نشانه‌های تیروئید کم کار

منبع: فوت و فن

16

1401/9/8

12:30


این هفت نشانه شایع تیروئید کم کار عبارت‌اند از: افزایش وزن خزنده، خستگی، حساسیت مفرط به سرمای هوا، دردهای عضلانی و مفصلی، خشکی پوست یا نازکی مو، قاعدگی‌های شدید یا نامنظم و افسردگی

نشانه‌های تیروئید کم کار

این هفت نشانه شایع تیروئید کم کار عبارت‌اند از: افزایش وزن خزنده، خستگی، حساسیت مفرط به سرمای هوا، دردهای عضلانی و مفصلی، خشکی پوست یا نازکی مو، قاعدگی‌های شدید یا نامنظم و افسردگی

سازمان خدمات سلامت ملی بریتانیا (ان‌اچ‌اس) تیرویید کم‌کار (یا کم‌کاری تیرویید) را نارسایی غده تیرویید واقع در گردن و جلو نای، در تولید مقدار کافی هورمون‌هایی مثل تری یدوتیرونین و تیروکسین که برای تنظیم سوخت‌و‌ساز بدن لاز‌م‌اند، تعریف می‌کند.

بدون میزان کافی از این هورمون‌ها برای تعدیل نحوه ذخیره و استفاده بدن از انرژی، بسیاری از عملکردهای بدن به‌تدریج رو به کند شدن می‌رود و اندام‌های داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نشانه‌های مرتبط با کم‌کاری تیروئید به‌کندی بروز می‌کنند و آن‌ها را اغلب به‌سختی می‌توان از سایر بیماری‌هایی که ممکن است با آن‌ مرتبط باشند، تشخیص داد.

به گزارش «لایو ساینس» (Live Science) این هفت نشانه شایع عبارت‌اند از: افزایش وزن خزنده، خستگی، حساسیت مفرط به سرمای هوا، دردهای عضلانی و مفصلی، خشکی پوست یا نازکی مو، قاعدگی‌های شدید یا نامنظم و افسردگی.

چنانچه با هریک از این مشکلات مواجه شدید، نزد پزشک عمومی‌ خود بروید تا از شما آزمایش عملکرد تیرویید بگیرد که در آن، با نمونه‌گیری خون، سطح هورمون‌های بدن را می‌سنجند.

آنگاه معمولا برای افزایش سطح تیروکسین، یک دوره قرص‌های جایگزین هورمونی به نام لووتیروکسین به منظور مصرف روزانه برایتان تجویز می‌کنند.

برای اطمینان از اینکه سطح هورمونتان به مقدار صحیح برگشته است، آزمایش خون منظم لازم است و پس از کسب نتیجه رضایت‌بخش، بررسی سالیانه توصیه می‌شود.

اگر کم‌کاری تیرویید درمان نشود، به بیماری قلبی، گواتر و مشکلات بارداری می‌انجامد و در موارد نادر، کاهش شدید سطح هورمون به بروز بیماری مرگباری به نام میکس‌ادم منجر می‌شود.

به گفته سازمان بهداشت، «برای پیشگیری از کم‌کاری تیرویید هیچ راهی وجود ندارد».

«بیشتر موارد یا به دلیل حمله سیستم ایمنی به غده تیرویید و آسیب دیدن آن است یا آسیب تیرویید در نتیجه برخی درمان‌های تیرویید پرکار یا سرطان تیرویید رخ می‌دهد.»

کم‌کاری تیرویید هم در مردان و هم زنان بروز می‌کند، اما در زنان بیشتر دیده می‌شود.

کودکان هم به این بیماری دچار می‌شوند، چون معمولا پنج روز بعد از تولد نوزاد برای [تشخیص] مشکلات مادرزادی تیرویید از او آزمایش خون می‌گیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این بیماری، به پایگاه بنیاد تیرویید بریتانیا (British Thyroid Foundation) سر بزنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو