تحقیق درباره میراث فرهنگی و هنری سلجوقیان ☄️ + PDF

منبع: ماگرتا

11

1401/9/9

18:25


تحقیق درباره میراث فرهنگی و هنری سلجوقیان: سلجوقیان در قرن پنجم و ششم هجری قمری در بخش های مهم آسیا فرمانروایی می ­کردند و توجه بسیاری به رشد فرهنگی و هنر داشتند. برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره ارگ بلقیس

تحقیق درباره میراث فرهنگی و هنری سلجوقیان

دوره سلجوقیان چگونه بود؟

سلجوقیان در سده پنجم و ششم هجری قمری فرمانروایی می کردند و در گسترش قلمرو ایران نقش به سزایی داشتند. آنان قلمرو ایران را از شرق تا هندوکش و از غرب تا صحرای آناتولی و از جنوب تا خلیج فارس و از شمال تا آسیای مرکزی گسترش داده بودند. این قوم ترکمن ­هایی بودند که از نوادگان سلجوق بودند از این رو سلجوقیان نامیده شدند.

سلطنت آنان بعد از شکست سلطان مسعود غزنوی در نیشابور آغاز شد. این سلسله دو دوره مختلف داشت؛ ثقل بیگ، آلپ ارسلان و ملک شاه پادشاهانی بودند که زبان رسمی را زبان فارسی اعلام کردند.

لازم به ذکر است سلجوقیان که در دوره سامانیان در حومه دریاچه آرال یا خوارزم زندگی می ­کردند و کمک ­های بسیاری به سامانیان در رسیدن به حکومت کردند. سامانیان مسلمان بودند و زمانی که روی کار آمدند از علما حمایت می ­کردند. سلجوقیان نیز در حمایت از علما مانند سامانیان عمل کردند.

وضعیت فرهنگ و هنر در دوره سلجوقیان

جالب است بدانید سلجوقیان به علم، فرهنگ، هنر و معماری توجه زیادی داشتند. سلجوقیان بنیان گذار مدارس نظامی در بغداد، بلخ و نیشابور بودند و برای گسترش فرهنگ کتابخانه ­ها و خانقاه ­ها و مدارس گوناگونی را ایجاد کردند. لازم به ذکر است خواجه نظام الملک مدارسی بی شماری را در شهرهای مختلف بنیان گذاری کرد که به آنها نظامیه گفته می ­شد.

نظام الملک اموال و املاک زیادی را وقف این مدارس می کرد. در آن زمان به مدیران و کارکنان و مدرسان نظامیه ها حقوق پرداخت می ­شد. در این مدارس استادان و شاگردان با دقت خاصی گزینش و انتخاب می ­شدند و برسر رسیدن به مقام استادی در این مدارس رقابت شدیدی وجود داشت.

مشاهیر این دوره را بشناسیم

از مشاهیر معروف این دوره می ­توان به خواجه نظام الملک طوسی، نظامی، خیام، حکیم ناصر خسرو و انوری و خاقانی، خواجه عبدالله انصاری و محمد غزالی، عین القاضات و… اشاره کرد.

معماری و هنر

از آنجایی که سلاطین سلجوقی توجه زیادی به هنر و فرهنگ و معماری داشتند در این دوره استادانی عالیقدر ظهور کردند و آثاری پر از زیبایی و شگفتی خلق کردند. مناره مسجد سرخ از آثار عهد سلجوقیان به تاریخ سال ۴۵۳ قدیمی ترین مناره تاریخ دار کشور به حساب می آید.

دانشمند بزرگ کریستی ویلسون توجه گفته است: «در این عصر، صنایع و معماری نه تنها در ایران تجدید حیات یافت بلکه با فتوحات سلاجقه، اصول و اسلوب صنایع ایران را تا سواحل مدیترانه و حتی تا شمال آفریقا بسط و گسترش داد و به همین دلیل و کیفیت است که آثار و نمونه های شیوه کار هنرمندان ایرانی و صنایع رایج عصر سلجوقی تا قرن‌ها در صنایع مصر و سوریه دیده می شود»

از آثار معماری این دوره می­توان به مسجد جامع اصفهان، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع برسیان، مسجد جامع بروجرد، مسجد جامع اردبیل، رباط یا کاروانسرای شرف جاده خراسان، برجهای خرقان در قزوین و بناهای دیگر اشاره کرد.

مقالات پیشنهادی: تحقیق در مورد ملی شدن صنعت نفت ایران
و
تحقیق درباره زندگی ناصرالدین شاه
و
تحقیق درباره مسجد گوهرشاد


☑️ به پایان تحقیق درباره میراث فرهنگی و هنری سلجوقیان رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو