نقد انیمیشن Strange World

منبع: فوت و فن

20

1401/9/12

08:01


انیمیشن دنیای عجیب (Strange World) داستانی مهیج، خنده‌دار و دلنشین را برای مخاطبان به تصویر می‌کشد و از خلاقیت و داستان‌سرایی صمیمانه‌ای برخوردار است. در ادامه با نقد این انیمیشن همراه با ما باشید.

نقد انیمیشن Strange World

انیمیشن دنیای عجیب (Strange World) داستانی مهیج، خنده‌دار و دلنشین را برای مخاطبان به تصویر می‌کشد و از خلاقیت و داستان‌سرایی صمیمانه‌ای برخوردار است. در ادامه با نقد این انیمیشن همراه با ما باشید.

استودیو انیمیشن سازی دیزنی در چند سال گذشته پروژه‌های موفقی داشته که در زمینه داستان‌سرایی به میراث دیرینه این کمپانی افزوده‌اند. فیلم‌هایی همانند انیمیشن افسون (Encanto) که بر اساس فرهنگ کلمبیایی ساخته شده یا انیمیشن رایا و آخرین اژدها (Raya and the Last Dragon) که به فرهنگ و افسانه‌های آسیای جنوب شرقی می‌پردازد،‌ توانستند تا رویکرد این استودیو برای خلق داستان‌های متنوع را ادامه بدهند.

دان هال (Don Hall) و کوی نگوین (Qui Nguyen) پس از همکاری در انیمیشن «رایا و آخرین اژدها» بار دیگر در انیمیشن «دنیای عجیب» با یکدیگر همکاری کرده‌اند. آن‌ها در این انیمیشن تازه، توانستند تا ماجراجویی بسیار بزرگی با حضور کاراکترهای مختلف را به نمایش در بیاورند که تماشای آن برای تمام اعضای خانواده می‌تواند جذاب باشد.

داستان و صداپیشه‌های انیمیشن دنیای عجیب

 

انیمیشن «دنیای عجیب» داستان ماجراجویی‌های اکشن محور خانواده‌ای برجسته از کاوشگران به نام خانواده کِلِید را روایت می‌کند. در این اثر،‌ جیک جیلنهال (Jake Gyllenhaal) صداپیشگی کاوشگری به نام سرچر را برعهده دارد که اکنون به عنوان کشاورز مشغول به کار است و از وقت گذراندن با خانواده‌اش لذت می‌برد. پسر ۱۶ ساله او به نام ایتان با صداپیشگی جابوکی یانگ وایت (Jaboukie Young-White) نیز مشتاق ماجراجویی است اما نمی‌خواهد با این کار پدرش را ناامید کند.

گابریل یونیون (Gabrielle Union) نیز صداپیشگی شخصیت مریدیان را برعهده دارد که مادر سرسخت ایتان و خلبانی بسیار ماهر است. زمانی که منبع انرژی مبتنی بر گیاهان این خانواده شروع به تمام شدن می‌کند، خانواده کلید باید به همراه رئیس آوالونیا به نام کالیستو مال با صداپیشگی لوسی لیو (Lucy Liu) وارد سرزمینی ناشناخته شوند تا علت این مشکلات را پیدا کنند. آن‌ها در این سفر خود شاهد جهانی پر از رمز و راز و شگفتی هستند که زندگی‌هایشان را برای همیشه تغییر می‌دهد.

انیمیشن‌سازی زیبا

انیمیشن «دنیای عجیب» هر آنچه که مخاطبان دوست دارند در یک انیمیشن شاهد آن باشند را در خودش جای داده است. این یک اثر اوریجینال است که از انیمیشن‌سازی زیبایی بهره می‌برد و داستان دلنشینی دارد که همه افراد می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. در مرکز داستان آن نیز این فیلم درباره رابطه پدر و پسری است و نشان می‌دهد که هر کس باید خودش تصمیم بگیرد که در آینده می‌خواهد چه نوع آدمی باشد.

فیلم‌نامه این انیمیشن از طریق سه نسل از خانواده کلید توانسته به زیبایی هر چه تمام‌تر اهمیت پدر بودن را به تصویر بکشد. تعیین مسیر برای فرزندان یا اجازه دادن به آن‌ها برای تصمیم‌گیری، کشمکشی است که هر والدینی با آن روبه‌رو می‌شود و این انیمیشن نیز روی همین موضوع تمرکز کرده و نشان می‌دهد که چطور میراث والدین می‌تواند با واقعیت و انتظارات تداخل داشته باشد.

فیلم‌نامه‌ای خنده‌دار و هوشمند

فیلم‌نامه انیمیشن «دنیای عجیب» نوشته کوی نگوین نه تنها به خوبی توانسته روابط میان سه نسل از یک خانواده را به خوبی به نمایش در بیاورد بلکه در هر گوشه از خودش نیز هوشمندانه و خنده‌دار است. انیمیشن‌سازی خارق‌العاده، غنی و پرزرق و برق این اثر نیز در تطابق کامل با فیلم‌نامه ماجراجویی و اکشن محور آن است و نتیجه خوبی به همراه داشته است.

انیمیشن «دنیای عجیب» از لحاظ بصری فوق‌العاده و رویایی به نظر می‌رسد و توانسته پیام‌های خوب و جالبی در مورد روابط خانوادگی را به روشی واقع‌بینانه و در عین حال خلاقانه را به بیننده‌ها منتقل کند. ممکن است بسیاری از افراد از این انیمیشن انتظار یک ماجراجویی خانوادگی متوسط با سکانس‌های اکشن معمولی را داشته باشند اما باید گفت که این اثر، یکی از بهترین انیمیشن‌های سال‌های اخیر به شمار می‌رود که با اضافه کردن طنز و احساسات توانسته فراتر از انتظارات باشد.

پیام‌ها و موضوعات جالب در مرکز داستان انیمیشن «دنیای عجیب» با کیفیت داستان‌سرایی آن برابری می‌کنند و این در حالی است که بازیگران نیز توانسته‌اند به خوبی از پس صداپیشگی نقش‌های خودشان بربیایند. این فیلم به موضوعات دیگری همچون شخصیت‌هایی با تمایلات جنسی متفاوت نیز می‌پردازد و همین نیز سبب شده تا این اثر از دیزنی متمایز احساس شود.

سخن پایانی

انیمیشن «دنیای عجیب» از انیمیشن‌سازی فوق‌العاده غنی و درخشانی بهره می‌برد که سکانس‌های اکشن آن سرگرم‌کننده هستند و این در حالی است که داستان‌سرایی این انیمیشن دلنشین احساس می‌شود و از جمله انیمیشن‌های امسال به شمار می‌رود که حتما باید به تماشای آن بنشیند. این انیمیشن تنها در مورد کشف جهانی تازه یا سفری در مورد خودشناسی نیست بلکه در مورد تصمیم‌گیری‌های درست است که روی محیط زیست و همچنین نسل‌های آینده تاثیر می‌گذارد.

امتیاز منتقد: ۴.۵ از ۵

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو