انشا با تضاد معنایی شیشه و سنگ ☄️ با مقدمه و نتیجه گیری

منبع: ماگرتا

7

1401/9/8

14:14


انشا با تضاد معنایی شیشه و سنگ : گر نگه دار من آن است که می دانم  شیشه را در بغل سنگ نگه می دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در بخش انشا ماگرتا با ما همراه شوید.

انشا پیشنهادی : انشا با تضاد معنایی ضعیف و قوی

انشا با تضاد معنایی شیشه و سنگ

انشا با تضاد معنایی شیشه و سنگ

مقدمه: شیشه از سنگ است و از ذوب کردن سنگ های مخصوص به دست می آید، شیشه سنگی بسیار حساس و شکستنی است که با شکستن قدرت برندگیش چند برابر می شود. سنگ اما ظرافت و شفافیت نداشته و همواره در معنی سختی و سفتی به کار می رود.

بدنه: شیشه بسیار شفاف است و نور به راحتی از آن عبور می کند، اگر شیشه وجود نداشته باشد، بسیاری از ساختمان ها کاربرد اصلی خود را از دست داده و به دخمه ای غیرقابل استفاده تبدیل می شوند. شیشه نماد پاکی و زلالی و صافی است و در مقابل نماد سختی و کدورت و نامهربانی است.

با وجود شیشه است که بسیاری از مکان ها و ساختمان ها جلوه پیدا می کنند و زیباییشان دوچندان می شود. شیشه با تمام خطراتی که برای انسان دارد، دارای جذابیت فراوان بوده و موجب درخشش ساختمان ها و مراکز مسکونی می گردد.

با تمام شفافیت و زیبایی برای انسان خطر مرگ به همراه دارد، اما سنگ مانند شیشه شفاف نیست و می تواند کابردهای متفاوتی داشته باشد، اما شنیده اید که شیشه دشمن سنگ است و یک ضربه کوچک هم می تواند شیشه را نابود کند، اما شنیده اید که شاعر در میان اشعارش عنوان می کند که اگر خدا بخواهد، شیشه و در سنگ در کناره سالم می مانند و هیچ اتفاقی رخ نمی دهد.

سنگ و شیشه در میان اشعار و نوشته های شاعران هم دیده می شود، قلب را مانند یک شیشه می دانند که شکسته می شود و چون شکست مانند شیشه خطرش دوچندان می شود. شیشه جسمی پر از روشنی و نور و امید است که نور خورشید را گرفته و با رنگ های متفاوت به مردم تحویل می دهد.

همین شیشه است که به بهترین صورت نور گل را تامین می کند. سنگ هم با تمام سختی و استحکام می تواند مفید باشد.

نتیجه گیری: کاش دلمان مانند شیشه باشد و زلال و بی ادعا باشیم و از سنگ هم درس استحکام و قوت و مقاومت را بیاموزیم. شیشه و سنگ شاید با هم کنار نیایند، ولی اصلشان یکی است.

انشا تضاد مفاهیم سنگ و شیشه

مقدمه: هنگام حمل بعضی از کارتن ها با دقت و واضح نوشته شده ( شکستنی است) یعنی با حرکات نامناسب و وزن زیاد ممکن است شکسته شود. پس به شرایط سنگ و شیشه خوب دقت کنیم.

بدنه: شیشه را خوب که نگاه می کنم، می بینم صاف و زلال است و بی هر لکی، این از جنس شیشه است که پس از پردازش و تحمل مراحل سخت ذوب به این حالت درآمده است. موجب عبور نور است و به زندگی رنگ امید می دهد، اما سنگ را که خوب و دقیق نگاه می کنم، در می یابم که ذاتش کدر است و صاف و روشن هم نیست.

وقتی به شیشه خیره می شوم خود را در آن می بینم، اما وقتی به سنگ نگاه می کنم چیزی نمی بینم و فقط تکه ای بی روح است که تاریکی را با خود به همراه دارد. شیشه در کنار سنگ که قرار می گیرد، بیشتر به چشم می آید . این دو در کنار هم که قرار می گیرند، مزایا و معایبشان بیشتر به چشم می آید.

شیشه در کنار نور خورشید طیف جدیدی از زندگی را برای چشم باز می کند و سنگ همچنان جذابیتی ندارد، سنگ همچنان کدر و تیره و تار است، هرچند ماده اصلی شیشه از سنگ است، اما صیقل دادن و پردازش و تحمل شعله های داغ و کوره هزار درجه از او موجودی شفاف و صاف و زیبا ساخته است.

انسان اگر خوب به شیشه نگاه کند، می تواند به این موضوع پی ببرد که اگر خود را در معرض چنین شعله های داغ و پر حرارت روزگار قرار دهد، حتما درونش زلال شده و تمامی کاستی ها و کدورت ها از میان خواهد رفت. صاف و زلال و پر از مهربانی و عشق و دوست داشتن خواهد شد، اگر بتواند چنین شعله های پر حرارت را تحمل کند، دیگر هیچ نقص و عیبی او را آزرده خاطر نخواهد کرد.

برای صاف و پاک ماندن تلاش خواهد کرد و زنگار از درونش خواهد رفت. دیگر هیچ سنگ کینه ای در وجودش تاثیر نخواهد داشت و برای همیشه زلال و ناب و پر از نور خواهد ماند.

نتیجه گیری: شیشه و سنگ هر دو از یک جنس هستند، اما یکی پر از نور است و روشنی و دیگری تار و پر از سیاهی، این دو متضاد هم هستند و موجب نمود دیگری می شوند، انسان هم می تواند مانند شیشه صاف و زلال باشد و موجب هدایت و راهنمایی دیگران گردد.

انشاء های پیشنهادی :
انشا با تضاد معنایی موفقیت و شکست
و
انشا با تضاد معنایی سلامتی و بیماری
و
انشا با تضاد معنایی دوست و دشمن

☑️ به پایان انشا درباره تضاد معنایی شیشه و سنگ رسیدیم. برای درج دیدگاه می توانید از بخش نظرات در انتهای همین مطلب استفاده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو