با کشور تانزانیا و آداب و رسوم مردمان آن آشنا شوید

با کشور تانزانیا و آداب و رسوم مردمان آن آشنا شوید


منبع: آرگا

611

1401/9/8

00:13


کشور تانزانیا را می توان از دسته کشورهای معروف در زمینه جاذبه های گردشگری دانست که سالانه مقصد گردشگران بی شماری بوده و شما نیز می توانید پیش از سفر و با مطالعه این مقاله با تمام خصوصیات و جاذبه های توریستی این سرزمین آفریقایی آشنا شوید.

به طور کلی کشور تانزانیا که با نام جمهوری متحد تانزانیا نیز شناخته می شود در واقع یکی از سرزمین های آفریقای خواهد بود که حیات وحش بسیار زیبایی دارد و سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از حیات وحش و مطالعه تاریخ غنی تانزانیا به این کشور سفر می کنند.

آشنایی با کشور تانزانیا

بهتر است بدانید که تانزانیا در واقع کشوری در آفریقای شرقی می باشد که با کشورهایی مانند کنیا، روآندا و همچنین کشور زامبیا همسایه است. مساحت این سرزمین از مصر بزرگ تر بوده و از نیجریه نیز کوچک ترمی باشد. در تانزانیا نرخ مالیات دولتی به واسطه میزان فرو مشخص می شود. همچنین وضعیت تجاری آن نیز به خاطر مسیرهای صنعتی روبه بهتر شدن می رود.

تاریخچه کشور تانزانیا

تولید ناخالص داخلی در این سرزمین در یک شاخص مهم اقتصادی رشد داشته و تاکنون نرخ مالیات شرکتی را ثابت نگه است. توجه داشته باشید که واحد پول تانزانیا شیلنگ می باشد که از لحاظ اقتصادی نیز در شرایط بالایی فرار گرفته و بسیار ارزشمند است. وضعیت نرخ مالیات شرکتی در این کشور در ابتدا تا به امروز ۳۰ درصد اعلام شده است.

جالب است بدانید که اقتصاد این کشور وابسته به کشاورزی بوده به گونه ای که می توان حدود ۸۵ درصد از صادرات کشور تانزانیا را وابسته به این زمینه دانست. بر خلاف باور عموم وضعیت آب و هوایی در این سرزمین اصلا مناسب نیست و تنها ۴ درصد از اراضی این کشور وابسته به کشاورزی فعالیت می کنند.

خلاصه ای از تاریخ تانزانیا:

بازرگانان عرب و ایرانی برای اولین بار در سال ۷۰۰ میلادی شرایط استعمار خود در کشور تانزانیا را آغاز کردند. در سال ۱۵۰۰ میلادی پرتغالی ها وارد این کشور شدند و در مناطق ساحلی این سرزمین سکونت یافتند. این رویه تا قرن ۱۷ ادامه یافت به گونه ای که توانستند منطقه تانزانیای کنونی را در دست داشته باشند.

پس از این دوره سلطان عمان در این منطقه به تسلط کامل رسید و از سوی دیگر مناطقی که امروزه روآندا نامیده می شود در سال ۱۸۸۵ به استعمار آفریقا در بخش شرقی در آمده است. پس از اینکه جنگ جهانی اول به اتمام رسید اولین منطقه مشخص از سمت جامعه ملل به بریتانیا واگذار شد.

خصوصیات سرزمین تانزانیا

اطلاعات مشخصی از تاریخ زنگبار در دست نیست. همچنین آنچه که رویت شده زنگبار با کشورهای عربی است که در بخش جنوب غرب آسیا قرار دارد. در سال های ۱۵۰۳ زنگباز به گروه خراج گذار پرتغال تبدیل شده و در لیست مناطق بزرگ بازرگانی قرار گرفته است.

در سال ۱۶۹۸ نیز این منطقه تحت استعمار عمان و اعراب بوده اما در سال ۱۸۶۱ اعلام استقلال از گروه عمان صورت گرفت. در سال ۱۸۹۰ تحت حمایت بریتانیا واقع شد به گونه ای که دولت های تاریخی مختلف در کشور تانزانیا ارزیابی شدند.

تانزانیا در تاریخ ۹ دسامبر سال ۱۹۶۱ توانسته از بریتانیا به راحتی جدا شود. دو ملت در ۲۶ آوریل سال ۱۹۶۴ توانستند شرایط ادغام را به صورت دقیق فراهم نمایند. به این ترتیب پس از شش ماه نام جمهوری این کشور به تانزانیا تغییر می یابد. وضعیت تاریخی کشور تانزانیا به نسبت گذشته بهبود چشمگیری داشته و مورد حمایت قرار گرفته است.

موقعیت جغرافیایی کشور:

در بیشتر خاک تانزانیا فلات هایی با پوشش گیاهی بوته زار و علف زار دیده می شوند که در بخش های شمالی به ناحیه های آتشفشانی وابسته است. تانزانیا با خط استوا مجارت داشته و همچنین ارتفاع زیاد آن موجب شده تا دمای هوا بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد متغیر باشد.

موقعیت جغرافیایی تانزانیا

آب و هوای گرمسیری در این بخش رویت می شود و میزان بارش نیز به حد بیشتری رسیده است. سرزمین تانزانیا در شمال شرق کوهستانی واقع شده و دارای جنگل هایی متراکم می باشد که البته بخشی از سطح این دریاچه از دریاچه های بزرگ آفریقا تشکیل شده است

لازم به ذکر است که در شمال و غرب این کشور دریاچه ویکتوریا واقع شده که عمیق ترین دریاچه قاره به شمار می آید. و در جنوب غرب نیز دریاچه نیاسا قرار دارد. بخش مرکزی کشور تانزانیا یک فلات پهناز رویت می شود که با دشت ها و زمین های قابل کشت پوشیده شده است. ساحل شرقی کشور آب و هوای گرم و مرطوب دارد و همچنین آبشار های کلامبو در استان رکوا در بخش جنوب غربی کشور قرار گرفته اند.

پایتخت و شهرهای مهم تانزانیا:

کشور تانزانیا دارای پایتخت و تعدادی شهر مهم می باشد که در ادامه سعی داریم به آن ها بپردازیم:

  • شهر دارالسلام پایتخت:

پایتخت این کشور اولین منطقه ای است که با تراکم ساختمان بالایی رویت می شود. دارالسلام شهری بسیار جذاب و دیدنی است که ساختمان های فشرده و درهم تنیده دارد. این شهر دارای فضای جذاب و دیدنی بوده و البته که مسیرهای دیدنی گسترده ای را شامل خواهد شد.

آشنایی با خصوصیات پایتخت تانزانیا

  • شهر موانزا:

شهر موانزا یک شهر صنعتی در این کشو محسوب می شود که جاده های پرترافیک زیادی خواهد داشت. این شهر از نظر رفت و آمد در وضعیت خوبی قرار دارد به طور کلی این شهر زیبا دارای مسیرهای سرسبز زیادی بوده و ساختمان های بلند و فضای کاری خوبی دارد. این منطقه دارای بخش های دیدنی بسیاری است و البته که در لیست شهرهایی قرار دارد که مردم دوست دارند از آن بازدید نمایند.

  • شهر زنگباز:

شهر زنگباز یک شهری توریستی در تانزانیا می باشد که با درختان نخل خود بسیار مشهور است. درختانی که دارای فضای گردشگری خوبی بوده و رفت و آمد ارزشمندی را شامل می شود. این شهر برای زندگی کمی گران قیمت است. البته که زنگبار به نوبه خود یکی از شهرهای خوب برای گردشگران محسوب می شود و می توانند از بهترین مراکز دیدنی آن بازدید نمایند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم:

در سرزمین تانزانیا مردم فقط با دست راست خود غذا می خورند. همچنین این انتظار از گردشگران نیز می رود که تنها با دست راست خود قاشق را در دست بگیرند. در واقع دست راست دستی تمیز در این کشور محسوب می شود و برای دست دادن از آن مورد استفاده قرار می گیرد. دست چپ به نظر مردم کشور یک دست کثیف بوده و این روند برای سلام و احوال پرسی نیز رعایت می شود و اگر با دست چپ دست بدهید به میزبانتان بی ادبی کرده اید.

آداب و رسوم مردم تانزانیا

در این کشور مردم عادت ندارند که در یک مکان عمومی کسی را ببوسند و یا در آغوش بگیرند. این موضوع توسط زوج های جوان بسیار مهم است در صورتی که با همسر خود به سواحل کشور تانزانیا می روید بهتر است احتیاط نمایید و این امر را به هیچ وجه تکرار نکنید.

نکته جالب این است که بو کردن غذا در این کشور کار درستی نیست زیرا مردم آن را کاری توهین آمیز می دانند. از آنجایی که در آداب و رسوم مردم تانزانیا چنین کاری دیده نمی شود بهتر است که شما نیز این فرهنگ را رعایت نمایید.

زبان و دین رسمی:

در سرزمین تانزانیا هیچ زبان رسمی وجود ندارد و هر ی از اقوام ساکن این کشور با زبان بومی خود سخت می گویند البته زبان رسمی تانزانیا را می توان زبان سواحلی دانست. همچنین زبان انگلیسی پس از استقلال این کشور هنوز هم در برخی مسائل رسمی ادامه دارد اما در مسائل اداری، جلسات مجلس نمایندگان و دولت مورد استفاده قرار نمی گیرد.

همچنین در این کشور آفریقایی تقریبا ۹۹ درصد از جمعیت را مسلمانان تشکیل می دهند و مابقی پیرو مسیحیت و دیگر آیین های بومی هستند. مسلمانان در این کشور سنی مذهب و اغلب پیرو مکتب شافعی و صوقی مسلک هستند. هندی و پاکستانی تبارهای این سرزمین اغلب حنفی و یمنی تبارها مالکی یا حنبلی می باشند و همچنین آسیایی تبارهایی نیز در تانزانیا زندگی می کنند و شیعه دوازه امامی هستند.

قوانین عمومی و رایج در تانزانیا

قوانین عمومی در تانزانیا:

مردم این کشور علاقه زیادی به عکس گرفتن دارند و اگر می خواهید با مردم این سرزمین دوست باشید بایستی از آن ها بخواهید که یک عکس دو نفره با شما بگیرند. در این سرزمین باید نشان دهید که از سنت ها و فرهنگ مردم لذتی می برید و همچنین به هیچ وجه نباید به ریش سفیدها بی ادبی کنید. گروه های فرهنگی مختلفی در کشور تانزانیا دیده می شوند سنشان بسیار زیاد است و این موضوع بخشی از آداب و رسوم مردم این کشور محسوب می شود.

جاذبه های گردشگری تانزانیا

بهتر است بدانید که تانزانیا از لحاظ گردشگری بسیار غنی بوده و به همین خاطر سالانه مقصد گردشگری بسیاری از توریست ها قرار گرفته است. در ادامه سعی کرده ایم تا بهترین و مهم ترین دیدنی های تانزانیا را شرح دهیم:

  • دریاچه مانایارا:

حدود دو سوم، پارک ملی دریاچه مانایارا را دریاچه ای به همین نام تشکیل داده است. این دریاچه محل سکونت هزاران هزار فلامینگو و دیگر انواع پرندگان نادر و کمیاب می باشد. همچنین این مکان یکی از بهترین مکان ها برای پرنده نگری و قایق رانی در کل قاره آفریقا خواهد بود. علاوه بر پرندگان، انواع دیگری از حیوانات مانند اسب های آبی و گورخر را نیز می تواند در اطراف این دریاچه مشاهده کرد.

جاذبه های گردشگری تانزانیا

  • ساحل ماتما:

ساحل ماتما که در دریاچه مالاوی واقع شده در مسیرهای معروف گردشگری تانزانیا نیست و به همین خاطر در این مکان محیطی خلوت و بسیار بکر را مشاهده خواهید کرد. در واقع این ساحل که در کوهپایه های کوه لیوینگ استون قرار گرفته یک مکان بسیار مناسب برای شنا محسوب می شود.

اگر هم کمی فعال باشید می توانید با کمی کوه نوردی خود را به آبشارهای بزرگ و کوچک در این منطقه برسانید. با وجود اینکه ساحل ماتما چندان شناخته شده نیست اما به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری این کشور شناخته می شود.

  • پنج بزرگ:

یکی دیگر از محبوب ترین جاده های توریستی این کشور پنج بزرگ می باشد که شیر ها، فیل ها، بوفالوها و کردگدن ها زندگی می کنند. البته که این موجودات را در تمامی پارک های ملی این کشور می توانید از نزدیک تماشا کنید اما با این حال در میان تمام این مناطق پنج بزرگ چیزی دیگری است.

  • جزیره زندان:

جزیره زندان که زمانی یک زندان دور افتاده برای زندانیان تبعیدی بود امروزه یک مقصد بسیار جذاب در زنگبار محسوب می شود که می توان در آن لاک پشت های غول پیرک آلدابرا را مشاهده کرد. برخی از این لاک پشت ها بیش تر ۱۰۰ سال سن دارد و تماشای راه رفتن آن ها در کنار حیوانات دیگری مانند طاووس های رنگارنگ و پروانه های غول پیکر بازدیدگان را به وجود خواهد آورد.

دیدنی های بی شمار تانزانیا

  • کوه مرو:

این کوه که در پارک ملی آروشا واقع شده به عنوان پنجمین کوه بزرگ قاره آفریقا و دومین کوه مرتفع کشور تانزانیا شناخته می شود که دامنه های سرسبز ان دقیقا در بالای دشت های حاصل خیز تانزانیا قرار دارد. فضای اطراف این کوه را جنگل های سرسبز و البته میمون ها تشکیل می دهند.

  • خاته عجایب:

این خانه که به کاخ عجایب نیز مشهور است چشم انداز بسیار زیبایی به اسکله Stone Town داده وبه خاطر داشتن درب هایی غول پیرک که برخی آن ها را بزرگ ترین درهای آفریقا می دانند، معروف شده است.

همچنین در میان ستون ها و ایوان های رفیع این عمارت، موزه ملی تاریخ و فرهنگ تانزانیا نیز برپا است که می توانید با دیدن آن ها لذت ببرید.

  • استخر اسب آبی:

اگر خیلی از بوی بد بیزار نیستید، می توانید برای تماشای گله های اسب آبی به استخر اسب های ابی در پارک ملی سرنگاتی بروید. زمانی که ماهی های کپور رودخانه به این استخر یا دریاچه می آیند صدها اسب آبی برای شکار آن ها در محیطی گل آلود با یکدیگر رقابت می کنند و منظره ای منحصر به فرد و جذاب را برای بازدیدکنندگان ایجاد می کنند. استخر اسب آبی را می توان یکی از جذاب ترین مکان های گردشگری تانزانیا در پارک کلی سرنگتی دانست.

موزه ملی کشور تانزانیا

  • مرکز میران فرهنگی آروشا:

مرکز میران فرهنگی آروشا مکانی است که شما می توانید در آن هنر و میراث مدرن و تاریخی تانزانیا را در یک مکان تماشا نمایید. در این مکان بر روی بیش از ۱۰۰ قبیله ای که در تانزانیا زندگی می کنند مطالعات گسترده ای صورت گرفته و از آن ها کتاب های دست نویس، سنگ نوشته ها، جواهرات بومی و لباس های محلی در این مرکز نگهداری می شوند. همچنین اگر مایل به خرید سوغاتی هستید بازدید از این منطقه می تواند برای شما بسیار ایده آل باشد.

نظرات


تصویری


ویدئو