ثبت نام کالابرگ الکترونیک شروع شد | توزیع کالابرگ الکترونیک از این تاریخ

5

1401/9/9

09:03


ثبت نام کالابرگ الکترونیک شروع شد | توزیع کالابرگ الکترونیک از این تاریخ

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

طرح کالابرگ الکترونیک تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالابرگ الکترونیک تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالابرگ الکترونیک می پردازیم.

کالابرگ الکترونیک

محمدرضا پور ابراهیمی، در گفتگویی اعلام کرده «پرداخت یارانه نقدی همچنان ادامه دارد و زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سطح کشور به سال آینده موکول شد.»

این نماینده مجلس تاکید کرده که علت عدم توزیع کالابرگ یا همان کوپن الکترونیک این است که زیرساخت‌های اجرای کالابرگ الکترونیکی در کشور مهیا نیست و برای همین پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

این خبر پورابراهیمی در حالی است که وزیر اقتصاد هفته گذشته اعلام کرد همه زیرساخت‌های توزیع کوپن در کشور آماده است و دولت برای اطمینان پیدا کردن از روند اجرای این طرح، طرح توزیع کوپن الکترونیک را فعلا در یک استان جنوبی کشور آغاز می‌کند و با اجرای موفقیت‌آمیز آن، این طرح به کل کشور تسری پیدا می‌‌کند.

معنای سخنان خاندوزی این بود که یارانه یلدایی دولت رئیسی این ماه به همه مردم پرداخت می‌شود جز مردم یک استان. سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس هم گفته بود که قرار است طرح کالابرگ به صورت آزماشی در استان هرمزگان اجرا شود.

به گفته خاندوزی، بعد از دی ماه یارانه نقدی همه مردم قطع می‌شود و همه آنها به جای دریافت یارانه 300 و 400 هزار تومانی کالابرگ می‌گیرند.

دولت مدعی است که زیرساخت‌ها فراهم شده و همه مقدمات برای اجرای طرح کالابرگ فراهم است.

اما رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته مقدمات توزیع کالابرگ فراهم نیست و دولت نمی‌تواند این طرح را اجرا کند. در نتیجه در چهار ماه باقیمانده از سال جاری، پرداخت یارانه نقدی را ادامه می‌دهد و احتمالا توزیع کالابرگ به سال 1402 موکول می‌شود.

یارانه نقدی حذف می‌شود یا نه؟

هنوز مشخص نیست که موضع دولت و مجلس درباره یارانه نقدی چیست و بالاخره هر کدام از این دو نهاد چه موضعی درباره یارانه نقدی دارند.

یکبار دولت می‌گوید که امکان و توان مالی پرداخت کالابرگ را ندارد و ترجیح می‌دهد به جای آن یارانه نقدی بدهد. بار دیگر مجلس می‌گوید به موجب قانون بودجه سال جاری دولت باید کالابرگ بدهد. اما نمی‌تواند.

پورابراهیمی هم گفته پرداخت نقدی یارانه کار را برای دولت ساده می‌کند، ولی برای مردم به خاطر اثرات تورمی می‌تواند یک آسیب باشد. وی تاکید کرده با افزایش قیمت‌ها و ایجاد تورم و کاهش قدرت خرید مردم، روش پرداخت نقدی نمی‌تواند مفید باشد.

آنچه مشخص است این است که نه مجلس و نه دولت هیچ کدام موضع نهایی و تکلیف این طرح را نمی‌دانند. یکبار سخنگوی کمیسیون کشاورزی می‌گوید مردم هرمزگان یارانه یلدایی را دریافت نمی‌کنند و این طرح تازه از آذر ماه در هرمزگان اجرا می‌شود. اما بار دیگر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید «اجرای کالابرگ الکترونیکی در یکی دو استان به‌صورت آزمایشی شروع شده است.»

مساله مهم این است که نه دولت و نه مجلس نمی‌توانند درباره آینده این طرح تصمیم بگیرند و هر کدام سعی می‌کنند ماجرای حذف این یارانه و تبعات آن را به گردن طرف مقابل بیندازند. البته دولت به وضوح اعلام کرده بود که توان پرداخت کالابرگ با قیمت شهریور 1401 را ندارد.

کالابرگ الکترونیک

یک کارشناس اقتصادی گفت: به‌نظر می‌رسد که دولت استراتژی ندارد. یعنی بزرگ‌ترین مشکل کشور این است که دولت با مشکلات اقتصادی برخورد هیئتی می‌کند و برخورد علمی ندارد. اصلا باید مطالعه شود و ببینند کالابرگ بهتر است یا یارانه‌.

مهدی پازوکی با بیان این‌که ما هیچ مطالعه درستی در هیچ طرحی نداریم، عنوان کرد: برخورد با موضوعی مثل کالابرگ که مثل شعار نباید باشد و موضوع ساده‌ای نیست.

پازوکی با بیان این‌که بودجه 1402 در روزهای آینده به مجلس می‌رود، تصریح کرد: یارانه‌ها یا کالابرگ باید در بودجه دیده شده باشد. اگر قرار است یارانه‌ها بماند یا کالابرگ باشد، باید تکلیف این‌ها در بودجه مشخص شده باشد.

وی عنوان کرد: برای همین است که می‌گویم دولت با مسائل اقتصادی برخورد هیئتی دارد و این در حالی است که نیاز به اصلاح داریم.

این کارشناس اقتصادی افزود: ما در هنگام بودجه‌ریزی باید برنامه داشته باشیم و هنوز بعد از یک سال و نیم از فعالیت دولت، شاهد هستیم که اصلا استراتژی مشخص ندارد و دولت نمی‌داند چه می‌کند.

 خاندوزی گفت: طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی برای تامین مالی ندارد. در روزهای آینده در یکی از استان‌های جنوبی کشور طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیک اجرا می‌شود.

مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.​

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی طی روزهای آینده به طور آزمایشی در یکی از استان‌های جنوبی کشور آغاز می‌شود.

 سید احسان خاندوزی در نشست خبری ماهانه افزود: به محض اینکه این طرح به طور آزمایشی برای کل مردم این استان با موفقیت اجرا شود، می توان برای کل کشور نیز آن را تعمیم داد.

خاندوزی با تاکید بر اینکه این طرح مشکلی از نظر تامین منابع ندارد، خاطر نشان کرد: منابع آن از طریق نظام یارانه که ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است، تامین مالی می شود.

وی ادامه داد: نظام کالابرگ الکترونیکی مشکلی در زمینه تامین مالی ندارد اما چون نظام پرداخت یارانه برای جمعیت زیادی از مردم متاثر می کند، لازم بود دولت درباره آمده بودن زیرساخت فنی آن مطمئن شود که تغییر مدیریت در وزارت کار قدری در بهره برداری این پروژه تاخیر انداخت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو