جدی ترین مشکلات و عوارض دویدن بیش از حد

جدی ترین مشکلات و عوارض دویدن بیش از حد


منبع: آرگا

95

1401/9/13

00:11


عوارض دویدن بیش از حد زیاد می باشد مشکلات جنسی، تعریق در خواب، سیاهی انگشتان و کبودی های احتمالی و غیره از مضرات دویدن زیاد می باشد.

دویدن بیش از اندازه نیز مثل هر عمل دیگری می تواند دارای ضرر باشد. حتی ورزش که فایده های بی شماری برای بدن دارد اگر از حد تعادل خود بیشتر شود مضراتی برای بدن به دنبال دارد. بنابراین اگر خواهان این هستید که از عوارض دویدن بیش از حد آگاه شوید.

بیان عوارض دویدن بیش از حد

عوارض دویدن بیش از حد چیست؟

دویدن بیش از حد طبق تحقیقات پزشکی عوارضی بر بدن ورزشکار وارد می کند که تاثیر بسزایی در کم کردن طول عمر دارد. طبق نتایج به دست آمده از این تحقیقات، کسانی که در هفته بیش از ۳۰۰ دقیقه را می دوند، مشکلاتی برای آنها پیش می آید. برای اینکه کمترین عوارض و مشکلات را تجربه کنید بهتر است دویدن را به ورزش هایی که استقامتی نیستند ترکیب کنید تا بدن به حالت تعادل برسد.

عوارض قلبی

یکی از مضرات زیاد دویدن، مشکلات قلبی مثل حمله قلبی می باشد. این بیماری به علت وجود پلاک های قلبی به وجود می آید. پلاک ها موادی می باشند که از چربی ها، کلسیم، کلسترول و سایر مواد تشکیل شده است و با چسبیدن به دیواره داخلی رگ های خونی قلب، موجب سخت شدن دیواره یا در اصطلاح تصلیب شراین می شوند.

تصلیب شراین نه تنها باعث کاهش جریان خون در رگ ها می شود، بلکه موجب لخته شدن خون ودر نهایت نرسیدن اکسیژن و مواد غذایی به سلول های بافت ماهیچه قلب می شود. در ادامه این مشکلاتی که برای شما گفتیم، حمله قلبی اتفاق می افتد. یکی دیگر از مضرات زیاد دویدن، بالا رفتن پلاک های قلبی می باشد.

ضرر های دویدن بیش از حد

احساس خارش در نقاط مختلف بدن

یکی از مضرات دویدن بیش از حد، احساس خارش های پوستی می باشد که در نقاط متفاوت بدن آن را احساس می کنید. کمبود رطوبت و خشکی پوست دلیل اصلی این عارضه می باشد. به صورتی که در دوندگان بیابانی و کسانی که در مناطق گرم و خشک زیاد می دوند این خارش ها نیز افزایش پیدا می کند، عصب ها و گیرنده های موجود در پوست تحریک شده و در نهایت به خارش پوستی منجر خواهند شد. به همین دلیل هیدراته کردن بدن در این ورزشکاران دارای حائز اهمیت می باشد.

کاهش تمایلات جنسی

با این وجود که اطبا و دانشمندان توانستند ثابت کنند که ورزش می تواند غریزه جنسی را بالا ببرد، اما بهتر است که بدانید ورزش های سخت و شدید مثل دو ماراتن این غریزه را به شدت پایین می آورند. در حقیقت با ورزش های شدید مثل دویدن زیاد، تستوسترون کمتری در مردان ترشح پیدا می کند و همین مورد موجب خستگی جسمی و حتی روحی می شود. به همین علت تمایل به روابط جنسی در این ورزشکاران به شدت کاهش پیدا می کند.

بررسی عوارض دویدن بیش از حد

انقباض برونش دستگاه تنفسی

برونش مجاری یا تنفسی می باشد که هوا از آن عبور می کند تا به شش ها برسد. اگر بر اثر عواملی، انقباضی در ماهیچه های این عضله رخ بدهد، موجب عارضه ای به نام انقباض برونش می شود که در آن شاهد تنگ تر شدن این مجاری هستیم. با انقباض برونش، هوای وارد شده به ریه ها کم می شود و احساس تنگی نفس می کنید. البته به دلیل اسپاسم شدن و یا سفت شدن ریه ها موجب سرفه نیز می شود. انقباض برونش دارای دلایل زیادی می باشد که یکی از آن ها ورزش شدید است. از ورزش های شدیدی که در انقباض برونش نقش دارند، می توانم به دویدن زیاد، دوچرخه سواری با مسافت طولانی و شنا اشاره کنیم.

گلو درد در کنار طعم نامطبوع غذا

اگر شما هم زیاد می دوید، حتما خشکی گلو را نیز در پیش دارید. زمانی که در دویدن زیاد آب بدن کاهش پیدا می کند، خشکی گلو نیز ایجاد می شود. از سویی تنفس با دهان و ارتباط هوا با گلو موجب شدید شدن خشکی گلو می شود. در ادامه این خشکی تحریک گلو قادر است شخص ورزشکار را به گلودرد دچار کند. البته این گلو درد موقتی می باشد و بعد از چند ساعت رفع می شود. به خاطر داشته باشید نوشیدن مایعات در تسکین گلو درد به ما کمک به سزایی می کند.

بررسی عوارض دویدن زیاد

سیاهی انگشتان و کبودی های احتمالی

یکی از مضرات دویدن زیاد که نمی توان گفت خطرناک است، سیاهی هایی است که در ناخن انگشتان دیده می شود. اساسی ترین دلیل این عارضه، پوشیدن کفش های نامناسب می باشد. در حقیقت زمانی که کفش شما سایز پای شما نباشد، در زمان دویدن بیش از اندازه پا ورم می کند و اگر کفش دارای فضای کافی نباشد، به سیاهی ناخن های منجر می شود. دلیل سیاهی ناخن نیز خونریزی های ناخن می باشد که به دلیل فشار به وجود آمده است. اگر تاول در زیر ناخن های ایجاد شود درد ناخن بیشتر می شود که در ادامه آن موجب افتادن ناخن انگشت می شود.

حال که این مطلب به اتمام رسید به منظور آشنایی با مطالب زیادی در حوزه دانستنی های علمی مانند عملکرد قلب و  دانستنی های علمی ورزشی دیدن فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو