روش عوض کردن فونت گوشی اندروید؛ تغییر فونت گوشی سامسونگ به نستعلیق

روش عوض کردن فونت گوشی اندروید؛ تغییر فونت گوشی سامسونگ به نستعلیق


منبع: پلازا

11

1401/9/8

13:58


روش عوض کردن فونت گوشی اندروید؛ تغییر فونت گوشی سامسونگ به نستعلیق

صاحبان گوشی‌های هوشمند کمتر به‌دنبال روش عوض کردن فونت گوشی اندروید هستند. اما اگر به دنبال شخصی سازی گوشی باشید می‌توانید با دانلود برنامه و نرم افزار تغییر فونت اندروید به گوشی تنوع بدهید و مثلا از فونت نستعلیق استفاده کنید. برای انجام این کار در ادامه با آموزش تغییر دادن فونت، همراه پلازا باشید.

برخلاف iOS امکان تغییر فونت در اندروید وجود دارد و شما می‌توانید فونت تمام بخش‌های سیستم عامل را به دلخواه خود عوض کنید. پیشتر به نحوه تغییر فونت iOS پرداخته بودیم. نکته قابل توجه این است که در آیفون فقط می‌توانید در برخی برنامه‌های به خصوص، با فونت‌هایی که دانلود کردید متن بنویسید. علاوه بر این تغییر فونت اینستاگرام و همچنین تغییر فونت در واتساپ هم امکان پذیر است. اما تغییر فونت در اندروید چگونه است؟ اگر بخواهیم به دانلود فونت iOS برای اندروید بپردازیم باید از چه برنامه‌هایی استفاده کنیم؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه با آموزش تغییر دادن فونت در اندروید همراه ما باشید.

فهرست مطالب

روش های عوض کردن فونت گوشی اندروید

با توجه به ماهیت اندروید، تغییر فونت گوشی سامسونگ با دیگر گوشی‌ها که تولید کمپانی‌های گوناگون هستند، متفاوت خواهد بود. اما بسیاری از کمپانی‌های اندرویدی  از این ویژگی در بستر اندروید پشتیبانی و به اندازه زیادی دست شما را باز می‌گذارند. شما همچنین می‌توانید با کمک گرفتن از لانچرهای مختلف این کار را انجام دهید.

1. آموزش تغییر دادن فونت در اندروید بدون برنامه

آسان‌ترین روش عوض کردن فونت گوشی اندروید، انجام این کار از طریق تنظیمات داخل خود گوشی است. در رابط‌های کاربری One UI و همچنین MIUI سامسونگ‌ و شیائومی، گزینه‌های اختصاصی و جداگانه‌ای برای تغییر فونت سیستمی گوشی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به‌سادگی فونت‌های مدنظرتان را دانلود و روی گوشی اعمال کنید.

آموزش تغییر فونت کل گوشی اندروید سامسونگ؛ چگونه فونت گوشی سامسونگ را عوض کنیم؟

با توجه به مقدمه‌ای که در بالا بیان کردیم، در ادامه روش عوض کردن فونت گوشی اندروید در سامسونگ را بیان خواهیم کرد. گفتنی است که این روند در سایر گوشی‌هایی که از این ویژگی نیز پشتیبانی می‌کنند مشابه بوده و شاید اندکی در تعداد مراحل و یا عنوان گزینه‌های یاد شده متفاوت باشند.

اگر برای عوض کردن فونت گوشی اندروید خود نتوانستید قسمت مربوطه را پیدا کنید کافی است از بخش جستجو تنظیمات گوشی، عبارت Font را سرچ کنید. همچنین اگر صاحب گوشی شیائومی هستید می‌توانید در این مطلب با نحوه انجام این کار در گوشی خود آشنا شوید.

برای تغییر فونت گوشی سامسونگ لازم است وارد بخش تنظیمات گوشی خود شوید. این کار را می‌توانید از منوی کشویی بالا انجام دهید و بر روی علامت تنظیمات یا همان چرخ‌دنده معروف ضربه بزنید و یا اینکه از بخش اپلیکیشن‌ها در نمایشگر، وارد «Settings» یا تنظیمات گوشی خود شوید.

بعد از اینکه وارد صفحه تنظیمات شدید، بر روی گزینه «Display» ضربه بزنید. در پنجره بعدی گزینه «Font size and style» را انتخاب کنید.

عوض کردن فونت گوشی اندروید / عوض کردن فونت گوشی به نستعلیق

از بخش «Font Style» می‌توانید برای تغییر فونت گوشی سامسونگ خود اقدام کنید. درواقع با ضربه زدن بر روی آن که به صورت پیش‌فرض بر روی Default قرار دارد، فهرستی از دیگر فونت‌ها را مشاهده خواهید کرد و درنتیجه می‌توانید فونت دلخواه خود را برگزینید.

چگونه فونت گوشی سامسونگ را عوض کنیم / برنامه تغییر فونت گوشی سامسونگ

توجه داشته باشید که در قسمت «Download fonts»، امکان دانلود فونت‌های جدید از گلکسی استور وجود دارد و می‌توانید فونت‌های متفاوتی را نسبت به فونت‌های پیش‌فرض دانلود کنید.

آموزش تغییر دادن فونت در اندروید؛ چگونه فونت گوشی شیائومی را عوض کنیم؟

شیائومی برخلاف سامسونگ، هنوز یک راه آسان و سرراست برای تغییر فونت MIUI ارائه نکرده و به همین خاطر بیشتر کاربران گمان می‌کنند، امکان تغییر فونت در گوشی‌های آن‌ها وجود ندارد. در صورتی که با استفاده از اپلیکیشن Themes می‌توانید اینکار را انجام دهید؛ با این حال در رابط کاربری MIUI محدودیت‌های مختلفی براساس منطقه جغرافیایی وجود دارد و برفرض اگر منطقه شما اسپانیا باشد، قادر به تغییر فونت نیستید. بهترین کار این است که به مسیر Settings —> Additional Settings—> Region بروید و منطقه خود را روی هنگ‌کنگ یا هند بگذارید.

سپس برنامه Themes را باز کنید و زبانه Fonts را انتخاب کنید.

تغییر فونت گوشی اندروید به نستعلیق

در پنجره بعدی می‌توانید فونت‌های مختلفی که می‌توانید انتخاب کنید را مشاهده کنید. این فونت‌ها از زبانه بالای صفحه در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار دارند. همچنین برخی از آن‌ها نیز پولی هستند.

آموزش تغییر دادن فونت در اندروید

فونت مدنظرتان را انتخاب و روی Apply بزنید. در صفحه بعدی می‌توانید پیش‌نمایش فونت و همچنین حجم و تعداد دانلودهایش را ببینید. از پایین صفحه دوباره Apply را انتخاب کنید.

عوض کردن فونت گوشی اندروید / تغییر فونت گوشی اندروید

سپس باید گوشی را ریستارت کنید. زمانی که گوشی دوباره بالا آمد، فونت جدید اعمال خواهد شد.

2. دانلود برنامه تغییر فونت اندروید

اگر گوشی اندروید شما قابلیت تغییر فونت را ندارد و یا به دنبال تغییر فونت اندروید بدون روت هستید، ما به شما نصب یک لانچر را پیشنهاد می‌دهیم. با لانچرها شما می‌توانید به مجموعه گسترده‌ای از فونت‌ها دسترسی پیدا کنید و مثلا اگر دنبال تغییر فونت اندروید به نستعلیق باشید می‌توانید فونت‌های متنوع زیادی در این سبک پیدا کنید. علاوه بر لانچرهایی که در ادامه معرفی خواهند شد، شما از اینجا هم می‌توانید با بهترین لانچرهای اندروید آشنا شوید.

البته لانچرها فقط می‌توانند فونت المان‌های داخل خود لانچر را تغییر دهند و برخلاف ابزارهای پیش‌فرض خود گوشی‌ها نمی‌توانند فونت تمام سیستم را عوض کنند.

1. لانچر نوا

لانچر نوا یکی از بهترین لانچرهای اندروید است که می‌تواند رنگ و روح تازه‌ای به گوشی شما بدهد. افزون بر این می‌توانید از آن به عنوان یک نرم افزار تغییر فونت اندروید به آیفون و یا دیگر فونت‌ها هم استفاده کنید. در این لانچر شما امکان تغییر فونت صفحه خانه، منو برنامه‌ها و فولدرها را خواهید داشت و البته فونت هرکدام از آن‌ها را نیز باید جداگانه عوض کنید.

عوض کردن فونت گوشی اندروید / تغییر فونت گوشی سامسونگ

پس از نصب برنامه ابتدا وارد تنظیمات شوید و سپس وارد هر 3 بخش شده و مانند تصاویر، فونت هر بخش را به صورت جداگانه تغییر دهید.

تغییر فونت گوشی های اندروید / نرم افزار تغییر فونت اندروید

2. چگونگی تغییر فونت در اندروید از طریق Go Launcher

وقتی Go Launcher را نصب می‌کنید، می‌توانید تغییرات زیادی از جمله تغییر فونت در اندروید را بر روی گوشی خود اعمال کنید. ابتدا باید وارد Go لانچر شوید. سپس از فهرستی که مشاهده می‌کنید، گزینه «Font» را برگزینید.

دانلود برنامه تغییر فونت اندروید / عوض کردن فونت گوشی اندروید

بعد گزینه «Select Font» را انتخاب کنید و از فهرست فونتی که مشاهده می‌کنید، گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تغییر فونت گوشی سامسونگ / تغییر فونت گوشی های اندروید

اگر به موارد بیشتری برای انتخاب نیاز دارید، گزینه «Scan Font» را بزنید و در نهایت فونتی را که می‌خواهید برگزینید.

3. دانلود برنامه تغییر فونت اندروید Action Launcher؛ آموزش تغییر دادن فونت در اندروید

یکی دیگر از محبوب‌ترین نرم افزار تغییر فونت اندروید، برنامه اکشن لانچر است. برای تغییر فونت بعد از باز کردن برنامه، به بخش تنظیمات بروید.

نرم افزار تغییر فونت اندروید / دانلود برنامه تغییر فونت اندروید

حالا برای تغیر فونت باید گزینه Appearance و بعد از آن گزینه Font را برگزینید.

تغییر فونت گوشی اندروید به نستعلیق

اگر می‌خواهید گزینه‌های فراوانی برای عوض کردن فونت گوشی اندروید در اختیار داشته باشید و مثلا به‌دنبال عوض کردن فونت گوشی به نستعلیق هستید باید به دنبال دانلود برنامه تغییر فونت اندروید بروید که نیاز به دسترسی روت دارند. این برنامه‌ها امکان دریافت تعداد بسیار زیادی فونت از جمله دانلود رایگان فونت ترکیبی آیفون برای اندروید را برای شما فراهم می‌کنند؛ با این حال روت کردن دستگاه هم خطرات خودش را دارد و اگر با این موضوع آشنایی ندارید بهتر است ابتدا با روت کردن و جنبه‌های مختلف آن آشنا شوید.

اما اگر نمی‌خواهید گوشی را روت کنید، برنامه‌های دیگری هم هستند که بدون نیاز به روت کار می‌کنند اما ممکن است در برخی گوشی‌ها جواب ندهند. در ادامه ما به 2 نمونه از هردو این برنامه‌ها اشاره خواهیم کرد.

دانلود برنامه تغییر فونت اندروید iFont

این برنامه که به طور اختصاصی بر روی فونت دستگاه‌های اندرویدی کار می‌کند، رایگان بوده و توسط گوشی‌های بسیاری از تولیدکنندگان مانند سامسونگ،، سونی، اچ‌تی‌سی، هواوی و شیائومی پشتیبانی می‌شود. شما می‌توانید برنامه iFont را نیز از اینجا دانلود کنید. برای استفاده از این برنامه مراحل زیر را طی کنید.

در ابتدا باید گزینه نصب برنامه از منابع نامشخص (Unknown Sources) را در گوشی خود از طریق انتخاب Security بخش Setting فعال کنید. برنامه iFont را باز کنید و به تب «RECOM» یا «Find» بروید.

دانلود برنامه تغییر فونت اندروید / عوض کردن فونت گوشی اندروید

حالا فونتی را که می‌خواهید، انتخاب کنید و بر رویش ضربه بزنید. آن را با فشردن عبارت «Download» دانلود کنید. بعد به برگه «Set» بروید تا فونت دانلود شده را نصب کنید. حالا کافی است مسیر Settings > Display > Font and screen zoom که در بالا هم درباره‌اش صحبت کردیم را طی کنید. فونت نصب شده خود را در این فهرست مشاهده خواهید کرد. آن را انتخاب کنید و بلافاصله شاهد تغییر فونت در گوشی خود خواهید شد.

ناگفته نماند که شما می‌توانید فونتی که در کامپیوتر خود دارید را برای استفاده در موبایل اندروید در مسیر /sdcard/ifont/custom کپی کنید. البته باید به یاد داشته باشید که گوشی شما باید روت شده باشد. پیشنهاد ما به شما این است که از آنجایی که دانلود فونت، مسئله چندان مهمی نیست، از همین راهکارهای اشاره شده یعنی استفاده از تنظیمات اندروید و لانچرها استفاده کنید و تغییر فونت اندروید را بدون روت انجام دهید.

تغییر فونت گوشی سامسونگ به نستعلیق بدون نیاز به روت؛ برنامه تغییر فونت گوشی به نستعلیق

برنامه دیگری که می‌توانید مدنظر قرار دهید، برنامه zFont 3 است. این برنامه نیازی به روت ندارد و علاوه بر این که امکان دانلود فونت‌های مختلفی را هم فراهم می‌کند، به‌شما اجازه نصب فونت‌های اضافی را نیز می‌دهد؛ به همین خاطر می‌توان از آن برای نصب فونت نستعلیق هم استفاده کرد. این روش ممکن است در تمام گوشی‌ها جواب ندهد اما یکی از بهترین روش های تغییر فونت گوشی به نستعلیق است.

اول از همه برنامه را در گوشی نصب کنید. سپس فونت نستعلیق را از اینجا روی گوشی خود دانلود کنید. در حافظه گوشی (Internal Storage) و همان قسمتی که پوشه Downloads در آنجا قرار دارد، یک پوشه جدید با نام Fonts ایجاد کنید.

روش عوض کردن فونت گوشی اندروید

حالا فونت نستعلیقی که دانلود کردید را به این پوشه انتقال داده و آن را از حالت فشرده خارج کنید.

تغییر فونت گوشی اندروید به نستعلیق

اکنون برنامه zFont 3 را باز کنید. از پایین صفحه به زبانه Local بروید و روی + بزنید. از بین گزینه‌ها Add file را انتخاب کنید.

آموزش تغییر دادن فونت در اندروید

سپس روی آیکون منو همبرگری در بالای سمت چپ صفحه زده و از بین گزینه‌ها، نام گوشی خودتان را انتخاب کنید. نام گوشی درست زیر گزینه Downloads نوشته شده است. پس از این که روی آن بزنید، به حافظه گوشی دسترسی پیدا خواهید کرد.

روش عوض کردن فونت گوشی اندروید

حالا باید به همان پوشه Fonts که ایجاد کردید بروید و فایل TTF فونت نستعلیقی که در آنجا کپی کردید را انتخاب کنید.

تغییر فونت گوشی اندروید به نستعلیق

پس از انتخاب این فایل، فونت نستعلیق به قسمت Local برنامه افزوده خواهد شد.

تغییر فونت گوشی اندروید به نستعلیق

روی آن بزنید تا پنجره مربوط به پیش‌نمایش فونت باز شود.

آموزش تغییر دادن فونت در اندروید

روی Apply بزنید و در پنجره پاپ‌آپ ظاهر شده گزینه Auto (Recommended) را انتخاب کنید. از اینجا به بعد بسته به گوشی، رابط کاربری و نسخه اندروید، باید مراحلی که خود برنامه برای تغییر فونت گوشی اندروید به نستعلیق به‌شما می‌گوید را برای اعمال فونت دنبال کنید. برای مثال در گوشی‌های سامسونگ ابتدا باید فونت Samsung Sans را با مراجعه به تنظیمات گوشی نصب و آن را اعمال کنید. سپس پس از ورود به حساب سامسونگ خود باید به قسمت بکاپ (Samsung Cloud) بروید و از تنظیمات گوشی بکاپ بگیرید. در مرحله آخر باید فونت Samsung Sans را از گوشی حذف کنید، فونت نستعلیق را نصب و سپس فونت گوشی را روی Default قرار دهید و در نهایت از قسمت بکاپ سامسونگ، تنظیماتی که از آن‌ها بکاپ گرفتید را بازگردانید.

تغییر فونت گوشی اندروید به نستعلیق

خوشبختانه برنامه تمام این مراحل را برای شما ذکر کرده است. با انتخاب هر گزینه می‌توانید از داخل برنامه این مراحل را انجام دهید. حتما باید این مراحل به ترتیب و به همان شکل گفته شده انجام شوند. همچنین حتما مراحل قسمت How to change را نیز پس از قسمت اول انجام دهید.

روش عوض کردن فونت گوشی اندروید

در صورتی که تمام مراحل را به‌درستی انجام داده باشید، پس از یک بار ریستارت کردن گوشی، فونت نستعلیق را در گوشی خودتان مشاهده خواهید کرد. البته باید اندازه فونت را هم بزرگ‌تر کنید تا خواناتر شود. اما به‌طور کلی از آنجایی که فونت به‌صورت رسمی برای استفاده به‌عنوان فونت اندروید بهینه‌سازی نشده، شکل و ظاهر آن مثل فونت‌های پیش‌فرض نیست و ممکن است خیلی جلوه خوبی به گوشی ندهد.

سوالات متداول

1. چگونه فونت گوشی اندروید را عوض کنیم؟

برای تغییر فونت گوشی سامسونگ می‌توانید از گوشی به مسیر Settings > Display > Font size and style > Font Style بروید و فونت گوشی را تغییر دهید. در گوشی‌های شیائومی نیز می‌توانید اینکار را از طریق برنامه Themes انجام دهید.

2. آیا تغییر فونت گوشی های اندروید امکان پذیر است؟

همانطور که در این مطلب آموزش تغییر دادن فونت در اندروید نیز گفته شد، در اندروید برخلاف iOS می‌توانید فونت تمام بخش‌های گوشی و سیستم عامل را به دلخواه خود تغییر دهید.

3. آیا برای عوض کردن فونت گوشی اندروید باید گوشی را روت کنیم؟

برای تغییر فونت گوشی های اندروید احتیاجی به روت کردن گوشی نیست و بدون روت هم می‌توانید این کار را انجام دهید. با این حال اگر به فونت‌های بیشتری نیاز داشته باشید و مثلا به دنبال دانلود فونت iOS برای آندروید باشید و نتوانید فونت موردنظر را از برنامه‌هایی که نیاز به روت ندارند پیدا کنید باید از نرم افزار های تغییر فونت اندروید که نیاز به روت دارند استفاده کنید.

4. چگونه فونت گوشی سامسونگ را نستعلیق کنیم؟

تغییر فونت گوشی اندروید به نستعلیق، با استفاده از برنامه zFont 3 و طی کردن مراحلی که در مطلب گفته شد، در گوشی‌های اندروید از جمله سامسونگ، امکان‌پذیر است.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید

thumbnail

آموزش تصویری تغییر اندازه فونت واتساپ ؛ چگونه اندازه ...
لعیا خیام باشی26 تیر 1401 09:30

thumbnail

آموزش نحوه نصب فونت در ویندوز 10 و مدیریت آن
رقیه رنجبری11 آذر 1399 20:00

سخن پایانی

در این مطلب با چندین روش عوض کردن فونت گوشی اندروید آشنا شدیم. اگر به دنبال عوض کردن فونت گوشی اندروید هستید یا می‌خواهید از فونت‌های خاص برای گوشی استفاده کنید، می‌توانید با استفاده از روش‌های بالا این کار را انجام دهید. نظر شما در مورد این قابلیت اندروید چیست؟ از کدام برنامه‌ها برای تغییر فونت استفاده می‌کنید؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو