رابط کاربری MIUI 14؛ ویژگی های جدید و تاریخ انتشار

رابط کاربری MIUI 14؛ ویژگی های جدید و تاریخ انتشار


منبع: پلازا

11

1401/9/12

16:40


رابط کاربری MIUI 14؛ ویژگی های جدید و تاریخ انتشار

انتظار داریم خیلی زود شاهد معرفی رابط کاربری MIUI 14 باشیم. آپدیت جدید رابط کاربری گوشی‌های شیائومی، احتمالا براساس اندروید 13 خواهد بود و طی چند هفته آینده در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. در ادامه با پلازا همراه باشید تا با ویژگی‌های این نسخه و دستگاه‌هایی که آپدیت رابط کاربری می یو ای ۱۴ را دریافت می‌کنند، آشنا شویم.

تقریبا پس از گذشت یک سال از انتشار MIUI 13، حالا کم کم شایعات و اخبار بیشتری از آپدیت بعدی، یعنی MIUI 14 به‌گوش می‌رسد. به‌تازگی اسکرین‌شات‌هایی از این نسخه افشا شده‌اند و براساس گزارشات مختلف، این نسخه براساس اندروید 13 خواهد بود. انتظار داریم MIUI 14 به زودی و تا پایان سال 2022 معرفی شود. در ادامه این مطلب پلازا، نگاهی خواهیم داشت به تغییرات MIUI 14 و ویژگی‌های جدیدی که از آن انتظار داریم.

فهرست مطالب

معرفی رابط کاربری MIUI 14

رابط کاربری یا تم MIUI 14 شیائومی، همیشه یکی از نقاط ضعف اصلی گوشی‌های آن‌ها بوده است. این رابط کاربری بیشتر از همه به‌خاطر باگ‌های عجیب و غریبی که داشته شناخته شده است ولی شیائومی طی این چندسال گذشته توانسته تاحد قابل توجهی آن را بهبود ببخشد و تجربه کاربری بهینه‌تری را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

حالا نیز اکثر کاربران امیدوارند با انتشار MIUI 14 باگ‌های کمتری نسبت به نسخه‌های قبلی و به‌خصوص MIUI 13 شاهد باشند. اما باید دید شیائومی تا چه حد در این زمینه موفق عمل می‌کند. البته باگ‌ها تنها یک جنبه هستند و جنبه دیگر ویژگی های رابط کاربری MIUI 14 است. شیائومی تا جای ممکن تلاش کرده با افزودن ویژگی‌های متنوع و جدید، این رابط کاربری را به رقیب جدی OneUI سامسونگ بدل کند و اگر می‌خواهد همچنان به رقابت با کره‌ای‌ها ادامه دهد، باید علاوه بر برطرف کردن باگ‌ها، نیم‌نگاهی هم به ویژگی‌های جدید داشته باشد.

براساس اولین اسکرین‌شات، یکی از ویژگی‌هایی که احتمالا در رابط کاربری می یو ۱۴ خواهیم دید، قابلیت تشخیص حروف در تصاویر خواهد بود. این ویژگی به‌شما این امکان را می‌دهد تا به متن موجود در تصاویر دسترسی داشته و به‌سرعت آن‌ها را کپی کنید. البته در ابتدا این ویژگی فقط از 8 زبان پشتیبانی می‌کند.

رابط کاربری miui 14 / رابط کاربری می یو ۱۴

از دیگر قابلیت های MIUI 14 که در این اسکرین‌شات می‌بینیم، On this day است. این ویژگی تصاویری که طی سال‌های قبل گرفته باشید را در همان روز برایتان نشان می‌دهد تا یادی از گذشته کنید. این ویژگی پیشتر در گوگل فوتوز با نام Memories وجود داشت.

2. قابلیت های ضد کلاه‌برداری می یو ای 14

رابط کاربری miui 14 / رابط کاربری می یو ۱۴

قابلیت‌های ضدکلاه‌برداری یکی از ویژگی های MIUI 14 است که نسبت به نسخه‌های قبل بهبود پیدا کرده‌ است. با این قابلیت قبلا امکان ردیابی تماس‌ها، پیام‌ها و اپلیکیشن‌های مشکوک وجود داشت و حالا ظاهرا این ویژگی در نسخه جدید، با یک دستیار هوشمند همراه خواهد شد.

3. رابط کاربری جدید برنامه ساعت

رابط کاربری miui 14 / تغییرات miui 14

اپلیکیشن ساعت در رابط کاربری می یو ۱۴، با تغییراتی همراه بوده است. رابط کاربری این برنامه بازطراحی شده تا ظاهر مدرن‌تر و هماهنگ‌تری با سایر قسمت‌ها داشته باشد. قسمت تایمر، ساعت و زنگ‌های هشدار همگی تغییر کرده و ظاهر جدیدتری دارند.

4. پشتیبانی از فناوری صدای Bluetooth LE در می یو ای 14

یکی از مهم‌ترین مشخصات MIUI 14، پشتیبانی از فناوری بلوتوث LE است. این فناوری در حقیقت نسل بعدی اتصال صوتی بی‌سیم است و علاوه بر اضافه کردن کدک کیفیت بالا LC3، از قابلیت Auracast بر بستر بلوتوث نیز پشتیبانی می‌کند. با این قابلیت یک گوشی می‌تواند به‌عنوان یک منبع پخش صدا عمل و به تعداد بی‌شماری دستگاه بلوتوث دیگر، صدا پخش کند. مثلا می‌توانید همزمان با دوستتان به یک آهنگ گوش دهید و هردو از ایربادها یا هدفون‌های خودتان استفاده کنید. البته برای بهره‌مندی از قابلیت Auracast، هم دستگاه گیرنده و هم فرستنده باید از آن به‌صورت سخت‌افزاری پشتیبانی کنند.

ویژگی دیگر Bluetooth LE، قابلیت Multi-Stream است. با این ویژگی، موبایل شما قادر خواهد بود صدا را به‌طور همزمان به هردو گوشی ایربادهای بی‌سیم ارسال کند؛ در حالی که در حال حاضر ایربادهای فعلی تنها یک گوشی اصلی دارند که صدا را پس از دریافت از موبایل، به گوشی دومی که در گوش می‌گذارید، می‌رسانند.

5. رابط کاربری جدید پنجره پاپ‌آپ دسترسی برنامه‌ها

می یو ای ۱۴

شیائومی در آخرین نسخه MIUI، رابط کاربری جدیدی هم برای پنجره پاپ‌آپ دسترسی نوتیفیکیشن‌ها درنظر گرفته است. در طراحی جدید می‌توانید موقعیت تقریبی یا دقیق خود را بسته به دسترسی خواسته شده از طریق یک منو کاملا جدید به برنامه بدهید.

6. منو ویجت جدید می یو ای 14

رابط کاربری miui 14

منو ویجت‌ها در اپدیت MIUI 14 نیز دستخوش تغییراتی شده و حالا با ظاهر متفاوت نسبت به نسخه‌های قبلی در دسترس است.

7. امکان غیرفعال کردن نوتیفیکیشن‌های دائمی از پنل

می یو ای ۱۴

در سیستم‌عامل MIUI 14 می‌توانید نوتیفیکیشن‌های دائمی هر برنامه را مستقیما از داخل پنل نوتیفیکیشن غیرفعال کنید.

8. طراحی جدید کنترل سنتر در می یو ای ۱۴

رابط کاربری miui 14

همچنین بخش کنترل سنتر نیز حالا طراحی جدیدی دارد و دیگر خبری از کنترل سنتر قدیمی در می یو ای 14 نیست.

9. سایر ویژگی های رابط کاربری MIUI 14

براساس اطلاعاتی که به تازگی افشا شده است، رابط کاربری جدید شیائومی، اپلیکیشن‌های سیستمی کمتری خواهد داشت. این مورد را خود شیائومی نیز قبلا تایید کرده بود. همچنین این نسخه جدید ظاهرا قرار است 23 درصد حجم کمتری نسبت به MIUI 13 در حافظه گوشی اشغال کند. کاربران حتی می‌توانند اپلیکیشن‌های سیستمی بیشتری را از گوشی خود حذف کنند. البته برنامه‌های ضروری مثل تلفن، پیامک، مخاطبین و دوربین، امکان حذف شدن ندارند.

شیائومی همچنین به حریم خصوصی هم توجه ویژه‌ای داشته است. در این نسخه هیچ داده‌ای از کاربر به‌صورت ابری پردازش نمی‌شود و همه اطلاعات به‌صورت آفلاین و داخل خود گوشی پردازش خواهند شد.

دستیار صوتی شیائومی نیز با تغییراتی همراه شده است و حالا می‌تواند اسناد را اسکن کند، در نقش یک مترجم فعالیت کند و حتی تماس‌های اسپم را شناسایی و فیلتر کند. همچنین با استفاده از ویژگی Super Icons می‌توانید جلوه تازه‌ای به صفحه خانه خود بدهید، هرچند که فعلا مشخص نیست این ویژگی دقیقا چه کاربردی دارد.

لیست گوشی های آپدیت MIUI 14

فهرست دستگاه‌هایی که رابط کاربری می یو ۱۴ را دریافت می‌کنند، یکی از اطلاعاتی بود که در کنار اسکرین‌شات‌های بالا افشا شد. براساس این فهرست، گوشی‌های زیر آپدیت رابط کاربری MIUI 14 را در کنار اندروید 13 دریافت می‌کنند:

براساس این فهرست، گوشی‌هایی مثل سری Mi 9 این آپدیت را دریافت نمی‌کنند. اگر بخواهیم MIUI 13 و دستگاه‌هایی که پشتیبانی می‌کرد را معیار قرار دهیم، آپدیت جدید برای گوشی‌هایی که اندروید 12 برایشان منتشر نشده، عرضه نمی‌شود. ظاهرا می یو ای ۱۴ تنها برای گوشی‌های شیائومی که اندروید 12 و 13 را دریافت کنند، عرضه می‌شود. البته این فهرست رسمی نیست و ممکن است در آینده با تغییراتی همراه شود.

علاوه بر فهرست بالا، لیست گوشی های MIUI 14 برند پوکو نیز احتمالا به‌شکل زیر خواهد بود:

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید

thumbnail

گوشی شیائومی 12 اولترا ؛ آخرین اخبار و شایعات از پرچمدار ...
محمد علی محمدی28 اردیبهشت 1401 07:30

thumbnail

ویژگی های اندروید ۱۲ ؛ تغییرات حیرت آور نسخه جدید اندروید ...
معین نسیم دوست23 فروردین 1401 14:30

تاریخ عرضه MIUI 14

انتظار می‌رود آپدیت MIUI 14، همزمان با معرفی از پرچمداران جدید این کمپانی یعنی شیائومی 13 باشد. در ابتدا قرار بود این آپدیت در روز 1 دسامبر (10 آذر) معرفی شود اما شیائومی رویداد معرفی آن را به تعویض انداخت. فعلا اما تاریخ دقیقی برای انتشار این آپدیت اعلام نشده است. براساس برخی گزارشات احتمالا تاریخ عرضه MIUI 14 روز 8 دسامبر (17 آذر) خواهد بود. اما به‌احتمال زیاد تاریخ رونمایی MIUI 14 پیش از پایان سال 2022 خواهد بود.

سوالات متداول

1. MIUI 14 کی میاد؟

رابط کاربری می یو ۱۴ احتمالا در ماه آبان یا آذر و همزمان با سری شیائومی 13، معرفی و عرضه خواهد شد.

2. تاریخ عرضه MIUI 14 در ایران چه زمانی است؟

هنوز اطلاعات رسمی در مورد می یو ای ۱۴ منتشر نشده و تاریخ عرضه آن نیز مشخص نیست. احتمالا طی چند هفته آینده اخبار بیشتری در این مورد منتشر می‌شود.

سخن پایانی

رابط کاربری MIUI 14 به‌زودی معرفی می‌شود. این نسخه درست مانند اندروید 13، با تغییرات خیلی زیادی همراه نبوده و بیشتر بر بازطراحی قسمت‌های مختلف رابط کاربری متمرکز است. باید برای بررسی MIUI 14 منتظر انتشار رسمی این نسخه بمانیم. نظر شما در مورد این رابط کاربری و تغییرات جدید آن چیست؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما به‌اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو