گروه گردشگری مشق تاریخ به بازدید و مطالعه روند مرمت موزه هنرهای معاصر اصفهان پرداخت

منبع: همگردی

11

1401/9/12

21:03


ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، گروه گردشگری مشق تاریخ به بازدید و مطالعه روند مرمت موزه هنرهای معاصر اصفهان پرداخت.

حمیدرضا حسینی، مدیر گروه گردشگری مشق تاریخ گفت: در این گروه که در سال 1396 با هدف توسعه آموزش عمومی تاریخ از طریق سفر و فعالیت های گردشگری شکل گرفته است مانند سایر گروههای گردشگری بازدید از مکانهای گردشگری ایران انجام می شود، اما با توجه به فعالیت هایش مشق تاریخ نام دارد.

او توضیح داد: آن نوع گردشگری که در دنیا شهرت دارد گردشگری مکان محور است درحالیکه گردشگری در مشق تاریخ، روایت محور است یعنی انتخاب مکانها برای بازدید براساس روایت صورت میگیرد.

حسینی که فعالیت حرفه ای خود را از سال 1372 با نویسندگی و سردبیری برنامه های تاریخی در رادیو ایران آغاز کرد و سالها به عنوان خبرنگار و دبیر گروههای تاریخ و میراث فرهنگی مطبوعات ایران فعالیت داشته، در تعریف گردشگری بر پایه روایت گفت: در اصفهان مکانهای بسیار زیبا و مشهوری مانند میدان نقش جهان، سی و سه پل، پل خواجو، مسجد جامع عتیق، منارجنبان و بسیاری نقاطی دیگر وجود دارد که هر کدام داستانی بسیار ارزشمند دارند.

اما اگر اصفهان مقصد سفر گروه گردشگری مشق تاریخ قرار بگیرد و با توجه به مسئله روایت محور بودن، موضوع بازدید بطور مثال دوران سلجوقیان باشد در این صورت هدف از سفر به اصفهان در گروه مشق تاریخ این است که تاریخ حکومت سلجوقیان از منظر اصفهان به عنوان پایتخت این سلسله را بازخوانی کنیم؛ بنابراین ما در این گردش به میدان نقش جهان، سی و سه پل و بسیاری از بناهای شاخص دیگر نخواهیم رفت و بدنبال آثاری خواهیم بود که به دوره سلجوقی تعلق دارند.

او اضافه کرد: در سفرهای گردشگری مشق تاریخ، روایت است که به ما میگوید باید از چه نقاطی بازدید کنیم؛ بنابراین اگر روایت مربوط به دوره صفویه باشد آثار این دوره را بازدید خواهیم کرد و در مورد سایر دوره ها نیز به همین ترتیب خواهد بود.

مدیر گروه گردشگری «مشق تاریخ» در مورد سفرهای این گروه به اصفهان گفت: تاکنون چهار تور اختصاصی و روایت محور توسط گروه گردشگری مشق تاریخ برگزارشده است؛ اولین تور با نام شکوه سلجوقیان به بازخوانی اصفهان در این دوره پرداخته شد، سومین تور با محوریت اصفهان دوره صفویه برگزار شد و سومین تور نیز جلفای زیبا نام داشت که به علت و پیشینه حضور ارامنه در اصفهان، کیفیت فرهنگی و تمدنی که توسط آنها در اصفهان ایجاد شد و سهم آنها در توسعه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی اصفهان پرداخته شد. تور آخر نیز به بناهای قاجاری اصفهان اختصاص دارد.

مدیر گروه گردشگری مشق تاریخ و نویسنده کتابهای «تهران تب آلود؛ نگاهی به مکان های فراموش شده جنبش مشروطه در تهران» و «تهران؛ نگاهی به پیشینه تاریخی و سرمایه های فرهنگی اجتماعی شهر تهران» بیان کرد: مجموعه برنامه های گردشگری مشق تاریخ، پاسخی به این خواسته است که برای ما، هر سفر بهانه ای است برای آشنایی با پاره هایی از تاریخ و هر سفر، روایتی دارد و روایتگری.

حسینی تصریح کرد: فعالیت های گروه گردشگری مشق تاریخ در سه بخش برگزاری برنامه های گردشگری روایتگر تاریخ، برگزاری نشست ها و دوره های آموزش تاریخ و همچنین تولید محتوا و محصولات فرهنگی در حوزه گردشگری فرهنگی جای میگیرد.

همچنین مهدی تمیزی، مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان در بازدید گروه گردشگری مشق هنر از روند مرمت این موزه با اشاره به تخریب بیش از 20 بنای تاریخی در اصفهان توسط ظل السلطان گفت: بنای این موزه از دوره قاجار تا دوران معاصر تغییرات بسیاری کرده و کاربری های مختلفی نیز داشته است، بطوریکه تا پیش از سال 1372 محل استانداری اصفهان بود و در اسفند سال 73 به عنوان موزه هنرهای معاصر اصفهان بازگشایی شد که البته این اقدام نیز به دلیل عدم هماهنگی و ارتباط با کالبد بنا، اقدام صحیحی نبود.

او با بیان اینکه گاهی در دوران پاندمی اتفاقات مهمی نیز رخ می دهد که یکی از آنها هم زمان با گسترش بیماری کرونا در موزه هنرهای معاصر اصفهان اتفاق افتاد، افزود: با توجه به تعطیلات متعدد در دوران کرونا، از شهردار پیشین اصفهان درخواست کردیم تا بودجه ای برای مرمت این موزه مصوب شود؛ به این ترتیب حدود دو میلیارد و 500 هزار تومان مصوب و بعد از 27 سال مرمت موزه هنرهای معاصر اصفهان آغاز شد و اگرچه این تصور وجود داشت که مرمت بنا بین 6 تا 8 ماه به پایان خواهد رسید، اما هرچه کار جلوتر رفت نیاز موزه به مرمت بیشتر آشکار میشد.

تمیزی گفت: در سال 1373 تیرهای چوبی قیراندود نشده در سقف این بنا استفاده شده بود و به همین دلیل در این مدت به علت هجوم موریانه ها به شدت آسیب دیده اند بطوریکه اگر برای مرمت اقدام نمیشد امکان آوار شدن سقف موزه وجود داشت؛ بنابراین آنچه در این خصوص در حال انجام است جایگزینی تیرهای سقف با تیرهای روسی است که همگی پلاک بندی و برای مقابله با موریانه، گازوئیل اندود شده اند. همچنین نقب های دور حیاط در سال 72 به اندازه نیم متر کار شده بودند در حالیکه به دو متر ارتفاع نیاز داشت که این موضوع نیز در مرمت اخیر مورد توجه قرار گرفت و انجام شد و در هر یک از آنها چاه هایی نیز با عمق بسیار زیاد حفر شد تا آب در نقب ها نماند و رطوبت به بنا آسیب وارد نکند؛ ضمن اینکه در یکی از این چاه ها یک دهنه اسب متعلق به دوران صفوی کشف شد.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان با بیان اینکه پیمانکار مرمت موزه هنرهای معاصر اصفهان سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: سنگینی این بنا در بخش هایی باعث نشست آن نیز شده بود که در حال حاضر تمام سقف های ضلع های غربی و شمالی، برداشته و ستون های جدید زده شده و بخشی از سقف نیز آجرفرش شده که ادامه خواهد داشت.

او با بیان اینکه هر آنچه از بنا خارج می شود بررسی شده و نگه داشته می شود، تصریح کرد: در طی این مرمت مشخص شد که زیر سقف های این بنا مزین بوده اما قطعا بسیاری از این تزئینات در سال 72 و قبل از آن از بین رفته است، در حالیکه در مرمت اخیر هر آنچه به دست آمده بررسی و مطالعه و نگهداری شده است. همچنین کاری که امروز در مورد گچبری های بنا انجام می شود نقاشی روی گچبری نیست بلکه گچبری به معنای واقعی گچبری است، چرا که هیچ زمان روی گچبری نقاشی انجام نمیشد.

تمیزی یادآوری کرد: امیدواریم این موزه بگونه ای مرمت و بازسازی شود که حداقل چند ده سال باقی بماند.

گروه گردشگری مشق تاریخ به بازدید و مطالعه روند مرمت موزه هنرهای معاصر اصفهان پرداخت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو