قهوه گلد چیست؟ | تفاوت نسکافه گلد و کلاسیک چیست؟

منبع: نم نمک

37

1401/9/9

06:54


 قطعا تاکنون به دو لغت گلد و کلاسیک در مورد نسکافه برخورده اید. اما به راستی فرق بین این دو نوع چیست؟ با دانستن این مطلب می توان به خوبی به انتخاب هر دو نوع نسکافه بسته به کاربرد آن پرداخت.

قهوه گلد چیست؟ | تفاوت نسکافه گلد و کلاسیک چیست؟

قهوه فوری یا قهوه آماده مصرف نوشیدنی بدست آمده از دانه های قهوه عمل آوری شده فرآوری شده است. قهوه فوری را به صورت تجاری با دو روش خشک کردن پا ششی و خشک کردن انجمادی تولید می کنند که می توان با برگرداندن رطوبت به آن آماده مصرف نمود. قهوه فوری به صورت مایع غلیظ نیز تولید می گردد قهوه محلول نام دارد. در ایران قهوه فوری را با نام نسکافه (نشانی تجاری برای انواع قهوه فوری متعلق به شرکت نستله ) می شناسند. از مزایای قهوه فوری می توان به وزن و حجم کم آن در مقایسه با دانه قهوه برای آماده سازی یک مقدار آشامیدنی ، سرعت آماده سازی آن و مدت استفاده از طولانی اشاره کرد. گرچه اگر قهوه فوری در مکانی خشک نگهداری می شود قابلیت فاسد و پوسیده شدن دارد. قهوه فوری در سال 1890 توسط دیدید دیدید استرنج در شهر ایندرکارگیل نیوزلند اختراع شد.

قهوه گلد چیست؟ | تفاوت نسکافه گلد و کلاسیک چیست؟

قهوه گلد چیست؟ | تفاوت نسکافه گلد و کلاسیک چیست؟

 

قهوه گلد چیست؟ | تفاوت نسکافه گلد و کلاسیک چیست؟

 

چگونگی تولید قهوه فوری :

در ابتدا با بو دادن دان قهوه سبز سبب پدیدار شدن عطر و طعم واقعی دانه می شوند. یکی از روش ها در اکثر کارخانه ها استفاده از سیلندرهای دوار حاوی دانه های سبز قهوه و گازهای حاصل از احتراق آن است. هنگامی که دمای دانه ها به 165 درجه سانتی گراد رسید بو دادن آغاز می شود که همراه با صدای شبیه درست کردن ذرت بو داده است. این سیلندرها در مدت زمان حدود 7 تا 15 دقیقه با راندمان حدودا 25 تا 75% یک دسته قهوه را بو می دهند. سپس دانه های بوداده آسیاب می شوند و اندازه آنها به 0/5 تا 101 میلیمتر می رسد. بعد از بو دادن وآسیاب کردن قهوه خرد شده را در آب حل می کنند. در این محل که استخراج نامیده می شود قهوه را در چندین ستون و مخصوص تا دمای 155 تا 180 درجه سانتیگراد حرارت می دهند. که این عمل موجب تولید کنستانتره میشود که پس ازفیلترینگ و با استفاده از فرایند خشک کردن از طریق تبخیر در خلا و یا خشک کردن انجمادی پودر قهوه تولید می شود. در فرایند تجاری تولید قهوه فوری قبل از فرایند بو دادن جداسازی کافئین صورت می گیرد که بر عطر وطعم آزاد شده تأثیر می گذارد.

 

تفاوت نسکافه گلد و کلاسیک :

قهوه فوری تجاری به سه نوع می باشد .
  • قهوه فوری کلاسیک : Agglomeratrd coffee
  • قهوه فوری گلد : Freez dried coffee
  • قهوه فوری پودری

 

تفاوت میان نسکافه گلد و کلاسیک مربوط به روشهای فراوری آن می باشد که منجر به تفاوت های طعمی ، ظاهری آنها می شود. در خصوص فراوری نسکافه کلاسیک می توان به حرارتی بودن روش خشک کردن آن اشاره کرد که در نهایت منجر به یک طعم تلخ در آن می شود.

اما از سوی دیگر ، نسکافه گلد روش انجماد خشک می گردد که در در حفظ عطر و طعم آن بسیار موثر است و سپس یک رنگ طلایی و طعمی ملایم تر نسبت به نسکافه گلد میگردد.

 

موارد مصرف نسکافه گلد و کلاسیک :

می توان آن را به صورت پودر یا گرازل با اضافه کردن آب و کافی کریمر به اندازه دلخواه در سطح مصرف خانگی نوشید. اما در مصارف صنایع غذایی از قهوه فوری در تولید انواع آیس کافی ، نوشیدنی های مختلف (کافی میکس ، کاپوچینو و….) ، کیک و کلوچه ، بیسکویت ، بستنی ، نان و شیرینی و بسیاری موارد دیگر استفاده می گردد.

 

فروش نسکافه گلد و کلاسیک :

فروش نسکافه گلد و کلاسیک در کارتن های 20 و 25 کیلوگرمی از برندهای تجاری مولتی (ایران) ، هندی ، لهستان و اکوادور.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو