تحقیق درباره زندگی ناصرالدین شاه و نحوه سلطنت او

منبع: ماگرتا

10

1401/9/9

02:47


تحقیق درباره زندگی ناصرالدین شاه: وی یکی از شاهان دوره قاجار بود که در این مقاله از بخش تحقیق ماگرتا می خواهیم درباره آغاز دوران سلطنت او و دستاوردهایش صحبت کنیم.

مطلب پیشنهادی: تحقیق در مورد حکومت هخامنشیان

تحقیق درباره ناصرالدین شاه

زندگینامه ناصر الدین شاه

ناصر الدین میرزا در ۶ صفر سال ۱۲۴۶ هجری قمری در یکی از روستاهای اطراف اسکو به نام کهنو به دنیا آمد، مادر او ملک جهان خانم بود که در آن زمان به دلیل شیوع وبا به آن روستا مهاجرت کرده بودند، ناصر الدین میرزا سومین فرزند محمد میرزا بود و هنگامی که ناصر الدین میرزا ۴ ساله بود دو برادر بزرگتر او درگذشتند و ولیعهدی در آن سن کم به او رسید.

محمد شاه در سال ۱۲۵۹ ناصر الدین میرزا را به پایتخت فراخواند در حالی که او ۱۳ ساله بود پدرش امر کرد تا با دختر عمویش گلین ازدواج کند و بدین ترتیب ناصر الدین میرزا جانشین قانونی و رسمی محمد میرزا شد.

ناصرالدین شاه قاجار ۵۰ سال در ایران حکومت کرد و دومین پادشاهی بود که طولانی‌ترین حکومت ایران را داشته است به همین دلیل خود را سلطان صاحبقران می‌نامد، همچنین او اولین پادشاهی بود که به اروپا سفر کرد و تاثیر زیادی بر فرهنگ ایران گذاشت.

آغاز دوران سلطنت ناصرالدین شاه

با مرگ محمد شاه در سن ۴۱ سالگی کشور دچار هرج و مرج شد و در آن زمان ناصر الدین میرزا ۱۷ ساله ساکن تبریز بود ملک جهان مادر او قدرت را به دست گرفت با سر کوب شورش‌ها ناصر الدین شاه را به تهران فراخواند، ناصر الدین شاه پیش از رسیدن به تهران میرزا تقی خان امیر نظام را به عنوان صدراعظم و امیر کبیر معرفی کرد.

پس از رسیدن به تهران با حمایت مادرش به تخت نشست و تاج گذاری کرد، وضعیت ایران تا زمانی که امیر کبیر صدراعظم بود بسیار خوب و مساعد بود با اقدامات نظامی، اجتماعی و سیاسی امیر کبیر وضعیت مردم بهبود پیدا کرد از اقدامات این مرد بزرگ می‌توان به چاپ روزنامه، تاسیس دارالفنون نظامی، ساخت مدارس، سر و سامان دادن به شرایط بهداشتی و…. اشاره کرد.

اما این بزرگ مرد با دسیسه چینی مهد علیا مادر شاه و وزیران شاه را مجبور کردند تا دستور قتل او را صادر کند و پس از او آقای نوری به صدر اعظمی رسید.

سفر به اروپا

در سال ۱۲۹۰‌ ناصرالدین شاه تصمیم گرفت به اروپا سفر کند او از روسیه، آلمان، انگلستان، ایتالیا، فرانسه، بلژیک و سوئیس دیدن کرد هر چند سفرهای او بسیار پر هزینه بود، اما باعث تغییرات گسترده‌ای نظام و نحوه اداره حکومت در ایران شد و باعث پیشرفت‌های چشمگیری در تکنولوژی و رفاه شد.

خرید دستگاه‌های مخصوص ضرب سکه، چاپ تمبر و پیشرفت خدمات پستی، تاسیس ضرابخانه حکومتی در پایتخت، ورود دوربین به ایران و آغاز کار سینما حاصل این سفرهای شاه بود.

پایان سلطنت ناصرالدین شاه

ناصرالدین شاه در اواخر سلطنت خود نسبت به اوضاع مملکت بی تفاوت بود و بیشتر وقت خود زو در حرمسرا با زنان می‌گذراند یا به شکار می‌رفت و فساد اخلاقی او به شدت زیاد بود به گونه‌ای که مردم نسبت به او اعتراض زیادی کردند.

در مراسم پنجاهمین سالگرد تاجگذاری ناصرالدین شاه میرزا رضا کرمانی از شاگردان سید جمال الدین اسد آبادی با شلیک گلوله‌ای به ناصرالدین شاه او را به قتل رساند. جسد ناصرالدین شاه در کفن زربافت در حرم شاه عبدالعظیم دفن شد و سرانجام پنجاه سال حکومت او خاتمه یافت.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق در مورد گنبد سلطانیه‌
و
تحقیق درباره طاق شاه عباسی

✅ به پایان تحقیق درباره ناصرالدین شاه رسیدیم اگر در این خصوص نظر یا پیشنهادی دارید با ما در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو