تحقیق درمورد برنامه نویسی و کاربرد آن

منبع: دانش‌چی

21

1401/9/11

08:07


درباره برنامه نویسی بیشتر بدانیم!

تحقیق درمورد برنامه نویسی و کاربرد آن

امروزه تقریباً بیشتر زندگی مردم دیجیتالی شده است. لوازمی که به طور روزانه از آن استفاده می‌کنیم، کارهای ساده روزمره و حتی همان ساعت دیجیتالی که به دست می‌بندیم همگی از یک برنامه از پیش تعیین شده استفاده می‌کنند. دیگر مثل سابق ابزارها مکانیکی نیستند و برای راه‌اندازی باید یک برنامه مشخص برای آنها تعیین شده باشد. این همان برنامه‌نویسی است که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم.

برنامه نویسی چیست؟

اگر بخواهیم با یک مثال ساده برنامه‌نویسی را توضیح دهیم، باید بگوییم کودکی را در نظر بگیرید که تازه به حرف افتاده است. این کودک هنوز مفهوم بسیاری از مکالمات روزمره ما را نمی‌داند. پس اگر قرار است با او ارتباط برقرار کنیم باید با زبان کودکانه سخن بگوییم. اگر قرار است از او بخواهیم کاری انجام دهد، باید با زبان خودش به او آموزش دهیم، سپس نتیجه کار را بررسی کنیم.

برنامه‌نویسی نیز همین‌گونه است. کامپیوترها هیچ هوش و ذکاوتی ندارند و تمام کارهایی که انجام می‌دهند به وسیله دستورالعمل‌هایی است که انسان‌ها برای آنها تعریف کرده‌اند. پس اگر قرار است که یک کامپیوتر کار مورد نظر ما را انجام دهد، باید تمام مراحل انجام کار را به زبان خود کامپیوتر برای او تعریف کنیم. به انجام این فرایند برنامه‌نویسی می‌گویند.

شغل برنامه نویسی چیست؟

افرادی هستند که به کار برنامه‌نویسی علاقه دارند. این افراد تحت آموزش‌های مختلف قرار می‌گیرند تا زبان کامپیوتر را فرا بگیرند و پس از آن نرم‌افزارها و ربات‌های مورد نظر خود را بر پایه یک برنامه‌نویسی درست در کامپیوتر، بسازند.

برای اینکه برنامه‌نویس شویم و بتوانیم نرم‌افزارها و ابزارهای کاربردی تولید کنیم، تنها دانستن زبان برنامه‌نویسی کافی نیست. این افراد باید بتوانند در درجه اول کدهایی را برای تولید محصولات دیجیتالی نوین خلق کنند و در درجه بعد باید از خلاقیت خود برای نحوه عملکرد آن به بهترین شکل استفاده کنند.

انواع زبان‌های برنامه نویسی

زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی وجود دارند که هرکدام به منظور و هدف خاصی طراحی شده‌اند. البته که با پیشرفت علم و تکنولوژی، این زبان‌ها هم به مراتب بهتر و کاربردی‌تر می‌شوند. از جمله این زبان‌ها می‌توان به جاوا، پایتون، HTML و CSS اشاره کرد.

پایتون و جاوا بسیار کاربردی هستند و بیشتر برای انجام محاسبات گوناگون استفاده می‌شوند. HTML و CSS بیشتر برای طراحی سایت و طراحی ربات‌های هوشمند به کار می‌روند. این زبان‌ها از نظر قدرتمند بودن و درجه سختی در یادگیری با هم متفاوت هستند و اگر کسی قصد یادگیری داشت، اول باید هدف خود را از آموختن این زبان تعیین کند و سپس بهترین زبان برنامه‌نویسی را با توجه به هدف خود انتخاب کند.

اساس کار زبان‌های برنامه‌نویسی روی کدهای ماشینی است. کدهایی که کامپیوتر توانایی خواندن آن را داشته باشد که معمولاً به صورت صفر و یک برای آن تعریف شده است. به هیچ عنوان نمی‌توان گفت که یک زبان بر زبان دیگر برتری دارد. هرکدام از این موارد اگر در جایگاه درست خود به کار روند، به خوبی عمل خواهند کرد.

کاربرد برنامه‌ نویسی در زندگی

کافیست کمی به اطرافمان دقت کنیم. خیلی زود متوجه خواهید شد که اساس کار بسیاری از ابزارهای روزمره ما بر پایه برنامه‌نویسی بنا شده است. با کمی مثال بیشتر متوجه خواهید شد. موارد زیر همه بر اساس برنامه‌نویسی‌هایی که از قبل برای آنها تعریف شده، کار می‌کنند.

– موبایل‌ها، تبلت‌ها و کامپیوترها

– یخچال، ماشین‌لباسشویی، ماشین ظرفشویی و تمام لوازم خانگی هوشمند

– تلویزیون، ماشین حساب، دستگاه‌های پخش موسیقی، دستگاه‌های بازی ویدیویی

– آسانسورها، گیت‌های مترو، دستگاه‌های صدور بلیط الکترونیک، دوربین‌های مداربسته

– چراغ راهنمایی و رانندگی، پارکومترها، سیستم‌های موقعیت‌یاب

– وبلاگ‌ها، سایت‌ها، دستگاه‌های پرداخت الکترونیک

این‌ها تنها بخشی از کاربرد روزانه برنامه‌نویسی در زندگی هستند. بسیاری از لوازم کوچکی که حتی شاید خیلی به چشم نیایند نیز از الگوریتم‌های برنامه‌نویسی پیروی می‌کنند.

کاربرد برنامه‌نویسی در صنعت

بسیاری از دستگاه‌های صنعتی که جای نیروی کار انسانی را گرفته‌اند بر اصول برنامه‌نویسی استوار هستند. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که اگر یک کار به صورت تکراری مرتباً انجام شود، می‌توان با برنامه‌نویسی این کار را توسط ماشین انجام داد. همین موضوع اساس ساخت بسیاری از ماشین‌آلات صنعتی است.

برنامه‌نویسی در حوزه مهندسی عمران،‌ مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و… بسیار پرکاربرد است. در صورتی که اصول اولیه برنامه‌نویسی را آموخته باشید، می‌توانید در یکی از حوزه‌های علمی و صنعتی، تخصصی شوید و در آن حوزه به کار برنامه‌نویسی مشغول شوید.

جمع‌بندی

برنامه‌نویسی برای کامپیوترها و دریافت کارهای روزانه از آنها، زندگی را ساده‌تر کرده است. می‌توان گفت هر کار زمان‌بری که قابلیت برنامه‌نویسی داشته باشد،‌ توسط کامپیوترها و ماشین‌ها قابل اجراست. به این ترتیب در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌شود و امکان اشتباه به شدت کاهش می‌یابد.

برنامه‌نویسی در بسیاری از موارد امنیت را بالا می‌برد. هم امنیت استفاده از ابزارها و هم امنیتی که به وسیله کنترل کردن اوضاع حاصل می‌شود. پس بی‌شک این کار پیشرفت چشمگیری در آینده خواهد داشت و موارد استفاده از آن روز به روز بیشتر خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو