طرح احداث پایگاه پژوهش های منطقه ای شمال همچنان بلاتکلیف است

منبع: همگردی

16

1401/9/8

20:33


ایرنا/ براساس آخرین گزارشات منتشر شده، طرح احداث پایگاه پژوهش های منطقه ای شمال همچنان بلاتکلیف است.

بنا به گفته کارشناسان، با ایجاد پایگاه پژوهش های منطقه ای شمال به مرکزیت رامسر قرار بود خدماتی در قالب علمی و پژوهشی در حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارائه شود که نتیجه آن تدوین نقشه راه برای آینده پژوهی در این حوزه فرهنگی بود.

به اعتقاد کارشناسان امر شناسایی و بررسی، حفاظت و نگهداری همچنین معرفی، آموزش و کاربردی سازی سه ماموریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حوزه میراث فرهنگی است که شناسایی و بررسی وظیفه پژوهشگاه به عنوان بازوی علمی وزارتخانه هست.

این کارشناسان میراث فرهنگی را بهترین واسطه در حوزه آموزش برای انتقال دانش به دیگران میدانند و می گویند در صورتیکه بتوان از ظرفیت های موجود میراث فرهنگی و تاریخی کشور استفاده بهینه شود، کسب و کار در این حوزه بیش از پیش افزایش می یابد و با صرف هزینه کمتر بهترین درآمدها را می شود کسب کرد.

استاد رشته گردشگری دانشگاه های غرب مازندران و شرق گیلان گفت: پایگاه پژوهش های منطقه ای شمال ایران به مرکزیت رامسر 16 سال پیش در دولت وقت مصوبه هیات دولت گرفت و طبق آیین نامه آن پنج استان این مناطق را تحت نظر خود داشت.

محمدرضا اورمزدی افزود: برای تحقق این مهم فرهنگی زمین و اعتبار آن هم اختصاص یافت که متاسفانه طی این سالها فقط یک تابلو از این مرکز فرهنگی بر جای مانده است.

وی اظهار داشت: این پایگاه پژوهشی یکی از مهمترین دغدغه های فعالان حوزه های میراث فرهنگی، باستان شناسی و فعالان گردشگری شمال ایران است و متاسفانه بلاتکلیف ماند در حالیکه هنوز به عنوان مطالبه جدی مردم منطقه مطرح است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: نکته مهم اینکه این پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی میتوانست در قالب خدمات علمی و پژوهشی در حوزه های صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی شرح خدمات علمی داشته باشد که همگان بویژه حوزه های تخصصی نیز بهره مند شوند.

اورمزدی تصریح کرد: همچنین محققان و پژوهشگرانی که علاقمند به فعالیت بودند، میتوانستند به پژوهش های منطقه ای و کاوش های باستان شناسی شمال ایران کمک و خدمات بزرگی را ارائه کرده و نقش آفرین باشند ولی متاسفانه امروز به عنوان چالش اساسی در پژوهش های مطرح است و از سوی دیگر پژوهشگاه میراث فرهنگی هم تاکنون اقدام مشخص نکرد.

وی بیان کرد: با وجود تثبیت اعتبار و زمین و مکاتبات صورت گرفته در ارتباط با ایجاد پایگاه پژوهش های منطقه ای شمال، مراجع ذیربط پاسخ معینی ندارد و موکول کردند به تصمیمات وزارت علوم. در صورتیکه این تصمیم در 16 سال پیش برای رامسر گرفته شد.

به گفته وی، این منطقه دارای ظرفیت فراوان در حوزه دانشگاهی دارد یعنی افرادی هستند در شهرستان رامسر و همجوار و حتی استانهای همجوار که به عنوان محقق و پژوهشگر و استاد در این پژوهشگاه فعالیت کنند.

اورمزدی ایجاد این پایگاه پژوهش های منطقه ای شمال میراث فرهنگی را مطالبه جدی چندین استان منجمله مازندران و شهر رامسر دانست و گفت: با وجود پیگیری های صورت گرفته توسط مسئولان امر از جمله اداره کل میراث فرهنگی مازندران، فرمانداران و نماینده مجلس منطقه اما تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

استاد رشته گردشگری دانشگاه های غرب مازندران و شرق گیلان تصریح کرد: حتی مکاتبه ای با شخص وزیر میراث فرهنگی دولت سیزدهم شده و دستوراتی را هم به معاون توسعه مدیریت خود و به رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی صادر کرد ولی تاکنون خروجی نداشته است.

کارشناسان امر معتقدند که با تصمیم جهادی دولت سیزدهم بسیاری از نیازهای مناطق مختلف کشور به تدریج در حال برطرف شدن است و برای این مورد نیز که مطالبه منطقه ای و مربوط به ادوار گذشته بوده، تدابیری اندیشیده شود.

تماس خبرنگار هم با مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان مازندران و فرماندار رامسر برای کسب اطلاعات بیشتر به نتیجه نرسید.

طرح احداث پایگاه پژوهش های منطقه ای شمال همچنان بلاتکلیف است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو