علت درد شکم بعد رابطه جنسی در بارداری چیست؟

علت درد شکم بعد رابطه جنسی در بارداری چیست؟


منبع: نی نی بان

679

1401/9/9

20:30


علت درد شکم بعد رابطه جنسی در بارداری چیست؟


داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری یک تجربه جدید محسو می‌شود و به دلیل تغییر بدن با رابطه جنسی در حالت عادی متفاوت است. برخی از زنان ادعا می‌کنند که افزایش حساسیت ناحیه کلیتوریس منجر به لذت بیشتر و رسیدن به ارگاسم بهتری می‌شود، در حالی که برخی دیگر از ناراحتی و درد ناشی از گرفتگی عضلات شکایت دارند. اما سوالی که پیش می‌آید این است که علت درد شکم بعد رابطه جنسی در بارداری چیست؟

در این مقاله می‌خوانید:

  • داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری ایمن است؟
  • علت درد شکم بعد رابطه جنسی در بارداری چیست؟ ۵ دلیل رایج
  • چه علائمی بعد از رابطه جنسی در بارداری نگران کننده هستند؟

بیشتر بخوانید: تغذیه قبل از رابطه جنسی برای بارداری


علت درد شکم بعد رابطه جنسی در بارداری چیست؟


رابطه جنسی دردناک در دوران بارداری دلایل مختلفی دارد که برخی طبیعی و برخی نگران کننده هستند. حتی ممکن است برخی از افراد در حین رابطه جنسی در بارداری دچار لکه بینی شوند و این موضوع آن‌ها را نگران کند. در هر صورت بهتر است درباره تجربیات خود با پزشکتان صحبت کنید. اما به طور کلی علت درد شکم بعد رابطه جنسی در بارداری چیست؟ در ادامه به صورت جامع به این سوال پاسخ خواهیم داد.


پیشنهاد ویژه نی نی بان: قهوه با مغز چه میکند؟ فِرِش و شاداب


داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری ایمن است؟


علت درد شکم بعد رابطه جنسی در بارداری چیست؟


اگر بارداری شما به صورت نرمال و طبیعی پیش می‌رود، داشتن رابطه جنسی و ارگاسم در دوران بارداری بی خطر است. ممکن است نگران باشید که رابطه جنسی به کودک آسیب می‌رساند. اما کودک شما به خوبی محافظت شده و در کیسه آمنیوتیک قرار دارد، بنابراین شما نمی‌توانید با داشتن رابطه جنسی به کودک خود آسیب برسانید.

علت درد شکم بعد رابطه جنسی در بارداری چیست؟


شرایطی وجود دارد که رابطه جنسی در دوران بارداری خطرناک است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • علائم احتمالی سقط جنین یا زایمان زودرس را دارید
  • سابقه ضعف دهانه رحم دارید
  • درد شدید یا گرفتگی شکم را تجربه کرده‌اید
  • جفت پرویا (جفتی که هنگام زایمان از چرخش جنین به سمت دهانه رحم جلوگیری می‌کند) تشخیص داده شده است
  • خونریزی واژینال دارید یا خونریزی متوقف شده است اما علت آن مشخص نیست

مطالب پیشنهادی: شانس باردار شدن، تاثیر رفتار بعد از رابطه


علت درد شکم بعد رابطه جنسی در بارداری چیست؟ ۵ دلیل رایج


علت درد شکم بعد رابطه جنسی در بارداری چیست؟


همان طور که اشاره کردیم، دلایل مختلفی در دوران بارداری باعث احساس درد در ناحیه شکم و برخی اندام‌های دیگر می‌شوند. در ادامه به ۵ دلیل رایج اشاره خواهیم کرد.

۱.تغییرات بدن

شکم شما از جمله اندام‌هایی است که در دوران بارداری شاهد بیشترین تغییرات است. همچنین نوک سینه‌های شما در این دوران حساس‌تر می‌شوند، پاهایتان متورم شده و رحم و واژن ملتهب می‌شود. این علائم در بسیاری از موارد آزاردهنده هستند اما تغییراتی طبیعی در دوران بارداری به شمار می‌روند. این تغییرات می‌توانند رابطه جنسی را ناخوشایند کنند و بیشتر از همه باعث احساس درد در ناحیه شکم شوند.

علت درد شکم بعد رابطه جنسی در بارداری چیست؟


مری جین مینکین، استاد بالینی در دپارتمان زنان و زایمان دانشگاه ییل، می‌گوید برای جلوگیری از درد زوجین باید بهترین و راحت‌ترین پوزیشن را هنگام برقراری رابطه جنسی انتخاب کنند. به عنوان مثال دراز کشیدن به پهلو می تواند فشار را از روی شکم شما کم کند و در نتیجه درد شکم بعد از رابطه جنسی را کاهش دهد.


بیشتر بخوانید: رابطه زناشویی در بارداری، چرا خونریزی؟


۲.تغییرات جریان خون

در دوران بارداری، به دلیل افزایش جریان خون برای حفاظت از رحم، جنین و جفت در حال رشد، ممکن است واژن شما متورم شود. این افزایش گردش خون می‌تواند شما را تحت فشار قرار دهد یا منجر به ناراحتی شود البته در برخی موارد نیز می‌تواند لذت جنسی را افزایش دهد.

علت درد شکم بعد رابطه جنسی در بارداری چیست؟


افزایش جریان خون همچنین می‌تواند بر سیستم عروقی فشار وارد کند که منجر به واریکوسیته فرج یا واریس واژن شود. این حالت معمولاً در حدود ماه پنجم اتفاق می‌افتد و می‌تواند ۱۸ تا ۲۲ درصد از زنان باردار را تحت تأثیر قرار دهد و رابطه جنسی را برای آن‌ها آزاردهنده کند.

۳.خشکی واژن


علت درد شکم بعد رابطه جنسی در بارداری چیست؟


خشکی واژن در دوران بارداری نادر است اما ممکن است اتفاق بیفتد. در صورت ابتلا به آن ممکن است اصطکاک ناخوشایند در طول مقاربت ایجاد کند. یکی از دلایل خشکی واژن مربوط به سطح استروژن است. استروژن هورمونی است که به روان نگه داشتن کانال واژن کمک می‌کند، اما اگر سطح آن کاهش یابد، می‌تواند منجر به خشکی واژن شده، پوست را تحریک کرده و رابطه جنسی را دردناک کند.


پیشنهاد ویژه نی نی بان: مصرف زردچوبه در بارداری، چه مزیت هایی دارد؟


۴.عفونت واژن


علت درد شکم بعد رابطه جنسی در بارداری چیست؟


جیمی بلوت، متخصص زنان و زایمان می‌گوید که در برخی موارد، رابطه جنسی دردناک در دوران بارداری می‌تواند به دلیل وجود عفونت‌های واژن باشد. اگر در دوران بارداری دچار عفونت شده باشید این موضع می‌تواند سلامت جنین شما را به خطر بیندازد. بنابراین بهتر است با تجربه درد در حین رابطه جنسی حتما به پزشک مراجعه کنید تا در صورت ابتلا به عفونت واژن سریعا این مشکل را برطرف کنید.

۵.بیماری‌های مقاربتی


علت درد شکم بعد رابطه جنسی در بارداری چیست؟


ابتلا به بیماری‌های مقاربتی ممکن است در دورانی که بارداری نیستید خیلی شما را اذیت نکنند اما در دوران بارداری می‌توانند شدت گرفته و باعث درد و ناراحتی در حین رابطه جنسی شوند. بیماری‌های مقاربتی گاهی علائمی از جمله زخم‌های تناسلی تا ادرار دردناک دارند. بسیاری از بیماری‌های مقاربتی می‌توانند بر جنین تأثیر بگذارند برای مثال تبخال می‌تواند باعث مشکلات عصبی شود و سوزاک با زایمان زودرس و مرده زایی مرتبط است. بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است به یک بیماری مقاربتی مبتلا شده باشید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.


مطالب پیشنهادی: رابطه جنسی در هفته آخر بارداری چه تاثیری بر زایمان دارد؟


چه علائمی بعد از رابطه جنسی در بارداری نگران کننده هستند؟


علت درد شکم بعد رابطه جنسی در بارداری چیست؟


تجربه برخی علائم بعد از رابطه جنسی در بارداری می‌توانند نگران کننده باشند، و در صورت مشاهده آن‌ها بهتر است فورا با به پزشک خود مراجعه کنید.

از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرفتگی یا انقباضات شدید معده که قوی‌تر و منظم‌تر می‌شوند
  • مشاهده خون‌ریزی
  • درد شدید معده
  • سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ
  • تب یا لرز
  • ترشحات واژن که ظاهر یا بوی متفاوتی دارند

بیشتر بخوانید: رابطه زناشویی در بارداری، ماه اول مجاز است؟


کلام آخر


علت درد شکم بعد رابطه جنسی در بارداری چیست؟


همان طور که در پاسخ به سوال علت درد شکم بعد رابطه جنسی در بارداری چیست؟ اشاره کردیم، احساس درد در ناحیه شکم و سایر اندام‌هایی که در دوران بارداری حساس هستند ممکن است رابطه جنسی را آزاردهنده کنند. در بسیاری از موارد این علائم طبیعی هستند اما در برخی با مشاهده علائم شدیدتر و مشکوک بهتر است به پزشک خود مراجعه کرده تا از سلامت خود و جنین اطمینان حاصل کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو