تحقیق درباره علامه حلی ⚜️ + ملاقات با امام زمان (عج)

منبع: ماگرتا

9

1401/9/8

13:58


تحقیق درباره زندگینامه علامه حلی : حسن بن یوسف بن مطهر حلی در شب جمعه ۲۹ رمضان سال ۶۴۸ قمری در شهر حله به دنیا آمد، پدر او از متکلمان و عالمان اصول در حله بود او چند سال بیشتر نداشت که برای یادگیری قرآن به مکتب رفت و خواندن و نوشتن را در مکتب آموخت. با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره رهی معیری

تحقیق درباره زندگی علامه حلی

زندگینامه علامه حلی

علامه حلی ادبیات عرب، علوم فقه، اصول فقه و حدیث و کلام را نزد پدرش و دایی اش آموخت همچنین علوم منطق، فلسفه و هیئت را نزد خواجه نصیر الدین طوسی یاد گرفت و قبل از رسیدن به سن بلوغ به درجه اجتهاد رسید. علامه حلی به سبب فضیلت‌های بسیار در سن کم نزد خانواده و دانشمندان به جمال الدین مشهور شد.

علامه حلی در گسترش فقه شیعه نقش مهمی داشت و مبانی کلامی و اعتقادی شیعه را با مبانی عقلی تبیین کرد، یکی از منابع اصلی مطالعه اعتقادات شیعیان کتاب‌های باب حادی عشر و کشف المراد او که شرح تجرید الاعتقاد خواجه طوسی است و از آثار مهم او می‌توان به آن نهج الحق و کشف الصدق، الجوهر النضید، خلاصة الاقوال، تذکرة الفقهاء، قواعد الاحکام و مختلف الشیعه اشاره می‌کرد.

ویژگی های علامه حلی

علامه حلی در ابتدای کودکی برای فراگیری قرآن مجید به مکتب خانه رفت و با تلاش و پیگیری مداوم در زمان کوتاه خواندن قرآن را یاد گرفت. او نوشتن در ابتدا در مکتب خانه آموخت ولی در محضر شخصی به نام محرم با تلاش در اندک زمان نوشتن را به خوبی فرا گرفت.

علامه حلی پس از آموختن قرآن و خط مراحل اولیه تحصیل مقدمات و مبادی علوم را نزد پدر خود آموخت و به دلیل تلاش و جدیت توانست علوم بسیاری را بیاموزد و از نظر فضل و دانش آوازه اش در شهر حله و سایر شهرها پیچید به گونه‌ای که در مجالس درس از او به نیکی یاد می‌شود و او را علامه می‌نامند او در شهر حله حوزه درس تشکیل داد و به علاقه مندان علم و دانش آموخت.

داستان ملاقات علامه حلی با امام زمان (عج)

یکی از کرامات مرحوم علّامه حلی، تشرفی است که به محضر امام عصر (علیه السلام) داشته است او هر هفته روزهای پنجشنبه به زیارت مولا و آقایش ابا عبدالله(ع) می‌شتافت. در یکی از هفته‌ها که به تنهایی در حال حرکت بود، شخصی با او همراه شد و با یکدیگر مشغول صحبت شدند.

و علامه از او پرسید آیا در این زمان که غیبت کبری است، می‌توان حضرت صاحب الامر (علیه السلام) را دید؟ در این هنگام عصا از دست علامه افتاد و آن شخص خم شد و عصا را از زمین برداشت و در دست علامه گذاشت و فرمود: چگونه صاحب‌الزمان را نمی توان دید و حال آن که دست او در دست تو است؟!

علامه بی اختیار خود را در مقابل پای آن حضرت انداخت و بیهوش شد! وقتی به هوش آمد کسی را ندید. از دیگر کرامات علامه آن است که او یکی از پرکارترین و موفق‌ترین فقیهان نامدار شیعه از نظر تألیف به شمار می‌آید. طبق احصا و شمارشی که از تالیفات وی به عمل آورده اند.

با تقسیم بر روزهای عمر او، به هر روز آن تا هزار سطر رسیده است و این امر، از کرامت‌ها و تاییدات الهی نسبت به ایشان حکایت دارد.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره عزت الله نگهبان
و
تحقیق درباره ایرج میرزا

✅ به پایان تحقیق درباره علامه حلی رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو