بازار کار مهندسی در کانادا چگونه است؟

بازار کار مهندسی در کانادا چگونه است؟


منبع: نم نمک

27

1401/9/11

08:25


بازار کار مهندسی در کـانادا بسیار آینده دار است. در حقیقت ، این بازار به قدری وسوسه برانگیز شده که بسیاری از مهندسان ایرانی همه ساله خود را به این سرزمین رویایی می رسانند و قصد دارند که زندگی خود را از نو بسازند.

بازار کار مهندسی در کانادا چگونه است؟

بازار کار مهندسی در کـانادا چگونه است؟

بازار کار مهندسی در کـانادا بسیار آینده دار است. در حقیقت ، این بازار به قدری وسوسه برانگیز شده که بسیاری از مهندسان ایرانی همه ساله خود را به این سرزمین رویایی می رسانند و قصد دارند که زندگی خود را از نو بسازند.

بازار کار مهندسی در کانادا چگونه است؟

بازار کار مهندسی در کانادا چگونه است؟

همه ساله هزاران مهندس با صلاحیت های بین المللی به کـانادا مهاجرت می کنند. مهندسان مهاجر تقریبا 12 درصد از جامعه مهندسان لایسنس شده کـانادا را به خود اختصاص داده اند و در زمینه های مختلف مهندسی به ویژه عمران ، صنایع ، تولید و مکانیک فعالیت دارند.

در تحقیقات اخیر بازار کار کـانادا که از سوی موسسه Engineers Canada انجام شده ، مهم ترین ترندهای بازار شغلی کـانادا برای مهندسان برآورد شده است. در گزارش نهایی این تحقیقات ، علاوه بر ارائه یک دید کلی از حقوق و قوانین مهندسی و بازارهای منطقه ای ، وضعیت مهندسان بین المللی که به کـانادا مهاجرت می کنند نیز پیش بینی شده است.

براساس این تحقیقات و با استناد به 12 سازمان رگولاتوری که بازار کار مهندسی در کـانادا را کنترل می کنند ، این کشور با کمبود منابع انسانی در زمینه مهندسی یا به عبارت ساده تر ، با کمبود مهندسان متخصص برای 10 سال آینده مواجه خواهد بود.

بازار کار مهندسی در کانادا چگونه است؟

مهندسان لایسنس شده بهترین بازار کار مهندسی در کـانادا را دارند

به عنوان مهندسی که قصد مهاجرت به کـانادا را دارد ، باید در اولین قدم تمام پیشفرض های ذهنی خود را درباره مهندسی در این کشور پاک کنید. ممکن است کـانادا کشور رویایی برای مهندسان باشد ، که بدون شک چنین است ، اما رسیدن به نقطه ای که به عنوان یک مهندس فعالیت داشته باشید چندان آسان نیست.

اینکه چندین سال در کشور خود فعالیت مهندسی داشته باشید دلیل بر این نیست که در کـانادا نیز فعالیت مهندسی حرفه ای را ادامه دهید. همه افراد نمی توانند خود را «مهندس» خطاب کنند و تنها افرادی که لایسنس مهندسی در کـانادا (P.Eng.) را دریافت کرده اند ، می توانند این کار را انجام بدهند.

با دریافت لایسنس مهندسی خود در کـانادا ، دروازه بسیاری از فرصت های کاری معتبر و با حقوق بالا به روی شما باز خواهد شد. این مجوز در حقیقت به کارفرمایان و شرکت های مهندسی نشان می دهد که از نظر اخلاق حرفه ای ، سواد علمی و دانش عملی استانداردهای مورد نیاز برای نمایندگی از جامعه مهندسان کـانادایی را دارید و می توانید مسئولیت پروژه های مهندسی را برعهده بگیرید. همچنین ، بازار کار مهندسی در کـانادا برای مهندسان لایسنس شده به مراتب بهتر از افراد بدون لایسنس است.

لایسنس مهندسی کـانادا و کمک های فناوران

لایسنس مهندسی کـانادا مهم ترین مدرک مهندسی است که برای فعالیت حرفه ای باید داشته باشید. البته داشتن سرتیفیکیت های مختلف نیز به شما کمک می کند تا در مقایسه با رقبای خود گزینه های بهتری باشید و کارفرمایان رزومه شما را به رزومه دیگران ترجیح بدهند.

برای به دست آوردن لایسنس مهندسی کـانادا باید زیر نظر یک مهندس P.Eng. دار برای حداقل یک سال (در صورتی که چندین سال سابقه فعالیت حرفه ای مهندسی دارید) فعالیت کنید. همچنین باید دوره NPPE را بگذرانید تا بتوانید از پس آزمون NPPE برآیید. این آزمون در زمینه اخلاق و حقوق مهندسی برگزار می شود و جزو سخت ترین آزمون ها و آخرین گام برای شما جهت دریافت لایسنس فعالیت است.

انجمن فنی و مهندسی فناوران در این مسیر در کنار شماست. در فناوران دوره های مرتبط با لایسنس مهندسی از جمله آمادگی برای آزمون NPPE به زبان فارسی و ترمینولوژی انگلیسی برگزار می شود تا شرکت کنندگان بتوانند به راحتی از سد این آزمون بگذرند.

بازار کار مهندسی در کانادا چگونه است؟

بازار مهندسی کـانادا برای کدام رشته ها بهتر است؟

برای سال 2023، بازار کار مهندسی در کـانادا برای چند رشته مهندسی امیدوارکننده است. چندین رشته مهندسی طبق برآوردهای تحلیلی مورد نیاز خواهند بود که در ادامه به بررسی یکی از این رشته ها و بازار کار مهندسی برای آن خواهیم پرداخت :

بازار کار مهندسی عمران در کـانادا

بازار مهندسی عمران در کـانادا جزو پرتقاضاترین شاخه های مهندسی در این کشور است. بازار کار مهندسی عمران برای ده سال آینده تضمین شده است و آن هم به دلیل رشد روز افزون صنعت ساخت وساز در کـاناداست. مهندسان عمران روی زیرساخت ها کار می کنند و به همین دلیل تقاضای زیادی برای آن ها وجود دارد.

در بین استان های کـانادا ، بریتیش کلمبیا و آلبرتا را می توان بهشتی برای مهندسان عمران دانست ، به ویژه که صنعت در این دو استان در بخش های مختلف تولیدی ، ساخت و ساز و ... در حال رشد است.

مهندسان عمران پروژه های ساخت و ساز یا تعمیر ساختمان ها ، سازه های خاکی ، نیروگاه ها ، جاده ها ، فرودگاه ها ، راه آهن ها ، تأسیسات حمل و نقل سریع ، پل ها ، تونل ها ، کانال ها ، سدها ، بنادر و تاسیسات ساحلی و سیستم های مرتبط با بزرگراه ها را برنامه ریزی ، طراحی ، توسعه و مدیریت می کنند. همچنین ممکن است در تجزیه و تحلیل پی ، ساختمان و بازرسی سازه ، نقشه برداری ، ژئوماتیک و برنامه ریزی شهری تخصص داشته باشند. مهندسان عمران توسط شرکت های مشاور مهندسی ، شرکت های دولتی ، شرکت های ساختمانی و در بسیاری از صنایع دیگر استخدام می شوند و یا ممکن است به صورت خوداشتغالی فعالیت داشته باشند ، در هر صورت ، بازار کار مهندسی در کـانادا برای متخصصان مهندسی عمران رضایت بخش است.

روند رشد بازار مهندسان عمران به شدت صعودی است. در خلال سال های 2020 تا 2022، تعداد موقعیت های شغلی خالی برای مهندسان عمران از 1600 مورد به 2400 مورد در استان ها رسیده و انتظار می رود که این رشد به مسیر خود تا 10 سال آینده ادامه بدهد.

بازار کار مهندسی در کانادا چگونه است؟

چه سرتیفیکیت هایی می تواند به رشد بیشتر شغلی کمک کند؟

همانطور که می دانید ، کـانادا کشور دانش محوری است و هرچه دانش شما در زمینه های مختلف افزایش پیدا کند ، حقوق بالاتر و جایگاه شغلی بهتری خواهید داشت. در زمینه رشته مهندسی عمران ، دو سرتیفیکیت می تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

سرتیفیکیت LEED

یکی از بهترین سرتیفیکیت هایی که مهندسان عمران می توانند داشته باشند ، گواهینامه LEED است. این گواهینامه مربوط به حوزه انرژی است و برای ارزیابی ساختمان هایی است که دوستدار محیط زیست هستند. از آنجایی که کـانادا به شدت روی حفظ محیط زیست و ساختارهای ایمن برای محیط زیست سرمایه گذاری کرده ، این گواهینامه تاثیر بسیار زیادی می تواند روی اعتبار مهندسان داشته باشد. بازار کار مهندسی در کـانادا برای دارندگان این سرتیفیکیت متمایز و بهتر است.

سرتیفیکیت PMP

یکی دیگر از گواهینامه های بسیار معتبر که در زمینه مـدیریت پروژه صادر می شود گواهینامه PMP است. این گواهینامه را می توان مهر تاییدی برای مدیران پروژه دانست که با داشتن آن توانمندی خود را در امر رهبری پروژه های مهندسی به نمایش خواهند گذاشت.

درآمد شغل های مهندسی در کـانادا

در بخش درآمد شغل های مهندسی در کـانادا نمی توان به قطع عددی را بیان کرد ، چرا که فاکتورهای مختلفی در تعیین میزان دستمزد یک مهندس می توانند تاثیرگذار باشند. داشتن لایسنس های معتبر و سرتیفیکیت های بین المللی ، میزان تجربه فرد و بودجه پروژه هایی که پیشتر روی آن ها کار کرده از جمله عوامل تاثیرگذار در این زمینه هستند. اما به صورت میانگین ، برای پرتقاضاترین رشته های مهندسی می توان جدول زیر را به عنوان درآمد حدودی در نظر گرفت :

مهندسی برق 80247 - 152375 دلار
مهندسی عمران 77144- 143957 دلار
مهندسی شیمی 71874 دلار
مهندسی مکانیک 72669 - 170000 دلار
مهندسی کامپیوتر 88562 - 125523 دلار

بازار کار مهندسی در کانادا چگونه است؟

بازار مهندسی کـانادا پر از فرصت های درخشان برای مهندسان

همانطور که تا به اینجا خواندید ، بازار کار مهندسی در کـانادا روندی رو به رشد را تجربه می کند. این کشور با کمبود نیروی کار متخصص به ویژه در زمینه مهندسی مواجه است. اگرچه که فرصت های مهندسی بسیار زیادی در این کشور وجود دارد ، اما برای مـوفقیت یک مهندس داشتن P.Eng. یا همان مجوز فعالیت مهندسی اهمیت بسیاری دارد و بهترین موقعیت های شغلی برای مهندسانی است که این دزیگنیشن را با خود دارند.

اگر قصد دریافت لایسنس P.Eng. را دارید و یا به دنبال ارتقای شغلـی خود با گواهینامه های معتبر دیگر مانند PMP و LEED هستید ، سری به وبسایت انجمن فنی و مهندسی فناوران بزنید و دوره مورد نظر خود را خریداری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو