رشد گردشگری نیازمند آموزش جامعه میزبان و مهمان است

منبع: همگردی

7

1401/9/7

23:30


ایکنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، رشد گردشگری نیازمند آموزش جامعه میزبان و مهمان است.

الهام نداف نیا، مدرس گردشگری در دانشگاه پیام نور در رابطه با راهکارهای جذب بیشتر گردشگران زیارتی بیان کرد: سیستم مدیریتی برای جذب بیشتر گردشگران زیارتی باید به توسعه های روساختی در فضاهای اقامتی، پذیرایی و خرید سوغات بپردازد. البته شهرهای زیارتی دارای این مراکز هستند اما مدیریت بهینه و برنامه ریزی مناسب ندارند. اگر مدیریت و برنامه ریزی داشته باشیم نباید در زمان های اوج رویدادهای مذهبی و زیارتی شاهد این حجم از نابسامانی باشیم. معضل بزرگ ما عدم مدیریت و برنامه ریزی است.

وی گردشگری زیارت را زیرمجموعه گردشگری دینی دانست و گفت: گردشگری زیارت برای ما مسلمانان بیشتر جا افتاده است. این حوزه از گردشگری قدیمی ترین و باسابقه ترین نوع صنعت گردشگری است که سابقه آن به زمان مصر باستان که برای پرستش خدایان خود به معابد می رفتند باز میگردد. انسانها در همه دنیا به فضاهای زیارتی و نیایشی سفر می کنند تا بتوانند به بعد معنوی و نیاز فطری خود پاسخ دهند.

این کارشناس ادامه داد: گردشگری مذهبی از حوزه هایی است که هم میتوان فرهنگ را اشاعه داد و هم درآمدزایی کرد. کشور ایران از چند هزار سال پیش تاکنون مهد پرستش بوده است. شهر قم هفت هزار سال تمدن دارد. تمدن به راحتی به هر مکانی تعلق نمیگیرد و باید مؤلفه های بسیاری داشته باشد.

نداف نیا در رابطه با خلاهای حوزه گردشگری بیان کرد: مسئولین شهری در رابطه با حوزه گردشگری آموزش ندیدند و اطلاعات کافی ندارند. برجسته ترین نکته حوزه گردشگری آموزش است که همگان از مسئولین تا مردم عادی باید در این رابطه آموزش ببینند. جامعه هایی که در حوزه ها و گونه های مختلف گردشگری رشد کردند با آموزش توانستند به نتیجه مطلوب دست یابند. جامعه میزبان و مهمان هر دو به آموزش نیاز دارند.

این مدرس گردشگری ادامه داد: دانش آموزان هر شهر باید نسبت به مؤلفه های گردشگری و جاذبه گردشگری شهر خود آگاهی داشته باشند. اگر از آموزش ها نتیجه مطلوبی بدست نمی آوریم به این علت است که افراد باید در موقعیت قرار گیرند. گردشگری ناملموس است و زمانی میتوان از آن خروجی گرفت که بتوانیم فعالیت های عملیاتی داشته باشیم. به این معنا که اگر صرفاً معلم در رابطه با یک بنا اطلاعات بدهد فایده ندارد بلکه باید در آن مکان حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه گردشگری دینی، مذهبی، زیارت و حلال هر کدام بسته به جامعه، فرهنگ و اقلیم مخاطبان خود را دارند، ادامه داد: برای صنعت گردشگری به درازای تاریخ فرصت وجود داشته و به میزان بهره نگرفتن ما از این فرصت ها، انواع تهدیدها را برای ما رقم زده است. ما می توانیم در گردشگری دینی و زیارتی فرصت های بسیار عالی تر و بهینه تری را داشته باشیم. خوشبختانه ذهنیت افراد در دهه اخیر نسبت به فضاهای مذهبی و گردشگری تغییر پیدا کرده است البته هنوز به درجه مطلوب نرسیده است، زیرا راهکارهایی را که باید بکار می بردیم عملیاتی نکردیم.

نداف نیا ادامه داد: اکنون این تغییر نگرش ایجاد شده است؛ برای مثال در شهر قم که یک شهر زیارتی است تا یک دهه پیش اکثر زائران و مسافران فکر می کردند که فقط میتوان حرم حضرت معصومه را زیارت کرد و به مبدأ بازگشت، اما اکنون مسافران می توانند زمان بیشتری را صرف کنند حتی می توانند در شهر قم اقامت داشته باشند.

وی اضافه کرد: براساس آمارهای بین المللی سازمان جهانی گردشگری، زمانی می توانیم بگوییم که گردشگر داشته ایم و از این طریق درآمدزایی کنیم که گردشگر یک شب اقامت را در مقصد داشته باشد. در شهر قم شاید هنوز به یک شب اقامت نرسیده باشیم اما همین که ساعت ماندگاری مسافر و زائر را توانستیم افزایش دهیم؛ مولود این موضوع است که تغییر نگرش ایجاد شده است.

رشد گردشگری نیازمند آموزش جامعه میزبان و مهمان است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو