جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

جراحی لاپاراسکوپی چیست؟


منبع: نمکستان

17

1401/9/12

15:25


جراحی لاپاراسکوپی یک روش تخصصی برای انجام جراحی است. در گذشته این روش معمولاً برای جراحی های زنان و زایمان و جراحی مثانه کیسه ای مورد استفاده قرار می گرفت.

نمکستان : جراحی لاپاراسکوپی یک روش تخصصی برای انجام جراحی است. در گذشته این روش معمولاً برای جراحی های زنان و زایمان و جراحی مثانه کیسه ای مورد استفاده قرار می گرفت. در طی ۱۰ سال گذشته استفاده از این روش به جراحی روده گسترش یافته است. در جراحی سنتی یا باز​​، جراح از یک برش واحد برای ورود به شکم استفاده می کند. جراحی لاپاروسکوپی از چندین برش ۰.۵ تا ۱ سانتی متری استفاده می کند. هر برش “پورت” نامیده می شود.

در هر پورت یک وسیله لوله ای معروف به trochar درج می شود. ابزارهای تخصصی و یک دوربین ویژه که به عنوان لاپاروسکوپ شناخته می شود طی این روش از طریق تروکارها عبور می کنند. در ابتدای عمل، شکم با گاز دی اکسید کربن متلاشی می شود تا فضای کار و مشاهده برای جراح فراهم شود. لاپاروسکوپ تصاویر را از حفره شکمی به مانیتورهای تصویری با وضوح بالا در اتاق عمل منتقل می کند. در طی عمل جراح تصاویر دقیقی از شکم را روی مانیتور مشاهده می کند. این سیستم به جراح اجازه می دهد همان عمل های سنتی را با برش های کوچکتر انجام دهد.

در شرایط خاص، یک جراح ممکن است از یک نوع بندر خاص که به اندازه کافی بزرگ است برای قرار دادن یک دست استفاده کند. در هنگام استفاده از درگاه دستی، روش جراحی لاپاروسکوپی با کمک دستی گفته می شود. برش مورد نیاز درگاه دستی از سایر برش های لاپاروسکوپی بزرگتر است، اما معمولاً از برش مورد نیاز برای جراحی سنتی کوچکتر است.

مزایای استفاده از مواد لاپاروسکوپی چیست؟

در مقایسه با جراحی سنتی، بیماران اغلب با درد کمتر، بهبودی کمتر و جراحی کمتر با جراحی لاپاروسکوپی روبرو می شوند.

چه مواردی می تواند با استفاده از جراحی لاپاروسکوپی انجام شود؟

بیشتر جراحی های روده با استفاده از روش لاپاروسکوپی قابل انجام است. این موارد شامل جراحی برای بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، دیورتیکولیت، سرطان، پرولاپس رکتال و یبوست شدید است. در گذشته نگرانی هایی در مورد ایمنی جراحی لاپاروسکوپی برای انجام اقدامات سرطان وجود داشته است. اخیراً، چندین مطالعه شامل صدها بیمار نشان داده اند که جراحی لاپاروسکوپی برای سرطان های کولورکتال بی خطر است.

برای افرادی که علائم شکمی دارند، مانند تومور ها، انسداد، خونریزی داخلی بدون علت و عفونت ها ممکن است از عمل جراحی لاپاروسکوپی برای تشخیص استفاده شود. اکثر زنان برای تشخیص و یا درمان موارد زیر لاپاروسکوپی انجام می دهند:

  • فیبروم ها، رشد هایی که در داخل یا خارج از رحم تشکیل می شود. بیشتر فیبروم ها غیر سرطانی هستند.
  • کیست تخمدان، کیسه های پر از مایعات که در داخل یا روی سطح تخمدان تشکیل می شوند.
  • اندومتریوز، شرایطی که در آن بافتی که به طور معمول رحم را خط می کند، در خارج از آن رشد می کند.
  • پرولاپس لگن، وضعیتی که در آن اندام تولید مثل از داخل واژن خارج می شوند.
  • درمان یک حاملگی خارج رحمی، حاملگی که در خارج از رحم ایجاد می شود. یک تخم بارور شده نمی تواند در حاملگی خارج رحمی زنده بماند. این می تواند برای یک زندگی زن باردار تهدید کننده باشد.
  • انجام یک هیسترکتومی یا برداشتن رحم. ممکن است یک هیسترکتومی برای درمان سرطان، خونریزی غیر طبیعی یا سایر اختلالات انجام شود.
  • انجام عمل بستن لوله، روشی که برای جلوگیری از بارداری با مسدود کردن لوله های فالوپ یک زن انجام می شود.
  • درمان بی اختیاری ادرار ، نشت تصادفی یا غیر ارادی ادرار.

در طول لاپاروسکوپی چه اتفاقی می افتد؟

جراحی لاپاراسکوپی معمولاً در بیمارستان یا کلینیک سرپایی انجام می شود. این جراحی شامل مراحل زیر است:

  • اکثر لاپاروسکوپی ها در حالی که تحت بیهوشی عمومی قرار دارید انجام می شود. بیهوشی عمومی پزشکی است که شما را بیهوش می کند. این اطمینان را می دهد که شما در طی عمل جراحی احساس درد نخواهید کرد. به شما دارو از طریق خط داخل وریدی (IV) یا با استنشاق گازهای ماسک داده می شود. پزشک متخصص آموزش دیده به نام بیهوشی ، این دارو را به شما می دهد. ا
  • گر به شما بیهوشی عمومی داده نشود، یک داروی در شکم شما تزریق می شود تا ناحیه را بی حس کند، بنابراین هیچ دردی نخواهید داشت.
  • هنگامی که شما بیهوش باشید یا شکم شما کاملاً بی حس شود، جراح شما دقیقاً زیر ناف یا در نزدیکی آن ناحیه برش کوچک ایجاد می کند.
  • لاپاروسکوپ، یک لوله نازک با دوربین متصل، از طریق برش وارد می شود.
  • در صورت نیاز به پروب یا ابزارهای جراحی دیگر، برش های کوچکتری ایجاد می شود. پروب یک ابزار جراحی است که برای اکتشاف نواحی داخلی بدن مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در طی روش ، نوعی گاز در شکم شما قرار می گیرد. این منطقه را گسترش می دهد و دیدن جراح را در داخل بدن آسان می کند.
  • جراح لاپاروسکوپ را در اطراف منطقه حرکت می دهد. وی تصاویر شکم و اندام های لگن را بر روی صفحه کامپیوتر مشاهده می کند.
  • پس از انجام عمل، ابزار جراحی و بیشتر گازها برداشته می شوند. برش های کوچک بسته خواهند شد.
  • ممکن است چند ساعت پس از لاپاروسکوپی احساس خواب آلودگی و یا حالت تهوع داشته باشید.

ایمنی جراحی لاپاروسکوپی چگونه است؟

ایمنی جراحی لاپاراسکوپی اندازه جراحی سنتی باز است. در ابتدای عمل لاپاروسکوپی، لاپاروسکوپ از طریق یک برش کوچک در نزدیکی ناف وارد می شود. جراح در ابتدا شکم را معاینه می کند تا تشخیص دهد که آیا جراحی لاپاروسکوپی با ایمنی کامل انجام می شود. اگر میزان زیادی التهاب وجود داشته باشد یا اگر جراح با عوامل دیگری روبرو شود که از دیدن ساختارها به طور واضح جلوگیری می کند، ممکن است جراح نیاز به برش بیشتری داشته باشد تا با خیال راحت عمل را انجام دهد.

هر عمل جراحی روده با خطرات خاصی مانند عوارض مربوط به بیهوشی و خونریزی یا عوارض عفونی همراه است. ریسک انجام هر عملی تا حدودی با توجه به ماهیت عملیات خاص مشخص می شود. سلامت عمومی فرد و سایر شرایط پزشکی نیز عواملی هستند که خطر هر عملی را تحت تأثیر قرار می دهند. شما باید با جراح خود در مورد خطرات فردی خود در مورد هر عمل جراحی صحبت کنید. پس از جراحی بسیاری از افراد دارای درد خفیف در ناحیه شکم هستند. مشکلات جدی غیر معمول است. اما عوارض بعدی می توانند شامل خونریزی در محل برش و عفونت شوند.

آیا برای آمادگی در جراحی باید کاری انجام دهم؟

اگر دچار بیهوشی عمومی شوید، ممکن است لازم باشد شش یا چند ساعت قبل از عمل ناشتا باشید. حتی ممکن است در این مدت نتوانید آب بنوشید. همچنین اگر در حال بیهوشی عمومیجراحی می شوید، حتماً شخصی را همراه خود داشته باشید تا شما را تا خانه همراهی کند و  در خانه نیز مراقب شما باشد.  ممکن است بعد از بهوش آمدن از عمل دچار گنگی و سردرگمی شوید. علاوه بر این، شما باید لباس های شل و متناسب بپوشید. ممکن است شکم شما بعد از عمل کمی احساس درد کند.

جراح کلون و رکتال کیست؟

جراحان روده بزرگ و روده متخصص در زمینه جراحی و بیماری های روده بزرگ و مقعد هستند. آن ها آموزش جراحی پیشرفته را در زمینه درمان این بیماری ها و همچنین آموزش کامل جراحی عمومی انجام داده اند. جراحان روده بزرگ و رکتوم دارای مجوز از تکمیل محل سکونت در جراحی عمومی و جراحی روده بزرگ و رکتوم می باشند و معاینات فشرده را توسط هیئت جراحی روده بزرگ و روده انجام می دهند. آن ها در درمان هر دو بیماری خوش خیم و بدخیم روده بزرگ و مقعد کاملاً آگاه هستند و قادر به انجام معاینات غربالگری هستند و در صورت مشخص بودن این عمل می توانند شرایط جراحی را انجام دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو