اصول صحیح نگهداری و پرورش ماهی دیسکس

اصول صحیح نگهداری و پرورش ماهی دیسکس


منبع: آرگا

12

1401/9/12

14:12


در واقع پرورش ماهی دیسکس چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول پرورش و خصوصیات بیشتر این ماهی آشنا شوید.

به طور کلی ماهی دیسکس ماهی مدوری است که امروزه به عنوان پادشاه در آکواریوم شناخته می شود و می توان آن را از زیباترین ماهی های گرمسیری دانست؛ این ماهی با توجه به شکل و رنگ های روشن و متمایز در بسیاری از کشورهای دنیا یکی از بهترین گزینه ها برای تکثیر و پرورش به عنوان ماهی آکواریومی خواهد بود.

آشنایی با پرورش ماهی دیسکس

بهتر است بدانید ماهی دیسکس یا دیسکاس که معادل فارسی کلمه Discus و نام علمی آن Symphysodon Discuse می باشد زیر خانواده سیچلاید های بومی Cichlasomatine است که از آبگیر های رودخانه آمازون در جنوب قاره ی آمریکا به سایر دنیا معرفی شده است.

چگونگی پرورش ماهی دیسکس

در واقع شکل و رنگ خاص و متمایز این ماهی موجب شده تا در حال حاضر یکی از معروف ترین ماهی آکواریومی برای تکثیر و پرورش در سطح دنیا شناخته شود. ماهی دیسکس را می توان یک ماهی مدور دانست که نام پادشاه در آکواریوم را به خود اختصاص داده است.

زیستگاه این ماهی ها در برکه ها و رودخانه های آمازون است و می توان آن ها را از زیباترین ماهی های آکواریومی در نظر گرفت. از مهم ترین ویژگی های رفتاری این ماهی ها می توان به حساس بودن، صلح جو و آرام بودن آن ها اشاره نمود. بر اساس برخی از تحقیقات انجام شده بر روی آن ها می توان جنسیت این ماهی را از روی ظاهر تشخیص داد به این صورت که عموما ماهی های نر، بزرگ تر و رنگی تر از ماهی های ماده خواهند بود.

خصوصیات ظاهری و رفتاری دیسکس:

جالب است بدانید که این ماهی از شکل بدنی خاصی برخوردار است. شکل بدنی ماهی دیسکس کاملا گرد است و به همین خاطر به آن دیسکس گفته می شود. بدن این ماهی دارای رنگ های قرمز، سبز، قهوه ای و آبی می باشد. امروزه نیز نوع دیگری از ماهی ها توسط بشر ساخته شده اند که در طبیعت موجود نیستند.

رشد استاندارد قد این ماهی ها بین ۳.۱۲ تا ۲.۱۶ سانتی متر خواهد بود. البته که برخی از افراد ادعا کرده اند این نوع ماهی در آکواریوم تا ۲۳ سانتی متر رشد می کند و وزن آن نیز بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ گرم خواهد بود.

خصوصیات رفتاری ماهی دیسکس

چگونگی تغذیه ماهی:

برای اینکه ماهی دیسکس از سلامت و رشد کافی برخوردار باشد شما بایستی از تنوع غذایی به ویژه غذاهای زنده برای آن استفاده نمایید. از جمله بهترین غذاهای زنده برای دیسکس می توان به دافنیا کک آبی، کرم سفید یا ان کایت راوس، کرم خاکی و پشه اشاره نمود.

البته لازم به ذکر است که یافتن این غذاها در ایران بسیار سخت است اما غذای زنده ای که در ایران به وفور یافت می شود و همیشه در دسترس است و به رشد و زنده ماندن ماهی های دیسکس بسیار کمک می کند، کرم خاکی خواهد بود. این ماده ی غذایی حتی به صورت مصنوعی نیز مورد تکثیر قرار می گیرد.

البته پیش از اینکه کرم خاکی ها تغذیه ماهی دیسکس شوند بایستی حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت درون آب نگهداری شوند تا تمام مواد کرم خاکی به ویژه خاک از بدن آن ها خارج گردد. سپس درون فریزر با دمای پایین قرار گیرند.

اگر به رستی به این نکات توجه نکنید موجب بروز مسمومیت ماهی ها و در نهایت از بین رفتن آن ها می شوید. البته غذاهای دیگری هم هستند که این نوع ماهی ها از آن ها تغذیه می کنند و میگوی آرتمیا را می توان از جمله این غذاهای زنده دانست.

چگونگی تغذیه ماهی دیسکس

زیستگاه طبیعی ماهی های دیسکس:

ماهی دیسکس در دریاچه های سیلابی و جنگل های سیلابی حوضه رودخانه آمازون و برخی از شاخه های آن از جمله زیو نگرو یافت می شود. این مناطق به دلیل طغیان فصلی، تغییرات فصلی، تغییرات سطح آب را تجربه می کنند. آن ها آب آرام را ترجیح می دهند و به ندرت در مناطقی که جریان قوی یا موج وجود دارد زندگی می کنند.

جفت گیری و تولید مثل:

بهترین راه برای جفت گیری ماهی دیسکس نگهداری یک گله حداقل شش عددی از این ماهی است که در این شرایط با افزایش سن ماهی و رسیدن ماهی به سن بلوغ (۱۲ ماهگی در خصوص ماهی دیسکس ماده و ۱۲ تا ۱۵ ماهگی در خصوص ماهی دیسکس نر) ماهی ها خود به خود با یکدیگر جفت خورده و از میان ماهیان شما حداقل یک جفت ایجاد خواهد شد.

در این زمان مشاهده می کنید که جفت مورد نظر قلمرویی را درون آکواریوم برای خود انتخاب می کنند و سایر ماهی ها را از این منطقه می رانند. همچنین توک زدن ماهی به شیشه آکواریوم نیز از نشانه های زمان تخمریزی شناخته می شود.

چگونگی جفت گیری در ماهی دیسکس

روش دیگر جهت انتخاب جفت مناسب قرار دادن یک نر بالغ به همراه سه یا چهار عدد ماده بالغ درون آکواریوم است. در این حالت بایستی به ماهی نر زمان داده شود تا جفت نر خود را انتخاب نماید. پس از شناسایی جفت مناسب لازم است که ماهی های دیگر از آکواریوم خارج گردند و یا ماهی ای مولد به آکواریوم دیگری منتقل شوند.

شرایط نگهداری و پرورش ماهی دیسکس:

از انجایی که پرورش ماهی دیسکس بسیار حساس است بایستی شرایطی مشابه شرایط اصلیم اصلی آن برایش به وجود آورد. یکی از مهم ترین این شرایط، دمای آب است. در واقع دمای آب برای نگهداری ماهی دیسکس باستی بین ۲۸ تا ۳۰ درجه سانتی گراد باشد. همچنین باید PH محیط برابر با ۶.۶، سختی آن ۲۵، آهن آن ۷.۱ و کلرید نیز برابر با ۳ باشد.

توجه داشته باشید که این ماهی ها معمولا در آب هایی با کمتری میزان سختی بهترین شرایط حیات و تکثیر را خواهند داشت. به همین خاطر است که معمولا افرادی که این ماهی ها را نگهداری می کنند یک سوم آب آکواریوم را به صورت دوره ای و هر ۳ روز یک مرتبه با آب تازه که هم دما با آب آکواریوم است تعویض نمایید. نکته قابل توجه این است که شدت رنگ این ماهی کاملا با شرایط زندگی آن ها مربوط خواهد بود.

شرایط مراقبت از ماهی دیسکس

به همین است که در بسیاری از فروشگاه های ماهی آب شیرین خواهید دید که از مواد شیمیایی استفاده می کنند تا بر روی شدت رنگ این ماهی ها تاثیر بگذارد. اما این کار چیزی به جز ضعف برای ماهی ندارد. همچنین از بروز علائم اولیه ی بیماری نیز به شدت جلوگیری خواهد کرد لذا بهترین کار در زمان نگهداری این ماهی ها ایجاد بهترین و استانداردترین شرایط برای زندگی و عدم استفاده از مواد شیمیایی است که در اغلب موارد به عنوان مواد غذایی ماهی فروخته می شود.

پس از اتمام مبحث پرورش ماهی دیسکس پیشنهاد می کنیم با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب انواع مار ماهی و تکثیر ماهی فایتر نیز آشنا شوید.

نظرات


تصویری


ویدئو