2302927444e1

فرایند مراقبه و مدیتیشن ذهن انسان را برای تمرکز و تغییرِ جهت افکار آموزش می دهد. این روزها محبوبیت تمرین های مدیتیشن بین مردم همه کشورها افزایش پیدا کرده است زیرا مردم فواید سلامتی مراقبه را کشف کرده اند.

مدیتیشن می تواند برای افزایش آگاهی، کاهش استرس ها و رسیدن به آرامش، افزایش تمرکز و ایجاد تعادل، رسیدن به ثروت در زندگی استفاده شود.

همچنین مدیتیشن برای ایجاد عادات و احساسات سودمند و مفید مثل خلق و خوی مثبت، انضباط شخصی، الگوهای خواب سالم و حتی افزایش تحمل درد استفاده می شود.

با ما همراه باشید تا در مورد فواید و مزایای مراقبه و مدیتیشن در این بخش بیشتر بدانیم شما می توانید با انجام تمرینات مراقبه که در قسمت زیر آمده است بر روی سبک زندگی خود تاثیر مثبت گذاشته و در نهایت به تمامی خواسته های خود نیز دست پیدا کنید.

مراقبه و مدیتیشن

مدیتیشن Meditation یعنی تفکر عمیق، که از آن به عنوان تامل و تمرکز استفاده می شود. با مدیتیشن انسان به آرامش روحی می رسد و رفته رفته تمرکز ذهنی بالا می رود و تمامی ابعاد زندگی به تعادل می رسد.

مدیتیشن دارای مزایای عصبی شگفت انگیزی است از تغییر در حجم ماده خاکستری گرفته تا کاهش فعالیت در مراکز درونی مغز تا افزایش اتصال بین مناطق مغز.

مدیتیشن به طرز عجیبی تغییرات قابل اندازه‌گیری در مهم‌ترین اندام انسان به وجود می آورد که تاثیر بسیار مثبتی در روند زندگی درونی و بیرونی فرد می گذارد.

این روزها یکی از مشکلات اغلب مردم عدم تمرکز حواس است که از استرس و نبود آرامش به وجود می آید تمرکز اصلی ترین فایده مراقبه و مدیتیشن است کسانی که تمرکز بالایی دارند به راحتی می توانند حافظه خود را تقویت کنند و تصمیمات مهم زندگی را به درستی بگیرند.

همچنین مدیتیشن به انسان آموزش می دهد که چطور در لحظه اکنون زندگی کند و شاد باشد. هدف نهایی انسان رسیدن به شادی است و نشاط واقعی را با انجام مدیتیشن می توانید به دست آورید.

حتی علم نیز پیشتیبان مدیتیشن است شما می توانید به راحتی و بدون هیچ هزینه ای تمرین کنید و خودتان را در روند رو به رشد زندگی قرار دهید.

فواید و مزایای مدیتیشن و مراقبه

فواید و مزایای مدیتیشن و مراقبه


1 - کاهش استرس و رسیدن به لذت آرامش با مدیتیشن صوتی

کاهش استرس یکی از رایج ترین دلایلی است که مردم مدیتیشن را امتحان می کنند.

به طور معمول، استرس روحی و جسمی باعث افزایش سطح هورمون استرس کورتیزل می شود. این باعث ایجاد بسیاری از اثرات مضر استرس و اضطراب، مانند انتشار مواد شیمیایی التهابی به نام سیتوکین ها می شود.

این اثرات می تواند خواب را مختل کند، افسردگی و اضطراب را تقویت کند، فشار خون را افزایش دهد و به خستگی و تفکرات منفی و مبهم کمک کند.

اما مدیتیشن صوتی سطح فرکانس های ذهنی را پایین آورده و فرد را وارد خلسه کرده و تمامی قسمت های بدن از جمله مغز را آرام می کند و آرامشی لذتبخش را می توانید تجربه کنید.

در یک مطالعه چند هفته ای نوعی مدیتیشن به عنوان مدیتیشن ذهن آگاهی می تواند پاسخ التهابی ناشی از استرس را کاهش دهد همچنین مراقبه و مدیتیشن می تواند علائم مرتبط با استرس، از جمله سندرم روده تحریک‌پذیر، اختلال استرس پس از سانحه و فیبرومیالژیا را نیز بهبود بخشد.

گاهی اوقات آدرنالین باید کم شود تا بدن استراحت کند و سیستم عصبی در آرامش کامل باشد.

2 - مزایای مدیتیشن و افزایش خودآگاهی

برخی از اشکال مراقبه ممکن است به شما کمک کند تا درک قوی تری از خود داشته باشید و به شما کمک کند تا به بهترین خود تبدیل شوید.

مثلا مدیتیشن خودآگاهی، صراحتاً به شما کمک می کند تا درک بیشتری از خود و بهترین نحوه ارتباط خود را با اطرافیان ایجاد کنید.

اشکال دیگر به شما می آموزند که افکاری را که ممکن است مضر یا خود ویرانگر باشند، تشخیص دهید. به این صورت که با به دست آوردن آگاهی بیشتر از عادات فکری خود، می توانید آنها را به سمت الگوهای سازنده و مثبت تر هدایت کنید.

یک بررسی از 27 مطالعه نشان داده که تمرین تای چی ممکن است با بهبود خودکارآمدی همراه باشد، که اصطلاحی است که برای توصیف باور فرد به ظرفیت یا توانایی خود برای غلبه بر مشکلات و چالش ها استفاده می شود.

علاوه بر این، تجربه در تمرین های مدیتیشن می تواند مهارت‌های خلاقانه‌تر حل مسئله را پرورش دهد.

3 - فواید و مزایای مدیتیشن و ارتقای سلامت عاطفی

مدیتیشن می تواند منجر به بهبود تصویر خود و نگاه مثبت تر به زندگی شود. تحقیقات نشان می دهد افرادی که درمان‌های مدیتیشن دریافت می‌کنند، علائم افسردگی را در مقایسه با کسانی که مدیتیشن انجام نداده اند کاهش می‌دهند.

همچنین مواد شیمیایی التهابی به نام سیتوکین ها که در پاسخ به استرس آزاد می شوند، می توانند بر خلق و خوی تأثیر بگذارند و منجر به افسردگی شوند.

بررسی چندین مطالعه نشان می‌دهد که مدیتیشن ممکن است با کاهش سطوح این مواد شیمیایی التهابی، افسردگی را نیز کاهش دهد.

4 - مدیتیشن برای جذب 

4 - مدیتیشن برای جذب 


مدیتیشن یکی از راههای خالی کردن ذهن از هر فکر منفی است وقتی ذهن شما از افکار منفی و مسموم خالی می شود تمرکز ذهنی بالاتر می رود و در این زمان می توانید از قدرت ذهن خود استفاده کنید.

انسان با آرامش ذهنی به تعادل می رسد و بهترین تصمیمات را می تواند برای مهمترین امور زندگی اش بگیرد. تسلط بر محیط پیرامون سبب می شود که به قدرت پنهان خود پی برده و مطمئن شود که به تمامی خواسته هایش از جمله پول و ثروت دست پیدا می کند.

با مدیتیشن مغز را آموزش می دهید که چطور موقعیت های پولساز را به دست آورد در واقع شما به غول چراغ جادو دست پیدا کرده اید و می توانید به ثروتی بی کران برسید.

در این نوع مراقبه و مدیتیشن مقاومت های ذهنی شما و ترسهایتان نسبت به پول از بین می رود و ذهن دوباره برنامه ریزی می شود و شما وارد مسیر پول درآوردن می شوید.

بهترین نوع این نوع تمرین، مدیتیشن صوتی جذب ثروت می باشد که قانون جذب را به نفع شما به جریان می اندازد.

5 - فواید و مزایای مدیتیشن و افزایش تمرکز ذهنی

در مدیتیشن ذهن شما در لحظه حال خالی می شود و تمرکز حواس بالا می رود به مرور زمان عادت می کنید که برای هر تصمیم و یا انجام هر کاری به راحتی تمرکز کنید و بهترین کار را انجام دهید.

در اغلب اوقات ذهن انسان سرگردان و شلوغ است هزاران فکر در مغز انسان وجود دارد و برای لحظه های حساس یادگیری یا انجام یک عمل مهم یا گرفتن تصمیمی مهم هیچ تمرکز حواسی وجود ندارد.

اما وقتی ذهن به آرامش می رسد و از هر فکری خالی می شود تمرکز رفته رفته بالا می رود و الگوهای مغزی عادت می کنند که با تمرکز بالا به بهترین شکل ممکن به کارها رسیدگی کنند.

6 - مدیتیشن به حفظ جوان ماندن مغز کمک می کند

تحقیقات نشان می دهد افرادی که مدیتیشن انجام می دهند نسبت به کسانی که این تمرین را انجام نمی دهند در زمان پیری مغز فعال تر و حافظه بهتری دارند.

با مدیتیشن حجم ماده خاکستری بیشتری در سرتاسر مغز ایجاد می شود و حافظه و تمرکز در سن بالاتر قوی می ماند و فرد مسن مانند یک جوان می تواند زندگی شادی داشته باشد.

7 - مزایای مدیتیشن و ایجاد مهربانی و عشق

مدیتیشن یک تمرین معنوی است که در آن تمامی هاله ها و چاکراهای اصلی بدن ترمیم شده و به صورت ناخودآگاه پاکسازی و فعال می شوند.

وقتی شما از نظر جسمی، روحی و ذهنی در آرامش کامل باشید فرد مهربانی خواهید بود به راحتی می توانید دیگران را ببخشید و به آنها عشق بورزید اولی هدف بخشش وجود آرامش در خودتان است که این را با تمام وجود درک کرده و به خود آگاهی می رسید.

مدیتیشن برای کسانی که جنجال و دعواهای خانوادگی دارند بسیار مفید بوده و سبب ایجاد آرامش مطلق در خانه می شود شخصی که عصبانی است و می خواهد همه چیز را بشکند و داد و فریاد کند با کشیدن نفسهای عمیق و انجام مراقبه به مرور زمان آرامش را در وجودش هدایت می کند.

احساسات و افکار مثبت افزایش می یابد و دیگر خشونت از بین می رود و مهربانی و عشق جایگزین می شود. تمامی روابط عاطفی شما تقویت شده و همه شما را دوست خواهند داشت.

8 - مدیتیشن کیفیت خواب را بهبود می بخشد

یکی از دلایل بیخوابی نشخوارهای فکری است روزمره گیهای سخت و تلاشهای بیش از حد برای گذران زندگی سبب ایجاد افکاری در هم و بر هم می شود که کیفیت و کمیت خواب را مختل می کند.

اما مدیتیشن فرکانس های ذهنی را کاهش می دهد و افکار مختلف و تنش ها را از شما دور می کند و بدن را به سمت آرامش هدایت کرده و سبب ایجاد خوابی آرام و دور از هیاهوی ذهنی می شود.

9 - با مدیتیشن مغز را برنامه ریزی مجدد کنید

مدیتیشن می تواند مغز را آموزش دهد و سیستم عصبی به سمت موفقیت رشد و پرورش یابد.

جالب است مدیتیشن می تواند مغز را آموزش دهد تا از قشر جلوی مغز که به مرکز من معروف است برای تنظیم مرکز ترس استفاده کند و انواع ترسها را از بین ببرد.

در مواقع استرس زا عادت کرده ایم که برای حل مشکل و تصمیم گیری به گذشته برگردیم اما در اغلب اوقات گذشته مسیر درستی به ما نمی دهد اما وقتی مغز دوباره برنامه ریزی شود واضح تر و بهتر می توانیم تمرکز کنیم بنابراین تصمیم گیری درست تری داریم.

10 - مزایای مدیتیشن سطح سروتونین را افزایش می دهد

سروتونین یک ماده شیمیایی است که در سلول های عصبی تولید می شود و به عنوان یک تثبیت کننده خلق و خوی طبیعی عمل می کند و می تواند باعث شادی و نشاط انسان شود.

وقتی مدیتیشن می‌کنید، سطح سروتونین را افزایش می‌دهید که این ماده مانند یک ضد افسردگی طبیعی عمل می‌کند.

چه بهتر است که سروتونین با یک تمرین ساده مدیتیشن افزایش پیدا کند و قرص و دارو برای تولید این ماده خورده نشود.

11 - فواید مدیتیشن الگوها و عادات منفی از بین می روند

شما با مدیتیشن می توانید عادات رفتاری بد خود را از بین ببرید. مدیتیشن سبب می شود شما نسبت به خودتان آگاه تر شوید چون یاد گرفته اید که در زمان حال زندگی کنید.

گاهی اوقات افراد آنقدر دچار افکار مسموم هستند که جدایی از این افکار و اندیشه های منفی برایشان شاید حتی سخت باشد اما مدیتیشن می تواند الگوهای فکری منفی را از بین ببرد و به مرور زمان افکار مثبت را جایگزین کند.

آگاهی شما را قدرتمند می کند حتی کسانی که سیگار می کشند نیز می توانند این عادت بد را کنار بگذارند.

نحوه انجام مدیتیشن

جای آرامی را انتخاب کنید می توانید از مدیتیشن های صوتی استفاده کنید که شما را سریع تر هدایت کرده و به آرامش می رسانند.

به صورت چهارزانو بنشینید یا دراز بکشید چشمان خود را ببندید.

تمامی توجه خود را به تنفستان ببرید، بر روی هر دم و بازدم آگاهانه متمرکز باشید گویی که به غیر تنفس شما هیچ چیز دیگری وجود ندارد.

حال چند نفس عمیق بکشید دم سپس هوا را کمی نگه دارید و مکث کنید سپس بازدم، مثلا 5 بار این کار را تکرار کنید.

می توانید تا 5 الی 10 دقیقه فقط به صدای تنفس خود گوش دهید تا تمرکزتان بالاتر برود یا می توانید اعداد را معکوس بشمارید که این نیز تمرکز و توجه تان را بالا می برد.

می توانید از صدای طبیعت و دریا یا یک موسیقی ملایم نیز استفاده کنید تا بدنتان سریع تر به آرامش برسد.

اگر از مدیتیشن های صوتی استفاده می کنید تک تک اندامهای بدن همان ابتدا آرامسازی می شوند و اگر دردی در عضلات بدن وجود داشته باشد نیز از بین می رود.

مدیتیشن یکی از روشهایی است که فشار خون را نیز کاهش می دهد و سبب سلامت و تنظیم جریان خون می شود.

جمعبندی

مدیتیشن کاری است که همه می توانند برای بهبود سلامت روانی و عاطفی خود انجام دهند. شما می توانید این کار را در هر مکانی انجام دهید.

در مدیتیشن تنوع زیادی از سبک های مختلف وجود دارد که هر کدام نقاط قوت و مزایای متفاوت و بسیار زیادی دارند. با مدیتیشن بدن، ذهن و روحتان هماهنگ و همسو با یکدیگر فرمانپذیر شما می شوند.

با انجام تمرینات بهره وری و کارایی تان بالا می رود و در سکون و سکوت ذهنی به خوبی می توانید زندگی بهتری را تجربه کنید.

منبع سایت متاراز