خواص لبو

در فصل زمستان بازار خوردن لبو داغ است. خواص لبو برای سرماخوردگی و دیگر امراض یکی از دلایل مهمی است که توصیه به مصرف آن می‌شود. برای آگاهی بیشتر از خواص لبو برای مردان و زنان تا انتهای مطلب با ما باشید.

خواص لبو

خواص لبو برای سلامتی از گذشته تا کنون قابل توجه بوده است. چغندر یکی از سالم ترین سبزیجات است و مصرف آن می تواند از طرق مختلف بر سلامت شما تأثیر مثبت بگذارد. لبو که حاوی آنتی اکسیدان های بالایی است، حاوی ویتامین های A، B، C، P نیز می باشد. بر اساس تحقیقات متخصصان، فواید چغندر قرمز بسیار زیاد است. مبارزه با التهاب در بدن، باعث افزایش انرژی زندگی روزمره و همچنین افزایش سلامت روان نیز می شود.

خواص لبو پخته

خواص لبو پخته به یک یا دو مورد محدود نمی‌شود. در ادامه به برخی از این خواص اشاره می‌کنیم:

یکی از مهمترین خواص لبو پخته به این خاطر است که چغندر قرمز یک ماده غذایی فیبری است، وظیفه تنظیم دستگاه گوارش را نیز بر عهده دارد.

لبو پخته با کاهش فشار خون خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. آب چغندر پخته از لخته شدن خون جلوگیری می کند، و یک منبع بسیار سالم و طبیعی برای بیمارانی است که از بیماری‌های قلبی رنج می برند.

آب لبو پخته سموم کبد را پاکسازی می کند، و به بیمارانی که از بیماری های کیسه صفرا، کلیه و معده رنج می برند نیز توصیه می شود.

چغندر پخته به دفع مواد سمی و بی فایده از بدن مانند ادرار و عرق کمک می کند.

خواص لبو مستقیما روی سلول های مغز اثر می گذارد. خطر ابتلا به بیماری های دوران سالمندی مانند آلزایمر را کاهش می دهد.

مصرف لبو با متعادل کردن فشار خون، رگ‌ها را آرام و شل می‌کند. گردش خون را در بدن تسریع می کند. خطر حمله قلبی را به حداقل می رساند.

خواص لبو برای سرماخوردگی

خواص لبو برای سرماخوردگی همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. لبو سرشار از ویتامین C است، خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد و سرعت بیماری را کاهش می دهد و کمک می کند تا سریعتر از شر بیماری های مرتبط با سرما خلاص شوید.

لبو همچنین با تحریک تولید گلبول‌های سفید و آنتی بادی با عفونت بدن مبارزه کرده و با سرماخوردگی مقابله می‌کند.

همچنین بخوانید: خواص گل گاوزبان برای رحم

خواص لبو برای مردان

خواص لبو برای مردان

از خواص لبو برای مردان در طب سنتی استفاده می‌شود. شواهد علمی مبنی بر اینکه لبو می تواند اختلال نعوظ را درمان کند وجود ندارد. اما به نظر می رسد طب سنتی به آن اعتقاد دارد.

برخی منابع نشان می دهند که اکسید نیتریک ممکن است در درمان اختلال نعوظ نقش داشته باشد. این ترکیب رگ های خونی را شل می کند و جریان خون را بهبود می بخشد. این خاصیت علاوه بر کاهش فشار خون باعث افزایش جریان خون آلت تناسلی نیز می شود. از آنجایی که اختلال نعوظ به دلیل عدم جریان خون مناسب به عضلات آلت تناسلی رخ می دهد، اکسید نیتریک موجود در لبو و آب چغندر ممکن است به تسهیل آن کمک کند.

خواص لبو برای زنان

احتمال عیوب مختلفی را که ممکن است در هنگام تولد برای کودک ایجاد شود کاهش می دهد و بنابراین برای مادران باردار مفید است.

این یک واقعیت است که بازسازی گلبول های قرمز برای کمک به جلوگیری از اختلالات قاعدگی در زنان، کم خونی و علائم یائسگی در زنان با مصرف منظم آب چغندر ضروری است.

یبوست یکی از مشکلات رایج برای زنان باردار است. از مفیدترین خواص لبو برای زنان درمان یبوست و کمک به فعالیت بهتر دستگاه گوارش است.

کم خونی از معضلی است که گریبان بسیاری از زنان را گرفته است. می‌توان از خواص لبو به علت داشتن آهن و اسید فولیک بالا برای کنترل کم خونی کمک گرفت.

خواص لبو برای لاغری

خواص لبو برای لاغری به خاطر کالری بسیار کمی است که دارد و تنها 60 کالری در هر فنجان است. این شامل حدود 13 گرم کربوهیدرات و همچنین 4 گرم فیبر است که به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری سیر بمانید!

همچنین لبو سرشار از فیبر است. در تنظیم فرآیندهای گوارشی و تسهیل حرکات روده برای تسکین سریع یبوست بسیار مفید است. بتالین موجود در چغندر عاملی است که تصور می شود به حفظ سلامت کلی گوارش کمک می کند.

همچنین بخوانید: خواص شیره انگور برای رحم

خواص لبو برای کبد

خواص لبو برای کبد به علت وجود ترکیب فعال بتائین است که ممکن است مسئول خواص آنتی اکسیدانی سبزی و اثرات مثبت آن بر نشانگرهای کبدی در افراد مبتلا به NAFLD  باشد. بتائین موجود در آب چغندر ممکن است به درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کند و باعث بهبود عملکرد کبد شود.

خواص لبو برای پوست

خواص لبو برای پوست متعدد است که برخی از آنها عبارتند از:

لبو با آکنه مبارزه می کند. چغندر یک منبع غنی از ویتامین C است که به کاهش چربی اضافی در پوست کمک می کند و ممکن است به جلوگیری از جوش و آکنه کمک کند.

خواص لبو برای پوست به خاطر رنگدانه‌های معروف به بتالین است. بتانین ها دارای خواص ضد التهابی هستند. بنابراین، سبزی التهاب و خارش اطراف جوش ها را تسکین می دهد.

مصرف لبو در روز به دفع سموم از بدن کمک می کند و به تصفیه خون کمک می‌کند و در نتیجه احتمال بروز آکنه را کاهش می دهد.

خواص لبو باعث می‌شود پوستی درخشان و گلگون داشته باشید. چغندر منبع عالی پروتئین، آهن و فسفر است که به پوست شما رنگ صورتی می‌دهد. از آنجایی که مصرف چغندر با از بین بردن سموم به تصفیه خون کمک می کند، پوست ما را صاف، سالم و درخشان می کند.

از مهمترین خواص لبو برای پوست می‌توان به ویژگی ضد پیری اشاره کرد. ویتامین C موجود در چغندر از پوست در برابر علائم اولیه پیری محافظت می کند. آهن موجود در چغندر همچنین سلول های آسیب دیده را از درون احیا می کند و درخشندگی فوری به پوست کدر می دهد.

مصرف لبو پخته پوست را تغذیه و هیدراته نگه می‌دارد. اگر از خشکی پوست رنج می برید، ماسک تهیه شده از لبو در ترکیب با عسل و شیر برای اثر مرطوب کنندگی درست کنید. سطوح بالای فولات و آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از چین و چروک کمک می کند و ظاهر خطوط ریز را به تاخیر می اندازد. مصرف یک لیوان آب چغندر پخته نیز خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد.

همچنین بخوانید: خواص روغن نارگیل برای سفیدی پوست

خواص لبو برای پروستات

خواص لبو برای پروستات

خواص لبو برای پروستات به خاطر اثرات محافظتی در برابر سلول های سرطانی پروستات، مهار تکثیر سلولی، مهاجرت و مسیرهای سیگنالینگ رشد هستند.

همانطور که گفتیم لبو ارزش غذایی بالایی دارد و حاوی ترکیبات فعال زیستی مانند بتالین و فلاونوئیدها است. شواهد علمی حاکی از استفاده از این ترکیبات طبیعی در درمان انواع مختلفی از سرطان، مانند سرطان پروستات، یکی از علل اصلی مرگ و میر در مردان است.

خواص لبو برای کم خونی

از بهترین خواص لبو برای کم خونی است. بسیاری ممکن است بر این باور باشند که رنگ قرمز لبو فقط از کم خونی جلوگیری می کند. آب چغندر حاوی مقدار زیادی آهن و اسید فولیک است که به تشکیل گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند که اکسیژن و مواد مغذی را در قسمت‌های مختلف بدن حمل می‌کند تا شمارش خون سالم را تضمین کند.

سخن آخر

چغندر یک مکمل عالی برای اکثر رژیم های غذایی است. می توان آن را به روش های مختلفی بدون آماده سازی زیاد خورد از جمله تهیه لبو. خواص لبو تفاوت زیادی با چغندر خام ندارد. آنتی اکسیدان ها و مجموعه ای از مواد مغذی و ویتامین های دیگر، چغندر را به یک ریشه گیاهی ضد پیری و تقویت کننده سیستم ایمنی تبدیل می کند که نمی توان آن را در هیچ بشقاب سالاد یا آب سبزیجاتی که تا به حال سرو شده است نادیده گرفت. پس از مصرف لبو غافل نشوید به خصوص در زمستان. امیدواریم این مطلب مورد پسند شما واقع شده باشد.