۱۲ ارتش بزرگ جهان در سال ۲۰۲۲؛ استعداد انفرادی یا تکنولوژی مدرن؟ کدام مهم تر است؟

۱۲ ارتش بزرگ جهان در سال ۲۰۲۲؛ استعداد انفرادی یا تکنولوژی مدرن؟ کدام مهم تر است؟


منبع: روزیاتو

17

1401/9/10

22:00


۱۲ ارتش بزرگ جهان در سال ۲۰۲۲؛ استعداد انفرادی یا تکنولوژی مدرن؟ کدام مهم تر است؟

۱۲ ارتش بزرگ جهان در سال ۲۰۲۲؛ استعداد انفرادی یا تکنولوژی مدرن؟ کدام مهم تر است؟

در این مقاله می خواهیم نگاهی بیندازیم به ۱۲ ارتش بزرگ جهان و اینکه آیا سایز ارتش هنوز هم یک برتری استراتژیک ایجاد می کند یا نه. سایز و اندازه یک ارتش نقش مهمی در سراسر تاریخ بشریت ایفا کرده است. اما با تکامل تکنولوژی، که از اوایل دوره مدرن کنونی آغاز شد، این پیشرفت های تکنولوژیکی دورنمای جنگ ها را برای همیشه تغییر داد. بریتانیایی ها علیرغم تعداد کمترشان در مقایسه با زیردستانشان، تنها به خاطر تکنولوژی پیشرفته نظامی توانستند بخش زیادی از جهان را به سادگی استعمار کنند.

در این مقاله می خواهیم نگاهی بیندازیم به 12 ارتش بزرگ جهان و اینکه آیا سایز ارتش هنوز هم یک برتری استراتژیک ایجاد می کند یا نه

صنعت دفاعی: یک تحلیل

در روزگار کنونی، در دکترین های نظامی، برتری های تکنولوژیکی تا حدود زیادی جایگزین برتری اندازه یک ارتش شده است. این دکترین ها از طریق سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه نظامی اجرا می شود. ارتش های جهان در سال ۲.۲۱ بیش از ۲ تریلیون دلار هزینه داشته اند که ۰.۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. ایالات متحده به تنهایی ۳۸ درصد از این هزینه بین المللی را به خود اختصاص داده است و بودجه نظامی این کشور کمی کمتر از ۸۰۰ میلیارد دلار بسته شده است. بخش زیادی از این بودجه صرف تعهدهای قراردادی دفاعی می شود. بر اساس گزارش منتشر شده توسط وزارت دفاع ایالات متحده، ۷۱ درصد از بودجه «هزینه های تعهد قراردادی و حقوق ها» به پیمانکاران دفاعی رسیده است.

در این مقاله می خواهیم نگاهی بیندازیم به 12 ارتش بزرگ جهان و اینکه آیا سایز ارتش هنوز هم یک برتری استراتژیک ایجاد می کند یا نه

این گزارش نشان می دهد که کمپانی های لاکهید مارتین، بویینگ و ریتون، به ترتیب سه پیمانکار دفاعی اصلی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ بوده اند و این نشان می دهد که اکنون تکنولوژی بسیار مهم تر از اندازه ارتش است. تکنولوژی های دفاعی بسیاری توسعه یافته اما آن دسته تکنولوژی هایی که در زمینه برتری استراتژیک بیشترین تاثیر را داشته اند، موشک های مافوق صوت اسکرمجت و سلاح های پرنده لغزنده یا گلایدری، تکنولوژی ۵ جی، سیستم های خودکار و هوش مصنوعی هستند. ایالات متحده تاکنون از لحاظ استراتژیک در زمینه سیستم های پنهانکار و خودکار و تکنولوژی های دفاع هوایی شرایط برابری با روسیه و چین دارد. اما روسیه و چین در زمینه موشک های هایپرسونیک از ایالات متحده جلو افتاده اند.

در واقع، بهترین قراردادهای پیمانکاری صرف توسعه تکنولوژی مافوق صوت یا همان هایپرسونیک می شوند. در سال ۲۰۲۱، هزینه بخش توسعه و تحقیق سلاح های هایپرسونیک، بر اساس گزارش وزارت دفاع ایالات متحده، بیشترین هزینه در بودجه این نهاد با ۳.۲ میلیارد دلار بوده است. بعد از این بخش، هزینه های سیستم های مستقل و هوش مصنوعی با ۲.۵ میلیارد دلار و سیستم ۵ جی با ۱.۵ میلیارد دلار در رده های بعدی از لحاظ بالاترین هزینه های صورت گرفته دفاعی قرار دارند. اعظم قراردادها برای این تکنولوژی های نوین به لاکهید مارتین، ریتون، بویینگ و نورثروپ گرومن داده شده است. تا جایی که به سیستم های تسلیحاتی مستقل و خودکار مربوط باشد، حتی برخی قدرت های نظامی متوسط نیز پیشرفت های قابل توجهی داشته اند.

در این مقاله می خواهیم نگاهی بیندازیم به 12 ارتش بزرگ جهان و اینکه آیا سایز ارتش هنوز هم یک برتری استراتژیک ایجاد می کند یا نه

پهپادهای ترکیه ای Bayraktar-TB2 که در اختیار ارتش اوکراین قرار گرفته اند در ضد حمله های صورت گرفته علیه روسیه بسیار کارآمد بوده اند و همچنین پهپادهای کامیکازه شاهد ۱۳۶ ایرانی که گفته می شود در اختیار روسیه قرار گرفته اند. وقتی به شکل خودکار و مستقل به کار گرفته شوند، این پهپادها می توانند در منطقه عملیاتی شان اهدافشان را شناسایی و انتخاب کنند و بدین ترتیب هزینه پایین، خودکار بودن و هماهنگی گروهی باعث می شود از لحاظ عملیاتی کارآمد باشند. با این مقدمه، در ادامه می خواهیم شما را با ۱۲ ارتش بزرگ جهان آشنا کنیم.

در این مقاله می خواهیم نگاهی بیندازیم به 12 ارتش بزرگ جهان و اینکه آیا سایز ارتش هنوز هم یک برتری استراتژیک ایجاد می کند یا نه

روش رتبه بندی ارتش های بزرگ جهان

برای فهرستمان از ۱۲ ارتش بزرگ جهان، آن ها را بر اساس کیفیت شان در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ رتبه بندی کرده اند که البته عمدتاً به تجهیزات نظامی تکیه داشته است. تمرکز ما روی تعداد پرنده های نظامی در ارتش هر کشور، کشتی های جنگی (تنها کشتی های جنگی استراتژیک مانند ناوشکن ها، رزمناو، ناوچه جنگی و توپ دار) بوده است. برای تاکید بیشتر بر تعداد ناوهای هواپیمابر و زیردریایی ها و در ادامه نیز تانک ها و پرسنل (فعال و ذخیره) اشاره کرده ایم. تعداد دارایی های استراتژیک مانند سلاح های هسته ای، زیردریایی ها و ناوهای هواپیمابر را نیز در رتبه بندی خود گنجانده ایم. همچنین به هزینه های دفاعی هر کدام از ۱۲ ارتش بزرگ جهان اشاره کرده ایم و اکنون بدون اتلاف وقت بیشتر شما را با ۱۲ ارتش بزرگ جهان آشنا خواهیم کرد.

در این مقاله می خواهیم نگاهی بیندازیم به 12 ارتش بزرگ جهان و اینکه آیا سایز ارتش هنوز هم یک برتری استراتژیک ایجاد می کند یا نه

۱۲- ایران

  • موشک های بالستیک استراتژیک: ۳,۰۰۰ فروند
  • هواپیماهای جنگی: ۳۴۳ فروند
  • تانک: ۱,۵۱۳ دستگاه
  • کشتی های جنگی استراتژیک: ۱۰ فروند
  • زیردریایی: ۱۹ فروند

ایران از معدود کشورهای آسیایی این فهرست است که در جنوب غرب آسیا قرار گرفته و دوازدهمین ارتش بزرگ جهان را در اختیار دارد، البته بر اساس تسلیحات نظامی که در اختیار دارد. ایران ۳۰۰۰ موشک استراتژیک با بردهای مختلف و ظرفیت کلاهکی متنوع در اختیار دارد. حداکثر برد این موشک ها به ۲۰۰۰ کیلومتر می رسد. در حالی که ایران هنوز سلاح اتمی در اختیار ندارد اما موشک های ایرانی توان حمل کلاهک های هسته ای را دارند. همچنین ایران بیش از ۱۵۰۰ دستگاه تانک، ۷ فروند ناوچه جنگی، ۳ رزمناو توپ دار و ۱۹ زیردریایی در اختیار دارد. در مجموع، در سال ۲۰۲۱ تعداد پرنده های نظامی ایران اعم از هلیکوپتر و هواپیمای جنگی ۳۴۳ فروند برآورد می شود. البته این عدد شامل جنگنده ها، بمب افکن ها، هواپیماهای جنگی چند منظوره، پرنده های تهاجمی و همچنین سوخت رسان ها، پرنده های ترابری، گشت زنی و پرنده های مخصوص جنگ الکترونیک می شود.

از بهترین جت های جنگنده ایرانی می توان به Sukhoi 27, Mig-29 و F-14 Tomcat اشاره کرد. در حال حاضر تعداد پرسنل فعال و ذخیره نظامی ایران به یک میلیون نفر نزدیک شده است. ایران در یک جنگ سرد با ایالات متحده و عربستان سعودی به سر برده و درگیری هایی بین دو طرف در سوریه، یمن و عراق به شکل غیرمستقیم دیده می شود هر چند دشمنی اصلی ایران با اسراییل است. بیشتر تسلیحات نظامی غربی که در اختیار نیروهای نظامی ایرانی است توسط کمپانی هال لاکهید مارتین، نورثروپ گرومن، ریتون و بویینگ ساخته شده اند که قبل از انقلاب اسلامی در اختیار ایران قرار گرفته اند. برای مثال جنگنده F-14 Tomcat  که در اختیار ارتش ایران است توسط کمپانی نورثروپ گرومن ساخته شده است.

در این مقاله می خواهیم نگاهی بیندازیم به 12 ارتش بزرگ جهان و اینکه آیا سایز ارتش هنوز هم یک برتری استراتژیک ایجاد می کند یا نه

۱- کره شمالی

  • هواپیماهای جنگی: ۵۴۵ فروند
  • تانک: ۳,۵۰۰ دستگاه
  • کشتی های جنگی استراتژیک: ۱۱ فروند
  • زیردریایی: ۲۰ فروند
  • سلاح های هسته ای: ۵۰ عدد (تقریبی)

کره شمالی در شرق آسیا واقع شده و یک کشور ایزوله و منزوی از لحاظ ژئوپلتیک است که زرادخانه نظامی بزرگی برای مقابله با تهدیدهای کره جنوبی و ایالات متحده اندوخته است. این کشور حداکثر ۳,۵۰۰ تانک جنگی، ۱۱ کشتی استراتژیک (که شامل ۳ ناوشکن و ۸ رزمناو توپ دار است)، ۵۴۵ پرنده نظامی که جنگنده Mig-29 اصلی ترین آن هاست و ۷۱ زیردریایی در اختیار دارد. برد موشک هسته ای قاره پیمای Hwasong-17 بش از ۱۵,۰۰۰ کیلومتر عنوان شده است. برآوردها نشان می دهد که تعداد سلاح های هسته ای کره شملای بین ۴۵ تا ۵۵ عدد است. همچنین کره شمالی در زمینه تعداد پرسنل یکی از بزرگ ترین ارتش های جهان را در اختیار دارد، جایی که ارتش این کشور در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱.۹ میلیون نیروی فعال و ذخیره داشته است.

۱۰- اسراییل

  • هواپیماهای جنگی: ۳۳۴ فروند
  • تانک: ۱,۳۷۰ دستگاه
  • کشتی های جنگی استراتژیک: ۱۷ فروند
  • زیردریایی: ۵ فروند
  • سلاح های هسته ای: ۹۰ عدد (تقریبی)

اسراییل نیز یکی از بزرگ ترین ارتش های جهان در خاورمیانه را دارد. اسراییل و کشورهای همسایه اش از دیرباز روابط پرتنشی داشته اند، به ویژه به خاطر اشغال مناطقی از فلسطین که سازمان ملل نیز آن را تایید کرده است. جغرافیایی اسراییل در کنار نداشتن عمق استراتژیک باعث شده که تل آویو در مقابله با جنگ های تمام عیار بسیار آسیب پذیر باشد. این موضوع اسراییل را وادار به توسعه یک دکتری نظامی تهاجمی بر اساس برآوردهای پیشدستانه و تکنولوژی های پیشرفته کرده است. اسراییل به خاطر همین برتری تکنولوژیکی بارها توانسته در نبردهایش با کشورهای عربی پیروز باشد. برای مثال، اسراییل توانست اتحاد کشورهای اردن، سوریه و مصر را در جنگ شش روزه شکست دهد. اسراییل شاید بهترین مثال برای این موضوع باشد که در دورنمای جنگ مدرن، دیگر اندازه ارتش تعیین کننده اصلی نتیجه نیست.

با این وجود، ارتش اسراییل نیز در بیش از ۲۰ سال پیش از لحاظ اندازه رشد کرده است. اسراییل ۲.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در سال ۲۰۲۱ صرف امور نظامی کرده است. تل آویو اکنون ۱۷ کشتی جنگی استراتژیک (شامل ناوشکن، رزمناو توپ دار و قایق های موشک انداز)، ۱,۳۷۰ دستگاه تانک و ۳۳۴ هلیکوپتر و هواپیمای جنگی در اختیار دارد. فهرست پرنده های نظامی اسراییل شامل جت هایی مانند F-16، نسخه های مختلفی از F-15 و جنگنده های نسل پنجمی پنهانکار F-35 Lightning-II است. اسراییل در زمینه داشتن سلاح های هسته ای سیاست ابهام استراتژیک را در پیش گرفته اما گمان می رود که تا سال ۲۰۲۲ تعداد سلاح های هسته ای آن به ۹۰ عدد رسیده باشد. اسراییل نزدیک به ۶۰۰,۰۰۰ پرسنل نظامی در اختیار دارد که ۷۳ درصد آن ها نیروی ذخیره هستند.

۹- پاکستان

  • هواپیماهای جنگی: ۴۳۱ فروند
  • تانک: ۴,۱۴۸ دستگاه
  • کشتی های جنگی استراتژیک: ۱۸ فروند
  • زیردریایی: ۸ فروند
  • سلاح های هسته ای: ۱۶۵ عدد

پاکستان یکی از قوی ترین قدرت های نظامی جهان در آسیاست. این کشور از لحاظ تاریخی روابط بسیار پرتنشی با همسایه اش هند بر سر منطقه کشمیر داشته که تاکنون باعث وقوع سه جنگ شده است. این درگیری باعث شده که پاکستان یک زرادخانه هسته ای بسیار بزرگ و قدرتمند را فراهم کند. دکترین نظامی اوکراین بر اساس جنگ متعارف با هند برنامه ریزی شده اما بی ثباتی در همسایه اش، افغانستان، که باعث شکل گیری گروه های شبه نظامی اسلامگرای تندرو مخالف دولت مرکزی در این کشور شده، باعث گردیده که پاکستان به توسعه توانایی هایی جنگی ضد-شبه نظامی خود نیز بپردازد. پاکستان تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۶۵ کلاهک هسته ای در اختیار داشت که بخش زیادی از آن موشک های بالستیک هسته ای هستند.

از دیگر دارایی های نظامی پاکستان می توان به نزدیک به ۴۲۰۰ تانک، ۹۷ هلیکوپتر تهاجمی، ۸ زیردریایی و ۱۸ فروند کشتی جنگی استراتژیک شامل ۱۰ رزمناو، ۲ ناوشکن و ۶ رزمناو توپ دار اشاره کرد. در بخش هواپیماهای جنگی نیز پاکستان ۴۳۱ فروند هواپیما از نوع تهاجمی، چند منظوره، بمب افکن و ترابری در اختیار دارد. لازم به ذکر است که جنگنده های این کشور شامل F-16 Falcon و  JF-17 Thunder هستند. پاکستان ۱.۲ میلیون پرسنل نظامی دارد که بیش از نیمی از آن ها در حال انجام وظیفه فعال هستند.

۸- فرانسه

  • ناو هواپیمابر: ۱ فروند
  • هواپیماهای جنگی: ۳۳۳ فروند
  • تانک: ۲۲۲ دستگاه
  • کشتی های جنگی استراتژیک: ۲۷ فروند
  • زیردریایی: ۱۰ فروند
  • سلاح هسته ای: ۲۹۰ عدد
  • ماهواره های نظامی: ۷ عدد

فرانسه یکی از دو کشور قدرتمند نظامی در اروپا در کنار بریتانیاست. فرانسه به رهبری امانوئل مکرون سرمایه گذاری گسترده ای برای تقویت ارتش این کشور انجام داده تا استقلال استراتژیکش از ناتو به رهبری ایالات متحده را بدست آورد. این کشور یک ناو هواپیمابر عملیاتی و ۲۹۰ سلاح هسته ای در اختیار دارد. همچنین از دیگر دارایی های ارتش فرانسه می توان به ۲۷ کشتی جنگی شامل ۳ ناوشکن، ۱۸ ناوچه جنگی و ۶ رزمناو توپ دار، ۳۳ هواپیمای جنگی و ۶۷ هلیکوپتر تهاجمی اشاره کرد. فرانسه همچنین ۷ ماهواره عملیاتی نظامی نیز در اختیار دارد. تا جایی که به ناوگان هواپیماهای جنگی فرانسه مربوط باشد، جنگنده های Rafale که توسط کمپانی فرانسوی Dassault Aviation Société ساخته می شوند اصلی ترین جنگنده چند منظوره این کشور است که شامل ۱۰۲ فروند در سرویس می شود. فرانسه بیش از ۲۰۰,۰۰۰ پرسنل نظامی فعال و ۳۵,۰۰۰ پرسنل ذخیره دارد.

۷- کره جنوبی

  • هواپیمای جنگی: ۵۹۵ فروند
  • تانک: ۲۳۲۱ دستگاه
  • کشتی جنگی استراتژیک: ۳۵ فروند
  • زیردریایی: ۱۷ فروند

کره جنوبی همسایه کره شمالی بوده و از دیرباز روابط پرتنش و خصمانه ای با همسایه شمالی اش داشته است. به همین خاطر است که کره جنوبی سرمایه گذاری عظییم در ارتش این کشور قرار داده تا جاه طلبی های کره شمالی را در کنترل داشته باشد. در سال ۲۰۲۱، کره جنوبی ۲.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه های نظامی کرده است. کره جنوبی در سال ۲۰۲۱ دارای ناوگان هوایی به ارزش ۵۹۵ هواپیمای جنگی بوده است. از مهم ترین جنگنده های این کشور باید F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon و جنگنده نسل پنجمی پنهانکار F-35 Lightning II اشاره کرد. در زمینه کشتی های جنگی استراتژیک نیز کره جنوبی سه ناوچه جنگی، ۶ ناوشکن و ۱۴ رزمناو و ۱۲ رزمناو توپ دار در اختیار دارد. نیروی زمینی کره جنوبی با ناوگانی از ۲,۰۰۰ تانک تقویت شده است. ارتش کره جنوبی ۵۵۰,۰۰۰ نیروی فعال دارد و با ۲.۷۵ میلیون پرسنل ذخیره در سال ۲۰۲۰، یکی از بزرگ ترین نیروهای ذخیره جهان را به خود اختصاص داده است.

در این مقاله می خواهیم نگاهی بیندازیم به 12 ارتش بزرگ جهان و اینکه آیا سایز ارتش هنوز هم یک برتری استراتژیک ایجاد می کند یا نه

۶- ژاپن

  • ناو هواپیمابر: ۲ فروند
  • هواپیماهای جنگی: ۶۰۶ فروند
  • تانک: ۵۸۰ دستگاه
  • کشتی های جنگی استراتژیک: ۴۴ فروند
  • زیردریایی: ۲۲ فروند

اقتصاد بزرگ ژاپن، در کنار تهدیدهای منطقه ای باعث شده که این کشور یکی از بزرگ ترین ارتش های جهان را در اختیار داشته باشد. این کشور در منطقه اقیانوس اطلس به کمک دو ناو هواپیمابر کلاس Izumo خود اعمال قدرت می کند در شرایطی که سومین فروند نیز در حال ساخت است. این ناوهای هواپیمابر برای حمل هلیکوپتر طراحی شده اما ژاپن آن ها را برای قرار دادن جنگنده های نسل پنجم F-35B Lightning-II تغییر کاربری داده هر چند هنوز هم می توان هلیکوپترهای نظامی را روی آن ها نشاند. علاوه بر ناوهای هواپیمابر، از دیگر کشتی های استراتژیک ژاپن می توان به ۳۸ ناوشکن و ۶ رزمناو اشاره کرد.

در سال ۲۰۲۰ ناوگان هوایی ژاپن شامل ۶۰۶ جنگنده بوده است که شامل F15 Eagle و  F-2 (تولید مشترک لاکهید مارتین و کمپانی صنایع سنگین میتسوبیشی) نیز هست. ژاپن سالهاست که در حال تقویت کمی و کیفی ارتش خود برای مقابله با تهدید روزافزون چین است. کمپانی های دفاعی آمریکایی مانند ریتون، بویینگ و نورثروپ گرومن نیز در زمینه ساخت سلاح های دفاعی با ژاپن که از متحدان اصلی ایالات متحده در جهان است همکاری می کنند.

۵- بریتانیا

  • ناو هواپیمابر: ۲ فروند
  • هواپیمای جنگی: ۵۵۵ فروند
  • تانک: ۲۲۷ دستگاه
  • کشتی های جنگی استراتژیک: ۱۹ فروند
  • زیردریایی: ۱۰ فروند
  • سلاح هسته ای: ۲۲۵ فروند
  • ماهواره نظامی: ۸ عدد

بریتانیا بزرگ ترین قدرت نظامی اروپای غربی است. این کشور از طریق دو ناو هواپیمابرش به نام های HMS Queen Elizabeth و HMS Prince of Wales در دریاها اعمال قدرت می کند. این کشور همچنین ۱۹ کشتی استراتژیک دیگر نیز دارد که شامل ۱۳ رزمناو و ۶ ناوشکن است. ناوگان هوایی ارتش بریتانیا شامل ۵۵۵ جنگنده بال ثابت در سال ۲۰۲۱ است. شایان ذکر است که این ناوگان شامل جنگنده های نسل چهارمی Eurofighter Typhoon توسعه یافته توسط کمپانی Eurofighter GmbH و جنگنده نسل پنجمی پنهانکار F-35 است که توسط کمپانی لاکهید مارتین توسعه یافته است. این کشور جزیره ای ۲۲۵ سلاح هسته ای آماده عملیات دارد و ۸ ماهواره نظامی نیز در مدار زمین مستقر کرده است. پرسنل فعال ارتش بریتانیا شامل ۱۴۸,۰۰۰ سرباز بوده و ۳۸,۰۰۰ نیروی ذخیره نیز در خدمت دارد.

۴- هند

  • ناو هواپیمابر: ۲ فروند
  • هواپیمای جنگی: ۲,۱۸۶ فروند
  • تانک: ۴,۷۴۰ دستگاه
  • کشتی های جنگی استراتژیک: ۴۱ فروند
  • زیردریایی: ۲۱ فروند
  • سلاح هسته ای: ۱۶۰ عدد
  • ماهواره نظامی: ۱۵ عدد

هند بزرگ ترین قدرت نظامی در جنوب آسیا به شمار می آید. این کشور سال هاست که درگیری های مرزی با پاکستان و چین داشته و با فعالیت های شبه نظامیان اسلامگرا در مرز با پاکستان در مناطق شمال شرقی خود مقابله می کند. به همین خاطر هند قدرت نظامی خود را دائماً تقویت می کند و در سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۲.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور نظامی کرده است. هند دارای دو ناو هواپیمابر، ۴,۷۴۹ تانک بزرگ، ۴۱ کشتی جنگی استراتژیک (شامل ۱۰ ناوشکن، ۱۲ رزمناو و ۱۹ ناوچه رزمی)، ۲۱ زیردریایی (از جمله دو مورد در حال ساخت)، ۴۱ هلیکوپتر تهاچمی و ۲,۱۸۶ هواپیمای جنگی بال ثابت است.

ناوگان هوایی ارتش هند شامل جنگنده های Su-30, Dassault Rafale و Mig-29 است. در حال حاضر، هند هیچ جنگنده پنهانکار نسل پنجمی در ناوگان هوایی خود ندارد. اما این کشور حدود ۱۶۰ کلاهک هسته ای آماده عملیات در اختیار داشته و یکی از تنها چهار کشور جهان است که توان هسته ای خود را در ساختار سه گانه موسوم به سه گانه هسته ای – توانایی پرتاب کلاهک های هسته ای از زمین، دریا و هوا- قرار دهد. دیگر کشورهای این باشگاه  کوچک شامل ایالات متحده، روسیه و چین هستند.

۳- چین

  • ناو هواپیمابر: ۲ فروند
  • هواپیماهای جنگی: ۳,۳۷۳ فروند
  • تانک: ۵,۶۵۱ دستگاه
  • هواپیماهای جنگی استراتژیک: ۱۶۰ فروند
  • زیردریایی: ۶۰ فروند
  • سلاح هسته ای: ۳۵۰ عدد
  • ماهواره نظامی: بیش از ۶۰ عدد

چین یکی از بزرگ ترین ارتش های جهان است که دائماً خود را در حال مقایسه با ایالات متحده، هند و ژاپن می بیند تا موقعیت منطقه ایش را تثبیت نماید. این کشور دارای درگیری های منطقه ای با هند و ژاپن و درگیری های ژئوپلتیک با ایالات متحده بر سر بحران تایوان است. از این رو، چین در سال های اخیر به شدت توان نظامی خود را افزایش داده است. ارتش چین از ۲ میلیون نیروی فعال تشکیل شده و دو میلیون نیروی ذخیره دیگر نیز در اختیار دارد. از دارایی های تسلیحاتی ارتش آزادی بخش خلق چین می توان به ۵,۶۰۰ دستگاه تانک، ۱۶۰ کشتی جنگی استراتژیک که شامل ناوشکن، رزمناو و ناوچه می شود اشاره کرد.

کل ناوگان دریایی چین در سال ۲۰۲۱ با احتساب کشتی های جنگی کوچک به بیش از ۴۰۰ کشتی می رسد که شامل ۶۰ زیردریایی نیز هست. این کشور، همچنین، در حال توسعه تکنولوژی های پیشرفته نظامی برای جنگ های سایبری و خودکار نیز هست. گفته می شود که ارتش سایبری هکرهای چینی بین ۵۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ پرسنل در اختیار دارد. همچنین چین در زمینه سلاح های هایپرسونیک از ایالات متحده پیشی گرفته و سلاح مافوق صوت گلایدری Hypersonic Glide Vehicle (HGV) DF-ZF را در سال ۲۰۱۹ وارد سرویس کرد در حالی که ایالات متحده امیدوار است این تکنولوژی را در سال ۲۰۲۳ عملیاتی کند.

۲- روسیه

  • ناو هواپیمابر: ۱ فروند
  • هواپیماهای جنگی: ۳,۸۲۹ فروند
  • تانک: ۱۲,۴۲۰ دستگاه
  • کشتی های جنگی استراتژیک: ۹۸ فروند
  • زیردریایی: ۵۸ فروند
  • سلاح هسته ای: ۵,۹۷۷ عدد
  • ماهواره نظامی: ۷۵ عدد

روسیه دومین قدرت نظامی برتر جهان است که بزرگ ترین زرادخانه هسته ای جهان را با ۵,۹۷۷ سلاح هسته ای در اختیار دارد. همچنین روسیه بیشترین ناوگان تانک های جهان با بیش از ۱۲,۰۰۰ دستگاه را به خود اختصاص داده است. روسیه در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در زمینه نظامی هزینه کرده است. ناوگان هوایی ارتش روسیه شامل ۳,۸۲۹ فروند هواپیما است که شامل جنگنده های مدرن Su-35 و Su-57 هستند. جنگنده اول یکی از بهترین جنگنده های نسل چهارم جهان برای نبرد تک به تک در هوا است و دومی نیز تنها جنگنده پنهانکار نسل پنجمی روسیه به شمار می آید که در دسامبر ۲۰۲۰ وارد سرویس شد. روسیه نیز همانند چین در زمینه سلاح های مافوق صوت از ایالات متحده پیشی گرفته است.

موشک Avangard که در زمره سلاح های هایپرسونیک لغزشی به شمار می آید از سال ۲۰۱۹ وارد سرویس شده است. همچنین روسیه اولین کشوری است که از سلاح های مافوق صوت در میدان نبرد استفاده کرده است، سلاحی که اخیراً در حمله به اوکراین به کار گرفته شد. روسیه ۹۸ فروند کشتی جنگی استراتژیک، غیر از ناو هواپیمابرش، در اختیار دارد که شامل ۸۳ ناوچه توپ دار، ۱۱ رزمناو و ۴ ناوشکن است. زیردریایی های این کشور نیز در مجموع به ۵۸ فروند می رسند. همچنین روسیه یکی از تنها چهار کشور جهان است که توانایی سه گانه هسته ای دارد. از سیستم های دفاع هوایی روسیه می توان به S-400 Triumf اشاره کرد که بهترین نمونه در نوع خود در جهان به شمار می آید.

۱- ایالات متحده

  • ناو هواپیمابر: ۱۱ فروند
  • هواپیمای جنگی: ۵,۲۱۷ فروند
  • تانک: ۶,۳۳۳ دستگاه
  • کشتی های جنگی استراتژیک: ۱۳۲ فروند
  • زیردریایی: ۶۸ فروند
  • سلاح های هسته ای: ۵,۵۵۰ عدد
  • ماهواره نظامی: بیش از ۱۲۰ عدد

ایالات متحده بزرگ ترین ارتش جهان به شمار می آید. این کشور درس ال ۲۰۲۱ بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار صرف ارتش خود کرده است. ۱۱ ناو هواپیمابر این کشور با ظرفیت هر کدام ۸۰ جنگنده به ایالات متحده کمک می کنند که قدرت نظامی خود را در سراسر جهان اعمال کند. نیروی دریایی ایالات متحده دارای ۱۳۲ کشتی جنگی استراتژیک است که شامل ۱۸ رزمناو، ۹۲  کروزر و ناوشکن و ۲۲ ناوچه توپ دار است. غیر از این ها، نیروی دریایی ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ دارای ۶۸ زیردریایی نیز بوده است. قدرت نظامی نیروی زمینی ایالات متحده توسط بیش از ۶,۰۰۰ دستگاه تانک، عمدتاً از نوع M1 Abrams اعمال می شود. همچنین این کشور ۱۲۰ ماهواره نظامی در مدار زمین دارد. در زمینه سلاح های هسته ای نیز ایالات متحده دومین زرادخانه بزرگ کلاهک های هسته ای را بعد از روسیه با ۵,۵۵۰ کلاهک در اختیار دارد.

این کشور دارای قدرت سه گانه هسته ای بوده و می تواند موشک های هسته ای خود را از طریق سیلوهای زمینی، زیردریایی های هسته ای و بمب افکن های استراتژیکی مانند B-52 Stratofortress و B-2 Spirit به کار گیرد. همچنین ساختار نظامی ایالات متحده یکی از پیچیده ترین ها در نوع خود است. علاوه بر نیروی زمینی، هوایی و دریایی، ایالات متحده بازوهای نظامی دیگری نیز دارد که شامل تفنگداران ویژه دریایی، نیروی فضایی و گارد ساحلی است. همچنین ایالات متحده بالاترین تعداد نیروهای ویژه را در جهان دارد که شامل تفنگداران دریایی، گردان ۷۵th Ranger، نیروهای ویژه ارتش ایالات متحده موسوم به کلاه سبزها و نیروهای دلتا فورس است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو