فولیکولیت چیست؟ روش های تشخیص و درمان فولیکولیت

منبع: نمکستان

20

1401/9/13

01:39


فولیکولیت التهاب یا عفونی است که می تواند بر یک یا چند فولیکول مو تأثیر بگذارد. فولیکول های مو شما حفره های کوچکی هستند که ریشه های موهای شما را احاطه کرده اند.

نمکستان : فولیکولیت التهاب یا عفونی است که می تواند بر یک یا چند فولیکول مو تأثیر بگذارد. فولیکول های مو شما حفره های کوچکی هستند که ریشه های موهای شما را احاطه کرده اند. فولیکولیت در هر جایی که مو رشد کند از جمله پوست سر شما ممکن است روی پوست شما ایجاد شود. به احتمال زیاد در ران، باسن، گردن و زیر بغل شما رخ می دهد مکان هایی که اصطکاک شایع است. این عارضه معمولاً به صورت برجستگی های کوچک ظاهر می شود. ممکن است مانند آکنه یا بثورات پوستی به نظر برسد. این می تواند به یک فولیکول مو منزوی شود یا بسیاری را تحت تأثیر قرار دهد. می تواند حاد یا مزمن باشد. موارد حاد برای مدت کوتاهی اتفاق می افتد، در حالی که موارد مزمن ادامه دارد.

علائم فولیکولیت چیست؟

فولیکولیت باعث ایجاد برآمدگی های پوستی کوچک روی پوست شما می شود. آن ها می توانند به رنگ قرمز، سفید یا زرد باشند. فولیکولیت ممکن است همراه با درد ، خارش، ورم و چرک باشد.

چه عواملی باعث ایجاد فولیکولیت می شود؟

فولیکولیت معمولاً در اثر باکتری های استافی یا قارچ ها ایجاد می شود. از طریق تماس بدن با شخصی که دارای عفونت است می توانید باکتری یا قارچ استاف را منعکس کنید. همچنین می توانید از طریق تماس با وسایل شخصی آلوده مانند حوله، صابون یا لباس مورد استفاده شخصی که دارای عفونت است، آن ها را منعکس کنید. می توانید.

سایر عوامل خطر ممکن است احتمال ابتلا به فولیکولیت را افزایش دهد، از جمله:

  • پوشیدن لباس های تنگ که پوست شما را تحریک می کند.
  • آسیب دیدگی پوست، مانند صدمات ناشی از تراشیدن
  • استحمام بعد از تعرق زیاد
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف

چگونه فولیکولیت تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص فولیکولیت، پزشک نواحی ملتهب یا تحریک شده پوست شما را معاینه می کند. حتما به پزشک خود بگویید که چه مدت برآمدگی هایی روی پوست خود داشته اید، چه علائمی دیگر را تجربه کرده اید و آیا سابقه فولیکولیت دارید یا خیر. پزشک شما ممکن است به تنهایی از نظر ظاهر فولیکولیت را تشخیص دهد. برای شناسایی علت، ممکن است یکی از برجستگی ها را برای آزمایش از بین ببرند.

چگونه فولیکولیت درمان می شود؟

فولیکولیت معمولاً جزئی است و به تنهایی بدون درمان از بین می رود. اگر سوزش پوستی دارید که همراه با تب، پخش شدن بثورات یا برآمدگی های چرکی و بدبود است، از پزشک کمک بگیرید. برای درمان فولیکولیت حاد که بهبودی شدید یا کندی دارد، پزشک ممکن است داروهای بدون نسخه یا نسخه ای را توصیه کند. برخی از داروهایی که ممکن است پزشک شما توصیه کند شامل:

  • آنتی بیوتیک های خوراکی یا موضعی یا داروهای ضد قارچ برای درمان علت عفونت شما
  • NSAID یا آنتی هیستامین ها برای تسکین درد یا خارش

فولیکولیت مزمن می تواند مشکل تر باشد. آنتی بیوتیک ها و سایر داروها ممکن است موارد مزمن را پاک نکنند. در صورت عدم موفقیت سایر گزینه های درمانی، پزشک ممکن است لیزر موهای زائد را توصیه کند. در حین درمان، باید از اپیلاسیون و یا تراشیدن مو خودداری کنید. اجازه رشد موهای شما ممکن است به بهبودی فولیکول ها کمک کند. در مورد فولیکولیت مزمن، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که اجازه دهید موهای شما تا سه ماه رشد کند.

فولیکولیت باعث بروز چه بیماری های دیگری می شود؟

بیشتر موارد فولیکولیت بدون درمان از بین می رود. به ندرت مشکلات شدیدتری ایجاد می کند. در تعداد کمی از موارد ، می تواند باعث شود:

  • باعث ایجاد جوش زیر پوست شما شود.
  • جای زخم دائمی یا لکه های تیره برای ایجاد روی پوست شما
  • آسیب به فولیکول مو، و در نتیجه ریزش مو دائمی است

اگر در گذشته به فولیکولیت مبتلا بوده اید، احتمال دارد که در آینده مجدداً دچار آن شوید.

آیا ممکن است فولیکولیت از فردی به فرد دیگر گسترش یابد؟

اکثر انواع فولیکولیت مسری نیستند. اما در موارد خاص، اگر یک عامل عفونی (مانند آب وان داغ) باعث ایجاد فولیکولیت شود، می تواند منتقل شود. فولیکولیت می تواند از طریق:

  • تماس بسیار نزدیک پوست به پوست
  • تیغ یا حوله به اشتراک بگذارید
  • جکوزی ، وان های گرم و استخر

برخی از افراد با سیستم ایمنی به خطر افتاده، مستعد ابتلا به فولیکولیت منقبض خواهند شد.

انواع فولیکولیت

اگرچه همه تغییرات فولیکولیت به نظر می رسد، انواع مختلفی از فولیکولیت وجود دارد. این نوع همچنین مشخص خواهد کرد که آیا مسری است یا خیر.

فولیکولیت ویروسی

ویروس هرپس سیمپلکس، ویروسی که باعث ایجاد سرماخوردگی می شود، می تواند باعث ایجاد فولیکولیت شود. این یک نوع غیر معمول از فولیکولیت است. برجستگی ها در نزدیکی یک سرماخوردگی قرار دارند و با تراشیدن می توانند پخش شوند.

آکنه ولگاریس

تشخیص آکنه ولگاریس و فولیکولیت منبع قابل اعتماد گاهی اوقات تشخیص دشوار است. هر دو به عنوان پاپول های التهابی، سوراخ ها یا ندول ها وجود دارند، اما آن ها یکسان نیستند. آکنه ولگاریس در اصل به دلیل منافذ مسدود شده ناشی از غدد چربی های چربی بیش از حد است. فولیکولیت فاقد هرگونه کومدون یا منافذ مسدود شده است. این معمولاً نتیجه مستقیم عفونت فولیکول مو است.

فولیکولیت ناشی از دارو

فولیکولیت ناشی از دارو معمولاً به عنوان “فوران آکنه فرم” شناخته می شود، زیرا به نظر می رسد آکنه اما فاقد کمدن است. برخی از داروها منبع قابل اعتماد می تواند باعث ایجاد این نوع فولیکولیت در درصد کمی از افراد شود. این داروها عبارتند از ایزونیازید، استروئیدها، لیتیوم، برخی داروهای تشنج، فولیکولیت استافیلوکوک.

فولیکولیت استافیلوکوک یکی از شایع ترین فولیکولیت است. از یک عفونت استاف ایجاد می شود. از تماس مستقیم بدن با شخص دیگری که این بیماری را دارد، می توانید انتقال پیدا کند. در بعضی از مناطق پوست، استاف ممکن است به طور طبیعی وجود داشته باشد. هنگامی که از طریق بریدگی یا زخم باز از سد پوست عبور کند، مشکل ساز می شود. اگر تیغ را با کسی که فولیکولیت استافیلوکوکی دارد به اشتراک بگذارید، ممکن است در صورت قطع بر روی پوست خود آن را نیز دریافت کنید.

فولیکولیت قارچی

قارچ یا مخمر نیز می تواند باعث ایجاد فولیکولیت شود. فولیکولیت Pityrosporum با نبض های قرمز و خارش دار در قسمت فوقانی بدن از جمله صورت مشخص می شود. عفونت مخمر باعث این نوع فولیکولیت می شود. این یک شکل مزمن نیز هست ، یعنی عود می کند یا ادامه می یابد.

چگونه از فولیکولیت جلوگیری می شود؟

برای کمک به پیشگیری از فولیکولیت:

  • فقط در جهتی که مو رشد می کند اصلاح کنید، یا از ریش تراش برقی استفاده کنید.
  • از پوشیدن لباس های تنگ و مخصوصاً پارچه های خشن مانند جین خودداری کنید.
  • از لوسیون هایی استفاده کنید که منافذ شما را مسدود نمی کنند تا پوست شما مرطوب شود.
  • از به اشتراک گذاشتن محصولات مراقبت شخصی مانند تیغ و حوله خودداری کنید.
  • از دوش گرفتن بعد از تعرق زیاد خودداری کنید.

برای جلوگیری از عوارض و کاهش شدت فولیکولیت در هنگام ابتلا به آن کمک می کند:

  • از اصطکاک ناشی از تراشیدن یا ساییدن محل آلوده خودداری کنید.
  • برای آرام کردن سوزش و کاهش درد از یک کمپرس گرم استفاده کنید.
  • حوله و دستمال خود را هر روز بشویید تا تمام علائم شما فروکش کند.

از پزشک خود بخواهید در مورد پیشگیری از فولیکولیت نکات بیشتری کبه شما آموزش دهد. اگر به طور مرتب آن را تجربه کنید، ممکن است شما را به متخصص پوست ارجاع دهند تا به شما در یادگیری نحوه جلوگیری و مدیریت شرایط کمک کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو