تحقیق در مورد ملی شدن صنعت نفت ایران ⚜️ + PDF

منبع: ماگرتا

12

1401/9/9

02:47


تحقیق در مورد ملی شدن صنعت نفت ایران : حدود ۱۰۰‌ سال قبل اولین چاه نفت ایران در مسجد سلیمان توسط تیم استخراج نفت انگلیسی به دارسی کشف شد و مدتی قبل دارسی امتیاز انحصاری استخراج نفت را از مظفرالدین شاه گرفت. با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

در آن زمان مردم ایران از اهمیت و ارزش نفت اطلاعی نداشتند و با کشف نفت دولت بریتانیا امتیاز استخراج و فروش نفت ایران را از دارسی خرید و خود مستقیم وارد میدان استخراج نفت شد و این استعمار با ورود روس و آمریکا عرصه را بر این دارایی که حق ملت ایران بود تنگ کرد و با چنین ثروتی مردم ایران با فقر دست و پنجه نرم می‌کردند.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره دکتر محمد مصدق

تحقیق در مورد ملی شدن صنعت نفت ایران

ورود مصدق به مجلس و رسمی شدن صنعت نفت

دکتر محمد مصدق متولد ۱۲۵۸ اولین حقوق دادن و سیاستمدار بود که در ایران موفق به اخذ مدرک دکترا در حوزه حقوق شد. پس از سقوط دولت قاجار و بر روی کار آمدن رضا شاه محمد مصدق بارها او را نقد کرد و با استعمار مبارزه کرد و به دلیل همین مخالفت‌ها او از نمایندگی مجلس شورای ملی خلف و تبعید شد و پس از عزل رضا شاه دوباره به شورای ملی ایران بازگشت.

در این زمان بر اساس قرارداد ۱۹۳۳ استخراج نفت ایران در انحصار دولت و انگلیس بود و با ورود مصدق به مجلس طرح تحریم امتیاز نفت مطرح شد و با آغاز جنگ جهانی کشورهای استعمار گر روسیه، انگلیس و آمریکا به دنبال عقد قراردادی بودند که بر مناطق نفتی ایران مسلط شوند.

قوام السلطنه نخست وزیر وقت طرحی برای عقد قرار داد نفتی میان ایران و شوروی به مجلس پیشنهاد داد که با درایت و آگاهی دکتر مصدق در سی مهر سال ۱۳۲۶ مجلس طرحی را تصویب کرد مبنا بر منع واگذاری هر گونه امتیاز نفتی به دولت‌های بیگانه بود.

دکتر مصدق و دکتر فاطمی با ایجاد حزب جبهه ملی دست به آگاه سازی مردم زدند و مردم را در این جنبش با خود همراه کردند. تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت فعالیت‌های سیاسی و مبارزات و تظاهرات گسترده مردم را به دنبال داشت، همچنین اعتصاب و تحصن کارگران سبب استحکام جایگاه مصدق شد.

با آغاز انتخابات شانزدهم شورای ملی رزم آرا رئیس ستاد ارتش در انتخابات سعی کرد با تقلب نیروهای ارتشی را وارد مجلس کند، اما با افشا تقلب انتخابات مجدد برگزار شد و مجدد دکتر مصدق و هفت نفر از اعضای جنبش نهضت ملی شدن نفت به مجلس راه پیدا کردند.

در این زمان رزم آرا نخست وزیر شد و تلاش بسیار کرد تا شاه و مجلس را مجبور به عقد قرارداد نفتی با انگلیس کند اما نهضت ملی شدن نفت مانع اجرای این تصمیم شد، سرانجام در اسفند ۱۳۲۹ رزم آرا به علت تلاش برای ممانعت از ملی شدن نفت چهره خائن در میان مردم را داشت ترور شد.

پس از قتل رزم آرا اعضای کمیسیون نفت در مجلس به ملی شدن صنعت نفت رای دادند و آن را امضا کردند و در نهایت ۲۴ اسفند مجلس این قانون را تصویب و برای تایید به مجلس سنا فرستاد و مجلس سنا این طرح را در ۲۹ اسفند قانونی اعلام کرد.

پس از ملی شدن صنعت نفت

قانون ملی شدن صنعت نفت تا سال ۱۳۳۲ پابرجا بود اما پس از کودتای ۲۸ مرداد نخست وزیر وقت آقای زاهدی برای بهبود بخشید روابط با دولت انگلیس قراردادهای را مبنا بر تقسیم سهام نفت ایران بست که البته ضرر آن زیاد نبود.

مقالات پیشنهادی: تحقیق درباره ثمرات انقلاب اسلامی
و
تحقیق درباره ۲۲ بهمن
و
تحقیق درباره نقش و وظایف قوه قضائیه


☑️ به پایان تحقیق در مورد ملی شدن صنعت نفت ایران رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو