شناخت خطاها و رفتار های اشتباه در محیط کار

شناخت خطاها و رفتار های اشتباه در محیط کار


منبع: آرگا

6

1401/9/12

22:09


رفتار های اشتباه در محیط کار شامل آن دسته از رفتارهایی هستند که شما را از حرفه ای بودن دور می کنند. احترام نگذاشتن به دیگران، توجه نکردن به رئیس، نداشتن بازخورد و … از مهم ترین این اشتباهات به شمار می آید.

فرقی نمی کند که در چه حیطه شغلی مشغول هستید و یا اینکه کارتان را دوست دارید یا نه. تنها چیزی که دارای اهمیت است، حرفه ای بودن در شغل می باشد. اجتناب کردن از خطاهایی که در محیط کار صورت می گیرد، یکی از عوامل مهم برای حرفه ای شدن شما است. برای این منظور در این بخش به شناسایی رفتار های اشتباه در محیط کار پرداخته ایم.

رفتارهای مهم محیط کار

رفتار های اشتباه در محیط کار

حفظ یک رفتارهای حرفه ای مدت زمان کم موجب بهبود روابط کاری شما می شود. برای کسب تجربه بهتر شما باید برخی از اصول رفتاری را در محیط کاری را رعایت کنید. رعایت کردن این اصول در بلند مدت نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند.

دنیای کوچکی است!

توجه داشته باشید که سابقه کاری شما در محیط های مختلف همواره همراه شما خواهد بود و اگر بخواهید در محیط های کاری دیگر تغییر مکان دهید، همچنان سابقه کاری شما مورد توجه خواهد بود. همین جا است که می گویند، چه دنیای کوچکی است. برای داشتن یک محیط شغلی بهبود یافته باید سعی کنید در محیط کاری خود حرفه ای باشید.

برای داشتن یک شغل مناسب و حرفه ای بودن در کار باید بدانید که خطاهایی در محیط کار را نباید انجام دهید. حتی زمانی که تصمیم به تغییر شغل ندارید، حفظ اصول حرفه ای مهم می باشد. توجه کنید که اشتباه های کوچک می تواند، شغل شما را به خطر بیندازد. در این بخش اشاره می کنیم که چه اشتباهاتی می تواند، کار شما را تهدید کند.

رفتار های غلط محیط کار

۱- احترام نگذاشتن به رئیس:

هر رئیسی شیوه ایده آل مدیریتی خود را دارد. در صورتی که رئیس شما توانایی کافی رهبری نداشته باشد، شما می توانید به او کمک کنید. حتی اگر فرد بالادستی شما تبحر کافی نداشته باشد، بهتر است از او پیروی کنید. حفظ ادب و احترام در محیط کاری موجب شده تا شما نیز شرایط حرفه ای تری را تجربه نمایید. این مورد یکی از رفتار های اشتباه در محیط کار است.

۲- سوختن و ساختن:

اگر در محیط کاری به شما بی احترامی می شود و ارزش شما حفظ نمی شود، باید این محیط را ترک کنید. ادامه دادن طولانی مدت یک کار در زمانی که به شما احترام گذاشته نمی شوید، کاری اشتباه است و به مرور زمان عزت نفس شما را نیز کاهش می دهد.

رفتارهای مخرب در محیط کار

۳- پل پشت سر را خراب می کنید:

یکی از اشتباهات رایج در چنین محیط هایی خراب کردن پل های پشت سر است. افرادی که با رئیس خود دچار مشکل هستند این رفتارها دارند. توجه کنید که حفظ رضایت رئیس اهمیت زیادی دارد. شما برای پیشرفت و ارتقای خود باید تصمیمات سنجیده داشته باشید و همه چیز را یکباره خراب نکنید.

۴- بازخورد نگرفتن از رئیس:

یکی از رفتار های اشتباه در محیط کار بازخورد نگرفتن است. شما زمانی امکان پیشرفت دارید که از رئیس خود بازخوردهای کافی را دریافت نمایید. در صورتی که روابط بسیار قوی و مناسب با رئیس خود دارید، باید این بازخوردها را نیز مورد توجه داشته باشید. کسب این بازخوردها به صورت دوره ای نیز بسیار کمک کننده می باشد.

۵- اغراق کردن:

یکی از رفتارهای نادرستی که در محیط های کاری از شما سر می زند، اغراق کردن در کار است. نشان دادن توانایی ها در محیط کاری بسیار پسندیده می باشد اما زمانی که به اغراق و خودنمایی تبدیل شود، می تواند موقعیت حرفه ای شما را دچار خطر کند. شما باید راه های بهتری را برای نشان دادن دستاوردهای خودتان انتخاب کنید.

۶- مهربان بودن در زمان قضاوت:

نظر دادن درباره رئیس و یا همکاران کار درستی نیست. بهتر است، نظرات را پیش خودتان نگه دارید و به یک فرد قابل اعتماد تبدیل شوید. هرگز نباید نگران حرف زدن هایتان باشید و یا مدام به فکر این باشید که ممکن است، موقعیت شما یک روزی به خطر بیفتد. همه افراد دارای ضعف هایی هستند که بهتر است آن را بپوشانید.

رفتار های اشتباه در محیط کار

۷- رقابت کردن با همه:

دسته ای دیگر از رفتارهای نادرست شامل رقابت های سختگیرانه با همه افراد است. اینکه سعی کنید تا در کار خود بهترین باشید، کار بدی نیست اما وقتی اصول حرفه ای آن را رعایت نکنید با مشکل مواجه می شوید. اصول حرفه ای یعنی رقابت نباید دائمی و در قالب تنش های آسیب زا باشد. این کار موجب ایجاد محیط کار ناسالم می شود.

۸- آماده نکردن صورت جلسه:

اگر می خواهید در کارتان حرفه ای تر باشید، باید در جلسات خود صورت جلسه ارائه دهید. هر جلسه ای مبنی بر هدف، راهبردها و نتایج است. بهتر این بوده که نتایج هر جلسه را بدانید. از سوی دیگر می توانید برای هر جلسه راحت تر و بهتر برنامه ریزی کنید. این مورد نیز یکی از رفتار های اشتباه در محیط کار است.

۹- شاکی بودن:

اگر در محیط کاری همیشه فردی شاکی هستید، خطر نزدیک شما است. شما از زمین و زمان شکایت می کنید و هیچ گاه مسئولیت کارهای اشتباه را می پذیرید. این نارضایتی می تواند، بازخوردهای بدی از سوی رئیس و همکارانتان داشته باشد. کمی روحیه خود را بالا برده و عزت نفس انجام کارها را بیشتر کنید.

۱۰- نادیده گرفتن دیگران:

همه ما ممکن است، روزهای پر مشغله ای داشته باشیم. در چنین روزهایی نباید احوال پرسی کردن و توجه به دیگران را از یاد ببریم. عادت کنید، زمانی که وارد محیط کاری می شوید به همه سلام کنید. این کار موجب شده تا شما به رسمیت شناخته شوید و به شما توجه شود. اگر می پرسید، چطور به محبوبیت در محیط کار برسیم؟ می توانید به لینک مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو