دستاورد دانشمندان ایرانی برای کاهش مضرات پیتزا و کیک

منبع: تکراتو

11

1401/9/10

19:01


ساخت یک ماده فیبر نامرئی جدید دستاورد دانشمندان ایرانی برای کاهش مضرات پیتزا و کیک بوده که این اتفاق در پژوهشی در استرالیا روی داده است.

دستاورد دانشمندان ایرانی برای کاهش مضرات پیتزا و کیک

ساخت یک ماده فیبر نامرئی جدید دستاورد دانشمندان ایرانی برای کاهش مضرات پیتزا و کیک بوده که این اتفاق در پژوهشی در استرالیا روی داده است.

فیبر همواره ماده مفیدی در رژیم غذایی افراد بوده و بهتر است کمی فیبر بیشتر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. از این رو، دانشمندان ایرانی موسسه سلطنتی فناوری ملبورن یا به‌اختصار دانشگاه RMIT استرالیا، ماده فیبر جدیدی به‌نام «فیبر ایکس» (FiberX) خلق کرده‌اند که می‌توان آن را از نشاسته‌هایی شامل گندم، ذرت و کاساوا تولید کرد.

این پژوهش‌گران ایرانی دانشگاهی در استرالیا با نام‌های «عسگر فرحناکی» و «مهسا مجذوبی» توانسته‌اند که از طریق دستکاری نوعی نشاسته، یک مدل فیبر نامرئی بسازند تا بتوان بدون تغییر بو، مزه یا بافت غذاها، خوراکی‌هایی مثل کیک و پیتزا را که معمولاً چندان سالم محسوب نمی‌شوند، را به غذاهای مفیدتری تبدیل کرد. بنابراین دستاورد دانشمندان ایرانی برای کاهش مضرات پیتزا و کیک را می‌توان اتفاقی شگرف در صنعت غذایی جهان قلمداد کنیم.

بیشتر بخوانید: چرا مغز انسان بزرگ است و روده‌اش کوچک؛ پژوهشگران تواستند پرده از راز آن بردارند!

دستاورد دانشمندان ایرانی برای کاهش مضرات پیتزا و کیک

این ماده درست به مانند فیبر طبیعی در سیستم گوارش هضم نشده و به همین دلیل توسط میکروارگانیسم‌های درون روده تخمیر خواهد شد و قادر است فرآیند گوارش را بهبود بخشد. گفتنی است که این فیبر نامرئی با دستکاری ساختار نشاسته در سطح مولکولی به‌وجود می‌آید.

همچنین پژوهشگران با توجه به بررسی‌های مزه‌ای اعلام داشتند که امکان افزودن حداکثر 20 درصد فیبر اضافه بدون تغییر ملموس مزه و بافت به غذاها خوراکی‌ها وجود خواهد داشت. «عسگر فرحناکی»، استادیار دانشگاه RMIT در این مورد می‌گوید: «حالا می‌توانیم بدون تغییر مزه یا بافت به غذاهایی مثل نان سفید و دیگر قوت غالب مردم فیبر اضافه کنیم».

دستاورد دانشمندان ایرانی برای کاهش مضرات پیتزا و کیک

عسگر فرحناکی و مهسا مجذوبی دو دانشمند ایرانی

محققان همچنین موارد استفاده فیبر ایکس را بیشتر متوجه غذاهای کم‌فیبر مثل کیک و پیتزا یا غذاهای کم‌کالری می‌دانند تا این غذاهای نسبتاً مضر تبدیل به غذاهای سالم‌تری شوند. این ماده حتی می‌تواند بدون گلوتن تولید شود.

«مهسا مجذوبی»، دیگر دانشمند ایرانی مشارکت‌کننده در پژوهش علمی این دانشگاه اعلام کرده است: «وقتی نشاسته مقاوم [به هضم] وارد فرایند گوارش می‌شود، باید مقاومت بالایی داشته باشد تا بتواند به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای فیبرهای خوراکی تبدیل شود».

این پژوهشگران می‌خواهند با همکاری Microtec Engineering Group، فیبر ایکس را از مرحله آزمایشگاهی خارج کرده و آن را با قیمتی مناسب به یک محصول مصرفی در سراسر جهان تبدیل کنند. اما هنوز باید مراحل زیادی طی شده تا این امر امکان‌پذیر شود.

محققان بر این عقیده‌اند که با روش فعلی می‌توانند حدود 80 درصد هر واحد نشاسته را به فیبر ایکس تبدیل کنند. اما در تلاشند تا پیش از رفتن به سمت تولید انبوه، روش بهتری برای انجام این فرآیند پیدا کنند تا وابسته به مواد شیمیایی نباشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره دستاورد دانشمندان ایرانی برای کاهش مضرات پیتزا و کیک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو