معنی ضرب المثل ” آن چه بر خود نمی پسندی بر دیگران هم نپسند “

منبع: دانش‌چی

12

1401/9/13

08:19


همه چیز درباره معنی و مفهوم ضرب المثل آن چه بر خود نمی پسندی بر دیگران هم نپسند + حدیث

معنی آن چه بر خود نمی پسندی بر دیگران هم نپسند

در این پست با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی آن چه بر خود نمی پسندی بر دیگران هم نپسند

۱- یعنی طوری با دیگران رفتار کن که دوست داری با تو آن طور رفتار شود. اگر از چیزی یا رفتاری خوشت نمی آید و موجب آزار و اذیت توست، با مردم هم آن طور رفتار نکن.

۲- این ضرب المثل، درواقع از کلام نورانی امام علی علیه السلام اقتباس شده است. امام علی (ع) نامه ای بسیار زیبا به فرزند گرامی اش امام حسن مجتبی علیه السلام دارد که در آن نکات بسیار خوب و کاربردی برای زندگی و  آداب معاشرت و … به فرزندش توصیه می کند. یکی از آن ها هم همین جمله بسیار معروف است:

یا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ؛ فَأَحْبِبْ لِغَيْرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِك وَ اكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا

ترجمه: در رابطه ميان خود با ديگرى خويشتن را معيار قرار ده و براى او آن بخواه كه براى خود مى خواهى و آنچه بر خود نمى پسندى بر او نيز مپسند.

۳- معمولا این مَثل را در جایی به کار می برند که کسی نمی تواند به خوبی با دیگران تعامل داشته باشد و یا ملاک رفتار خوب را نمی داند. این سخن ارزشمند می تواند در نحوه رفتار ما با دیگران به ما کمک کند.

۴- گاهی حرفی می زنیم یا رفتاری داریم که دیگران از آن ناراحت می شوند. ما برای توجیه خودمان می گوییم: مگر حرف بدی زدم؟ یا رفتارم که بد نبود. اما وقتی همان حرف را به خود ما بزنند ناراحت می شویم! البته برخی ممکن است روحیه حساس تری داشته باشد که با هرکلام یا رفتاری سریع ناراحت شوند. با اینها بهتر است کلمات یا رفتار چالش برانگیز نداشته باشیم که هم خودمان راحت باشیم هم آنها!

اگر میخواهید تمامی ضرب المثل های فارسی را یاد بگیرید کافیست روزانه با ۱۵ دقیقه مطالعه با ۱۰ ضرب المثل آشنا شوید. ضرب المثل های فارسی محبوب نظر شما در مورد این ضرب المثل

اختصاصی-دانشچی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو