وجود توده متان در تهران چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو