طرز تهیه نان حلوایی

طرز تهیه نان حلوایی ترکیه گیلان اردبیل محلی تالش نون حلوا از کجا بخریم xvc jidi khk pg hdd

نان حلوایی یکی از انواع نان های خوشمزه و معروف در خاورمیانه است که با روش ها و دستورهای مختلفی تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان حلوایی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان حلوایی
آرد سفیدحدود ۲ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
شکر۳۰ گرم
روغن مایع۴۰ گرم
نمک¼ قاشق چایخوری
شیر ولرم½ لیوان
پودر خمیر مایه۱ قاشق مرباخوری
حلوابه مقدار کافی

طرز تهیه نان حلوایی

مرحله اول

برای تهیه نان حلوایی خوشمزه ابتدا شیر ولرم را به همراه ۱ قاشق مرباخوری شکر و پودر خمیر مایه فوری داخل یک کاسه مناسب ترکیب می کنیم، سپس درب کاسه را می گذاریم و آنرا به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم.

مرحله دوم

در این مرحله تخم مرغ ها را داخل یک کاسه بزرگ کمی مخلوط می کنیم تا از حالت لختگی خارج شوند، سپس روغن مایع را به همراه باقیمانده شکر اضافه می کنیم و کمی مخلوط می کنیم تا مواد با هم یکدست شوند.

مرحله سوم

حالا خمیر مایه عمل آمده را اضافه می کنیم و کمی مخلوط می کنیم تا مواد یکدست شوند. در ادامه آرد را الک می کنیم، سپس در چند مرحله به کاسه اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا خمیری یکدست جمع شود.

مرحله چهارم

به دلیل اینکه آردها مختلف آب خور متفاوتی دارند، ممکن است مقداری کمتر یا بیشتری به آرد نیاز باشد. تا زمانی که خمیر دیگر به دست نچسبد آرد اضافه می کنیم و به مدت ۱۵ دقیقه با دست ورز می دهیم تا خمیر منسجم و یکدست شود.

مرحله پنجم

پس از ورز دادن خمیر را ۵۰ تا ۱۰۰ بار محکم به سطح کار می کوبیم، سپس یک کاسه مناسب را با روغن چرب می کنیم و خمیر را درون کاسه قرار می دهیم. در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت یک ساعت کنار می گذاریم.

مرحله ششم

خمیر را در این مدت باید در یک جای نسبتا گرم قرار دهیم تا حجمش دو برابر شود. پس از اینکه خمیر حجیم شد، آنرا به سطح کار منتقل می کنیم و چند دقیقه ورز می دهیم تا هوای اضافی موجود در خمیر به طور کامل گرفته شود.

مرحله هفتم

در این مرحله خمیر را به ۶ قسمت مساوی تقسیم کرده و چونه می کنیم. در ادامه چونه ها را وردنه باز می کنیم و ۱ قاشق غذاخوری پر حلوا وسط خمیرها می ریزیم، سپس لبه های خمیر را در وسط جمع می کنیم و با فشار دست به هم وصل می کنیم.

مرحله هشتم

در صورت تمایل چند برش هم روی خمیر ایجاد می کنیم تا ظاهر زیباتری داشته باشد. در ادامه فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود، سپس داخل سینی فر را با کاغذ روغنی پوشش می دهیم.

مرحله نهم

در این مرحله خمیرها را داخل سینی فر می چینیم و با ترکیب زعفران دم کرده، ۱ قاشق غذاخوری شیر و یک زرده تخم مرغ رومال می کنیم و در صورت تمایل می توانیم مقداری سیاه دانه یا کنجد هم روی خمیرها بریزیم.

مرحله دهم

حالا سینی فر را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون طبقه وسط فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم نان ها بپزند. برای اینکه نان ها خشک نشوند بهتر است یک کاسه آب جوش هم داخل فر قرار دهیم تا باعث ایجاد رطوبت در فر شود.

مرحله یازدهم

پس از اینکه پخت نان ها به پایان رسید، چند دقیقه گریل را روشن می کنیم تا روی نان ها رنگ بگیرد، سپس آنها را از فر خارج می کنیم. پس از اینکه نان ها خنک شدند آنها را داخل جا نانی یا پارچه می پیچیم تا خشک نشوند.

نکات طرز تهیه نان حلوایی

حلوای برای نان حلوایی

برای تهیه نان حلوایی می توانیم از انواع حلواهای خوشمزه ایرانی استفاده کنیم. برای تهیه این حلوای خوشمزه توصیه می شود از حلواهایی مثل حلوای مجلسی یا حلوای هویج استفاده شود. برای تهیه حلوای هویج یا مجلسی می توانید به مطالب زیر مراجعه کنید.