ایده اضافه کردن یکی از بهترین سینماهای خانگی به تنظیمات تلویزیون شما این است که قرار است کیفیت صدا را در اتاق نشیمن شما بهتر کنند. اگرچه این درست است که هر سینمای خانگی معمولی که خریدید تقریباً از هر سیستم صوتی داخلی تلویزیون بهتر به نظر می رسد، در واقع اشتباهات زیادی وجود دارد که افراد هنگام تنظیم سینمای خانگی انجام می دهند. این اشتباهات رایج باعث می شود که سینمای خانگی شما کیفیت صدای خوبی نداشته باشد، در این مطلب از سلام دنیا درباره خطاهای رایج ساندبار و نحوه رفع آنها، راهنمای رفع مشکلات سینمای خانگی، رفع مشکل صدای ساندبار در هنگام شنیدن موسیقی صحبت خواهیم کرد. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که از وسایل سینمای خانگی خود بیشترین بهره را می‌برید، بنابراین در به پنج مورد از رایج‌ترین خطاها اشاره می کنیم تا به شما کمک کنیم از بروز این خطاها جلوگیری کنید.

رفع مشکلات و خطاهای رایج ساندبار [سینمای خانگی] و نحوه رفع آنها

1. از خطاهای رایج سینمای خانگی: تعادل ساندبار خود را بررسی نمی کنید

در حالی که تقریباً همه ساندبار خود را در زیر صفحه تلویزیون قرار می دهند، شرایط اتاقی که در آن قرار می گیرند می تواند بی نهایت متفاوت باشد. این بدان معناست که صدایی که ساندر بارها تولید می‌کنند نیز می‌تواند به‌طور چشمگیری تغییر کند، زیرا از سطوح در اتاق شما پخش می شوند. بسیاری از ساندبارها با انعکاس صدای خود از دیوارها و سقف ها جلوه های کانال صوتی ایجاد می کنند.  

بنابراین، دریافت متعادل ترین و در نتیجه همه جانبه ترین صدا از ساندربار، ملزم این است تا  تعادل و چیدمان خانه خود را درست کنید. اکثر ساندبارها به شما امکان می دهند صدای نسبی کانال های مختلف خود را از طریق کنترل از راه دور یا برنامه های موجود در تلفن خود تنظیم کنید، بنابراین با فرض اینکه کانال شما این کار را انجام می دهد، در اتاق نشیمن خود بشینید در کانال هایی که ساندبار شما را پشتیبانی می کنند، هر کدام را به نوبه خود تغییر دهید، این کار را انجام دهیدو متعادل ترین صدا را درست کنید.


حتما بخوانید: نحوه اتصال اسپیکر بلوتوث به لپ تاپ در ویندوز و مک


ساندبار شما دارای یک سیستم کالیبراسیون خودکار خواهد بود، که در آن میکروفون‌ها در ساندبار اصلی یا کنترل از راه دور به سیگنال‌های آزمایشی گوش می‌دهند و به‌طور خودکار خروجی ساندبار را مطابق با آن تنظیم می‌کنند. بسیاری از ساندبارهای رده بالاتر این ویژگی را دارند، و ساندربارهای Sonos می توانند این کار را از طریق برنامه Sonos انجام دهند، البته متأسفانه فقط در صورتی که آیفون دارید.

خطاهای رایج سینمای خانگی 1

2. از خطاهای رایج سینمای خانگی: با وجود ARC/eARC دچار تاخیر صوتی می شوید

فناوری کانال بازگشت صدا (ARC) که بخشی از مشخصات اتصال HDMI است، ایده فوق العاده ای است. به هر حال، به تلویزیون‌هایی که از ARC پشتیبانی می‌کنند، اجازه می‌دهد صدای خود را از طریق اتصالات HDMI دارای گواهی ARC به دستگاه‌های خارجی مانندساندبار و گیرنده‌های AV ارسال کنند ، مشکلات کابل‌کشی را کاهش می‌دهد و اساساً تلویزیون شما را به یک «دستگاه سوئیچینگ» تبدیل می‌کند.

با این حال، در واقعیت، ARC همیشه آنطور که فکر می کنید عالی نیست. در طول سال‌ها این امر بدنام شده است که باعث می‌شود صدا با برخی تنظیمات AV از عکس‌ها جدا شود، به طوری که لب های بازیگران با کلماتی که می شنوید از آنها خارج می شود هماهنگ نیست.

البته این مشکل در همه ساندبارها رخ نمی دهد در بسیاری از تنظیمات به خوبی کار می کند. با این حال، همچنان یکی از رایج ترین شکایات صوتی است که در مورد آن می شنویم. خوشبختانه، اگر این مورد هنگام استفاده از ARC روی ساندربار شما تأثیر می گذارد، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید.

ابتدا، برخی از تلویزیون‌ها وساندبارها گزینه‌هایی را برای تنظیم زمان‌بندی صدا برای رفع خطاهای احتمالی همگام‌سازی ارائه می‌کنند، واین راه خوبی است. با این حال، یافتن این تنظیمات ممکن است سخت باشد و همیشه مشکل را به طور کامل حل نمی کند. 

تجربه همچنین نشان می‌دهد که گاهی اوقات یک منبع می‌تواند باعث تأخیر صوتی در سیستم شود بنابراین ممکن است مجبور شوید تنظیمات تأخیر صدا را به طور مکرر تغییر دهید.

با در نظر گرفتن همه این موارد، بهترین راه برای محدود کردن مشکلات همگام‌سازی صدا، استفاده از سیستم عبور HDMI ساندربار است، در صورتی که سیستم آن را داشته باشد. برخی از ساندبارها دارای ورودی HDMI و همچنین اتصال HDMI به تلویزیون هستند و می توانند ویدیو را به تلویزیون منتقل کنند، اما صدا را در طول مسیر ممکن است دچار مشکل شود.

اگر یک منبع خاص دارید که باعث تاخیر صدا می شود، و اگر ساندبار شما دارای درگاه عبور HDMI است، منبع خود را مستقیماً به ساندبار وصل کنید تا بتواند قبل از ارسال ویدیو به تلویزیون، صدا را خارج کند.

Sony HT-A7000 یکی از معدود ساندبارهایی است که می تواند 4K 120Hz را از طریق HDMI کنترل کند.

خطاهای رایج سینمای خانگی 2

راهنمای رفع مشکلات ساندبار (سینمای خانگی)

3. از خطاهای رایج سینمای خانگی: از دست دادن HDR پیشرفته و کیفیت تصویر بازی

با داشتن سیستم‌های عبور HDMI که توسط برخی از ساندبارها پشتیبانی می‌شوند، ممکن است نقاط ضعفی نیز در آنها وجود داشته باشد که بسته به قابلیت‌های تلویزیون و منابع خود، ممکن است لازم باشد در مورد آن بدانید.

اگر صاحب یک PS5 ، یک Xbox Series X یا یک رایانه شخصی با کارت گرافیک پیشرفته و همچنین تلویزیونی هستید که قادر به مدیریت وضوح 4K با نرخ به روزرسانی 120 هرتز با VRR است، پس لازم است که ساندبار شما دارای HDMI باشد. تا تصاویر پیشرفته را به صفحه نمایش شما منتقل کند. با این حال، متأسفانه تعداد کمی از ساندبارها در حال حاضر می توانند این کار را انجام دهند. تلاش برای عبور از چنین سیگنال‌هایی تقریباً بدون نقص باعث می‌شود که آنها در بهترین حالت به 4K 60 هرتز و بدون نرخ نوسازی متغیر برگردند. 


حتما بخوانید: 10 بازی برتر اندرویدی برای تلویزیون Chromecast یا google TV


حتی جدیدترین ساندبارهای ال‌جی و سامسونگ از پهنای باند داده کافی بر روی پورت‌های HDMI خود برای انتقال 4K 120 هرتز و/یا VRR به صفحه‌نمایش پشتیبانی نمی‌کنند، علی‌رغم اینکه بسیاری از آخرین تلویزیون‌های آن‌ها از چنین ویژگی‌های گرافیکی پیشرفته‌ای پشتیبانی می‌کنند.

نوار صوتی سونی HT-A7000 از4K 120 هرتز پشتیبانی می کند، اما از نرخ رفرش متغیر پشتیبانی نمی کند. اما در حال حاضر از نظر پشتیبانی از بازی های پیشرفته از طریق HDMI loopthrough ساندربارها این ویژگی را دارند.

مشکل دیگر پورت HDMI این است که در حالی که اکثریت ساندبارها  اکنون از پورتHDR پشتیبانی می‌کنند، بسیاری از آنها از فرمت‌های HDR10+ و Dolby Vision HDR پشتیبانی نمی‌کنند. یا، در برخی موارد، آنها فقط یکی از این فرمت های HDR برتر را پشتیبانی می کنند، نه هر دو. 

به عنوان مثال، ساندبارهای ال‌جی و سونی از Dolby Vision پشتیبانی می‌کنند، اما از HDR10+ پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین حتی اگر تلویزیون شما از HDR10+ پشتیبانی می‌کند، اگر سیگنال HDR10+ را از طریق ساندبار که از HDR10+ پشتیبانی نمی‌کند وصل کنید، تلویزیون شما در واقع HDR10+ را دریافت نخواهد کرد. بنابراین، مزایای کیفیت تصویر مرتبط با صحنه توسط اطلاعات تصویر صحنه که سیگنال های HDR10+ حمل می کنند را از دست خواهید داد.

5مورد از خطاهای رایج ساندبار و نحوه رفع آنها

البته اگر تلویزیون انتخابی شما از HDR10+ پشتیبانی نمی کند (بسیاری از آنها پشتیبانی نمی کنند) اهمیتی نخواهد داشت. اگر تلویزیون شما از HDR10+ پشتیبانی می‌کند، ممکن است بخواهید به سراغ ساندباری بروید که از آن پشتیبانی می‌کند، مانند اکثر مدل‌های جدید سامسونگ.

دقیقاً همین امر در مورد Dolby Vision صدق می کند. اگر منبع شما می تواند آن را خروجی دهد و تلویزیون شما می تواند آن را پخش کند اما ساندبار شما نمی تواند صحنه اضافی خود را با داده های تصویر صحنه عبور دهد، دوباره مزیت کیفیت تصویر را که Dolby Vision می تواند به شما بدهد، از دست خواهید داد، مگر اینکه بتوانید مسیر ARC را طی کنید.

ساندبارهای رده بالای سامسونگ به طرز چشمگیری از HDR10+ و Dolby Vision پشتیبانی می کنند. اگرچه،وضعیت HDR، تلویزیون های سامسونگ در واقع از Dolby Vision پشتیبانی نمی کنند! به طور خلاصه، اگر یک دستگاه بازی، پخش‌کننده  4K یا دستگاه استریم دارید که حداکثر کیفیت را از آن می‌خواهید، ممکن است نخواهید از ساندبار شما عبور کند.

خطاهای رایج سینمای خانگی 3

رفع مشکل صدای ساندبار در هنگام شنیدن موسیقی

4. از خطاهای رایج سینمای خانگی: عدم آزمایش با حالت های موسیقی

بسیاری از ساندبارها عمدتاً با در نظر گرفتن پخش موسیقی متن فیلم و تلویزیون طراحی شده اند. با این حال، اصولاً دلیلی وجود ندارد که آنها نتوانند به عنوان پخش کننده موسیقی با کیفیت، کاری مضاعف انجام دهند. در واقع، تعداد زیادی از ساندبارها هم از فایل‌های صوتی با وضوح بالا و هم از پخش مستقیم برنامه‌های موسیقی محبوب پشتیبانی می‌کنند.

با این حال، صدای خوب ساندبارها همراه با موسیقی، می تواند به تنظیم صدایی که استفاده می کنید بستگی داشته باشد.به عنوان مثال، برخی از ساندبارهای چند کاناله حالت های صدای پیش فرض را ارائه می دهند که اساساً موسیقی استریو را مجدداً میکس می کنند تا از تمام کانال هایی که ساندبار ارائه می دهد، استفاده کنند. این هوشمندانه است و در جایی  که مشکل ویژه ای به چشم می خورد، می تواند نتایج شگفت آور و بسیار عالی را ارائه دهد. 


حتما بخوانید: رفع مشکل قطع شدن صدای تلویزیون با 8 روش


با این حال، فرآیند upmix می‌تواند به همان اندازه در ساندبارها که پردازش صوتی کافی ندارند، یا جایی که این پردازش بیشتر برای صدای فیلم تنظیم شده است، بسیار بد به نظر برسد. در این صورت احتمالاً باید مطمئن شوید که ساندبار شما روی حالتی تنظیم شده است که پخش مستقیم استریو را به شما بدهد.

ما صدای نوارهایی را شنیده‌ایم که با موسیقی در حالت‌های upmix خود نسبت به استریو صدای بهتری دارند و همچنین متوجه شده‌ایم که برخی از ساندبارها در حالت‌های مختلف با ژانرهای موسیقی متفاوت صدای بهتری دارند. 

نکته اصلی این است که تنبلی به درد نمی خورد. اگر به پخش موسیقی علاقه زیادی دارید، به جای متکی بودن به ساندبارها، از پیش تنظیم‌های مختلف استفاده کنید.

هر دو HDMI ARC و HDMI eARC می توانند Dolby Atmos را مدیریت کنند. اما یک تفاوت مهم وجود دارد، بنابراین اتصالات خود را بررسی کنید.

5مورد از خطاهای رایج ساندبار و نحوه رفع آنها

5. از خطاهای رایج سینمای خانگی: فکر کردن به اینکه همه نسخه های Dolby Atmos برابر هستند

موسیقی متن Dolby Atmos بدون شک در کنار DTS:X اوج کیفیت صدا را ارائه می دهد. فقط به این دلیل که ساندبار شما ممکن است Dolby Atmos را دریافت کند، لزوماً به این معنی نیست که بهترین نسخه Dolby Atmos را دریافت می کند.

دالبی اتموس را می‌توان در دو نوع استفاده  کرد: یکی به نام Dolby Digital+ و دیگری True HD. گزینه DD+ یک نسخه فشرده است که معمولاً برای محتوای پخش شده استفاده می شود. نسخه True HD فشرده نشده است و بنابراین تمیزترین و پویاترین صدا را ارائه می دهد.

نکته کلیدی این است که آیا بهترین نسخه Dolby Atmos را دریافت می کنید یا به اتصالات ساندبار خود متکی هستید. اول، برخی از برندها به ویژه ال‌جی و سامسونگ امسال پشتیبانی بی‌سیم Dolby Atmos را معرفی کرده‌اند که به موجب آن تلویزیون‌هایشان می‌توانند بدون نیاز به کابل، Dolby Atmos را به ساندربار خود ارسال کنند. بسیار راحت  است، اما نسخه استفاده شده از Dolby Atmos با کیفیت پایین تر DD+ است.

یک سوء تفاهم رایج تر مربوط به فناوری HDMI ARC است. در واقع دو نوع اتصال ARC HDMI وجود دارد: نسخه استاندارد/اصلی، و نسخه جدیدتر eARC که با اتصالات HDMI جدیدتر یافت می شود. اگر تلویزیون یا ساندبار شما فقط از ARC پشتیبانی می کند، فقط می توانید نسخه فشرده DD+ Dolby Atmos را از تلویزیون به ساندبار خود منتقل کنید. اگر هم تلویزیون و هم ساند شما از eARC پشتیبانی می‌کنند، می‌توانید از آن برای ارسال Dolby Atmos کامل و غیرفشرده برای صدای دقیق‌تر استفاده کنید. 

بنابراین مطمئن شوید که به طور تصادفی خود را در موقعیتی قرار ندهید که کیفیت صدای Dolby Atmos شما آنقدر که می‌توانست بالا نباشد، زیرا اگر روی یکی از بهترین تلویزیون‌ها و یک ساندربار دوست‌داشتنی Dolby Atmos سرمایه‌گذاری کرده‌اید ، می‌خواهید صدایی بسیار عالی داشته باشید.

خطاهای رایج سینمای خانگی 5

سخن آخر

با خواندن 5 مورد از خطاهای رایج ساندبار و نحوه رفع آنها امیدواریم توانسته باشید مشکل صدای ساندبار خود را حل کرده باشید و از داشتن آن لذت ببرید.