خواص چای زرد و تاثیر مصرف آن بر سلامتی بدن

خواص چای زرد و تاثیر مصرف آن بر سلامتی بدن


منبع: آرگا

7

1401/9/12

20:09


چای زرد یک نوع چای گران قیمت و کمیاب بوده که از برگ های فرآوری شده گیاه چای بدست آمده و پروسه آماده سازی آن همانند چای سبز است. خواص چای زرد و فواید دارویی آن بسیار زیاد بوده که با مصرف این نوشیدنی می توانید باعث حفظ سلامتی بدن خود شوید.

یکی از انواع نوشیدنی های محبوب و پرمصرف در سر تا سر جهان چای بوده که در انواع طعم های مختلف موجود بوده و هر کدام فواید شگفت انگیز مختص به خود را داشته که می توانید با تهیه هر نوع دلخواهی از آن از مزایای فراوان آن بهره مند شوید و از نوشیدن آن لذت ببرید. در همین زمینه تصمیم داریم در این مطلب به بررسی انواع فواید و خواص چای زرد بپردازیم.

مهمترین خواص چای زرد

چای زرد از جمله انواع چای بوده که طعم و مزه ای متفاوت نسبت به دیگر انواع چای داشته و از رایحه و عطری دلنشین و منحصر به فرد برخوردار بوده و می توان گفت امروزه به تدریج در بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده است. خواص چای زرد بسیار گسترده بوده و به دلیل ماهیتی که داشته قابلیت هضم راحت تری در معده به نسبت چای های دیگر دارد.

مهمترین خواص چای زرد

بهتر است بدانید چینی ها از جمله طرفداران اصلی چای در دنیا بوده و چند نوع مختلف چای متعلق به این کشور می باشد. چای زرد نیز بومی کشور چین بوده و از قدیم در این کشور مورد مصرف قرار می گرفته است. این نوع چای بسیار نادر بوده و مقدار تولید آن از کل چای های دیگر کمتر می باشد.

رنگ زرد روشن این نوع چای طبیعی نبوده و از راه فرایندی همچون زرد شدن مهر شده حاصل می شود در اثر این پروسه پلی فنول های چای در ابتدا اکسید شده تا رنگ زرد ایجاد شود و بعد به منظور ماندگاری رنگ و عطر تلاش می شود تا برگ های چای به طور کامل خشک گردند. طعم و مزه این چای شیرین، روشن و گل مانند بوده و عطری ملایم دارد. این نوع چای از انواع چای های متوسط به شمار آمده یعنی طعمی خیلی قوی یا خیلی ضعیف ندارد و برخی مواقع چای زرد به نام هوانگ چا تلقی می شود.

فواید چای زرد برای سلامتی بدن

مزایا و فواید چای زرد برای سلامتی بدن

در ادامه به معرفی و شرح موارد مهمی از انواع مزایای استفاده از چای زرد پرداخته ایم.

بهبودی وضعیت سلامت قلب

چای زرد در سلامتی قلب موثر بوده و همچون دیگر انواع چای دارای پلی فنول می باشد. پلی فنول ها بدن را در مقابل بیماری های قلبی عروقی مراقبت می کنند. از سویی دیگر آن ها دفاع آنتی اکسیدانی سلول های اندوتلیال را بهبود بخشیده و با تقویت نمودن سلامتی قلب ارتباط دارد. پلی فنول ها همینطور حاوی فواید ضد التهابی می باشند که سلامتی قلب را تقویت کرده و از مشکلات قلبی مربوط با التهاب ممانعت می کنند.

خواص مختلف چای زرد

موثر در درمان دیابت

چای زرد نشانه های مربوط به دیابت نوع دوم را بهبود بخشیده و اغلب تاثیرات مفید چای را می توان به پلی فنول های آن ارتباط داد. رایج ترین نوع پلی فنول های موجود در چای کاتچین ها بوده که EGCG اصلی ترین آن ها می باشد. پلی فنول ها همینطور می توانند بر روی گلوکز خون اثر بگذارند و عوارض ناشی از دیابت را تحت کنترل را قرار دهند.

پیشگیری از سرطان

چای زرد دارای بسیاری از مواد زیست فعال بوده که به تاثیرات ضد سرطانی آن کمک می کند. این مواد با اکسیداسیون و التهاب مقابله کرده و در نهایت احتمال سرطان را به درصد پایینی می رساند. پلی فنول های موجود در چای همینطور می توانند تاثیرات مراقبتی در مقابل سرطان داشته باشند. این مواد نه فقط به جای آنتی اکسیدان عمل کرده بلکه بر عملکرد های مختلف سلولی نیز اثر مثبت دارند.

مزایای مختلف چای زرد برای بدن

بهبود سلامتی کبد

از دیگر خواص چای زرد این است که امکان دارد از ایجاد کبد چرب پیشگیری نماید. پژوهش های انجام شده همینطور مشخص کرده که یک برنامه غذایی سرشار از پلی فنول می تواند یک راهکار تازه و بالقوه برای رفع بیماری کبد چرب غیر الکلی باشد. پلی فنول ها می توانند تجزیه و تحلیل چربی در کبد را کاهش داده که در نهایت در رفع بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کننده می باشد.

افزایش سلامت سیستم گوارشی

پلی فنول های چای زرد نیز در رفع خیلی از مشکلات و عوارض سیستم گوارش تاثیر دارند. بعضی از این بیماری ها از قبیل اسهال شدید، مشکل التهاب روده، آنتی اکسیدان های چای زرد، زخم معده و سرطان های سیستم گوارش همینطور در رفع صدمات معده ناشی از التهاب کمک کننده می باشند.

فواید مختلف چای زرد

تاثیر بر روی کاهش وزن

عصاره چای زرد موجب کم شدن وزن و کاهش قابل توجه شاخص توده بدنی می شود. این عصاره ها همینطور می توانند احساس سیری و استفاده از انرژی زا را در طی وعده های غذایی در افراد چاق بالا ببرند. طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که استفاده از پلی فنول با وزن بدن و میزان چاقی در افراد سالخورده رابطه عکس دارد. استفاده زیاد پلی فنول می تواند وزن را کاهش داده و حتی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را در افراد پیر کاهش دهد.

پیشگیری از پیری زودهنگام

پلی فنول های وجود داشته در چای زرد می توانند برای بالا رفتن سن مفید و موثر باشند. تحقیقات نشان داده که پلی فنول های مشتق شده از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس از پوست انسان در مقابل صدمات مراقبت می کند. پلی فنول های چای نیز از صدمه پوستی ناشی از UV ممانعت می کنند. پلی فنول های چای همینطور با استرس اکسیداتیو مقابله کرده که از جمله عوامل موثر پیری پوست می باشد.

فواید اصلی چای زرد

کنترل کلسترول خون

در صورتی که مقدار کلسترول خون بالا باشد انواع مشکلات قلبی و عروقی و سکته های مغزی امکان بروز زیادتری خواهند داشت. چای زرد از موثرترین راهکارهای طبیعی برای پایین آوردن کلسترول خون می باشد. چای زرد از جذب کلسترول غذا توسط بدن جلوگیری کرده و از سویی دیگر مولکول های سبکی داشته که برای تخریب چربی های سخت مناسب می باشند.

عوارض و مشکلات ناشی از مصرف چای زرد

استفاده زیاد از چای زرد می تواند موجب بالا رفتن استرس یا بالا رفتن میزان فشار خون گردد. همینطور استفاده بیش از اندازه از این نوع چای در بعضی افراد می تواند موجب بروز اسهال یا ناراحتی معده نیز گردد. در دوره حاملگی نیز بایستی در مصرف این نوع چای احتیاط نمود که البته این موضوع تاکنون به صورت قطعی ثابت نشده و احتیاج به پژوهش های علمی بیشتر دارد.

مزایای مهم چای زرد

در مطلب ارائه شده با انواع فواید مهم و خواص چای زرد به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. همچنین برای بهره مندی از خواص چای کوهی و خواص چای پوئر می توانید این مطالب را مورد مطالعه قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو