کاشت و پرورش کائوچو و شرایط نگهداری این درخت

کاشت و پرورش کائوچو و شرایط نگهداری این درخت


منبع: آرگا

9

1401/9/12

00:09


در واقع کائوچو از درختان بومی مناطق آسیایی می باشد که اصول کاشت و نگهداری آن بسیار راحت بوده و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های کشت و پرورش درخت کائوچو آشنا شوید.

به طور کلی درخت کائوچو یک درخت همیشه سبز بسیار زیبا و جذاب می باشد که بومی آسیا بوده و از آنجایی که نیاز به نگهداری خاصی ندارند و به راحتی هم قابل تکثیر هستند به گونه ای که حتی افراد عادی و مبتدی هم می توانند از گیاهان در منازل خود نگهداری کنند و آن ها را پرورش دهند.

آشنایی با نحوه پرورش کائوچو

بهتر است بدانید درخت کائوچو که به آن درخت لاستیک نیز گفته می شود با نام علمی Hevea Brasiliensis شناخته می شود. این درخت از خانواده ی فرفیون بوده و از جنبه ی تجاری بسیار بالایی برخوردار است. ارزش تجاری این درخت به دلیل لاتکس شیری است که از آن خارج می شود. این لاتکس شیری را می توان مهم ترین منبع برای تولید لاستیک های طبیعی دانست.

چگونگی پرورش کائوچو

پوست این درخت دارای اوند های لاتکسی که لاتکس های زرد و سفید تولید می کنند. این درخت همیشه سبز بومی آسیا بوده و اگر در طبیعت کاشته شود تا ۴۰ متر نیز رشد خواهد کرد. اما اگر در فضای گلدان کشت شود ارتفاع آن، آنچنان زیاد نمی شود. این درخت دارای یک تنه و برگ های سبز، سخت و بزرگ است.

روش های کاشت و تکثیر کائوچو

به طور کلی درختان کوئوچو معمولا از طریق های مختلفی مانند خوابانیدن هوایی، قلمه زنی ساقه و کاشت بذر، تکثیر می شوند که در ادامه سعی داریم مراحل هر کدام را به صورت کامل شرح دهیم.

  • دستورالعمل کاشت بذر:

برای تکثیر درخت کائوچو از طریق کاشت بذر بایستی در ابتدا یک گلدان کوچک تهیه کنید و آن را با ترکیبی از خاک باغبانی، هوموس و پیت ماس پر نمایید. برای کاشت این گیاه نیازی نیست که آن را داخل خاک فرو ببرید بلکه بذر را روی سطح خاک بگذارید و به خوبی مرطوب نمایید.

توصیه می شود که خاک بستر گیاه را تنها مرطوب نگه دارید و از خیس کردن و یا خشک شدن آن جلوگیری نمایید. معمولا جوانه زنی کائوچو در این روش یک هفته تا یک ماه به طول می انجامد. در صورتی که اولی جوانه های این گیاه را مشاهده کردید بلافاصله گلدان آن را تغییر دهید و سپس به گلدان بزرگ تر انتقال دهید.

روش های تکثیر گیاه کائوچو

اگر این بذر را در طول فصل زمستان کشت کرده اید به هیچ وجه برای آبیاری آن عجله نکنید. در این فصل حتما بایستی خاک گلدان خشک شود و سپس آن را آبیاری نمایید. برای اینکه رشد گیاه در این دوره بهتر شود می توانید از یک کود متعادل برای تقویت خاک استفاده نمایید. این کود را می توانید در طول ماه دو مرتبه استفاده نمایید.

از جمله مهم ترین عواملی که بر رشد و نمو بذر این گیاه و همچنین تولید لاتکس آن بسیار تاثیرگذار است دما و رطوبت نسبی خواهد بود. به همین خاطر مناطقی که دمای سالانه ی آن ها به کمتر از ۲۰ درجه ی سانتی گراد می رسد و همچنین رطوبت بسیار بالایی دارند برای رشد این درخت مناسب نخواهند بود. زیرا کائوچو ها در چنین مناطقی با بیماری های مختلفی مواجه می شوند.

  • مراحل قلمه زنی ساقه:

اگر قصد دارید کائوچو را از طریق قلمه زنی تکثیر نمایید بایستی یک قلمه ی مناسب از درخت مادری داشته باشید. استانداری که در این روش مورد استفاده قرار می گیرند دارای ۶ اینچ طول و حداقل دو سری برگ خواهند. برای تکثیر درخت کائوچو از طریق قلمه زنی بایستی مراحل فوق را انجام دهید:

مراحل قلمه زنی گیاه کائوچو

در اتبدا برگ های زیرین قلمه را حذف نمایید. سعی کنید انتهای قلمه ها را در پودر یا محلول های ریشه زایی قرار دهد. سپس گلدانی حاوی خاک غنی و مرطوب با زهکشی مناسب تهیه نمایید و قلمه های آماده شده را درون آن بکارید.

به طور موقت می توانید بر روی این قلمه ها وسایل شفاف مانند کیسه های پلاستیکی قرار دهید. البته بایستی دقت داشته باشید که برگ های قلمه با این کیسه های پلاستیکی تماس نداشته باشند. در برخی مورد نیز می توانید نیمی از برگ ها را برش دهید و تنها برگ های نصف شده را بر روی ساقه ی کوئوچو باقی بگذارید.

گلدان هایی که در آن ها قلمه کاشته اید را به یک مکان گرم که در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد انتقال دهید. در این روش حدود ۲ الی ۳ هفته طول می کشد تا ریشه ها ظاهر شوند. پس از ریشه زدن قلمه ها می توانید پوشش های شفاف را بردارید.

  • مراحل خوابانیدن هوایی:

یکی دیگر از روش های پرورش و تکثیر درخت کائوچو روش خوابانیدن هوایی است . این روش بسیار جالب است زیرا که برای ریشه دهی قلمه ها بایستی آن ها را برای ریشه دهی قلمه ها را روی تنه اصلی یا مادری باقی بگذارید. پس از اینکه قلمه ها ریشه دادند آن ها را از زیر ناحیه ی ریشه دهی قطع کنید و سپس در گلدان مناسب کشت نمایید. نحوه تکثیر این گیاه به روش خوابانیدن هوایی را ادامه بیان کرده ایم

دستورالعمل کاشت کائوچو در گلدان

اولین مرحله برای تکثیر کائوچو این است که ساقه های مناسبی انتخاب کنید تا گیاه جدید بتواند در آن رشد کند. طول این ساقه ها حداقل باید ۱۲ اینچ باشد البته می توانید از ساقه های بلندتر نیز استفاده نمایید. توصیه می شود تمام برگ هایی که در محدوده ی ریشه زایی قرار دارند را حذف نمایید.

سپس به کمک یک چاقوی تیز اطراف پوست این ساقه را به پهنای یک اینج بکنید. با این بریدگی شیره های گیاهی از آن خارج خواهند شد. پس از این می توانید قطعه ای یک خلال دندان را در این شکاف قرار دهید و سپس محل بریدگی را به هورمون های ریشه زایی آغشته نمایید.

در مرحله بعد بایستی همین محل بریدگی را مرطوب نمایید که برای این کار می توانید از خزه ی اسفاگنوم استفاده نمایید. برای اینکه رطوبت خزه ها و این منطقه کاملا حفظ شوند می توانید سطح خزه ها را با استفاده از یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. با این کار رطوبت خزه ها به صورت کامل حفظ خواهد داشت.

در این روش تقریبا ۲ الی ۳ هفته طول خواهد کشید تا ریشه ها از محل بریدگی خارج شوند. پس از اینکه ریشه ها به خوی گسترش یافتنند می توانید ساقه قلمه ی خود را از زیر محل بریدگی قطع نمایید. انجام این کار باعث می شود تا قلمه با دقت زیادی از تنه مادری جدا شود و پس از این می توانید گیاه جدید را در گلدان کشت نمایید.

شرایط مورد نیاز برای مراقبت از کائوچو

شرایط مورد نیاز برای نگهداری درختان کائوچو:

درخت کائوچو نیز مانند سایر درختان و گیاهان نیاز مند شرایط خاصی برای رشد بهتر و سریع تر است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به دما، نور خورشید، خاک و آب اشاره کرد که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

  • دما و نور کافی:

با وجود اینکه درخت کائوچو در دماهای منفی یک درجه نیز رشد می کنند اما دماهای معمولی خانه ها برای این درخت ها بسیار مناسب خواهد بود. از دیگر شرایط رشد و پرورش درخت کائوچو می توان به نور غیر مستقیم اشاره کرد. بهترین شرایط برای رشد این درخت ها نور غیر مستقیم است.

البته که این درخت در سایه نیز رشد می کند اما نور غیر مستقیم به سریع تر آن کمک شایانی خواهد کرد. این نوع موجب می شود تا برگ این درختان، همیشه سبز و براق بمانند. همچنین نور خورشید به پرپشت شدن و ضخیم شدن این درختان کمک می کند.

دستورالعمل پرورش کائوچو در گلدان

  • خاک و کوددهی:

به صراحت می توان گفت که درختان کائوچو برای رشد معمولا خاک های غنی را ترجیح می دهند و با قرار گرفتن در این خاک بهترین رشد خود را نشان خواهند داد. از آنجایی که درخت کائوچو به عنوان یک گیاه آپارتمانی مورد استفاده قرار می گیرد می توانید در بستر آن از خاک های مناسب گلهای آپارتمانی نیز استفاده نمایید.

  • آبیاری:

پرورش درخت کائوچو نیازمند آبیاری منظم و بستری همواره مرطوب می باشد. البته که در آبیاری آن بایستی اجازه دهید سطح خاک خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد نمایید. از این نکته غافل نشوید که آبیاری بیش از حد درخت کائوچو می تواند موجب پوسیدگی ریشه ها و در نهایت از بین رفتن گیاهتان شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو